GSX-R 600, R6 of R1?

KinanEldari

Die hard MF'er
19 mei 2008
846
0
omgeving Hilversum
Okay. Vergeet even voor een momentje dat ik nog aan het lessen ben en dat ik al de neiging heb veel te veel vragen te stellen (ach ja. nieuwsgierigheid van een 4 jarige heh :P), maar deze kom ik toch echt niet uit.

In 't kort is het verhaal dit: ik kan een tijd op mn pa's FJ1200 rijden wanneer ik mn RBW gehaald heb. Het doet er ook even niet toe dat dit zeer waarschijnlijk niet de beste fiets is om verder mee te "beginnen". :P

Nu is mijn vraag welke motor het beste is om zelf te kopen na de ervaring op de 1200cc fiets. Even voor de goeie orde. Alle fietsen waar ik een oog op heb zijn van na 2004 puur omdat ik die modellen gewoon vele malen mooier vind dan hun (goedkopere en oudere) voorgangers.

Dus... met die gedachte in 't achterhoofd dat ze allemaal maar max. 4 jaar oude motoren zijn, welke zou beter zijn om te kopen? En dan mag je elke factor en reden erbij halen die je kan bedenken. Ik probeer een zo'n compleet mogelijk plaatje te krijgen wat mn beste optie is.

Zelf zou ik zeer graag meteen voor de R1 gaan omdat ik die fiets van dat jaar en jonger gewoon bloedmooi vind, maar denk wel dat de 600cc fietsen net een tikje rustiger (klein beetje maar ;)) zijn en dus beter te besturen voor iemand zoals ik. Van de R6 weet ik al dat die giftig kan zijn en ik weet eigenlijk helemaal niks over de Gixxer. Dat is wat ik al bedacht heb en weet.

Dus zoals ik al zei: noem alles wat je kan bedenken, zolang het maar geen commentaar in de trend van "dat is onverantwoordelijk" of "je kan beter op iets lichters beginnen" is. Dit is een topic om informatie te krijgen, niet om pappa/mamma te spelen. :) Mn subtitel is niet voor niets "legally insane" }) .
 
gixxer is net wat rustiger als de yammie
maar als je twijfelen bent tussen 600 en 1000 waarom geen 750
kilotje of 3 zwaarder als een 600 maar toch 25 pk'tjes meer *O*

maar ga maar gewoon naar motorzaak om op verschillende een proefritje te maken

of in jou geval aangezien je toch niet zo'n haast hebt probeer ze een weekendje te huren...



edit:

ow ja omdat je er om vraagt:

motorrijden is onverantwoord en gevaarlijk bla die bla bla


zoiets??? :P
 
Laatst bewerkt:
nou 'tis meer van wat is beter te doen voor iemand zonder racemotor ervaring. En de R1 die ik wil kan ik voor de prijs van die Gixxer 750 K4 krijgen. En zoals ik al zei heeft die R1 van '04 qua looks dan gewoon mijn voorkeur.
 
nou 'tis meer van wat is beter te doen voor iemand zonder racemotor ervaring. En de R1 die ik wil kan ik voor de prijs van die Gixxer 750 K4 krijgen. En zoals ik al zei heeft die R1 van '04 qua looks dan gewoon mijn voorkeur.


jah ik denk dat je een 600 sneller kent en gewend bent kun je makkelijker omgooien

maar van de andere kant op een 600 ben je misschien wel weer snel uitgekeken


wel irri dat je antwoord voordat ik m'n edit geschreven heb B|
 
let op,nu krijg je een storm van reacties dat je de zoekfunctie moet gebruiken,een 600 SS ook veels te snel is,alle beginnende rijders een R1 willen (volgens sommigen de kadett onder de motoren :? ) en nog meer van dat gelul.Neem van mij aan dit wordt geen topic waar je wat aan hebt -O-

Maar goed als ik jouw was,zou ik een 600 cc nemen,hoe duur/jong kan ik niet zeggen,want kan niet bij jouw in de portomonee kijken.Kan wel zeggen dat je op een 400cc toer/sport moet beginnen,maar dat gebeurd toch niet,zou ik ook niet doen als de finacieen het toelaten.

Succes met je keuze *O*
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je semi-bezorgde advies dat ik beter lager kan beginnen, Bennie L. Maar zoals ik al eerder zei: dat soort advies word in de wind geslagen. :) Niet lullig bedoeld overigens.

En de financiën gaan 't probleem niet worden. Ik kan een tijdje op een FJ1200 rondrijden omdat m'n pa die toch niet heel vaak gebruikt. Maakt ten minste nog iemand gebruik van dat ding :+. Dus dan ga ik sparen voor de fiets die ik echt graag wil.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je semi-bezorgde advies dat ik beter lager kan beginnen, Bennie L. Maar zoals ik al eerder zei: dat soort advies word in de wind geslagen. :) Niet lullig bedoeld overigens.

En de financiën gaan 't probleem niet worden. Ik kan een tijdje op een FJ1200 rondrijden omdat m'n pa die toch niet heel vaak gebruikt. Maakt ten minste nog iemand gebruik van dat ding :+. Dus dan ga ik sparen voor de fiets die ik echt graag wil.

Begrijp me goed,ik ben zelf ook op een R6 begonnen dus kan en wil er ook niks van zeggen eigenlijk bedoelde ik ook niet dat je lager moet beginnen,maar ik lees zo af en toe wel eens de topics over beginnende rijders over wat ze moeten kopen,en meestal krijg je deze reacties het meest (R1 met turbo,hayabusa is nog sneller,begin maar op een CB 500 etc.)
Ik ben van mening als je je kop gebruikt kan je overal op beginnen,maar ik heb nu een GSX-R 600 (na 2 R6en) en ben eerlijk gezegd nog steeds niet uitgekeken op de power,is miss ook persoons afhankelijk.Dus een R1 oid is helemaal een raket ,dan zou een 600cc SS wat beter zijn.

:)
 
Laatst bewerkt:
Nou, al twee mensen die het met m'n common sense eens zijn dat een 600cc de "veiligere" optie is.

En Bennie. Wat zijn even kort de verschillen tussen de R6 en de GSX-R 600?
 
Nou, al twee mensen die het met m'n common sense eens zijn dat een 600cc de "veiligere" optie is.

En Bennie. Wat zijn even kort de verschillen tussen de R6 en de GSX-R 600?

(de R6 was van 2003 en de GSX-R van 2006 even voor de goede orde),ik vind de GSX-R wat een minder piekerig vermogen hebben en een wat comfortabelere zit,al scheelt dat niet heel veel,de uitrusting van de Suzuki is wat kompleter(verstelbare voetsteunen,gear indicator enzo) maar ik vind de kwaliteit (afwerking enzo) van de Yamaha wat beter al is het niet giga.Maar neem van mij aan,hard lopen doen ze,sturen als een scheermes en remmen als een blok beton,allemaal welke je ook neemt.

:)

edit: toen ik voor het eerst op de GSX-R reed leek het allemaal zo makelijk,je rijdt erzo mee weg,niet dat de Yamaha moelijk reed,integendeel maar het viel me op bij de Suzuki

Miss heb je er wat aan :W
 
Laatst bewerkt:
Afwerking van een Yammie is nét wat beter dan van een Suuz .. (Lak van een Suuz is érg slecht, IMHO) .... Voor wat meer comfort is de "Suuz" weer de betere keus.

maar voor een écht vergelijk zul je op beiden even moeten gaan rijden. Op een Yammie zit je íets meer "opgevouwen", en dat moet je liggen.
 
Laatst bewerkt:
Oh ik wist dat ik eens zou moeten gaan proefrijden, Wimmel, maar liever heb ik dan eerst een grotendeels compleet plaatje met wat andere mensen denken en dat ik niet inene doe wat ik zelf wil, op die R1 stap en dat ding onder mn achterste vandaan trek als ik weg wil rijden.

en Bennie: daar heb ik zeker wat aan. Het begint allemaal rustig te bevestigen wat ik eigenlijk al dacht, maar van mezelf niet toeliet om 't te denken. Maar ik laat 't topic even zn gang gaan. Zoals ik al zei: ik wil een compleet plaatje. :)
 
Oh ik wist dat ik eens zou moeten gaan proefrijden, Wimmel, maar liever heb ik dan eerst een grotendeels compleet plaatje met wat andere mensen denken en dat ik niet inene doe wat ik zelf wil, op die R1 stap en dat ding onder mn achterste vandaan trek als ik weg wil rijden.

en Bennie: daar heb ik zeker wat aan. Het begint allemaal rustig te bevestigen wat ik eigenlijk al dacht, maar van mezelf niet toeliet om 't te denken. Maar ik laat 't topic even zn gang gaan. Zoals ik al zei: ik wil een compleet plaatje. :)

Een R1 begint zich al onder je kont vandaan te trekken bij een slordige 3500 Rpm ..... én blijft dit doen tot de begrenzer ingrijpt bij ongeveer 15000 ..... de R6 doet dit pas vanaf 9000 Rpm

Maar gaat daarna vrolijk door tot de 17000 ;)

WAT IS HANDIGER :9
 
Een R1 begint zich al onder je kont vandaan te trekken bij een slordige 3500 Rpm ..... én blijft dit doen tot de begrenzer ingrijpt bij ongeveer 15000 ..... de R6 doet dit pas vanaf 9000 Rpm

Maar gaat daarna vrolijk door tot de 17000 ;)

WAT IS HANDIGER :9

Maar je kan weer makkelijker rustig rijden dan een 600cc ;) Die moet steeds in de hoge toeren ;) Ik ben trouwens ook iemand die 1e motor gaat kopen en toch denkt aan een R1. Niet de reden dat hij snel is bla bla!!.... want snel rijden of beter gezegt hard rijden doe ik toch niet (meer) op de snelweg. Ik vind het accelereren veel leuker en bochtjes..

Maar ik doe het simpelweg meer omdat ik 1.93m bent en liefst een wat grotere fiets wil dan zo'n minibike :) en een R6 is een brommer onder mijn lichaam ;)
 
@Jefrad: Nou het gaat er om dat ik mezelf niet meteen doodrijd. :P Dus vandaar dat ik liever om info vraag. Zie je, die R1 is mn uiteindelijke doel. Het is niet alsof ik die andere fietsen niet mooi vind en niet er een paar jaar op kan rijden met veel plezier. Ik zou daar net zo tevreden mee zijn en zou het totaal niet erg vinden om het te doen. Vooral als het me helpt leren rijden. Je gooit een kind dat nog niet kan zwemmen ook niet meteen in 't diepe, toch?

@Djee81: Als ik mn besluit al genomen had had ik deze vraag niet gesteld. ;) Het enige waar ik om vraag is de grootste verschillen tussen de genoemde motoren. En van wat ik nu al gehoord heb lijkt het mij op het eerste gezicht simpelweg beter om op een Gixxer 600 te beginnen. Dus tenzij iemand me een hele goeie reden kan geven om meteen maar een R1 te halen denk ik dus dat ik voor die GSX-R ga. Maar dat is mn voorlopige mening tot ik nog meer mensen erover gehoord heb. :)
 
Mijn eerste motor was een 600 (gsx-r). Uitstekend om mee te beginnen, zou je denken. Echter, daar ik voor mezelf altijd weer grenzen móet verleggen (één of andere onophoudelijke drang) heb ik op de suzuki een nogal extreme rijstijl er op na gehouden. Altijd hoog in de toeren houden en maar aan dat gas trekken.

Als je dan overstapt op een zwaardere fiets (in mijn geval een cbr 929 rr) moet je een behoorlijke omschakeling maken qua rijgedrag. Want een zwaardere fiets vol aan het gas trekken is op z'n zachtst gezegd onverstandig. Daar komt bij dat je bij een zwaardere fiets makkelijker in de lage toeren blijft (het vermogen is er toch wel). En daar komt bij, als je die R1 koopt, dan blijf je wel een tijd met de gedachte rondrijden dat je godsgruwelijk veel vermogen onder je hebt. Dan bedenk je je ook wel drie keer voordat je gekke dingen gaat doen.

Het gooi en smijtwerk leren is dan weer weggelegd voor een 600.

keuzes, keuzes, keuzes.. In ieder geval succes ermee, hoop dat je er wat aan hebt.
 
Wat Voschke aan het einde zegt is waarom ik zou zeggen:600.
Een lichtere motor waar je lekker mee kan leren rijden zonder je zorgen toe hoeven maken over al die PK's vind IK het fijnst.

Ik zie vaak zat motorrijders die als eerste motor een R1 kopen en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hard rechtdoor kunnen maar elke bocht bijna stilstaand door moeten.
Ik vind bochtjes het leukst en geniet daarom volop van mijn 600tje, die trouwens gewoon over de 250 op de teller gaat hoor.

Dus als je toch een R1 als einddoel hebt neem dan nu een 600. Misschien wil je nooit meer wat anders daarna.....

Oh en een Kawa is ook :9~ :9 :] ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan