GSX-R 600 volgas problemen

xingmarx

MF veteraan
10 dec 2007
1.034
0
Hoofddorp
Hoi!

Ik rij sinds een tijdje een GSX-R 600 uit '98. Tot nog toe deed de motor het altijd geweldig hoewel hij soms af en toe een beetje inhield rond de 7-8000 toeren.
Na 1,5e week niet te hebben gereden gister en vandaag weer gereden en nu is er iets raars aan de hand.
Met volgas trekt de motor goed door tot de 7000 rpm, dan gaat hij stotteren tot zo rond de 9000 rpm. Daarna gaat het weer even redelijk soepel tot +/- 11000 waarna hij ontzettend onregelmatig loopt tot aan de toerenbegrenzer.
Zelfs onbelast volgas fluctuert het toerental tussen de 11000 en de 13500.

Het probleem doet zich heftiger voor naarmate ik meer gas geef. Onder de 90% gas heb ik geen last van het probleem.

Te weinig lucht? Te weinig benzine? Hoop dat iemand mij de goede richting op kan sturen zodat ik tot een oplossing kan komen!!
 
Okeeeej,

Heb de carburateurs schoon gemaakt. Daarbij heb ik de vlotterbakjes helemaal tot glimmend schoon gepoetst en de sproeiers met een heel fijn borsteltje schoon gemaakt en doorgeblazen (kon er bijna niet doorheen kijken).
Net alles weer in elkaar gezet en een rondje gereden en helaas, het probleem is EXACT zoals het was voor het schoonmaken.
Als het probleem in de viezigheid van de carbs had gezeten had ik op z'n minst een verandering verwacht!?!?

Hoe nu verder te gaan? Ergens compressie laten meten of.... Ben het even kwijt en heb zin om m bij de dichtstbijzijnde dealer te dumpen, maar ben bang dat er daar iemand op wordt gezet die net zo ver gaat kijken als ik...
 
Hey,

Jammer om te horen dat het je nog steeds niet gelukt is. Ik denk persoonlijk toch dat je 'm ultrasoon moet gaan reinigen. Kanaaltjes die verstopt zitten door vuil die kun je toch zelf niet reinigen en/of zien met het blote oog. Zelf heb ik het probleem ook nog steeds maar tot heden nog niks aan gedaan.
 
Dat is idd vervelend, dat t niets gedaan heeft. Maar zoals bart al aangeeft denk ik ook dat schoon maken met water weinig nut heeft, het gaat om die vaste troep in je kanaaltjes. Maar misschien had je wel iets verbetering moeten merken ja, dat zou ik niet durven zeggen.

Maar kijk met ultrasoon gaat t in een badje met een soort sterke ontvetter, en natuurlijk de ultrasoon die een uur of wat zn gang gaat, dit is niet te vergelijken met water.
En daarna spuiten ze je carb schoon tegen een vel papier en checken zo gelijk je spuitnevel, althans zo ging t bij mij. Pas dan weet je zeker dat je carbs vrij zijn.

Maar goed verder zou je natuurlijk ook nog je naalden kunnen vervangen zoals willem aangaf, als je leest wat voor storingen dit kan veroorzaken dan is dit het overwegen meer dan waard.

En wat ik persoonlijk nog zou doen is je bobines doormeten zoals in het wpb staat. En natuurlijk je compressie meten zoals mensen in het begin aangaven.
Alles zelf nog een x checken kan echt geen kwaad natuurlijk, en is makkelijk zelf te doen op een avond en je hoeft hiervoor ook niet al te veel uit elkaar te halen.
 
Zo had eindelijk ff tijd om mn tank omhoog te gooien en om nog ff naar dat kleine pestfiltertje te kijken. En....... dit is em:



Uploaded with ImageShack.us

En hier zit ie (hoop dat t duidelijk is)



Uploaded with ImageShack.us



Tja kwaliteit is niet echt geweldig (mobieltje). Ik kwam er trouwens achter dat t filtertje bij ook wel vies was, maar nog niet compleet verstopt hoor.

Uploaded with ImageShack.us
 
prachtige foto's :} , daarvoor dank!

Dit filtertje zit niet op mijn motor, vandaar dat ik hem niet vinden kon!
Verder moet ik nu dus 2 dingen vinden.

1. Iemand/ergens waar ik mijn carburateurs professioneel kan laten cleanen bij mij in de buurt. Iemand een idee voor omgeving Hoofddorp!?!?!?!?

2. Iemand/ergens waar ik compressie kan laten meten of die mij een compressie meter wilt uitlenen. Iemand een idee voor omgeving Hoofddorp?
 
Hier komt een maat van mij wel eens, die gasten kunnen de meest vreemde storingen vinden en oplossen. Zijn ook niet duur volgens hem.

www.bikesandsolutions.nl/

Ik denk dat hun wel een ultrasoon kastje hebben staan en die compressie meter zal ook wel lukken. :Y :W
 
hey borrol,

leuk dat je weer reageert in mijn topic.
Mijn motor heb ik afgeleverd bij bikes and solutions met de boodschap: "succes ermee!"
Dat heb ik geweten....

De beste jongens hebben al 2,5e(!!!) dag aan manuren in de motor zitten. Ondertussen loop de motor weer goed maar komt er nog 73PK van het achterwiel afzetten. Dinsdag ga ik "proefrijden" om te kijken of ik tevreden kan zijn met hoe de motor op het moment loopt en wat hij levert. Als dit voor mij is zoals "vroeger" vind ik het genoeg vermogen, zoniet moeten we verder praten of zelf verder aan de slag.
Anyways de carbs hadden ze gereinigd maar ze kwamen erachter dat de carburateurs bizar stonden afgesteld en dat er ook een dynojet kit inzat.
Al met al ben ik bang dat ik straks voor erg veel geld alsnog een halve motor heb, maar dat gaan we zien :)

Gr.
Ingmar
 
Kijk je inlaat goed door.
Bij de GSXF was het bij ons een keer het geval, dat de kentekenpapieren (in een mapje) voor de luchtinlaat zat. Daarom begon ie in hoge toeren kut te lopen, want hij zoog de papieren tegen de inlaat aan :+

Zal bij de 98 SRAD niet het geval zijn, maar wel een reden om toch de inlaat te checken :p.
 
@ T gixxer, mwhaha die is goed. Tja dat is wel lullig.

Pfhoe Ingmar, dat valt allemaal een beetje tegen zeg. Ik hoop dat ze een beetje schappelijk zijn en niet t volle pond rekenen. 73 pk ahw is niet echt reel dat moet normaal in de buurt van de 90+ liggen.

Misschien is een ander blok ook een optie voor je er nog meer geld in gaat pompen. Een 600 blok hoeft echt niet zoveel te kosten, (+-200 E) en je oude blok kun je ook weer verkopen voor de onderdelen dat brengt altijd nog wel 100 e op.

Maar die mannen van bikesensolutions zullen je wel kunnen vertellen wat er mis is na zoveel uren werk.
 
Ben net terug van Bikes And Solutions, even rondje gereden op mijn motor.
De motor is zo goed als mogelijk afgesteld en alles wat zij hierbij tegenkwamen is goed gezet/veranderd etc.
Het bleek dus dat er een dynojet kit in de motor zat maar hier zaten sproeiers bij die van geen kanten klopten (veels te groot) Verder was de afstelling op erg veel punten erg vreemd.
Ook zijn uiteraarde de carburateurs compleet gecleaned maar het viel reuze mee hoe vies deze waren. Blijkbaar had ik zelf al de meeste rotzooi weggehaald.

Hier naast mij ligt een run van toen ik m bracht met een run van nu eroverheen.
Eerst leverde de motor 27.84Pk en 32Nm op het achterwiel en stopte al het vermogen bij 105km/u.
Nu levert de motor 71.76Pk met 44.3Nm en loopt deze door tot 220(+?)

Hoe dan ook is de motor nog niet zoals hij zou moeten zijn.
De mannen van bikes and solutions waren ook niet tevreden maar konden er voor het geld gewoon niet langer aan sleutelen.
Afspraak is nu gemaakt om voor zo'n 200-250 euro de motor gewoon af te maken.
Hierbij wordt nog gecontroleerd:

nokkenas timing
CDI
compressie

en alles wat daaromheen komt kijken...

Nu hopen dat het hiermee ook te verhelpen is.
De mannen van bikes and solutions waren er in ieder geval van overtuigd...
 
Hoi Ingmar, heb je de laatste punten inmiddels ook al laten doen? Ik vind trouwens dat die gasten van Bikes en Solutions erg netjes zijn, en goed dat ze niet blindt aan de gang gaan maar een budget met je afspreken. Maar ben erg benieuwt hoe de gsxr er nu bijstaat.
 
Hoi Borrol,

Net terug van een rit met wat vrienden, dus weer optimaal van de motor/het weer aan het genieten.
Ik heb de motor uiteindelijk helemaal laten afmaken, erg blij mee! Uiteindelijk hadden ze nog 340 euro erbij gerekend omdat er ook nog een kettingspanner bij kwam.

Het probleem bleek uiteindelijk te liggen bij de nokas, deze zat er 3 tanden naast oid.
Het schoonmaken en afstellen van de carburateurs, wat mij ontzettend veel geld heeft gekost, was dus helemaal niet nodig.. Sterker nog hij heeft nu minder vermogen dan eerst...

Ach, de motor rijd weer met een nette 92pk op het achterwiel en een soepel lopend blok, daar gaat het om.


Ohja, iets anders. Vandaag mijn motor schoongemaakt en tijdens het rijden hoorde ik met onwillekeurige tussenpozen een harde TIK. Kan dat worden veroorzaakt door het schoonmaken? (had vrij veel water gebruikt). Hoop nou niet dat er weer iets bijkomt...
 
Oef 340 erbij? boven op de 250 natuurlijk??! :( :(
Tja dat is niet de bedoeling, had ik ook niet verwacht na je eerste ervaring met hun.

Volgens mij zijn er toch een paar "hobbyisten" met jou motor bezig geweest voor dat jij hem had, nokkenas 3 tanden fout moet je echt moeite voor doen hoor. :X
Als je je nokkenassen weer terug plaatst na klepspeling aanpassen, dan kan t wel eens zijn dat je aan je zelf twijfelt als je de naks op spanning zet, maar 3 tanden???? :?

Tja als je zoals je nu gedaan hebt zelf bent gaan onderzoeken dan kan het zijn dat je investeringen doet die niet helemaal nodig zijn. Maar om nu te zeggen dat je carbs reinigen overbodig was, ik denk van niet, maar ik heb t natuurlijk niet hoeven betalen.

Maar je had de nokkenassen eerder toch al een x gecontroleerd?

Mooi dat je weer rijd en 92pk aha is ook niet echt verkeerd lijkt me, belangrijk is dat ie lekker rijdt. :] :]

Waar komt die harde tik vandaan denk je? Voorwiel, ketting.......??
 
de kosten kwamen in totaal op zo'n 900 euro uit... Was voor mij allemaal ook wel erg schrikken, maar ze waren al erg coulant geweest...

En ik heb geen spijt van de carbs laten cleanen, maar een groot deel van die 900 euro is gegaan in het afstellen van de carburateurs. Wat dus werd gedaan met een nokkenas die er verkeerd in zat... Gaat natuurlijk nooit werken!

Waar de tik vandaan komt die ik nu af en toe hoor is nog niet helemaal bekend. Wel is het zo dat dat de motor uberhaubt ratelt bij een koude motor. Volgens Bikes & solutions komt dit door een ketting in het blok die mogelijk nu te slap staat en beter op spanning komt als het blok warm wordt. Misschien dat hier af en toe ook een wat hardere tik vanaf komt? De tik is zo hard dat een vriend die naast mij reed met 80km/u de tik ook kon horen.
 
verdorie dat is een hoop geld zeg, en snap nu wat je bedoeld, dit had idd anders gekund.
Eerst alles checken en dan geld uitgeven.

Die tik komt dus uit je blok, oke. Ja moet zeggen dat je mijn naks ook wel een beetje hoort als hij koud is. Maar bij jou is t wel weer extreem, doet mij denken aan een schakel die af en toe klemt, en dus niet mooi buigt. Ik vind eigenlijk dat dit niet meer mag na zo n dure operatie. :N
 
Mooi dat het inmiddels is opgelost! Maar wat een smak geld.. had je 3 nieuwe blokken voor gehad...

Vraag me wel af hoe ze van 250 naar 900 komen..

636 euro voor het initieel "fixen" van het probleem. Door de carburateurs anders af te stellen gingen ze van 25pk naar 73pk.
Hier was ik niet tevreden mee, want het blok liep alsnog bij lange na niet lekker...
dus toen is mij toegezegd voor 250 euro het af te maken (nokas, cdi etc. checken) en door het vervangen van de NAKS kwam hier nog 75 euro bovenop in materialen.

Dus zodoende :)

Morgen even bellen of dat ze zeker weten dat ze die NAKS er goed in hebben gezet. Mogelijk iets met die TIK te maken?
 
ja mooie vergelijkingen zijn dat...
Ach ik was het HELEMAAL zat en wilde rijden. Had genoeg gespaard om zoiets geks te doen als m naar een garage brengen... Hoewel 900 euro nogsteeds schrikken was!
 
Mijn GSX-R met dezelfde symptomen staat nu bij de maker, ze vermoeden dat het bij mijn geval de carburateur is aangezien die erg smerig was van binnen. Carburateur staat nu lekker in een ultrasoon badje :9~
Zodra ik meer weet zal ik hier nog gaan updaten
 
Ik hoop voor jou dat de kosten meevallen.
Overigens heb ik nogsteeds een tik in het blok. Met koude motor een constante tik die verdwijnt als de mototr warm wordt. Echter is er ook regelmatig een hele harde TIK te horen. Waarschijnlijk komt dit beide door de nokkenas kettring die te slap staat ofzo....
Al met al achteraf toch niet zo tevreden over de "reparaties"

Heb nu uiteindelijk toch een motor met minder vermogen dan eerst en een tik in het blok.
Ach binnenkort zelf weer eens naar kijken of nog een spaarvarkentje kapot slaan ^^
 
Terug
Bovenaan Onderaan