Gsx-r 750 geschikt als 1e motor?

Moto_J

MF'er
25 feb 2008
60
0
Beste forum lezers,

Ik heb twee weken geleden mijn A rijbewijs gehaald..En nu ben ik hard aan het rondkijken van wat voor motor ik zou willen kopen. Eigenlijk vind ik vooral de supersports mooi, en ik ben voornemens om een s.s. aan te schaffen dus. Ik vroeg mij echter af, gezien het vermogen van de fiets die ik het liefst wil, een gsx-r 750 k5, (148 pk), is dit nog een beetje te behappen voor een starter?
Uiteraard snap ik dat dit helemaal afhangt van je eigen zelfbeheersing tijdens het rijden, en ik weet dat dit wel goed zit. Maar dan nog, wellicht kunnen de ervaren s.s. rijders een indruk geven van wat zij redelijkerwijs verwachten dat een gemiddelde starter op een motor kan behappen?

Dat ik slechts een fractie van de mogelijkheden van de motor zal gebruiken is een ding dat zeker is, zeker in het begin. ( waarschijnlijk za dit wel zo blijven :) ). De uitstraling van de motor spreekt mij echter meer dan voldoende aan om er voor te willen gaan, ook omdat ik het comfort niveau niet zo heel belangrijk vind.

Graag jullie ervaringen over de eerste keer op een supersport, danwel van starters die op een s.s. zijn begonnen direct na het behalen van een rijbewijs.

alvast bedankt voor eventuele bruikbare reacties!
met vriendelijke groet,

Jasper.
 
Het vermogen van een supersport komt pas na veel toeren vrij. Voor de rest ligt het tussen de oortjes wat je kan of niet kan. Als je het jezelf al moet afvragen of het niet te veel is moet je er denk ik niet aan beginnen. :]
 
mmmm. Ik denk zelf zeker niet dat het teveel vermogen is. Wel dat het veel vermogen is. Ik ben dan ook vooral benieuwd naar gebruikerservaringen. Mensen die zelf ook direct op een s.s. zijn gestart, en of ze dit opnieuw zouden doen mochten ze de kans krijgen, of ervaringen van mensen die van een tourmachine naar een echte s.s. zijn gegaan; hoe vond je deze verandering in vermogen? makkelijk of juist toch wel erg wennen?
 
Na mijn 25Kw periode een FZR-1000 gekocht.
Van 34pk naar 145.

Met een beetje gezond verstand overleef je het echt wel :Y

Dus als jij je zelf ''volwassen'' genoeg vindt, gewoon doen!!!
 
@ ray:dus jouw 600 cc was wel ff schrikken? zou je niet meer doen?

de 750 is qua vorm/lengte/gewicht 600 = -/- 2 kg, zo goed als identiek) vermogen is ongeveer 28 pk meer. koppel ook iets van 20 nm meer.

Puur theoretisch leek het mij iets minder nerveus rijden dan een 600 ivm hoger koppel.
 
Laatst bewerkt:
mijn eerst motor is ook een gsx-r 750 kan best hoor. gewoon beetje rustig doen in het begin dan is er niks aan de hand.
 
ik ben ook op m'n 750 K1 begonnen en ik moet zeggen is allemaal prima onder controle te houden zolang je de toeren niet te hoog gooit is hij zelfs heel makkelijk te rijden
maar toch nog altijd genoeg vermogen om vooruit te komen

ik was van plan met een 600 te beginnen maar heb achteraf zeker geen spijt gehad

alleen al het feit dat je er zelf over twijfelt of het geschikt voor je is zegt naar mijn idd al dat je niet ongecontroleerd aan het gas gaat draaien

en ach hoe meer mogelijkheden een motor heeft hoe langer het duurt voordat je er op uitgekeken bent.. niet dan

ik ga zelf dit jaar nog met m'n 750 het circuit op
heb al een kort dagje meegemaakt en moet echt zeggen dat ik ook daar zonder probemen door de bochten ging

ik zou zeggen als het jou iets lijkt moet je zeker een proefritje maken
super machine
alleen vergeet niet om ook een testritje te maken op z'n concurentie!!!
 
Het vermogen van een supersport komt pas na veel toeren vrij. Voor de rest ligt het tussen de oortjes wat je kan of niet kan. Als je het jezelf al moet afvragen of het niet te veel is moet je er denk ik niet aan beginnen. :]

Gezien ik op een '98 750 begonnen ben kan ik je wel vertellen dat het vermogen niet alleen maar bovenin hangt bij die cilinderinhoud
het zijn geen 1-wielers a'la 1000 maar ademloos onderin zijn ze ook niet

daarbij schijnt ook dat de k6+ veel tammer zijn in handling als de oudere machines
(alzo in vergelijking met m'n oude SRAD)

Maar idd de grootste factor is degene die aan die gashendel loopt te sjorren


...reken er trouwens op dat de bijkomende voorzichtigheid/gevaren van meer vermogen
je er ook langer over laat doen om 'echt' de motor te leren berijden
 
Met de search had je genoeg over dit soort topics kunnen vinden, het hangt uiteraard allemaal van jezelf af. Alleen als je een foutje maakt zal een gsx-r750 je gewoon harder afstraffen dan een lichtere supersport/ andere motor.
Vriend van me dacht dat het ook geen probleem zou zijn en was vervolgens na 1200km toe aan z'n 2e nieuwe gsx-r750 .... :X
"It's just in the flick of a wrist" :Y
 
Hier zijn al meerdere topics over gestart, en in elk topic krijg je verschillende meningen te lezen. Dus het is aan jou om te bepalen welke adviezen je in de wind slaat, en welke niet. Kortom, je komt er niet zo heel veel verder mee.

Het is een feit dat een 750 meer koppel heeft dan een 600, een 600 is gewoon vergevingsgezinder en net wat makkelijker te houden.
Op de 750 ga je ongetwijfeld momentjes krijgen die je op een 600 misschien niet gehad zou hebben, het is maar net welke dat het is, hoe jij daarop reageert enz enz of er wel of niet iets fout gaat.

Dat het gevaarlijker is en bla bla..... dat zou ik niet zo snel willen roepen.

Wel is het naar mijn mening beter voor een beginnende rijder om op een 600 of nog lichter te beginnen zodat de rijder een goede rijder word.
Een die baas is over zijn motor, i.p.v. andersom.
Je hebt er niets aan om 'angstig' op een berg PK's en Nm's te gaan zitten terwijl je nog geen bocht door kunt komen. Een lichtere motor is ideaal om aan je voertuigcontrole en bochten/rem-technieken te werken.

Maar dat is natuurlijk mijn mening ;)
 
'k ben zelf ook meteen opgestapt op een 750 na het les slagschip :Y

Een 750 is over het algemeen wat makkelijker te rijden als bv een 600 of een 1000
Een stuk tammer als die 2 en je kan er echt lui op rijden als je wilt :P

Het is goed te doen ,de eerst maand zal het wat onwennig aanvoelen door het vermogen maar als je een goed gasgevoel heb is het zeker te doen :Y
 
Is dat ding niet zo goed als identiek aan de 600?

Kwa stuureigenschappen wel ,zijn ze identiek :Y
Kwa vermogen ,nee zeker niet :N

Een 750 word meestal vergeleken met een lichte 1000 :Y
Wat ik hiervoor al aangaf ,ze is een stuk tammer als een 600 of een 1000 ,vooral de latere modelen
d'r zit niet echt bijtgedrag in
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf de eerste 2eneenhalf jaar lekker op een cb tje 500
rond gecheurd,toen begon dat te vervelen en ben ik overgestapt naar een vtr 1000f,
en achteraf was ik blij dat ik eerst goed heb leren rijden op een lichte fiets.
heyt had natuurlijk ook andersom gekund maar dat leek mij geen goed idee, ik was toen ook nog maar 19 en flink onbezonnen
 
Een 750 word meestal vergeleken met een lichte 1000
Wat ik hiervoor al aangaf ,ze is een stuk tammer als een 600 of een 1000 ,vooral de latere modelen
d'r zit niet echt bijtgedrag in


Zelf op gereden? oeps, ja dus (moet beter leren lezen)


750 is de ideale supersport

meer vermogen (en gevoel) dan een 600 en een beter beheersbaar vermogen dan een 1000. Dat extra vermogen van de 1000 kun je toch nergens kwijt.


Andere japanse fabrikanten zijn sukkels dat ze geen 750's meer maken.
 
Laatst bewerkt:
Wel is het naar mijn mening beter voor een beginnende rijder om op een 600 of nog lichter te beginnen zodat de rijder een goede rijder word.
Een die baas is over zijn motor, i.p.v. andersom.
Je hebt er niets aan om 'angstig' op een berg PK's en Nm's te gaan zitten terwijl je nog geen bocht door kunt komen. Een lichtere motor is ideaal om aan je voertuigcontrole en bochten/rem-technieken te werken.

Maar dat is natuurlijk mijn mening ;)
:^


iig veel plezier met proefrijden :)
 
Na mijn 25Kw periode een FZR-1000 gekocht.
Van 34pk naar 145.

Met een beetje gezond verstand overleef je het echt wel :Y

Dus als jij je zelf ''volwassen'' genoeg vindt, gewoon doen!!!
dat is echter na 2 jaar motorervaring. (ook al is het maar 25 kw)

kan je eenmaal een beetje rijden, maakt het geen fuck meer uit waar je op stapt.
zelf toevallig ook van 34 pk naar 145 pk overgestapt.

Als ik de topic titel lees zou ik zeggen van niet. Een gsx-r 750 is in mijn ogen niet echt geschikt als 1e motor.
Er zijn veel geschikteren motoren op de markt als 1e motor. :)

Ik denk niet dat ik me thuis had gevoeld op een zwaar pk-kanon toen ik net mijn rijbewijs had. :)
 
Ik denk niet dat ik me thuis had gevoeld op een zwaar pk-kanon toen ik net mijn rijbewijs had. :)

Als er geen 25kw regeling was (en ik had het geld) had ik het wel gedaan.

Had me er niet lekker op gevoeld, maar dat op dat moment nooit toegegeven. :+
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaak denk jij in bijvoorbeeld de auto wel eens, hmm dat had ik beter niet kunnen doen, dat ging maar net goed? Is dat vaker dan 1x per kwartaal, NIET DOEN!

Ikzelf ben ook begonnen op een GSXR 600 k8, prima te rijden, prima onder controle te houden, gaat ook vanzelf op het achterwiel de bocht uit etc etc. Het enige nadeel is het straatje keren, zo'n ding is gewoon minder wendbaar dan elke les-naked bike. :) Maar dat heb je na 100 jaar je rijbewijs ook nog :+.

Kort samengevat: voor mezelf, prima te doen. Voor de gemiddelde af en toe opgefokte verkeersdeelnemer, niet te doen en het zou zelfs verboden moeten zijn. Zo'n ding wordt dan namelijk echt een raket op wielen waar de rest van de verkeersdeelnemers geen rekening mee kunnen en zouden hoeven houden..
 
dat is echter na 2 jaar motorervaring. (ook al is het maar 25 kw)

kan je eenmaal een beetje rijden, maakt het geen fuck meer uit waar je op stapt.
zelf toevallig ook van 34 pk naar 145 pk overgestapt.

Als ik de topic titel lees zou ik zeggen van niet. Een gsx-r 750 is in mijn ogen niet echt geschikt als 1e motor.
Er zijn veel geschikteren motoren op de markt als 1e motor. :)

Ik denk niet dat ik me thuis had gevoeld op een zwaar pk-kanon toen ik net mijn rijbewijs had. :)


kom kom, de ts klinkt heel wat verstandiger dan de kampsjaak uit een ander topic die een vervanging zoekt voor zijn gs.

is er iemand hier die toen hij net na het lessen op een onbekende net gekochte motor meteen de limit ging opzoeken?

vind degsxr 750 erg mooie fietsen en lijkt me een leuke beginnersfiets waar je over 5 jaar nog plezier van hebt.
ik mis op mijn cbr soms net 10 a 15 pk dat hem net iets lekker feller zou maken (ik hou wel van een bite :)

maar vind de gsxr750 een van de mooiere motoren op de markt, op de cbr 600 na dan :P
 
Vlak nadat ik m'n rijbewijs haalde heb ik op de ZZR1100 van een vriend gereden met 150pk. Om eerlijk te zeggen had ik hier niet bijster veel lol van en was het eerder doodeng dan leuk.

Nu rijd ik heerlijk op m'n 90pk oldtimer, heb ik veel meer rust en lol van en het vergevingsgezinde is ook erg fijn, want laten we wel wezen, elke beginnende bestuurder maakt wel eens een klein foutje! En als het dan mis gaat zit ik liever nog even op m'n low-budget ragbak dan een peperduur racemonster.

Succes iig met proefrijden!
 
Ik zou een ZZR1100 ook niet willen vergelijken met een bijna nieuwe gsxr 750 ;). Beetje hetzelfde als de Exxon Valdez vergelijken met een ranke wendbare speedboot ;)

Valdez_grounded650.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan