GSX-R 750 k6 maakt een vreemd geluid

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.070
Hallo allen,

Mijn motor maakt een vreemd geluid. Ik wil haast zeggen dat het neigt naar diesel geroffel. Een hele stille diesel dan. Als de motor koud is valt het mij altijd op.

RRRRR TAK TAK TAK TAK TAK RRRRRRR TAK TAK RRRRRR TAK TAK so on heel kinderlijk, maar misschien krijgt men een soort idee...... Heeeeeeel zachtjes hoor je het tussen de rest van het "motorgeluid". Als die warm is dan is het geluid weg of minder i.i.g.
Het valt me dan een stuk minder (of helemaal niet) op.

Iemand een idee of valt er d.m.v. zo'n beschrijving geen echte oorzaak aan te geven??

Het betreft een GSX-R 750 uit 2006. Ongeveer 12700 op de teller. Een Remus open demper. De motor is afgesteld op de ECU.

Verder had ik volgens het handboek de bougies moeten vervangen bij 12K. Dit heb ik niet gedaan. Heb me wijs laten maken dat dit ook best bij 18K kan. Wie weet dat dit de oorzaak kan zijn?
Ook komen er vlammen uit de uitlaat als de motor hoog in de toeren zit en ik doe het gas langzaam dicht. Volgens Hoegee motoren komt dit doordat de inject een beetje open blijft staan als je langzaam het gas dicht doet. Volgens hen kan het geen kwaad, hoewel ik veel anders heb gelezen.
Als laatst mischien ook wel noemenswaardig. Er zit Castrol -5W40 in. Het boekje raadt echter -10W40. Kan dit ermee te maken hebben?


De motor rijdt verder prima...Hoewel ik ook maar een beginneling ben.


Hoop dat iemand me gerust kan stellen. :W
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het je nokkenasketting-spanner of je ketting zelf. Als het geluid heel lichtjes is hoef het niet persee gelijk een mankement/deffect te zijn. Als je het niet vertrouwt kun je even langs de expert rijden.
De bougies later vervangen kan niet de oorzaak zijn van het getik.
Wat voor de olie die je er nu in hebt zitten zal iets dunner zijn als de motor koud is als de olie die er in hoort. Het 'getik' is misschien weg als je er 10 w 40 in doet de kans op tikken is dan iedergeval minder.

Succes,
Rob
 
Hmm ... Ik heb hetzelfde vermoed ik zoals jij beschijft MauRits. Weet jij de reden van het getik??
Aangezien ik niet netjes het boekje volg ben ik toch wat zenuwachtig.

@Rob_b: Me ketting is het niet... want het is ook als ik stil sta. Ik start de motor altijd eerst en laat deze een minuutje draaien terwijl ik me handschoenen en helm aan/op doe. En waarom is de kans op tikken minder met -10W40? Omdat dit de aanbevolen olie is of wat?? De olie die er nu in zit is Castrol RS4/ R4 Superbike ofzo.... Dacht juist dat dit goed was voor een supersport.

Laat ik me hier om de tuin leiden door goede marketing?

nokkenasketting-spanner: Klinkt best heftig.... :/
 
Laatst bewerkt:
Dit is mij altijd verteld: De kleppen kan je altijd een beetje horen bij een koude motor (verschilt per motorblok/merk) maar zodra de motor warm is moet het nagenoeg over zijn. Als je ze dan nog hoort moeten ze idd een beetje gesteld worden.

Gaat het getik mee als je de toeren verhoogd dan zou het aan je kleppen moet liggen zo niet zou het kunnen liggen aan je nokkenassenketting spanner.
Op een bepaald moment hoor je het tik niet meer omdat het door de snelheid van je toeren 1 lange tik wordt: TIIIIIIIIKKKKK :+


Ik zit nu bijna op de 16K, ik maak me geen zorgen om het blok. Het schijnt geen kwaad te kunnen. Het motorblok klinkt goed als het op bedrijfstemp is dus in mijn geval maak ik me geen zorgen.

Ik weet niet hoe het bij jouw klinkt maar in het ergste geval zou je ergens speling op een as kunnen hebben ;) Maar ik denk dat je je gewoon zorgen maakt om je lieve motorblok en al gauw vreemde dingen gaat denken. :+
 
Dit is mij altijd verteld: De kleppen kan je altijd een beetje horen bij een koude motor (verschilt per motorblok/merk) maar zodra de motor warm is moet het nagenoeg over zijn. Als je ze dan nog hoort moeten ze idd een beetje gesteld worden.

Gaat het getik mee als je de toeren verhoogd dan zou het aan je kleppen moet liggen zo niet zou het kunnen liggen aan je nokkenassenketting spanner.
Op een bepaald moment hoor je het tik niet meer omdat het door de snelheid van je toeren 1 lange tik wordt: TIIIIIIIIKKKKK :+


Ik zit nu bijna op de 16K, ik maak me geen zorgen om het blok. Het schijnt geen kwaad te kunnen. Het motorblok klinkt goed als het op bedrijfstemp is dus in mijn geval maak ik me geen zorgen.

Ik weet niet hoe het bij jouw klinkt maar in het ergste geval zou je ergens speling op een as kunnen hebben ;) Maar ik denk dat je je gewoon zorgen maakt om je lieve motorblok en al gauw vreemde dingen gaat denken. :+

Ik denk nokkenas als ik het zo hoor.
Heb ik eerder ook bij m'n vorige auto gehad.

Kon geen kwaad, maar bij een motor zou ik er toch nog een keer naar laten kijken.
Helemaal gezien de km stand.

Succes en laat het ons even weten.
 
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem/geluid gehad maar dan bij een gsx r 750 uit 1998.
Een half jaar geleden had ik problemen met mijn motor (witte rook uit de uitlaat als de motor warm is) naar lang zoeken kwam ik erachter dat er een scheurtje in mijn cylinderkop zat, deze heb ik vervangen en dus moet bij mij de de kop eraf en dus ook de nokkenassen. Nadat ik alles weer in elkaar gezet had liep mijn motor weer perfect. Een dag na een "toertochtje" door duitsland kreeg ik ook te maken met een verontrustend geluid (geratel uit het blok). ik heb hier ook nog een aantal keren mee doorgereden maar ik had er geen fijn gevoel bij, dus wat doe je dan: op onderzoek uit. Heb alles weer los gehaald tank eraf, kleppendeksel eraf en toen zag ik bij mij het euvel. De distributieketting bij mijn motor heeft twee spanners 1 in het blok en de ander bovenop de tandwielen van de nokkenassen. Laat de laatse nu helemaal losgetrild zijn. Mijn moter stond niet meer op tijd, en ik heb dan ook heel veel geluk gehad dat ik verder geen schade aan mijn kop/kleppen heb gekregen. Heb het hele verhaal weer op tijd gezet (en goed vastgedraaid natuurlijk)en alles loopt weer als een zonnetje. Ik raad jou dan ook aan om dit even na te kijken het is maar een klein klusje en kan je een hele boel geld besparen.

succes pascal
 
Hallo allen,

Mijn motor maakt een vreemd geluid. Ik wil haast zeggen dat het neigt naar diesel geroffel. Een hele stille diesel dan. Als de motor koud is valt het mij altijd op.

RRRRR TAK TAK TAK TAK TAK RRRRRRR TAK TAK RRRRRR TAK TAK so on heel kinderlijk, maar misschien krijgt men een soort idee...... Heeeeeeel zachtjes hoor je het tussen de rest van het "motorgeluid". Als die warm is dan is het geluid weg of minder i.i.g.
Het valt me dan een stuk minder (of helemaal niet) op.

Iemand een idee of valt er d.m.v. zo'n beschrijving geen echte oorzaak aan te geven??

Het betreft een GSX-R 750 uit 2006. Ongeveer 12700 op de teller. Een Remus open demper. De motor is afgesteld op de ECU.

Verder had ik volgens het handboek de bougies moeten vervangen bij 12K. Dit heb ik niet gedaan. Heb me wijs laten maken dat dit ook best bij 18K kan. Wie weet dat dit de oorzaak kan zijn?
Ook komen er vlammen uit de uitlaat als de motor hoog in de toeren zit en ik doe het gas langzaam dicht. Volgens Hoegee motoren komt dit doordat de inject een beetje open blijft staan als je langzaam het gas dicht doet. Volgens hen kan het geen kwaad, hoewel ik veel anders heb gelezen.
Als laatst mischien ook wel noemenswaardig. Er zit Castrol -5W40 in. Het boekje raadt echter -10W40. Kan dit ermee te maken hebben?


De motor rijdt verder prima...Hoewel ik ook maar een beginneling ben.


Hoop dat iemand me gerust kan stellen. :W

Zie mijn reactie in het 750 topic :+
 
Laatst bewerkt:
Doe t ie niet meer iets als: PRRR TAKKA TAKKA PRR KAABABA KADA BOEM?

Dan weet ik namelijk wel wat er aan de hand is!

Of misschien praat ie gewoon Japans tegen je?! :?







:+ sorry, 't is al laat


Zeg ga slapen ,jij hebt helemaal geen verstand van gixxer;s :(



sterker nog:


ik ook niet(veel) O-)
:N ;) ;) ;)

p.s. nog gespeeld de laatste tijd?
 
Laatst bewerkt:
2006 met 12700 km op de teller :? , ik zou de motor laten inspecteren/nakijken ipv je geen zorgen maken. Zowel spanner als ketting kunnen nooit versleten zijn of je moet er zo grof mee omgegaan zijn. Spanner zou hoogstens kunnen blijven hangen.
 
Laatst bewerkt:
Het kan idd je nokkenas zijn bij een koude motor aangezien je aangeeft dat als je motor warm is het getik nagenoeg over is...
Omdat de olie nog niet warm is of op bedrijfstemperatuur hoor je de metalen wat meer tegen elkaar lopen dat kan de tik veroorzaken...

Als het je distributieketting zou zijn zou ik me wel zorgen maken want die hoort hoe dan ook altijd op spanning te staan...is dit niet het geval en staat deze slap kan dat natuurlijk voor grotere problemen zorgen...

Ik lees ook dat je andere olie erin hebt zitten dan dat aangegeven wordt...neem de volgende keer is de aangegeven olie en kijk dan is of die het nog steeds doet!...

Hoop je hiermee geholpen te hebben!...
 
nokkenasketting-spanner: Klinkt best heftig.... :/

Valt best mee! ....is gewoon een palletje wat door een veertje tegen een geleider aanduwt ( nr'tje 6 op de tekening). Soms blijft dat palletje net ff 'hangen' ,....een paar zachte tikjes met een kunststof hamertje wil vaak wel eens helpen.

Maar die KM-stand?....bij zo'n lage stand is het blok net aan het inlopen en zou het
eigenlijk niet eens moeten dat er zulke geluiden te horen zijn!

Of er wordt mee geragt?!! ( --> niet warm draaien, snel naar/op top-toerental rijden...) ;)


11388_11.gif
 
Laatst bewerkt:
He bedankt voor de reactie's allemaal!
Ik breng de motor van het weekend maar is langs Motoport. Me olie kan ik nog wel verversen, maar distributieriem, nokkenassen, kop etc gaat met net iets te boven.

@Hierboven. Nee, ik rag niet met mijn motor. Rijdt deze altijd netjes warm! Op ze minst zo'n 10 á 15 Km voordat ik aan het gas ga hangen. Vaak Zelfs nog iets meer en ik heb de motor gekocht met 2700 KM dus zo erg kan die toch niet misbruikt zijn voordat ik em had?


**
Edit
@ RSV31: Heb zojuist je bericht gelezen. Merci!
 
Laatst bewerkt:
Kan je kettingspanner zijn maar dat maakt meer een soort van ratelgeluid goek goek goek goek goek :P echt een zware diesel zegmaar;) als je gewoon op tijd kleppen gesteld hebt zou een dealer daar ook naar gekeken moeten hebben.

wat ik me afvraag, waarom heb je er 5w40 in gedaan ? zo koud wordt het niet in nederland hoor ;) 10w40(je gaat er echt niet harder mee) is dun genoeg 15w40 gebruik ik zelf altijd maar dat is meer omdat ik een oud barrel heb :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan