gsx-r 750 maakt shhht geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arne_V

MF veteraan
2 jan 2009
3.039
5
hoi

als ik met mijn motor een rondje rijd maakt ie tegenwoordig ALLEEN als ik GAS geef een apart geluid.

als ik gas geef, maakt overigens niet uit bij welk toerental of snelheid, maakt me motor een shhhhhhht geluid, bijna letterlijk alsof iemand dat doet omdat je stil moet zijn.

als ik het gas loslaat is het weg en rolt de motor gewoon geluidloos door.

zodra ik ook maar 1mm gas geef dan hoor je het weer.

het is niet heel erg storend maar toch wel een beetje apart.


het komt niet specefiek van 1 kant van het blok af.
maar als ik flink me best doe om te luisteren waar het vandaan komt, komt het naar mijn idee van de voorkant van het blok af.
bij de uitlaat dus.

je hoort het het beste als je in de 6de versnelling erg langzaam rijd.


het vermogen lijd er niet onder.

ook nog een klein puntje is een hik.
als ik van normaal gas naar volgas ga, dan heb ik een halve seconde hik en daarna vliegt de motor er pas vandoor.
(heb hier en daar gelezen dat dat een carb afstelling kan zijn)
 
Laatst bewerkt:
ik ben ook nog maar aan het leren :X
ben geen eerste monteur.

met auto's heb ik weinig met kettingen gewerkt.
en ik ben nog niet heel erg lang met motoren bezig :)


en ik waardeer het natuurlijk wel dat er mee gedacht word.
maar als er iets opgeschreven word als sugestie en niet waarom.

ja dan kan je zo een antwoord misschien een beetje verwachten ;)




mijn ketting is overigens ongeveer 1000km ''jong'' incl nieuwe tandwielen.
en goed schoongemaakt en gesmeerd om de +-300 km

kon idd wel eens de ketting zijn. Kijk de spanning eens na of verander hem eens iets. Misschien veranderd het geluid of is het zelfs weg. Maar de meeste kettingen maken wel wat geluid. X kettingen schijnen wat meer geluid te maken dan de O kettingenen
 
Arne, geen probleem. :)
Maar ik herken wat je schrijft, ook bij mijn gsxr was dat geluid op een of andere manier meer aanwezig dan op andere motoren. Daarom zou ik het serieus bekijken. Het zou zonde zijn als je vanalles open gaat slopen en het blijkt iets heel normaals te zijn. :P
Het was net alsof mijn banden leegliepen, zo'n soort geluid.
En ook alleen als ik een beetje gas gaf. In hogere toeren hoorde ik het zo goed als niet, misschien omdat het uitlaatgeluid dan meer gaat overheersen...
 
ja klopt.

mijn uitlaat overheerst het geluid ook uiteindelijk.

daarom in de hoogste versnelling en dan langzaam rijden, dan hoor je het het best.

en je kan het geluid idd ook beschrijven alsof je band leeg loopt.


bij jou gsxr heb je de oorzaak niet gevonden?
of was het je ketting? :P
 
ik heb net weer even een rondje gereden om wat te testen.

en het geluid is WEG als ik me koppeling inknijp

als ik 4000 rpm rijd in de hoogste versnelling dan hoor je het het duidelijkst.

zodra ik mijn koppeling inknijp en 4000 rpm maak, dan is het geluid weg.

Dit lijkt mij een duidelijke aanwijzing dat er met de koppeling iets niet goed is. Ik zou 'm maar even na laten kijken voordat het erger wordt en misschien zelfs gevaarlijk.
 
Is het geen DB killer die zijn functie niet weet dat ie daarom maar SHHHTTT gaat roepen in plaats van het demper geluid te reduceren?

Zou toch eens een functioneringsgesprek aangaan met je DB-killer.
 
net even mijn ketting nagelopen.

stond idd iet wat aan de losse kant.
dus deze weer goed gezet :)

maar het geluid is nog steeds aanwezig en niet zachter helaas of harder.
 
Je ketting is gewoon op.

Zo gauw er spanning op komt te staan (als je gas geeft), dan geeft hij een SHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHT geluid. Als je je gas loslaat of koppeling intrekt, dan is de spanning van de ketting af en hoor je het geluid niet meer.

Vriend van mij had exact dezelfde beschrijving van zijn probleem. Bij hem nieuwe ketting en tandwielen erop en weg was het probleem.

Van http://www.gratistheorie.nl/Motor/vorkbad/p07.htm:

Slijtage

Controleer de ketting en de tandwielen op slijtage. Slijtage aan de ketting kun je controleren door de ketting in het midden van het achterste tandwiel op te lichten. De ketting mag niet meer dan 1 centimeter worden opgelicht. De slijtage aan de tandwielen kun je zien aan de tanden. Deze slijten aan de onderkant langzaam weg, waardoor de tanden steeds meer op haaientanden gaan lijken.
 
Laatst bewerkt:
Je ketting is gewoon op.

Zo gauw er spanning op komt te staan (als je gas geeft), dan geeft hij een SHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHT geluid. Als je je gas loslaat of koppeling intrekt, dan is de spanning van de ketting af en hoor je het geluid niet meer.

Vriend van mij had exact dezelfde beschrijving van zijn probleem. Bij hem nieuwe ketting en tandwielen erop en weg was het probleem.

Van http://www.gratistheorie.nl/Motor/vorkbad/p07.htm:

Slijtage

Controleer de ketting en de tandwielen op slijtage. Slijtage aan de ketting kun je controleren door de ketting in het midden van het achterste tandwiel op te lichten. De ketting mag niet meer dan 1 centimeter worden opgelicht. De slijtage aan de tandwielen kun je zien aan de tanden. Deze slijten aan de onderkant langzaam weg, waardoor de tanden steeds meer op haaientanden gaan lijken.

er zit zeg maar net een nieuw setje tandwielen en ketting omheen
nu ongeveer 1500 km

altijd goed gesmeerd en schoongemaakt.

het is heel erg lastig om nou te horen waar het geluid exact vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
Als het je ketting niet is (1500km is nou niet echt veel idd. :)), dan zou ik ook de lagers van je achterwiel gaan verdenken.

Hoeveel km heeft je motor gelopen? Mijn ervaring is dat lagers meestal ten hoogste 50.000km mee gaan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan