GSX-R How-to: STVA repareren

Mr.Bean

Die hard MF'er
26 mei 2004
870
2
Gelderland
Server lag wederom plat, wederom verholpen.
Jaren draait het probleemloos, maar soms zit t tegen :?
 
Laatst bewerkt:

fireblade65

Die hard MF'er
30 dec 2009
921
0
Opzouten oma!


Mijn STVA gaf nog geen problemen, maar ik heb preventief de STVA onder handen genomen.
Dankzij deze " how to " een klusje van niks !

Mr. Bean :} :} :W
 

dutchphantom

Die hard MF'er
15 jul 2008
458
0
35
Zwolle
hey fellow soes rijders:)

ik heb vorige maand mijn soes gekocht en na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat ook ik de c28 melding krijg. ook gaat de vermogens kromme boven de 10 000 toeren niet meer omhoog.

nu heb ik de how to eens bekeken. en hoewel die er super uitziet. durf ik het toch niet aan om dit zelf te doen.
is er iemand met ervaring die de stva voor mij kan fixen?
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
hey fellow soes rijders:)

ik heb vorige maand mijn soes gekocht en na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat ook ik de c28 melding krijg. ook gaat de vermogens kromme boven de 10 000 toeren niet meer omhoog.

nu heb ik de how to eens bekeken. en hoewel die er super uitziet. durf ik het toch niet aan om dit zelf te doen.
is er iemand met ervaring die de stva voor mij kan fixen?
Als je het nou ff écht doorleest zie je dat Mr.Bean het voor je kan doen ;)
 

todos

Rookie
16 jun 2014
3
0
35
Zojuist ook mr bean een pm gestuurd om evt mijn stva klep te repareren.
Zie alleen dat dit al een wat veroudert topic is.
Iemand die weet of hij nog steeds repareert?
 

todos

Rookie
16 jun 2014
3
0
35
Inmiddels mijn STVA weer gerpareerd en wel terug ontvangen.

Echt fantastisch geregeld. Snelle en goeie service.
Eerst 600 km zitten er weer probleemloos op.

Mr Bean bedankt!!!!!!!!
 

Mr.Bean

Die hard MF'er
26 mei 2004
870
2
Gelderland
Dag oma.
Schopje, het motorjaar is begonnen.

Ik repareer ze nog steeds.
Handleiding nog steeds beschikbaar, zie 1e pagina.
 

Ericx

Die hard MF'er
19 okt 2002
798
11
53
Westland
www.knutselracing.nl
Motor staat weer in elkaar na een gescheurd carter. (ander blok) Verder niets veranderd.
Start ik de handel op, krijg ik code C28 :(

Even het eea doormeten en wat contact spray, maar als ik het verhaal lees komt dit probleem vroeg of laat.

Ik ga maar eens wat meten.
Bedankt voor deze handige how-to.
 

zynex

Die hard MF'er
4 aug 2014
315
0
26
Motor staat weer in elkaar na een gescheurd carter. (ander blok) Verder niets veranderd.
Start ik de handel op, krijg ik code C28 :(

Even het eea doormeten en wat contact spray, maar als ik het verhaal lees komt dit probleem vroeg of laat.

Ik ga maar eens wat meten.
Bedankt voor deze handige how-to.
Vervelend probleem ja, maar op de GSX-R heb je het zo gemaakt. Je kan er redelijk makkelijk bij en als je een beetje kan solderen en wat geluk hebt, ben je zo weer van die vervelende C28 melding af.

Op een SV daarentegen is het een ramp. Had daar ook last van de C28 melding en dan moet je airbox en gasklephuis er volledig vanaf. En vervolgens kun je de motor eigenlijk niet repareren, omdat deze zit vastgelijmd in de behuizing. Je enige optie is dan eigenlijk een nieuw gasklephuis kopen.....
 

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.818
80
30
Enschede
Bezoek site
In deze suzuki gsx-r's zit een STVA, die altijd stuk gaat, vroeg of laat.
Fijn zo'n nieuwe motor... kan je dus niet lekker mee op vakantie zonder een reserve STVA, of die van te voren te reviseren.. of kan je er gewoon mee doorrijden?
 
Laatst bewerkt:

zynex

Die hard MF'er
4 aug 2014
315
0
26
Fijn zo'n nieuwe motor... kan je dus niet lekker mee op vakantie zonder een reserve STVA, of die van te voren te reviseren.. of kan je er gewoon mee doorrijden?
Je kan er zonder problemen mee doorrijden. Kan enkel nadelig zijn met starten wanneer het koud is bijvoorbeeld of in sommige gevallen zal je motor tijdens het starten in high idle gaan en dus veel toeren maken, maar dat zakt ook weer terug. Dus je kan ook op vakantie gewoon doorrijden en ze hebben dit probleem in de nieuwe generaties al opgelost. Het was gewoon een domme ontwerpfout.
 

[-Tom-]

MF veteraan
26 mei 2005
4.143
0
32
Harreveld
Bezoek site
Je kan er mee doorrijden ja, alleen kakt de boel naar 10000 toeren ofzo helemaal in (de kleppen blijven dicht staan volgens mij). Tenminste, toen het bij mij gebeurden kakte de boel behoorlijk in
 

Ericx

Die hard MF'er
19 okt 2002
798
11
53
Westland
www.knutselracing.nl
Gisteren die STVA eraf gehaald en doorgemeten.
Viel me in eerste instantie op dat de 1000 K7 een stukje kabel heeft aan de module.
De waarde waren precise 6.5 Ohm volgens het boekje. Ook op de solderingen en oneindig daartussen. Wel even de aansluitingen opnieuw gesoldeerd maar geen verandering.
Zag ook dat die sensor ervoor niet in het midden stond (hoe heet dat ?)
Torx los geschoefd en klein stukje verplaatst zodat "_C28" naar "-C28" ging.

Daarna zag ik afwisselend C28 en C29 in t display :(

Bij het aanzetten van het contact hoor je de 2e klep open en dicht gaan maar bij het sluiten 'ratelt' de klep. Alsof die niet verder kan.
Dit geluid hoort niet en was er voorheen nooit.

iemand nog een idee hoe dit op te lossen?
 

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.469
33
Gisteren die STVA eraf gehaald en doorgemeten.
Viel me in eerste instantie op dat de 1000 K7 een stukje kabel heeft aan de module.
De waarde waren precise 6.5 Ohm volgens het boekje. Ook op de solderingen en oneindig daartussen. Wel even de aansluitingen opnieuw gesoldeerd maar geen verandering.
Zag ook dat die sensor ervoor niet in het midden stond (hoe heet dat ?)
Torx los geschoefd en klein stukje verplaatst zodat "_C28" naar "-C28" ging.

Daarna zag ik afwisselend C28 en C29 in t display :(

Bij het aanzetten van het contact hoor je de 2e klep open en dicht gaan maar bij het sluiten 'ratelt' de klep. Alsof die niet verder kan.
Dit geluid hoort niet en was er voorheen nooit.

iemand nog een idee hoe dit op te lossen?
Je weet 100% zeker dat je de juiste stekker hebt aangesloten? Zo is de stekker van je brandstofpomp identiek aan die van de STVA en dan hoor je hem ook ratelen omdat hij niet meer verder kan. Maar dan start hij ook niet.
 

Ericx

Die hard MF'er
19 okt 2002
798
11
53
Westland
www.knutselracing.nl
Ik heb vrijwel zeker de bazzaz stekker verkeerd zitten!!!

De gear position sensor is ook een 3-hoek stekker (links van het blok) en 1 van de 2 STVA stekkers ook (rechts). Ik heb deze vrijwel zeker omgedraaid.
Typisch geval van "user error" of "ea culpa"


De tank stekker is inderdaad ook een 3hoek maar te kort om helemaal naar de andere kant te komen en de motor loopt gewoon.

Waarschijnlijk geeft de motor ook geen versnelling aan maar zo ver was ik nog niet.
Bedankt voor het meedenken!

Vanovond thuis meteen even in de bedrading spitten.

To be continued!