Mr.Bean

Die hard MF'er
26 mei 2004
930
48
Gelderland
Ik heb een mooie nederlandse how-to gemaakt.
Deze beschrijft hoe je de STVA van een suzuki GSX-R repareert.
Ook het uitlezen van foutcodes is er duidelijk uitgelegd.

Op de GSX-R750 en GSX-R600 K4/K5 (=2004/2005) gaat de stva bijna altijd stuk.

Aanleiding was dat ik er zelf al een aantal heb gerepareerd (ben electronic engineer), en terugkomende vragen over de STVA, steeds dezelfde, en de brakke engelse handleidingen.
De druppel was wat in dit draadje gebeurde: Melding C28 Gsxr 600 K4
Ik heb daar voor nog weer iemand een STVA gerepareerd, Furiousz.
errodaytona wilde het zelf doen en zit op deze how-to te wachten, bij deze !


Hier is de how-to: GSX-R: How-to: STVA repareren - Index


ff naar "volgende" als je van plaatjes houdt.
Inleiding lezen als je em wilt gaan repareren.


Als je denkt dat je het zelf niet kunt dan kan ik de STVA voor je repareren.
Even een PB sturen in dat geval.



Met dank aan Furiousz & Baksteen.

------------
Wat extra trefwoorden voor de zoekdinges: STVA C28 FI F1 FI-lampje F1-lampje gasklephuis stappenmotor gasklepmotor errorcode foutcode dealermode dealer-mode
 
Laatst bewerkt:
Hulde voor je how-to! Zelf ben ik ook het slachtoffer geweest van de C28 melding. Engelse handleiding naar de dealer gestuurd maar die is er niet uitgekomen. Uiteindelijk dus de volle mep moeten betalen voor een nieuwe STVA. Hopelijk kan iedereen die dit leest een hoop geld besparen!
Had het ff gezegd !
Ik repareer ze voor een klein bedrag als het zelf niet lukt. (Niet eerst verkloten aub)
Laatst ook al eens voor een dealer gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ter verduidelijking:

De dedicated server bestaat al 7 jaar, de provider al langer.
De server al eens van machine gewisseld.
En een diskcrash gehad.

No problem, nür arbeit.

Ben blij dat hij er iig nog steeds staat... ben nu zelf het slachtoffer :P tenminste ga ik daar wel van uit. Ook de C28 foutmelding bij mij alleen in de hoge toeren weinig vermogen. Stationair en daaronder loopt hij wel gewoon.

k4 750, 25.000km...
 
Laatst bewerkt:
Weinig vermogen heb je altijd als ie stationair loopt :P
Bij gas is bedoeld inderdaad.
Klep kan open of juist dicht blijven staan als het motortje sneuvelt.
Je kunt er gerust van uit gaan dat het de STVA is bij jou.

Komt een update aan wat betreft terugplaatsen.
Moet in nul-positie gedraaid worden.
Zal hem een dezer dagen afmaken.
 
Laatst bewerkt:
Weinig vermogen heb je altijd als ie stationair loopt :P
Bij gas is bedoeld inderdaad.
Klep kan open of juist dicht blijven staan als het motortje sneuvelt.
Je kunt er gerust van uit gaan dat het de STVA is bij jou.

Komt een update aan wat betreft terugplaatsen.
Moet in nul-positie gedraaid worden.
Zal hem een dezer dagen afmaken.

Wise ass :P
Maar hij draait normaal bij stationair en lage toeren en in de hoge toeren heeft hij niet al zijn vermogen.

Vandaag nog niet aan toegekomen, maar morgen ga ik hem eraf slopen en eens kijken hoever ik kom.

Zal opletten hoe de kleppen en de motor nu dan staan.
 
D'oh, die update die ik bedoelde staat er al grotendeels op, maandje ofzo.
Laatste versie erop gegooid zojuist.
Ik was ook bezig met een engelse versie. Die staat er nog niet op.
 
Ah oke. Dan ga ik lekker door. Heb nu net de baantjes schoongekrabt.

Alleen ook als hij defect is meet je die +-7 ohm op de STVA? Tenminste, dat had ik net wel, maar misschien omdat hij dan soms net nog contact maakt?
Meet nu na solderen op beide punten iig 7,4-7,5 ohm.
Achthoekige stofplaat is bij mij helemaal niet aanwezig?


Oh en handige aanvulling:
Als busjes om de gaten vrij te houden bij het kitten zijn de busjes die in het deksel van de STVA zitten erg geschikt. Met een tang voorzichtig draaien en eruit trekken en na die tijd schoonmaken en weer terug zetten :)
 
Laatst bewerkt:
Solderingen gaan los zitten, of komen er met baantje rond gaatje en al af, idd soms wel soms geen contact.
Achthoekig plaatje is isolatieplaatje.
Wellicht een dun stukje plastic of tape tussen printje en alu deksel om te voorkomen dat de gesoldeerde baantjes contact maken met het deksel.
Paspen-busjes had ik nog nooit geprobeerd. Doe het altijd op het oog. Zal eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Solderingen gaan los zitten, of komen er met baantje rond gaatje en al af, idd soms wel soms geen contact.
Achthoekig plaatje is isolatieplaatje.
Wellicht een dun stukje plastic of tape tussen printje en alu deksel om te voorkomen dat de gesoldeerde baantjes contact maken met het deksel.
Paspen-busjes had ik nog nooit geprobeerd. Doe het altijd op het oog. Zal eens proberen.

Nou ja, bij het meten net had ik een goeie waarde dus baat het niet schaad het niet ;)
Sjezus, bijna ontzichtbaar zie hem nu wel _O-
Gratis tipje voor je goeie (en besparende) How-To!

Alleen jammer dat ik de verkeerde kit had... deze bleef flexibel jouw kit ziet er veel harder uit B| Weer schoonmaken en morgen 2e poging.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dan weliswaar een Honda, maar toch word ik heel vrolijk van mensen die zoveel moeite doen om anderen te helpen door zaken zo duidelijk uit te leggen.

Thumbs up Mr.Bean. :}

Ik zou er bijna een defecte Suzuki voor gaan kopen...
 
Ik heb dan weliswaar een Honda, maar toch word ik heel vrolijk van mensen die zoveel moeite doen om anderen te helpen door zaken zo duidelijk uit te leggen.

Thumbs up Mr.Bean. :}

Ik zou er bijna een defecte Suzuki voor gaan kopen...

Nou ansich... stel je voor iemand heeft een k4/5 die die verkoopt omdat er volgens de dealer alleen een reparatie inzit als het gaskleppenhuis á 1300 euro vervangen word.
Koop jij dat ding voor een leuke prijs en maakt hem voor een paar tientjes.




Zo, nog 1 dagje werken en dan kan vanavond (of zaterdagmorgen) kijken of de foutmelding weg is en testen of het ook idd weer werkt.

[me="Roy "R""]draait duimen dol...[/me]
 
Laatst bewerkt:
Heb de handleiding gebruikt nadat ik ook foutcode c28 in mijn dashboard kreeg. Een betere omschrijving is er niet en mijn brommert gaat weer als vanouds!! Het was twee uurtjes werk en het valt reuze mee!

Betreft een gsxr 600 k4 met 26000 km.

Bean BEDANKT!!

Scheelt weer 1300 euro!
 
Heey Mr. Bean,

Ik heb een vraagje, en ben benieuwd of je hierbij kunt helpen.

2 dagen geleden heb ik gepoogd mijn Acumen alarm van mijn GSX-R 600 te slopen.
Uiteraard is dit wel gelukt (het slopen is niet de kunst), en naar ons inzien hebben we ook alle draden weer goed doorverbonden, maar waarschijnlijk zien we iets over het hoofd.
Hij gaat op contact, de startmotor werkt, alleen start de motor zelf niet. Het probleem is dat de brandstof pomp niks doet, dus er komt geen benzine.

heb je een idee waar dit aan akn liggen?
 
Wat we hebben gedaan is het alarm (Acumen) eraf halen. alle draden voro zo ver ik kan zien doorverbonden. Alles doet het weer, alleen als ik wil starten doet de brandstofpomp niks en het relais komt ook niet op.......(als je de motor op contact zet hoor je normaalgesproken even een soort "computer" ratelen/ opstarten......)
 
Terug
Bovenaan Onderaan