Mr.Bean

Die hard MF'er
26 mei 2004
930
48
Gelderland
Ik heb een mooie nederlandse how-to gemaakt.
Deze beschrijft hoe je de STVA van een suzuki GSX-R repareert.
Ook het uitlezen van foutcodes is er duidelijk uitgelegd.

Op de GSX-R750 en GSX-R600 K4/K5 (=2004/2005) gaat de stva bijna altijd stuk.

Aanleiding was dat ik er zelf al een aantal heb gerepareerd (ben electronic engineer), en terugkomende vragen over de STVA, steeds dezelfde, en de brakke engelse handleidingen.
De druppel was wat in dit draadje gebeurde: Melding C28 Gsxr 600 K4
Ik heb daar voor nog weer iemand een STVA gerepareerd, Furiousz.
errodaytona wilde het zelf doen en zit op deze how-to te wachten, bij deze !


Hier is de how-to: GSX-R: How-to: STVA repareren - Index


ff naar "volgende" als je van plaatjes houdt.
Inleiding lezen als je em wilt gaan repareren.


Als je denkt dat je het zelf niet kunt dan kan ik de STVA voor je repareren.
Even een PB sturen in dat geval.



Met dank aan Furiousz & Baksteen.

------------
Wat extra trefwoorden voor de zoekdinges: STVA C28 FI F1 FI-lampje F1-lampje gasklephuis stappenmotor gasklepmotor errorcode foutcode dealermode dealer-mode
 
Laatst bewerkt:
Helaas.
De stekkers zaten goed.
Alleen de bazzaz zat er tussen .
Probleem in onveranderd.
C28 en c29 knipperen afwisselend.

Bij Carmo electronics in Helmond doen ze een reparatie voor 127.
Hopelijk is dat het dan
 
Volgens carmo electronics komt dit voor door een slechte ecu. Dit stukje is dan afgefikt.
Oorzaak kan ook komen door spannings regelaar.
Stuur de hele handel op naar carmo ter controle.
Wat een ellende!
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag bij Carmo geweest.
Lijkt dat de sensor, die voor op de STVA zit de boosdoener is. Deze regelbare weerstand doet niets meer.
Hiervan intussen een nieuwe besteld.

Gelukkig lijkt de ECU en gelijkrichter ok.
Hopelijk is die snel binnen en verdwijnen de C28 en 29 Fi errors.
 
Gasklepsensor is idd logisch.
Bij de K4/K5 is de secundaire gasklepsensor dezelfde als de primaire (gaskabel) sensor.
Zou imho redelijk makkelijk 2e hands te vinden moeten zijn.
Ik hoop dat de nieuwe niet al te duur was.

Sensor heeft 3 aansluitingen: tussen 2 van de draden moet je 5kOhm meten, tussen een van de 2 vorige en de 3e draad moet variabel 0 tot 5kOhm zijn, afhankelijk van de stand van de as.

Succes.


By the way:
De falende STVA komt alleen voor in de 600&750 K4&K5.
De andere STVA's zijn allemaal anders en hebben het losse-stekker-probleem niet.
Als je dus een STVA met vaste draden hebt kun je het beter eerst eromheen zoeken (sensor, bedrading, ecm).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.
Mijne is een met losse draden. STVA is dus nog goed. De sensor (de 3 draden) is dus stuk en meet weerstandwaarde oneindig.
Deze versie heb ik niets los kunnen vinden (gebruikt).

Nieuwe was wel heel erg duur. 184 eu.
Duurste potmeter van mijn leven !!
 
Er is iets mis met mijn server.
Ik zit echter midden in een verhuizing & verkoop huis dus ik heb het erg druk.
Ik zal kijken wat ik kan doen maar ik denk dat 2e helft volgende week pas lukt.
 
Er is iets mis met mijn server.
Ik zit echter midden in een verhuizing & verkoop huis dus ik heb het erg druk.
Ik zal kijken wat ik kan doen maar ik denk dat 2e helft volgende week pas lukt.
Als je weer even tijd hebt. Ik kom hier per ongeluk in dit topic en sta gelijk buitenspel door het taalgebruik.
Zou je voor mij en andere bezoekers in de OP uit willen uitleggen wat een Secondairy Throttle Valve actuator is en waarom?
Opent hij een bypass in je inlaat traject?
 
Hallo, de Secondairy Throttle Valve Actuator is een door de ECU aangedreven servo die de eerste rij gasklepjes aanstuurt om de luchtstroom richting injectoren en inlaat blok te optimaliseren, zodat het motorblok optimaal kan presteren bij met name hoge toerentallen.

De Server met de How-to van Mr. Bean, hopelijk komt deze de komende dagen in de lucht, ik zit er met smart op te wachten.

Overigens heb ik een GSX 1400 met een STVA, deze zit iets anders in elkaar en zit vast links aan inlaat nr. 3. Ik heb nu alleen een melding wanneer lang achter elkaar rijd: 20km+. Ik kan het verschil tussen geen storing en C28 duidelijk merken. In lage toeren haakt de motor even bij plotseling gas geven en het eindschot voelt als een moderne turbo automotor (hij heeft er eigenlijk geen zin in).
Ik heb de weerstanden van de STP en de TP (wederom) doorgemeten, deze voldoen. De STVA zelf heeft de juiste weerstand en infinity wanneer ik de multimeter op de juiste manier aansluit.

Mijn vermoeden is dat ergens in het binnenwerk van de STVA er contact wordt gemaakt tussen onderdelen die dat niet zouden moeten. Weet iemand meer van de GSX 1400 STVA?

Hier een plaatje van de throttle body:

$_1.JPG
 
Ik zou bij de gsx1400 eerst in de kabels en stekkers vanaf de ECM (computer) gaan zoeken, slechte contacten, beschadigingen, etc.
Ook de stuur-uitgangen van de ECM zou iets los in kunnen zitten, maar dat is lastiger te vinden.

De STVA van andere modellen openmaken kan ik afraden, ik heb er diverse opengemaakt en nog nooit een gezien die stuk was of een die een reden zou hebben stuk te gaan. Die van de 600/750 K4/5 heeft een ontwerpfout en komt alleen op dat model voor. Mijn handleiding is ook niet bepaald geschikt voor andere modellen.

De C28 storing wordt ge-reset als je hem van contact af zet. De noodloop-modus is dan ook weg. Elke 20km even resetten ;) 'T zal vanzelf erger worden en dan is het tevens makkelijker te vinden :P
Mare, bekabeling nalopen dus. Meter op piep-stand, als je die hebt, en aan de kabeltjes frutten.

Ik hoop dat ik van het weekeinde iets aan de server kan doen.
Ik heb de pijp een beetje leeg op het moment :/
 
Beste Mr.Bean, bedankt voor de reactie. Ik begrijp dus dat de constructie van de STVA van de GSX1400 voldoende degelijk zou moeten zijn en dat het in de bedrading moet liggen.
Wat bedoel je met: "De stuur-uitgangen van de ECM" ?

Ik heb in het verleden al diverse sensoren doorgepiept tot de ingang van de ECM en nooit wat aangetroffen.
 
Deze stuur-uitgangen zijn de aansluitingen die de stappenmotor-stroom sturen.
Dit wordt gedaan met transistoren in de ECM.
Er kunnen solderingen loszitten, o.a.

--------------


De server doet het weer, voor zolang als het duurt, moest manueel aangezwengeld worden.
Ik vertrouw de hardware nog steeds niet.
Ik ga em denk ik verplaatsen naar een andere machine.

Mare, doet et weer: zie OP
 
Zaterdag kreeg ik de beruchte F1 melding toen ik het gas open trok. :/ Even gestopt, motor uitgezet en weer gestart. Ik hoorde bij het op contact zetten al een vreemd geluid en moest gelijk aan dit topic denken. Melding verdween uiteraard niet.

Dus bij thuiskomst een paperclip in de witte stekker gedrukt en de code C28 kwam te voorschijn. Gelijk de STVA eraf gehaald en open gemaakt. Voor nu even de solderingen opnieuw gesoldeerd, straks als het weer met bakken uit de hemel komt doen we het goed. STVA weer gemonteerd, nadat ik deze nog even een keer met de multimeter had gecontroleerd. Na montage geen vreemde geluiden meer en meldingen zijn verdwenen. Zondag weer een mooi stuk kunnen rijden, ik en vriendin weer blij. 8-)

Mijn dank is groot voor deze super HOW-TO! :}

Mvg,

Marcel
 
[message]Gsxrk5 schreef op 09 augustus 2018 @ 14:55[/message]:Hallo,

Ik heb de herstelling uitgevoerd maar ik kom op 9ohm terwijl dit er 7 zouden moeten zijn. Heb dit getest op de motor maar de foutmelding is hier niet mee weg.
Heb ik iets verkeerd gedaan?

Mvg Yannick

9 ohm zou nog aan een gammele meter kunnen liggen, maar als de motor de foutmelding houdt dan is er zeker iets mis.

- Kun je een foto van het soldeerwerk plaatsen ?
- Heb je geen verbinding tusssen de 2 wikkelingen onderling ?
- Heb je geen verbinding van de wikkelingen naar het huis van de stappenmotor ? (isolatieplaatje vergeten of soldering te dik)
 
Dit is een oud topic, maar reageer toch even.
Heb nu ook een C28 melding.
Rij een gsxr 1000 K2.
Is het bij dit model ook mogelijk om de STVA te repareren?
Motor Staat op het moment bij de Valkenier in Barneveld.

Gr Paul.
 
De 1000K2 heeft een dichte STVA met een stukje draad eraan en dan een stekker.
Deze gaan normaliter nooit stuk.
Als je zeker weet dat het de STVA is en niet de bekabeling (daar zou ik eerst zoeken), dan raad ik aan een 2ehandse te kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan