GSX-R op Dynojetbank

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
Wie heeft er zijn of haar GSX-R met INJECTIE al op een dynojetbank gehad?? Mijn vraag gaat vooral uit naar de 600 en 750. A.s. woensdag ga ik (2002 750) met mijn maat (2002 Telefonica 600) naar Fredriks in Goes. Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn, en ik zoek vergelijkingsmateriaal. Wat levert ie standaard, wat doet een open uitlaat (meestal weinig goeds), een Powercommander of Yoshi-kit, K&N filter, evt. ontstekingsvervroeger of wat nog meer....??

Iemand een paar mooie uitdraaien die hij ff kan mailen? (norihaga@racet.nl) of op deze page zetten??

Grtzz HagaSan, die alleen nog maar weet dat zijn GiXXeRtje 267 km/u op de fietscomputer loopt :) :)
 
:} wat 750/600 ;)
full
 
netjes... dikke Peekaas. Maar, heb je ook een run van voor je aanpassingen? Wat draait zo'n ding origineel?? ca 140 pk?
Wat heb je er precies aan gedaan? En wie heeft de meting gedaan?

Grtzz HagaSan, die toch nog steeds info over 600/750 wil :) :)
 
netjes... dikke Peekaas. Maar, heb je ook een run van voor je aanpassingen? Wat draait zo'n ding origineel?? ca 140 pk?
Wat heb je er precies aan gedaan? En wie heeft de meting gedaan?

Grtzz HagaSan, die toch nog steeds info over 600/750 wil :) :)

Standaard had ie 141 pk a/h/a.
Deze run is bij Dynojet Rotterdam gedaan.
K&N filter en Laser Hotcam.
Zoals je ziet worden de peekaas in 1 rechte lijn afgegeven zonder dip :} :} :} een bekende van mij met een 1000 heeft een 25-tal sessies gedaan met de Powercommander maar had totaal geen vermogenswinst. Rijdt nu rond zonder Pc. Hij heeft er Akra onder zitten en levert 1 pk minder op dezelfde bank als ikke :} :} :} :}
 
Mijn motor is eerst zonder PowerCommander II op de testbank geweest, daarna met.

Resultaat:
122,8 pk zonder PCII
126,4 pk met PCII

De motor heeft verder een HRC luchtfilter en een homemade titanium slip-on.

Ik zal de uitdraai ook nog ff voor je posten, moet ik 'm alleen eerst ff terugvinden en de scanner aan de praat brengen. Wish me luck.

En het gaat hier om een GSX-R750 van 1998.
 
Heb mijn TL ook bij Ruud op de bank gehad, ben er niet veel wijzer van geworden, hij stond onderin te arm, hij heeft hem toen rijker gezet maar nu stat hij bovenin te rijk zodat ik wat topvermogen mis. PC is de beste oplossing in dit geval, was incl. K&N bijna €200 kwijt, hoop geld voor weinig pk's.
 
Wie heeft er zijn of haar GSX-R met INJECTIE al op een dynojetbank gehad?? Mijn vraag gaat vooral uit naar de 600 en 750. A.s. woensdag ga ik (2002 750) met mijn maat (2002 Telefonica 600) naar Fredriks in Goes. Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn, en ik zoek vergelijkingsmateriaal. Wat levert ie standaard, wat doet een open uitlaat (meestal weinig goeds), een Powercommander of Yoshi-kit, K&N filter, evt. ontstekingsvervroeger of wat nog meer....??

Iemand een paar mooie uitdraaien die hij ff kan mailen? (norihaga@racet.nl) of op deze page zetten??

Hoi Haga-San,

Ik kan je zeggen dat het erg verschilt per motor!

Ik heb een 2000 Fireblade en die doet het origineel véél slechter dan je op papier zou vermoeden :(

Omdat de Blade zó tegenviel en omdat ik Hans Kerkhoven van Dynojet Research Oss goed ken zijn we er eens goed voor gaan zitten.

Ten eerste moet die Honda H-TEV 'marketingklep' maar eens snel in de kliko, die slurpt door zijn veel te kleine diameter wel erg veel vermogen. Verder klopt er werkelijk helemáál niets van de standaard instellingen van de injectie en ontsteking, enkel op 100% gasklepopening staat hij vrij goed. De injectie is dan ook slecht te doseren, werkelijk een aan/uit systeem en hij zuipt als een ketter :(

Zoals je kunt zien is volledig standaard de rode kleur en levert hij maar 127 SAE pk op de rol en dat is toch wel zo'n 7 pk te weinig als je kijkt dat de fabrieksopgave 152 DIN pk of 148 95/EC/1 pk aan de krukas is (verschil achterwiel/krukas is standaard ca 12 %).

De blauwe lijn geeft de standaard motor met optimaal ingestelde PowerCommanderIII weer, het topvermogen stijgt met ca 3 pk tot 130 pk. Hij pakt wel veel beter op en wordt een stuk zuiniger!

De groene lijn geeft een VOLLEDIG Akrapovic EVO superstock uitlaatsysteem weer met een optimaal ingestelde PCIII, plotseling zitten we op krap 140 pk!!! Een Akrapovic is niet eens zo luid dus je kunt er goed mee rijden... :)
Wat onmiddellijk opvalt is dat de motor aanmerkelijk vrijer ademt, als een speer knalt hij de toerenbegrenzer is, een fantástisch eindschot is het gevolg! :}
Opvallend genoeg is de uitlaat tussen 4 en 5.000 tpm véél sterker dan het origineel, onder de 3.800 tpm is het afgelopen met de pret maar we zitten natuurlijk ook niet op een GoldWing!!!

De paarse lijn geeft de Akrapovic weer met een PCIIIr, met deze r-uitvoering kun je óók nog de ontsteking per graad en per 500 tpm instellen die bij de Blade natuurlijk ook verkeert staat... Dit geeft over het gehele toerengebied nog eens 2 à 3 pk extra vermogenswinst.

Voor de duidelijkheid moet ik er wel bij vertellen dat de eerste twee metingen in de winter zijn gemaakt bij koele en vochtig weer (gunstig) en de Akrapovic metingen hartje zomer in de bloedhitte...de Dynometer 250 kan dit voor een deel compenseren maar niet helemaal, je mag er dus vanuit gaan dat de groene/paarse en de blauw/rode lijnen in werkelijkheid zo'n 1,5 pk verder uit elkaar moeten liggen!

Al met al heb ik nu eindelijk een Blade met 143,5 SAE pk op de rol (165 DIN krukas pk's) die een R1 en een 2002 Blade ruim achter zich laat en ongeveer net zo snel is als een standaard GSX-R1000 :} Ongelofelijk, 16 pk méér met een top uitlaat en PowerCommanderIIIr 8-)

full


Het benzineverbuik is vooral 'halfgas' spectaculair gedaald, met de knopjes op de PCIIIr in de 'spaarstand' haal je bij 125-130 km/u op de autoroute naar Zuid-Frankrijk zomaar 1 op 22 en da's niet slecht vol bepakt en bezakt... Kijk maar eens naar de foto onderaan deze pagina http://www.rrzone.com/929rr/pc111/pcseries.htm

Overigens, zoals ik al in het begin schreef, het ligt aan het motortype hoeveel je kunt bereiken.

Meneer Suzuki heeft zijn huiswerk zó goed gedaan dat je met een volledig race uitlaatsysteem en PCIIIr maar ca 5 pk extra kunt behalen :(
Maar goed, dan zit je ook tegen de 148 SAE pk op de rol en da's niet slecht voor een motor die volgetankt maar 200 kg weegt...

René :]

P.S. voor info kijk je op http://www.powercommander.com/
 
Laatst bewerkt:
Mijn GSX-R600 had 104,1 pk op het achterwiel
Vriend zn GSX-R1000 had 146,x std en 148,x op het achterwiel met sportdemper

Alletwee std met sportdemper

gemeten bij MOBU enkhuizen

Een andere maat van me had met zn R1 (2001) 142 pk op het achterwiel (met alleen een andere demper)

Ook bij mobu gemeten hadden ze nog nooit gehad zo'n goede R1. R1 heeft trouwens 306 op de teller gehaald.

ik reed toen iets over de 280 en ik was erg druk met mezelf toen ik opeens werd ingehaald door die R1 en een zx-9R (klinkt wel sterk allemaal maar het is echt waar) ik heb de Dyno uitdraaien wel alleeen niet digitaal
 
Laatst bewerkt:
Nou MaR1tin, dat is een héle mooie waarde :} je hebt er immers 13,4 pk bij gekregen, nou is de Arrow net als de Akrapovic ook wel een érg goed uitlaatsysteem!!!

Persoonlijk vind ik 136,3 SAE pk (standaard) wel aan de hoge kant maar ja, een bank KÁN natuurlijk zomaar +2% afwijken en dan heb je al 3 pk te pakken...

Markuses, de bank in Enkhuizen geeft inderdaad wel érg veel aan, je zou eigenlijk nog tien R1's op de bank moeten zetten om te vergelijken/ijken of die bank wel klopt...

Volgens Hans Kerkhoven van Dynojet (hij is één van de twee officiële PowerCommander testcenters in Nederland) halen R1's (1998 t/m 2002) zo tussen de 130 en 135 pk op ZIJN Dynamometer model 250, volgens hem scheelt een Dynojet kitje (R1 van 1998 t/m 2001) met sportdemper in de regel nooit meer dan zo'n vijf pk!

Maar ja, uitzonderingen bevestigen de regel!!!

Dit is overigens mijn motor die daar op de bank staat te loeien, geinig... http://www.powercommander.com/ipccdjemea.shtml

René :]
 
Mar1tin, waar komt het verschil in schakelmomenten vandaan? Andere gearing?? Je ziet duidelijk een groot verschil in de snelheid bij het overschakelen.
Is die "standaard" run trouwens van eerder, gezien de datum bovenaan??

Verder, errrrr(1)ug netjes!!

Grtzz HagaSan.
 
Nou MaR1tin, dat is een héle mooie waarde :} je hebt er immers 13,4 pk bij gekregen, nou is de Arrow net als de Akrapovic ook wel een érg goed uitlaatsysteem!!!

Persoonlijk vind ik 136,3 SAE pk (standaard) wel aan de hoge kant maar ja, een bank KÁN natuurlijk zomaar +2% afwijken en dan heb je al 3 pk te pakken...

Schakelmoment kwam anders te liggen i.v.m. véél makkelijker doortrekken met die Arrow bochten :}
Zelfs zonder m'n timing aan te passen :}


René :]

136,3 was de gemeten waarde mét open uitlaat én afgestelde Dynokit een jaar ervoor :}
Na montage en afstelling van de Arrow bochten en collector piekte hij richting die 150 pk :}
Reeël is echter een waarde van rond de 144 á 145 pk, was een slippertje omhoog deze meting maar oogt wel leuk :P
Merkte vooral in het begin idd een gaatje rond de 3500rpm vergeleken met Exup maar daaraan was ik snel gewend :}
 
Mar1tin, waar komt het verschil in schakelmomenten vandaan? Andere gearing?? Je ziet duidelijk een groot verschil in de snelheid bij het overschakelen.
Is die "standaard" run trouwens van eerder, gezien de datum bovenaan??

Verder, errrrr(1)ug netjes!!

Grtzz HagaSan.

Verschil zit hem vooral in het makkelijker doorlopen op hogere toerentallen vanwege het andere systeem! Gearing was op beide momenten standaard iig! Aanpassingen nokkenastiming zitten sindsdien nog in de planning maar aangezien ik momenteel óók nog over een "reserveblok" beschik zal dát eraan moeten geloven! :}
Zal wel Roelofs worden als de financiën het toelaten :?
 
136,3 was de gemeten waarde mét open uitlaat én afgestelde Dynokit een jaar ervoor :}
Na montage en afstelling van de Arrow bochten en collector piekte hij richting die 150 pk :}
Reeël is echter een waarde van rond de 144 á 145 pk, was een slippertje omhoog deze meting maar oogt wel leuk :P
Merkte vooral in het begin idd een gaatje rond de 3500rpm vergeleken met Exup maar daaraan was ik snel gewend :}

Aha, vandaar! Je zult dus standaard rond de 133 à 134 pk hebben gezeten en dan klopt het wel. De tweede meting is véél grilliger, ik neem aan dat de "Smoothing" niet op 3 stond maar op 1, hij piekt dan inderdaad iets hoger. Ik neem aan dat de "Correction Factor" in beide gevallen wel op SAE stond!?

Die extra 10 à 12 pk is wel realistisch voor een volledig topsysteem en dynojet kitje. Die 16 pk haal ik mede omdat het r-type van de PowerCommander III nog eens 3 pk extra geeft omdat naast de injectie óók de ontsteking wordt gemanipuleerd zoals je ziet op de curves :}
Je ziet dat de winst over de hele linie aanwezig is maar sterk oploopt richting het top toerental, de curve loopt vrijwel horizontaal de begrenzer is zodat je een betere aansluiting (hoger toerental) hebt bij de volgende versnelling :} Dát is de grootste winst, kijk maar eens naar de aflopende curve (ademnood) van het originele uitlaatsysteem :r

Bij je tweede meting is inderdaad vreemd dat de schakelmomenten wel een stuk verderop liggen, op de Dynamometer 250 wordt enkel nog in de 4e versnelling gemeten, vandaar dat je bij mij enkel de meting ziet die vroeger Roll-On (RO) heette.

René :]
 
Standaard had ie 141 pk a/h/a.
Deze run is bij Dynojet Rotterdam gedaan.
K&N filter en Laser Hotcam.
Zoals je ziet worden de peekaas in 1 rechte lijn afgegeven zonder dip :} :} :} een bekende van mij met een 1000 heeft een 25-tal sessies gedaan met de Powercommander maar had totaal geen vermogenswinst. Rijdt nu rond zonder Pc. Hij heeft er Akra onder zitten en levert 1 pk minder op dezelfde bank als ikke :} :} :} :}

Suzuki heeft zijn huiswerk qua injectie en uitlaatsysteem beter gedaan dan de andere merken, een R1000 haalt net 6 pk meer met een PC IIIr en een volledig uitlaatsysteem, eigenlijk zonde van het geld!
Zoals je hebt gezien is dat bij de 2000/1 Fireblade wel anders, de injectie is standaard BAGGER ingesteld waardoor hij zuipt en die 'marketing-klep' en dunne bochten doen meer kwaad dan goed :r Daarom is de +16 pk te verklaren... :}

Zo te zien staat de "Smoothing" bij jouw meting op 1, daardoor schieten de pieken te ver omhoog, kijk je naar het gemiddelde van de RO meting in de 4e versnelling dan kom je op een tik meer dan 145 pk en dat is realistisch, 4 pk meer voor een K&N filter en Laser demper ;)

1 pk is op de 145 pk uiteraard te verwaarlozen (alleen al de strooiing in het originele vermogen!), een beter gesmeerde/ingestelde ketting of een strakker gestrapt achterwiel kan gemakkelijk 1 pk schelen, zoals gezegd zou je mogelijk tot 147 pk kunnen komen met een VOLLEDIG Akrapovic systeem en PCIIIr omdat het r-type óók de ontsteking manipuleerd. Ik neem aan dat je maat de PCIII heeft geprobeerd.

De sterkste R1000's halen perfect afgesteld met een full Akrapovic, Arrow of Laser systeem en PCIIIr 150 SAE pk op de rol...

René :]
 
Aha, vandaar! Je zult dus standaard rond de 133 à 134 pk hebben gezeten en dan klopt het wel. De tweede meting is véél grilliger, ik neem aan dat de "Smoothing" niet op 3 stond maar op 1, hij piekt dan inderdaad iets hoger. Ik neem aan dat de "Correction Factor" in beide gevallen wel op SAE stond!?

Die extra 10 à 12 pk is wel realistisch voor een volledig topsysteem en dynojet kitje. Die 16 pk haal ik mede omdat het r-type van de PowerCommander III nog eens 3 pk extra geeft omdat naast de injectie óók de ontsteking wordt gemanipuleerd zoals je ziet op de curves :}
Je ziet dat de winst over de hele linie aanwezig is maar sterk oploopt richting het top toerental, de curve loopt vrijwel horizontaal de begrenzer is zodat je een betere aansluiting (hoger toerental) hebt bij de volgende versnelling :} Dát is de grootste winst, kijk maar eens naar de aflopende curve (ademnood) van het originele uitlaatsysteem :r

Bij je tweede meting is inderdaad vreemd dat de schakelmomenten wel een stuk verderop liggen, op de Dynamometer 250 wordt enkel nog in de 4e versnelling gemeten, vandaar dat je bij mij enkel de meting ziet die vroeger Roll-On (RO) heette.

René :]

Instellingen van de bank zou ik niet weten? Enigste wat zeker is dat het een SAE meting is!
Klapperende ketting en of slippende band/koppeling is ook van invloed natuurlijk!
Resultaat van meting is niet hoofdzaak, wél de wetenschap dat e.e.a. naar behoren is afgesteld+ het eindresultaat op de weg ÉN bij de benzinepomp :P
Verbruik kán momenteel varieren van 1 op 9 tot 1 op 22 :}
 
Bij de ring spraken we iemand met een akraprovic full uitlaatsysteem op zijn Gixxer 1000. Hij verteldedat vanaf 5000 toeren tot aan het rpde gebied 12 pk erbij had......!!

Moet wel zeggen dat het ding supergaaf verandert was, was een complete racer geworden met verlichting
 
Terug
Bovenaan Onderaan