GSX R1000 en Hayabusa 1300

Erik1986

Rookie
26 okt 2004
1
0
Ik wilde graag een beetje info van de kenners over beide motoren (ikzelf ben een leek op dit gebied.

Wat ikzelf van de suzuki site afhaal: IS dat het beide supersport motoren zijn.

Hayabusa:
128,7 kW (175 pk)/9.800 t.p.m. (184 pk met SRAD); 217 kg

GSX R1000:
131 kW (178 pk)/12.000 t.p.m.(190 pk met SRAD); 166 kg

Nu is mijn vraag welke motor is sneller, er word altijd gezegt dat de hayabuse de snelste motor ter wereld is...

Maar de GSX R1000 (met 1000 cc)heeft 2 pk meer als 51 Kg zwaardere13000 CC hayabusa.

Wie ken mij hier iets over uitleggen ( zal wel een domme vraag zijn maar toch bedankt :] .

P.s. Wat word er bedoeld met SRAID?
 
Laatst bewerkt:
De Busa heeft meer koppel, betere stroomlijn wat weer leid tot een hogere topsnelheid.

Maar of de busa ook sneller is in de sprint betwijfel ik.

SRAD = een koude luchtstroom, die je motorblok laat ademen. Je krijgt zo een betere verbranding, aangezien er meer zuurstof aanwezig is. Dit gaat pas in werking boven de 200km/h
 
De 1000 is een echte super (als niet hyper)sport fiets, licht, hoog topvermogen en relatief oncomfortabel.

De busa is meer een tour/sport fiets (lange afstandskanon) relatief zwaar, bakken koppel en best comfortabel.

In mijn ogen 2 fietsen die niet echt te vergelijken zijn...
 
De 1000 is een echte super (als niet hyper)sport fiets, licht, hoog topvermogen en relatief oncomfortabel.

De busa is meer een tour/sport fiets (lange afstandskanon) relatief zwaar, bakken koppel en best comfortabel.

In mijn ogen 2 fietsen die niet echt te vergelijken zijn...

:^

Welkom op het MF ;)
 
Volgens mij is het juist onder de niet-motorrijders vanwege al dat gedoe een paar jaar terug.

Inderdaad. :(

Volgens mij wordt het nu wel spannend welke motor sneller is, de GSX-R1000 zal niet echt meer onderdoen voor de busa denk ik...
 
De betere stroomlijn van de Busa zal op hoge snelheid zwaar meewegen. De top van de Busa zal dus wel hoger zijn, waarschijnlijk. Verder is 2pk verschil niet echt boeiend. De individuele spreiding is groter dan dat, dus je kunt eigenlijk niet echt van een verschil spreken.

Welke sneller accelereert is moeilijk te zeggen. De Busa heeft meer koppel, maar daar staat tegenover dat ie ook een stuk zwaarder is. Anderzijds zal het bij de Busa, door het hogere gewicht en de langere wielbasis, een stuk eenvoudiger zijn om het voorwiel aan de grond te houden bij sprinten waardoor je mogelijk toch harder op kunt trekken. Tenslotte hangt het natuurlijk ook erg van de gearing af.
 
Ik wilde graag een beetje info van de kenners over beide motoren (ikzelf ben een leek op dit gebied.

Wat ikzelf van de suzuki site afhaal: IS dat het beide supersport motoren zijn.

Hayabusa:
128,7 kW (175 pk)/9.800 t.p.m. (184 pk met SRAD); 217 kg

GSX R1000:
131 kW (178 pk)/12.000 t.p.m.(190 pk met SRAD); 166 kg

Nu is mijn vraag welke motor is sneller, er word altijd gezegt dat de hayabuse de snelste motor ter wereld is...

Maar de GSX R1000 (met 1000 cc)heeft 2 pk meer als 51 Kg zwaardere13000 CC hayabusa.

Wie ken mij hier iets over uitleggen ( zal wel een domme vraag zijn maar toch bedankt :] .

P.s. Wat word er bedoeld met SRAID?


De GSX-R 1000 is een echt circuitbeest maar laat je niet van de wijs brengen,ook op de openbare weg een super bike. Zo zit bv mn dochter beter achterop de GSX-R dan eerst op de RF 900 die toch eigenlijk meer een sport en toer fiets moet zijn.
Qua vermogen zal hij in de buurt liggen van de Hayabusa maar is wel veel lichtvoetiger qua sturen. De Busa zal beter geschikt zijn voor de langere afstanden denk ik zo.
Voor bieden geld wel :9~ :9~
 
hayabusa.gif
 
Wat wil je? Redelijk relax met een gangetje van 200+++ naar Spanje knallen of meer circuit/leuke ritten op zondagmiddag zonder vrouw?

De Busa is sneller trouwens, betere stroomlijn en enorm veel BRUIKBARE koppel en paarden.
 
Het bovenstaande klopt precies mbt toer cq supersport.
Dit gebeurt er in de praktijk (met gixxer 1000 2001 vs Haya vs zx12)in zijn 6 met 120 km/h en dan gas vol open:
de 1000 wint meters door het gewichtvoordeel icm met vermogen.
Pas bij 250km/h komt de busa langszij (langzaam!) en profiteert van aerodynamica.
De zx12 kon het (net) niet bijbenen

Toen ging er een koekblik inhalen en kom je tot de conclusie dat de remmen voor verbetering vatbaar zijn (is bij 2004-model wel goed geloof ik)

Wil het nog wel proberen met mijn zx10, maar de busa van medemotor fanaat is gejat en heeft nu een vfr

Ciao
 
Het bovenstaande klopt precies mbt toer cq supersport.
Dit gebeurt er in de praktijk (met gixxer 1000 2001 vs Haya vs zx12)in zijn 6 met 120 km/h en dan gas vol open:
de 1000 wint meters door het gewichtvoordeel icm met vermogen.
Pas bij 250km/h komt de busa langszij (langzaam!) en profiteert van aerodynamica.
De zx12 kon het (net) niet bijbenen

Toen ging er een koekblik inhalen en kom je tot de conclusie dat de remmen voor verbetering vatbaar zijn (is bij 2004-model wel goed geloof ik)

Wil het nog wel proberen met mijn zx10, maar de busa van medemotor fanaat is gejat en heeft nu een vfr

Ciao

Ja klopt wat je zegt, ik denk wel dat de Busa een stuk langer doorloopt.
Maar de 12R kon het niet bijhouwe? '( Ik wil dr 1 als ik vol mag!
 
De busa zal wel zwaar verscheurd worden door de nieuwe gix..

Je moet niet vergeten dat de Busa al weer een tijdje meedraait.

Busa geeft wel meer comfort maar is naar mijn persoonlijke mening de bocht niet door te krijgen.
 
De nieuwe GSX-R1000 zal zeker sneller accelereren dan de Hayabusa, wanneer Suzuki de eerste versnelling tenminste niet zo lang heeft gemaakt als Kawa bij de ZX-10R en Yamaha bij de R1. Het gewichtsverschil zal in de praktijk al gauw op zo'n 54 kg uitkomen. Op topsnelheid zullen de verschillen niet groot zijn. De Hayabusa is begrensd beneden de 300 km/h. Ik verwacht dat de nieuwe 1000 rond de 295 km/h zal lopen.

Onderin is de Hayabusa sterker dan de huidige GSX-R1000. Hoe dat is ten opzichte van de nieuwe weet ik natuurlijk niet.

Als je per se een jaartje de snelst accelererende fiets wilt hebben, denk ik dus dat je voor de 1000 moet gaan.
 
Door ZX10Rwin op 27-10-2004 09:20



Het bovenstaande klopt precies mbt toer cq supersport.
Dit gebeurt er in de praktijk (met gixxer 1000 2001 vs Haya vs zx12)in zijn 6 met 120 km/h en dan gas vol open:
de 1000 wint meters door het gewichtvoordeel icm met vermogen.
Pas bij 250km/h komt de busa langszij (langzaam!) en profiteert van aerodynamica.
De zx12 kon het (net) niet bijbenen

Toen ging er een koekblik inhalen en kom je tot de conclusie dat de remmen voor verbetering vatbaar zijn (is bij 2004-model wel goed geloof ik)

Wil het nog wel proberen met mijn zx10, maar de busa van medemotor fanaat is gejat en heeft nu een vfr

Ciao


Hier wilde ik toch wel even op reageren.

Het kan best zo zijn dat een gsxr 1000 (hele wijze motor trouwens) sneller is vanuit zijn 6 vanaf 120 km dan een zx 12.

Je praat dus over tussenaccelaratie vanuit de hoogste versnelling. Je moet wel een aantal zaken in ogenschouw nemen.

Gewicht van de berijder en motor maar ook de versnellingsbak verhoudingen tellen mee. De 1000 zal in de meeste gevallen beter uit deze verhouding komen.

Mijn praktijk:

Met mijn zx-12 model 2000 (onbegrensd) tegen meerdere gsxr 1000 gereden vanuit de tweede versnelling bij 120 km. Tot 230 gaat het best aardig gelijk op maar een voordeel voor de zx 12.
Boven de 250 km doet de gsxr 1000 echt niet meer mee. Koppel is zeer belangrijk bij die snelheden. Een vriend van mij heeft namelijk een 1000 uit 2001. Die beaamt het ook.

Mijn versnellingen zijn als volgt op de teller:

1 140
2 190
3 245
4 288 Dit is de versnelling waar de meeste afhaken.
5 317
6 tot 336 gereden.

Busa en 12 zijn ongeveer gelijk snel. Mijn broer heeft een Busa. Busa heel sterk onderin en bovinin wat vlakker. 12 onderin ook sterk maar vooral op hogere toeren zeer snel.

Als wij het motoblad ps moeten geloven


Loopt de 1000 tussen 287 en 290 echt
de zx 12 tussen 301 en 303 echt
de Busa tussen 300 en 301

Motorrad:

1000 285-287
12 297-303
Busa 298-300


Mo

1000 282
12 306
Busa 300



Zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden. Afhankelijk uiteraard van het motorblad.
Nu is de praktijk het meest interessant.

Voor wat betreft de nieuwe 1000 is het dus afwachten of deze de pks heeft die opgegeven zijn. Mocht de 1000 wel het opgegeven vermogen hebben dan nog is het afwachten of zich dit in de praktijk omzet in snellere waardes dan zijn voorgangers. Lichter zal op een gegeven moment niet meer sneller zijn. De motor zal dan gewoon blijven opstijgen in 1,2,3 en 4.

Groetjes,

JPJ
 
Door ZX10Rwin op 27-10-2004 09:20



Het bovenstaande klopt precies mbt toer cq supersport.
Dit gebeurt er in de praktijk (met gixxer 1000 2001 vs Haya vs zx12)in zijn 6 met 120 km/h en dan gas vol open:
de 1000 wint meters door het gewichtvoordeel icm met vermogen.
Pas bij 250km/h komt de busa langszij (langzaam!) en profiteert van aerodynamica.
De zx12 kon het (net) niet bijbenen

Toen ging er een koekblik inhalen en kom je tot de conclusie dat de remmen voor verbetering vatbaar zijn (is bij 2004-model wel goed geloof ik)

Wil het nog wel proberen met mijn zx10, maar de busa van medemotor fanaat is gejat en heeft nu een vfr

Ciao


Hier wilde ik toch wel even op reageren.

Het kan best zo zijn dat een gsxr 1000 (hele wijze motor trouwens) sneller is vanuit zijn 6 vanaf 120 km dan een zx 12.

Je praat dus over tussenaccelaratie vanuit de hoogste versnelling. Je moet wel een aantal zaken in ogenschouw nemen.

Gewicht van de berijder en motor maar ook de versnellingsbak verhoudingen tellen mee. De 1000 zal in de meeste gevallen beter uit deze verhouding komen.

Mijn praktijk:

Met mijn zx-12 model 2000 (onbegrensd) tegen meerdere gsxr 1000 gereden vanuit de tweede versnelling bij 120 km. Tot 230 gaat het best aardig gelijk op maar een voordeel voor de zx 12.
Boven de 250 km doet de gsxr 1000 echt niet meer mee. Koppel is zeer belangrijk bij die snelheden. Een vriend van mij heeft namelijk een 1000 uit 2001. Die beaamt het ook.

Mijn versnellingen zijn als volgt op de teller:

1 140
2 190
3 245
4 288 Dit is de versnelling waar de meeste afhaken.
5 317
6 tot 336 gereden.

Busa en 12 zijn ongeveer gelijk snel. Mijn broer heeft een Busa. Busa heel sterk onderin en bovinin wat vlakker. 12 onderin ook sterk maar vooral op hogere toeren zeer snel.

Als wij het motoblad ps moeten geloven


Loopt de 1000 tussen 287 en 290 echt
de zx 12 tussen 301 en 303 echt
de Busa tussen 300 en 301

Motorrad:

1000 285-287
12 297-303
Busa 298-300


Mo

1000 282
12 306
Busa 300



Zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden. Afhankelijk uiteraard van het motorblad.
Nu is de praktijk het meest interessant.

Voor wat betreft de nieuwe 1000 is het dus afwachten of deze de pks heeft die opgegeven zijn. Mocht de 1000 wel het opgegeven vermogen hebben dan nog is het afwachten of zich dit in de praktijk omzet in snellere waardes dan zijn voorgangers. Lichter zal op een gegeven moment niet meer sneller zijn. De motor zal dan gewoon blijven opstijgen in 1,2,3 en 4.

Groetjes,

JPJ

Ik vind jouw statement aardig hetzelfde als die van de vorige.
Maar zijn die laatste 2 versnellingen niet ENORM lang van de 12R?

En vermogen telt op topsnelheid, niet koppel.

Trouwens wat faqs uit het aussie kamp:

Busa:

0-100: 2.6
0-200: 7.0
0-250: 9.8

Topspeed: 321


12R:

0-100: 2.9
0-200: 7.4
0-250: 9.9

Topspeed: 309


PS. Ik weet nou niet zeker of die 0-250 1/4mile is of echt de 250. ;)
 
Dit gebeurt er in de praktijk (met gixxer 1000 2001 vs Haya vs zx12)in zijn 6 met 120 km/h en dan gas vol open:

De ZX-12R zit in zijn 6 bij 120 km/h echt niet in zijn ideale powerband. Dit soort roll-on vergelijkingen zijn in mijn idee niet waardevol. Als ik volgas wil vertrekken vanaf 120 dan doe ik dat niet vanuit 6, terwijl je dat met een GSX-R1000 misschien juist wel zou doen.
 
De vergelijking was just for fun.
Gearing etc zal er alles mee te maken hebben.
Gewicht was niet zo'n issue aangezien ik (toen op de gixxer 1000) ca 20 kg zwaarden ben dan de busa rijder.
En boven de 250 zullen de zx12 en de busa sneller zijn.
Voor sprint is de Gixxer 1000 lastig, net als m'n huidige zx10.
Voorwiel moeilijk aan de grond te houden, terwijl je met de zx12 en de busa wat groffer met het gas kan schroeven (JAJAJA niet te, weet ik ook)
'k heb zelfs al problemen met een zzr 1100.

maar aniewee ieder zijn meug.

Ciao
 
Terug
Bovenaan Onderaan