GSX-R1000 (k5) motor problemen bij (heel) warm weer

Bas_GSXR1000

Rookie
26 jun 2017
5
0
Ik heb nu al een jaar problemen met mijn motor bij warm weer.
Alleen in de stad/bij langzame snelheden/file rijden op de snelweg beginnen de problemen.
Dit gebeurt pas na een uurtje rijden, dus als de motor volledig warm is.
Motor begint OF te sputteren (eerst 1 cilinder, daarna 2e cilinder en slaat ie af) OF motor slaat af met "Check" melding in het display.
Als ie eenmaal is uitgevallen blijft het probleem terugkomen, reset door contact uit te zetten en vaak doet ie het daarna gelijk weer.
In gevallen dat het heel erg warm is moet ik hem wat langer laten afkoelen.

Ben nu 5x stil gevallen op de snelweg (tijdens/na file) en dat is geen pretje!
Op de middelste baan van een 5 baans snelweg en de motor slaat af... :(

Eerst wat tech data;
-Koel fan slaat aan bij 102 graden = normaal
-Radiateur dop vorig jaar vervangen
-Koelvloeistof op niveau
-Bij afslaan motor met "Check" melding dan is er geen fout melding bij uitlezen (jumper diagnose stekker)
-Problemen niet alleen bij hoge motor temp maar ook bij 80-90 graden koelvloeistof
-Na contact uitzetten reset en normaal starten (motor is dus niet verzopen)
-Bougies 10.000km geleden vervangen
-Op de snelweg (op snelheid) geen problemen

Volgens de dealer kan de motor nooit op koelwater temp uitslaan met een "Check" melding, motor zou gewoon door moeten draaien ongeacht temp.
Het probleem word veroorzaakt door een hoge temperatuur, icm weinig rijwind.

Wat heb ik al gedaan/kunnen uitsluiten:
-Bougies zijn het niet, bij uitvallen start ie gewoon (niet verzopen)
-Koelfan direct op de accu aangesloten en dan blijft het probleem ook terugkomen
-TPS staat goed (-C00)
-Geen foutmelding bij uitlezen
-Radiateur niet verstopt (uitwendig)

Ik kom nu ff niet meer verder, iemand nog een idee???
 
mijn suzuki geeft check aan zonder storingen als noodstop bediend wordt. zou het kunnen zijn dat bijvoorbeeld het frame zo heet wordt dat de jiffyschakelaar niet meer bedient wordt omdat de aanslag uitzet of zo. warmte kan op alles invloed hebben ook op de schakelaars en dergelijke.
maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de computer te heeft wordt en dat die daardoor storing gaat geven. dat heb ik aan boord van schepen wel eens meegemaakt dat bepaalde elektronisch onderdelen er gewoon mee ophielden boven een bepaalde temperatuur en als ze dan weer afkoelden was er niks meer aan de hand (beide keren opgelost met het aanleggen van een extra koel kanaal richting de kast met elektronica).
is alles nog standaard aan de motor of zijn er dingen aangepast zoals uitlaat want dat soort aanpassingen kunnen ook invloed hebben op de warmte huishouding.
 
Problemen zijn met een standaard uitlaat, verder is de motor ook standaard.

Bobine geloof ik niet in omdat er soms 2 cilinders uitvallen en er (nooit) problemen waren met opnieuw starten nadat ie uitviel.
Tijdens normaal gebruik slaat ie ook niet over (ook niet op hoog toerental).

Eerst de kill switch en jiffyschakelaar (incl bedrading) maar ff nakijken maar begin toch aan de ECU te denken...

Bedankt voor de tips!
 
Nou heb ik geen specifiek oplossing maar ik doe mijn best om je te helpen:

Ik vind 10k kms voor een normale bougie best veel. Dan zijn ze bijna op, 12k is de interval volgens het boekje.

Hoe heb je hem uitgelezen? Het is namelijk zo dat je op het moment van "Check" ziet dat je hem dan moet uitlezen en anders is hij gewist op het moment dat je je contact uitzet. Heel handig van Suzuki :').

Wat ik zelf wel eens had was dat hij zomaar uitviel als ik de koppeling in trok. Soms viel hij in een keer uit en soms liep hij te laag stationair. Was verholpen door de koppelingssensor bij mn hendel te reinigen met contactreiniger. Ik kreeg toen ook geen foutcode.

Die dingen hebben ook een STVA die volgens sommigen altijd rond 40k kms stuk zou gaan. Mijne is nog heel op 52k kms O-) Oorzaak zou zijn dat de trillingen van de stekker de solderingen los zouden maken. Temperatuur zou in dit geval een rol kunnen spelen. Gevolg is dat de vlinderkleppen op je gaskleppenhuis dicht blijven waardoor je motor een tekort heeft aan lucht. Controleer dit door met een hete blok te kijken of de STVA reageert wanneer je je contact aanzet.

Check ook al je stekkers op corrosie en reing alle sensoren waar je bij kan.
 
Laatst bewerkt:
Bougies ga ik vervangen, STVA ga ik ook naar kijken (motor heeft 38k gelopen) maar geen foutmelding (C28) bij afslaan van de motor.
Zie hier mijn uitlees mod, simpel schakelaartje met wat bedrading naar diagnose stekker;
full


Koppeling schakelaar en alle stekkers ook gelijk meepakken.
Motor valt uit ongeacht temp, soms op 80 graden, soms 90 graden, soms op 103 graden. Fan slaat aan op 102 graden en temp loopt bijna direct terug (nooit boven de 105 graden gehad).
 
Soms kunnen foutieve gemeten sensorwaarden binnen de tolerantie vallen waardoor je dus geen storing krijgt en toch problemen hebt met je motor. Zo gaf mijn niet werkende koppelingssensor geen foutcode maar hij toch uitviel of rommelig/te laag stationair liep.

Motoren krijgen heel wat te verduren door water(regen/wassen) met als gevolg dat stekkers gaan corroderen. Daarom stap voor stap beginnen met het makkelijkste, anders kan je eindeloos onderdelen vervangen.

Het zou zomaar defecte bobines kunnen zijn. Door de hitte zet het materiaal uit en krimt het weer waardoor sommige problemen zich vertonen wanneer de boel op temperatuur is.
Motorzaak gaf aan dat hij wel eens ty raps gebruikt voor de stekkers van de bobines. Zelfde verhaal kreeg ik van de volkswagen dealer ivm misfires op 1 cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Soms kunnen foutieve gemeten sensorwaarden binnen de tolerantie vallen waardoor je dus geen storing krijgt en toch problemen hebt met je motor. Zo gaf mijn niet werkende koppelingssensor geen foutcode maar hij toch uitviel of rommelig/te laag stationair liep.
:')
een schakelaar is geen sensor , een schakelaar zal nooit een foutcode geven.
enkel de "run/off" schakelaar omdat de CDI dan geen spanning binnen krijgt op een bepaald punt en "check" zal weergeven in het dashboard. geeft dit weer omdat dashboard op dat moment niet kan communiceren met de CDI.
en als "foutief gemeten waarden" binnen de toleranties vallen kunnen ze onmogelijk foutief zijn ...

Het zou zomaar defecte bobines kunnen zijn. Door de hitte zet het materiaal uit en krimt het weer waardoor sommige problemen zich vertonen wanneer de boel op temperatuur is.
Motorzaak gaf aan dat hij wel eens ty raps gebruikt voor de stekkers van de bobines. Zelfde verhaal kreeg ik van de volkswagen dealer ivm misfires op 1 cilinder.

het zijn bijna zeker geen defecte bobines. "check" in het dashboard zegt genoeg, zie uitleg hierboven.
defecte bobines door te warm worden zullen praktisch nooit snel genoeg afkoelen om direct weer te kunnen starten.
 
een schakelaar is geen sensor , een schakelaar zal nooit een foutcode geven.
enkel de "run/off" schakelaar omdat de CDI dan geen spanning binnen krijgt op een bepaald punt en "check" zal weergeven in het dashboard. geeft dit weer omdat dashboard op dat moment niet kan communiceren met de CDI.
en als "foutief gemeten waarden" binnen de toleranties vallen kunnen ze onmogelijk foutief zijn ...
een schakelaar is wel degelijk een sensor het is een positie sensor. en met 1 weerstandje ingebouwd is het niet alleen een sensor maar kan de computer die hem uitleest ook nog eens alarm slaan op kabelbreuk.
het is alleen geen tranmitter (sensor waar een variabele uitgang aan zit om een range van meetwaardes
door te geven analoog of digitaal).
 
:')
een schakelaar is geen sensor , een schakelaar zal nooit een foutcode geven.
enkel de "run/off" schakelaar omdat de CDI dan geen spanning binnen krijgt op een bepaald punt en "check" zal weergeven in het dashboard. geeft dit weer omdat dashboard op dat moment niet kan communiceren met de CDI.
en als "foutief gemeten waarden" binnen de toleranties vallen kunnen ze onmogelijk foutief zijn ...het zijn bijna zeker geen defecte bobines. "check" in het dashboard zegt genoeg, zie uitleg hierboven.
defecte bobines door te warm worden zullen praktisch nooit snel genoeg afkoelen om direct weer te kunnen starten.
Kom op man, ik had wel beter verwacht.

Een schakelaar is wel een sensor. In die geval is een 0 of een 1 beide gevallen altijd goed. De ECU controleert deze waarde niet. Als je koppelingssensor niet reageert, dan weet je ECU niet wanneer je je motor koppelt en zal ongewenst gedrag tonen. En dat zonder foutmelding.

Die check light gaat ook aan wanneer je motor uitvalt, want dat lampje geeft ook aan dat er geen oliedruk meer is. Er hoeft niet per se een foutcode te zijn.
gsx-r750-clocks.jpg



Je ECU is dom. Laten we het hebben over de TPS. je ECU kijkt of de TPS reageert. Mooi, hij reageert. Maar een defecte sensor kan dus waarden afgeven die binnen toleranties vallen. Zo kan het zijn dat je gas geeft en opeens de waarde van 12 naar 8 valt. Ook in dit geval zou geen foutcode komen want 8 is een valide waarde voor je ECU, waardoor je motor beroerd zal lopen.

En dan ben ik nog maar een hobbyist :+
 
Ik heb er of overheen gelezen of het is nog niet genoemd: krukaspositiesensor of nokkenaspositiesensor is hoogstwaarschijnlijk defect. Ook kan een motor slecht starten of haperen wanneer deze slechter word. Een foutmelding zie je pas als hij helemaal door is en de motor dus niet meer start.

Bij warm worden onderbreekt deze intern even het contact en valt de motor uit.

Na (even) afkoelen start 'ie weer.
Nameten kan buiten de motor op weerstand en voltage en dan verwarmen met een föhn.

Met een metaaltje of magneetje er langs bewegen zodat je kan zien wat er gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Als het zo lang duurt eer er een probleem is zou je inderdaad verwachten dat het temperatuur gerelateerd is. En dan op een plek waar het wat langer duurt eer het zo heel warm wordt. En die zin klinkt het aannemelijk om het buiten het koelsysteem en de cilinderkop e.d. te zoeken.

Even voor de goeie orde: er staat 1e cilinder valt af, 2e. Is dat in het algemeen, er vallen cilinders af, niet per se dezelfde als de vorige keer? Of kun je eruit opmaken of er cilinders stoppen en weer bijkomen?
 
Even voor de goeie orde: er staat 1e cilinder valt af, 2e. Is dat in het algemeen, er vallen cilinders af, niet per se dezelfde als de vorige keer? Of kun je eruit opmaken of er cilinders stoppen en weer bijkomen?
Vermogen valt gedeeltelijk weg en motor sputtert (1 cil laat het afweten), rijd ik dan nog een stukje door dan verlies ik nog meer vermogen (2e cil) en valt de motor af met een "Check" melding. Kan niet opmaken welke cilinders uitvallen.
Contact uit/aan reset en motor start gewoon weer zonder enige gesputter (geen "teveel" aan benzine in cil dus)....

Het temp probleem is niet de koelwater temp maar "verhoogde" temp onder de tank door lage rijsnelheid (bij buiten temp >25graden).
Eenmaal op snelweg (ook met hoge buiten temp) is er blijkbaar genoeg koeling om niet uit te vallen.
Ook met kouder weer zijn er geen problemen.
Ga na mijn vakantie alle suggesties nalopen, keep you posted!
 
Kom op man, ik had wel beter verwacht.

Een schakelaar is wel een sensor. In die geval is een 0 of een 1 beide gevallen altijd goed. De ECU controleert deze waarde niet. Als je koppelingssensor niet reageert, dan weet je ECU niet wanneer je je motor koppelt en zal ongewenst gedrag tonen. En dat zonder foutmelding.

Die check light gaat ook aan wanneer je motor uitvalt, want dat lampje geeft ook aan dat er geen oliedruk meer is. Er hoeft niet per se een foutcode te zijn.[afbeelding]


Je ECU is dom. Laten we het hebben over de TPS. je ECU kijkt of de TPS reageert. Mooi, hij reageert. Maar een defecte sensor kan dus waarden afgeven die binnen toleranties vallen. Zo kan het zijn dat je gas geeft en opeens de waarde van 12 naar 8 valt. Ook in dit geval zou geen foutcode komen want 8 is een valide waarde voor je ECU, waardoor je motor beroerd zal lopen.

En dan ben ik nog maar een hobbyist :+

het valt echt niet op, dat van hobbyist zijnde ...


ooit al eens een service manual van een Suzuki met injektie gelezen, laat staan uitgepluist om een storing op te lossen ?
ooit al eens een schakelaar tegen gekomen met een weerstand ingebouwd op een Suzuki ?
ooit al eens in een service manual gelezen dat als je een schakelaar test, je bij open toestand iets anders dan oneindig moet meten ?
ooit al eens het verschil tussen "chec" geschreven in het display (zoals TS het opgeeft) en het waarschuwingslampje voor "FI" achterhaalt (neen, dat rode lampje is dus niet het "chec" lampje
ooit al eens een foutcode voor een schakelaar tegen gekomen in een Suzuki service manual ?
weet je ondertussen al wat "chec" in het display betekend ? ik vermoed van niet, daarom heb ik het even gekopieerd uit de service manual van de GSXR1000 K5 :

“CHEC”: The LCD panel indicates “CHEC” when no communication signal from the ECM is received for 5
seconds.
For Example:
The ignition switch is turned ON, and the engine stop switch is turned OFF. In this case, the speedometer
does not receive any signal from ECM, and the panel indicates “CHEC”.
If CHEC is indicated, the LCD does not indicate the trouble code. It is necessary to check the wiring
harness between ECM and speedometer couplers.
The possible cause of this indication is as follows;
Engine stop switch is in OFF position. Side-stand/ignition inter-lock system is not working. Ignition
fuse is burnt.


en als je dan toch over waardes wil spreken, zet er dan op zijn minst de eenheden bij. "12" en "8" zijn niets zeggend en het maakt serieus wat uit of het bv volt of ohm is , want bij slechts 1 van de 2 acht ik mogelijk wat jij schrijft.

beter zo ? O-)
 
Laatst bewerkt:
Deze storing is alleen gebeurt met de standaard pijp er op. Hij rijdt in NL rond met een open racepijp(Racefit mega). Zou het kunnen dat dit te maken heeft met een andere mapping voor de racepijp? De pijp zit er net pas onder en hij zit te wachten op warm weer om te kijken of het hier ook mee gebeurt(vorige zomer is het niet voor gekomen).
 
Deze storing is alleen gebeurt met de standaard pijp er op. Hij rijdt in NL rond met een open racepijp(Racefit mega). Zou het kunnen dat dit te maken heeft met een andere mapping voor de racepijp? De pijp zit er net pas onder en hij zit te wachten op warm weer om te kijken of het hier ook mee gebeurt(vorige zomer is het niet voor gekomen).
Zit er een powercommander op? Zo ja, haal die er tussenuit en probeer nogmaals.
 
Terug
Bovenaan Onderaan