GSX R1000 K6 distributie ketting /tandwiel, geleiders

pvd2707

NavyPiet
7 jan 2019
57
37
Nijmegen
Facebook
Twitter
Wie heeft ervaring met slijtage meten en vervangen van cam chain / chain guides / sprocked wheels.
Waar het beste kopen lokale dealer of:
www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Suzuki&T=GSX-R1000&Y
www.suzukimotorcycleparts.nl/spares/
www.motorcyclespareparts.eu/en/suzuki-parts/
www.robinsonsfoundry.co.uk/shop/online-store/suzuki-parts-finder/gsx-r

Heb lokale dealer en een andere Suzuki specialist een offerte gevraagd per e-mail, zouden binnen 24uur reageren en nu een week later nog niets gehoord.
Lekkere service.
 
Wie heeft ervaring met slijtage meten en vervangen van cam chain / chain guides / sprocked wheels.
Waar het beste kopen lokale dealer of:
www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Suzuki&T=GSX-R1000&Y
www.suzukimotorcycleparts.nl/spares/
www.motorcyclespareparts.eu/en/suzuki-parts/
www.robinsonsfoundry.co.uk/shop/online-store/suzuki-parts-finder/gsx-r

Heb lokale dealer en een andere Suzuki specialist een offerte gevraagd per e-mail, zouden binnen 24uur reageren en nu een week later nog niets gehoord.
Lekkere service.
Hoe je de slijtage meet staat in een wphb van jouw motor.
 
Hoe je de slijtage meet staat in een wphb van jouw motor.
Aan dit antwoord heb ik niets. Ik heb wphb gelezen en daar staat niets specifieks in.
wel bv:
CAM CHAIN TENSIONER INSPECTION
• Check the contacting surface of the cam chain tensioner.
• If it is worn or damaged, replace it with a new one.
en
CAM SPROCKET

• Inspect the sprocket teeth for wear.

• If they are worn, replace the sprocket/camshaft assembly and

cam chain as a set.

heb je dus ook niets aan.
 
het enige waar je in eerste instantie naar kijkt, zijn de merktekens van de nokkenastiming.
als die teveel verlopen zijn door het uitrekken van de nokkenasketting, dan vervang je de ketting.
en als je dan de boel los heb, kun je ook de geleidebladen controleren.
en dan gaat het dus precies zoals het in het boek staat, gewoon kijken dus.
 
Met blok in het frame is het niet goed te zien waar de merken staan. Heb met spiegeltjes gekeken maar kan niet precies de pijltjes zien.

Zover mijn bevindingen:
Als je de ketting spanner veer er eerst uit haalt en daarna de spanner dan staat deze op ingestelde maat ( stond op 50mm en max is 53mm)
Hieruit is te concluderen dat of de ketting of de ketting geleider versleten is. ( of ketting wielen wat bijna niet voorkomt)

Sommige youtube films late een 14 pen meting zien waaraan je de slijtage maat kunt afleiden. ( geen voor GSXR1000k6)
De 14 pen meting is specifiek alleen voor de ketting

1588094395281.png

Als de oude ketting er uit is kan je deze naarst de nieuwe leggen en lengte verschil meten.
Ook ketting een kwart slag draaien en de boog is dan ook een duidelijke maat voor slijtage.

Beste is met blok uit het frame en met een grade meter de afwijking in graden meten.

Wie heeft dit wel eens gedaan?
 
de manier die je beschrijft, met een gradenschijf, is nogal "overkill".
de nokkenastiming controleren moet toch wel vaker gedaan worden, bv als je de nokkenassen eruit haalt om de klepspeling aan te passen.
en daar haal je het blok er niet voor uit.
en meestal word alleen de ketting vervangen.
tandwielen en geleiders gaan normaal gesproken een motorleven mee.
 
GSXR1000 K6 - 45000 km:
Nokkenas ketting er uit gehaald, ( heb nieuwe besteld) 14pins meting: 85.3mm. zijwaartse buiging: 15cm. Wacht op nieuwe ketting om te vergelijken.
Nokkenas kettingwielen gemerkt met witte nagellak.
Ketting geleider weinig ingesleten, slijtrand +/- 0,8mm
De inlaat kleppen zit veel aangebakken carbon op, mijn vraag wat zal ik doen?
compressie koud is 9,5bar 2x en 10bar 2x.

Cilinderkop er af en schoonmaken + kleppen reviseren of laten zitten???????


20-04-17 123247_resized.png20-04-17 123247_resized.png




20-04-17 123247_resized.png


20200502_164644_resized (1).jpg



20200503_184939_2_resized.jpg


20200503_184216_resized.jpg


20200503_184241_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:
Piet. Ik zit nog eens naar jouw foto's te kijken. Je kleppen zijn wel erg vies inderdaad. Zie foto's van de mijne met 41.000 km.
 

Bijlagen

  • IMG_20201114_165959.jpg
    IMG_20201114_165959.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 8
s100spit, jou kleppen zien er erg goed uit.
Ik heb div adviezen gekregen maar heb deze nog niet gedaan. heb oa Wynn's petreol air intake cleaner gekocht. zat geen handleiding bij. Heb met Wynn's service gesproken en die wilde mij geen advies geven, ze zeiden dat dit alleen voor bedrijven is met een Wynn's cleaning apparaat(multiserve). Heb nog overwogen om de kop eraf te halen maar omdat mn compressie nog redelijk was heb ik dit uitgesteld.
Om mn auto tune van Dynojet meetwaarden in alle toerental gebieden moest hebben heb ik ook regelmatig hogere rpm gereden.
Ik heb mn motor nu wel met de schone bezine gestald. moet nog wel mn nieuwe accu eruit halen om aan de druppel lader te hangen, vraag mij af of het nodig is om hem te demonteren voor het laden,. ben bang dat de ECU stuk gaat?
mvg Piet
 
die cam chain weer terug plaatsen is best wel een klusje...nu je de oude hebt verwijderd.. anders had je hem met de nieuwe ketting meteen verbonden en dan zolang aan de krukas draaien dat de uitijndes weer zichtbaar zijn...netjes klinken en klaar was die
 
H / s100spit,
Cam chain terug plaatsen moet je goed kijken naar de merk streepjes. cam chain delen en later weer klinken lijkt mij veeeel lastiger. Om te kijken of je cam chain versleten is kan je de 13 pin meting doen of de kleptijden meten met een krukas graden schijf.
 

Bijlagen

  • MachineryCleaneryUniversalTimingDisc.jpg
    MachineryCleaneryUniversalTimingDisc.jpg
    329 KB · Weergaven: 8
  • 20200521_141656_HDR.jpg
    20200521_141656_HDR.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 10
Er zijn bedrijven die doen met walnoten stralen. Of walnut blasting. Kleppen in dichte positie zetten en stralen en afzuigen. En dan cilinder voor cilinder. Zou een goede oplossing zijn.

Druppelaar kan je er gewoon opzetten of je accu eruit halen. Ik haal hem standaard eruit in de winter.
 
Laatst bewerkt:
heb ik van gehoord. weet jij waar en wat dit kost?
heb net een koppeling set besteld in Duitsland via Ebay origineel 190 Euro.
nu nog een ketting set, ben aan het zoeken welke set en merk. Mn zoon heeft een tijd geleden een set uit Engeland gekocht ( made in Italy) deze was zo slecht. alles gemonteerd stond de ketting zeer gespannen naar een kwart omw van achterwiel.
 
Jos Smit in Haarlem. Heb je via de website voor 150,- euro een set met d.i.d. ketting dat zit er origineel ook op volgens mij. iig belangrijkste is dat je voortandwiel cushioned is. Dus met trillingsdemper. Ik ga iig daar mijn set aanschaffen.
 
setje besteld bij Jos Smit. Ga binnenkort weer wat onderhoud plegen. houd me van de straat.
Koppeling set is al binnen van motorservice Klein Duitsland Bayerbach 192 Euro.
Misschien nog de twee rollen lagertjes en veer ringen apart bestellen, denk eerst demonteren en meten om te zien of het nodig is. Dan rest nog olie/filter/achterband.
 
Terug
Bovenaan Onderaan