GSX-R600 SRAD mogelijk probleem benzinetoevoer (carbs)

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
Foto voor aandacht.

Afgelopen weekend heb ik mijn circuit-SRAD 600 uit winterslaap gehaald. Ik had hem voor de winter goed volgetankt en fuel stabilizer door de benzine gedaan en natuurlijk ook bezorgd dat de stabilizer in de carbs kwam. Afgelopen weekend de accu erin gedaan en stationair laten lopen voor een kwartier, hij liep toen prima en reageerde uitstekend op het gas. Nu wilde ik vanavond een proefrondje warm rijden, hij startte normaal (met choke zoals gewoonlijk) maar bij het wegrijden begon hij steeds moeilijker te lopen: gas bijgeven zorgde ervoor dat de motor uitviel. Op een gegeven moment was hij niet meer draaiend te houden en daarna zelfs niet meer te starten. Als ik een poosje wachtte, dan startte die wel. Startmotor draait uitstekend.

Volgens mij krijgt hij geen benzine en stroomt er maar heel beperkt benzine uit de tank naar de carburateurs. De benzinepomp maakt het normale geluid en elektrisch lijkt alles goed.

Volgens het Haynes-boek moet er benzine uit de slang uit de tank stromen wanneer je de motor start, maar dat gebeurt niet.

Met de tank losgekoppeld loopt hij zelfs kortstondig goed met het kleine beetje benzine dat op dat moment in de carbs zit.

Iemand bekend met dit probleem? Waarschijnlijk die ellendige ethanol bijgemengd in benzine :(. Is dit een probleem met de vacuumklep onder de tank? Vervuiling van de pomp en/of het filter?
1388674
 
Je zou de benzine rechtstreeks in de carbs moeten zien te krijgen. Dus de brandstoftank en kraan omzeilen, zoals met het synchroniseren van je carbs. Benzine op zwaarte kracht in je carbs laten lopen door een soort infuus te maken.

Dat je de brandstof pomp hoort draaien betekent nog niet dat ie ook daadwerkelijk pompt. Bij op het contact zetten "primt" ie alleen om druk te krijgen in de pomp en leiding tot aan de kraan.
Echter in je kraan zit een membraan die alleen open gaat als vacuum deze open stuurt en zo de brandstof doorlaat. Vacuum ontstaat hier alleen bij een draaiende motor.
Bij jouw kan de pomp wel draaien maar niet pompen, de kraan kan verstopt zijn of misschien ligt de vacuum leiding los of is kapot.

Maar als je de brandstof in je motor krijgt en hij loopt daar wel goed op, kun je het probleem het beste in de tank en kraan zoeken.
 
Je zou de benzine rechtstreeks in de carbs moeten zien te krijgen. Dus de brandstoftank en kraan omzeilen, zoals met het synchroniseren van je carbs. Benzine op zwaarte kracht in je carbs laten lopen door een soort infuus te maken.

Dat je de brandstof pomp hoort draaien betekent nog niet dat ie ook daadwerkelijk pompt. Bij op het contact zetten "primt" ie alleen om druk te krijgen in de pomp en leiding tot aan de kraan.
Echter in je kraan zit een membraan die alleen open gaat als vacuum deze open stuurt en zo de brandstof doorlaat. Vacuum ontstaat hier alleen bij een draaiende motor.
Bij jouw kan de pomp wel draaien maar niet pompen, de kraan kan verstopt zijn of misschien ligt de vacuum leiding los of is kapot.

Maar als je de brandstof in je motor krijgt en hij loopt daar wel goed op, kun je het probleem het beste in de tank en kraan zoeken.
Als ik de benzinetoevoerslang loshaal en ik start de motor (dus met vacuum op de kraan), dan stroomt er geen benzine uit. Vacuumslang heb ik gecontroleerd: stuk van het uiteinde afgeknipt en opnieuw bevestigd, lijkt gewoon goed te zijn. Ook als ik zelf via een slangetje zuig aan de vacuumconnectie, dan komt er geen benzine uit de benzinenippel, je zou verwachten dat er dan een open doorgang is voor benzine om door te stromen, of is dat verkeerd geredeneerd?
 
Als ik de benzinetoevoerslang loshaal en ik start de motor (dus met vacuum op de kraan), dan stroomt er geen benzine uit. Vacuumslang heb ik gecontroleerd: stuk van het uiteinde afgeknipt en opnieuw bevestigd, lijkt gewoon goed te zijn. Ook als ik zelf via een slangetje zuig aan de vacuumconnectie, dan komt er geen benzine uit de benzinenippel, je zou verwachten dat er dan een open doorgang is voor benzine om door te stromen, of is dat verkeerd geredeneerd?

Ok dus de motor loopt en zorgt voor het vacuum. En de brandstof pomp is aangesloten? Maar geeft geen benzine.
Of bedoel je dat als je vacuum hebt de benzine door de pomp zou moeten lopen zonder dat hij aangesloten is?

Maar iig als je motor wel gewoon netjes loopt en jij bent er zeker van dat je vacuum op de kraan hebt. Dan blijft alleen de kraan zelf en de brandstofpomp nog over als verdachten.
Verstopping pomp of een slang in de tank los, kraan membraan gescheurd/niet goed/geblokkeerd....
 
Heb ook zo`n SRAD 600 gehad en had toen problemen dat de benzine kraan gezeur gaf. Nieuwe erop gezet en gaan.
revisie kitje zou je kunnen doen maar ik koos voor een nieuwe kraan.

ps ik vermeed benzine 95 ivm ethanol shit zeker voor carb fietsen en nam BP ultimate 98
 
Als je bijv met een injectie spuitje en een slangetje vacuüm creëert in de kraan zou de benzine er idd al uit moeten stromen. Maar ik geef je al aan waar je het probleem moet zoeken:

Maar iig als je motor wel gewoon netjes loopt en jij bent er zeker van dat je vacuum op de kraan hebt. Dan blijft alleen de kraan zelf en de brandstofpomp nog over als verdachten.
Verstopping pomp of een slang in de tank los, kraan membraan gescheurd/niet goed/geblokkeerd....
 
Terug
Bovenaan Onderaan