[gsx-r750] Wheelie gelukt, maar wel goede techniek?

thehuman

MF'er
23 apr 2006
170
0
Musselkanaal
Hee,

Vandaag na afloopvan de int. paasraces op het TT Circuit was ik ff helemaal wild, ik moest en zou een wheelie maken.

Op een gegeven moment is het mij gelukt om in de 1e versnelling een redelijke wheelie neer te zetten, maar ik vraag mij af: Is hier een vaste techniek voor? Kun je met die techniek misschien ook in de overige versnellingen een wheelie maken?

Zo heb ik het gedaan (1e versnelling):

- Motor beetje op gang laten komen (5 - 10 kmp/h)
- Redelijk wat gas geven met slippende koppeling
- Koppeling langzaam loslaten, tot op het laatste punt, daar liet ik hem los

Anyway, ik hoop wat tips / tricks van jullie te mogen ontvangen :)
 
tip.doe het maar niet als je van een evenement afkomt (in dit geval de paasraces).
Voordat je het weet heb je een Artikel 5 aan je broek van meneer de agent ;)
 
Je kan het maar beter helemaal niet op de openbare weg doen met al dat straatmeubilair etc.
Kan héél verkeerd uitpakken als je het verdere MF goed door leest -O-
 
Zelf kan ik het niet maar er zijn 2 technieken, op het gas, of met de koppeling. Blijf gewoon oefenen zoals je bezig bent en je komt er wel. Laat em wel niet achterover slaan ;(
 
Je kan het maar beter helemaal niet op de openbare weg doen met al dat straatmeubilair etc.
Kan héél verkeerd uitpakken als je het verdere MF goed door leest -O-

Ja, ik weet het, maar toch.. kon het ff niet laten, het moest gewoon! En het was zeker op een plek waar het imho kon.
 
Hier een videotje met uitleg...

http://video.google.com/videoplay?docid=-6656191590638402466&q=wheelie
 
Zelf doe ik het op het gas. Rustig vaart maken tot ongeveer 4000/5000 RPM , daarna gas dicht en weer openen (hoeveel zelf even proberen). Tijdens de wheelie kan jezelf gas doseren en aanpassen, voor het neerkomen gas geven zodat hij rustig neerkomt.

:]
 
Hier een videotje met uitleg...

http://video.google.com/videoplay?docid=-6656191590638402466&q=wheelie

Nice, een kort rukje aan de koppeling + een dosis gas zou dus voldoende moeten zijn :)

Het eerste gedeelte van het filmpje gaat helaas niet op voor een GSX-R 750... puur op vermogen krijg je hem niet omhoog.
 
Ik weet wel zeker dat ie dat wel doet :)

Op vermogen?? Bij mij niet hoor.. nou ja, de GSX-R moet iig nog afgesteld worden, misschien dat het daar aan ligt. Maar als ik dus in de eerste vol gas wegtrek, ga ik gewoon hard vooruit, wieltje komt niet omhoog.
 
zal toch liggen aan de manier waarop je het doet :)

Ik ben er toevallig ook mee bezig met m'n r6 en daar heb ik ook moeite mee, maar af en toe lukt het nu, ligt puur aan je gasgeven, en je houding op de motor speelt misschien ook een beetje mee
 
zal toch liggen aan de manier waarop je het doet :)

Ik ben er toevallig ook mee bezig met m'n r6 en daar heb ik ook moeite mee, maar af en toe lukt het nu, ligt puur aan je gasgeven, en je houding op de motor speelt misschien ook een beetje mee

Tsja, ik weet ook niet waar het aan ligt, maar het ging iig redelijk met de koppeling erbij :)
 
Uiteindelijk schijnt dat de beste manier te zijn, omdat je 'm dan sneller omhoog kan laten komen, je dus niet te hard hoeft te rijden en minder snel hoog in toeren zit.

Ik probeer eerst te wennen aan het feit dat ie omhoogkomt, als ik dat op het gas onder de knie heb ga ik de koppeling gebruiken.

Lekker rustig aan, heb geen haast.

veel succes ermee :)
 
Uiteindelijk schijnt dat de beste manier te zijn, omdat je 'm dan sneller omhoog kan laten komen, je dus niet te hard hoeft te rijden en minder snel hoog in toeren zit.

Ik probeer eerst te wennen aan het feit dat ie omhoogkomt, als ik dat op het gas onder de knie heb ga ik de koppeling gebruiken.

Lekker rustig aan, heb geen haast.

veel succes ermee :)

Verstandig antwoord denk ik, maar op gas lukt mij op dit moment niet. Misschien is het afstellen van de motor, misschien is het een verkeerde techniek aan mijn kant...

Ik zal iig voorzichtig gaan doen, en wachten op mijn nieuwe Alpinestars pak *O*
 
Weetje wat jij moet doen? Jij moet contact opnemen met het RWP.
Met Da Liks een afspraak maken voor een wheelie les. :Y

Veel veiliger voor je. :+ (toen ik er nog zelf niets vanaf wist, en zat te klooien.. ging ie zo achterover. :X Veel beter om een expert naast je te hebben die feedback kan geven.)
 
Nice, een kort rukje aan de koppeling + een dosis gas zou dus voldoende moeten zijn :)

Het eerste gedeelte van het filmpje gaat helaas niet op voor een GSX-R 750... puur op vermogen krijg je hem niet omhoog.

Ik heb een gsr600. Iets van 80pk op het achterwiel. Op het gas komt ie als een veertje omhoog. En daarvoor had ik een zx6r. Nou die kwam zeker omhoog.

Op een gsxr750 hoef je geeneens te twijfelen of ie wel of niet omhoog kan. Het hangt gewoon af van hoe ver jij durft te gaan.
 
Ik heb een gsr600. Iets van 80pk op het achterwiel. Op het gas komt ie als een veertje omhoog. En daarvoor had ik een zx6r. Nou die kwam zeker omhoog.

Op een gsxr750 hoef je geeneens te twijfelen of ie wel of niet omhoog kan. Het hangt gewoon af van hoe ver jij durft te gaan.


Het verschil in gewicht maakt ook veel uit lijkt mij.
een gsxr750 is al snel tegen de 220 kilo. Lijkt me dat een 600 een stuk lichter is en dus makkelijker omhoog gaat...
Of niet :?
 
alles komt omhoog met koppeling.
Met gewoon power komen bijna alle 600 SS (vanaf 98 zeg maar ongeveer).Maar das linke shit, want eerst komt die langzaam omhoog en als je gas blijft geven schiet die ineens als een gek omhoog.

Ik heb nu een oude cbr 600 uit 89-90.
Ding weegt fucking 200 kg droog en een heeft 90 pk.
Met Volgas komt die NO WAY omhoog, met koppeling is het geen probleem.
Als ik jou was zou ik het gewoon op koppeling blijven oefenen


gr

brakke
 
Het verschil in gewicht maakt ook veel uit lijkt mij.
een gsxr750 is al snel tegen de 220 kilo. Lijkt me dat een 600 een stuk lichter is en dus makkelijker omhoog gaat...
Of niet :?

Een Harley-Davidson Sportster weegt 250 kg, minder pk dan de genoemde bananen en die gaat op zijn A-wiel, zelfs een Electra Glide Harley-Davidson en die weegt 330 kg.

full
 
Hee,

Vandaag na afloopvan de int. paasraces op het TT Circuit was ik ff helemaal wild, ik moest en zou een wheelie maken.

Op een gegeven moment is het mij gelukt om in de 1e versnelling een redelijke wheelie neer te zetten, maar ik vraag mij af: Is hier een vaste techniek voor? Kun je met die techniek misschien ook in de overige versnellingen een wheelie maken?

Zo heb ik het gedaan (1e versnelling):

- Motor beetje op gang laten komen (5 - 10 kmp/h)
- Redelijk wat gas geven met slippende koppeling
- Koppeling langzaam loslaten, tot op het laatste punt, daar liet ik hem los

Anyway, ik hoop wat tips / tricks van jullie te mogen ontvangen :)

Nee, niet helemaal de juiste techniek...

Ik weet niet wat voor gixxer 750 je hebt, maar een beetje moderne (SRAD of nieuwer) zou ik niet in de 1e versnelling met koppeling proberen te wheelien.. veel te grote kans om achterover te slaan..

twee manieren

a) de makkelijke, maar slordige manier.. in de 1e versnelling gewoon vol gas geven en open houden. Dan moet het voorwiel vanzelf omhoog komen. nadeel: Als ie eenmaal los is, is 'ie wel heel zenuwachtig op het gas (omdat je zoveel toeren moet maken). En laat het gas nou de manier zijn om je hoogte mee te bepalen.

b) in de 2e versnelling rijden, koppeling iets intrekken, gasgeven en koppeling loslaten. Begin bij lage toeren en dan voel je hem een beetje komen.. dan rustig steeds meer toeren.. hoe meer toeren hoe hoger de motor omhoog springt..


twee extra adviezen.. hou je voet bij de achterrem, als je echt veel te hoog gaat kun je met de achterrem de motor soms nog redden voordat ie achterover slaat.

hou het stuur GOED recht.. Als je het voorwiel weer neerzet terwijl het stuur niet wiel niet recht staat kan het stuur flink gaan schudden. Een beetje schudden is niet erg, maar we willen niet dat 'ie uit je handen slaat he.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan