GSX1100 EF turbo

Buellbloke

Gedigitaliseerde lul
27 jan 2011
9.541
4.191
Een aantal jaar geleden kocht ik een GSX1100 EF Turbo...

Ik heb toen o.a. een nieuw uitlaatspruitstuk laten maken, een grotere collector, de aansluiting op de turbo veranderd en de aansluiting van de externe wastegate.

Ook is er toen een thunderjet in de carburateur geplaatst en dus was het tijd voor de rollenbank.

Eerste indrukken waren erg goed, de motor kwam sneller op toeren en er kon veel brandstof bij, maar halverwege de sessie bescheet de koppeling zichzelf...de Hayes convertible koppeling die toch heel wat moest kunnen hebben scheurde kapot.

Ik heb vervolgens een nieuwe korf uit een billet van übertaai aluminium laten frezen, maar kwam er niet meer aan toe om deze te monteren.

De motor liep niet meer, mijn vrouw vond dat wel prima zo, en dus verkocht ik de motor aan Robinjo, die de nieuwe koppeling monteerde en er een paar keer mee reed, maar het verder te druk had om er echt iets mee te doen.

En daar heeft hij de afgelopen 5 jaar gestaan, totdat ik 'm afgelopen week terug kocht!

Ik ga weer verder waar ik gebleven was met alle plannen voor de motor, en stap 1 was om het zadel opnieuw te laten bekleden.

Het origineel had zijn beste tijd gehad, en ik wilde het zadel roch al flink laten uithollen om mee 'in' de motor te kunnen zitten.

Foto's volgen als het zadel klaar is, en daarnaast probeer ik van tijd tot tijd als ik weer iets gedaan heb, foto's en beschrijvingen te plaatsen.

Voor nu een link naar een filmpje dat Robinjo ooit op Youtube plaatste, de motor staat er nog precies zo bij.

 
Laatst bewerkt:
Plannen voor nu zijn:

- ISR radiale rem- en koppelingspomp
- ISR zeszuiger remklauwen
- nieuw zadel (gescoopd en bekleed met zwart alcantara met diamond stitching)
- driedelige wielen
- ombouwen naar injectie met gasklep voor de turbo met target van 300+ pk
- airshifter terug aansluiten
- alle elektra vernieuwen
- wat beugels e.d. netter maken, e.e.a. wat overzichtelijker wegwerken
- nieuwe zwarte remleidingen monteren
 
De planning is om er KMS MD35 op te zetten, dan kan ik ook gebruik maken van traction control en verschillende mappingd naast de AMS boostcontroller.
 
Hé leuk een project topic! Voel je vrij om eventueel foto's te gebruiken die je van me hebt gehad.

Houdoe! :W
 
Haha! Ja die 'houdoe' floepte er spontaan uit _O-

Ik ben slecht in foto's maken en onthouden waar ik ze bewaar als ik ze al heb gemaakt, maar gelukkig is Robinjo heel wat beter daarin, dus zal ik dankbaar gebruik maken van zijn archief.

Telkens wanneer ik iets aanpas zal ik foto's maken en toevoegen.
 
De basis is een Suzuki GSX 1100 EF uit 1984.

Deze is voorzien van een verlengde Suzuki Bandit achterbrug en een voorvork en wielen van een Suzuki Hayabusa.

Voorremmen zijn ook van een Hayabusa.

Het blok is van een Suzuki GSX1100F, maar zwaar gemodificeerd, de exacte specs daarvan volgen later.

De motor is voorzien van een 'draw through' turbosysteem, dat zag je vroeger ook bij auto's wel vaker, maar is nu relatief zeldzaam.

De turbo zuigt brandbaar mengsel aan door een aangepaste S&S super G carburateur, die voorzien is van een thunderjet (effectief een extra sproeier) en blaast dit gecomprimeerde mengsel rechtstreeks in het plenum.

De turbo hangt hier dus niet aan de voorzijde onder het spruitstuk, maar zit recht achter de motor, onder de brandstoftank.

Dat is ook de reden waarom het motorblok iets gekanteld in het frame ligt, anders paste de turbo niet.

Oorspronkelijk was het spruitstuk inwendig 28mm en mondde het uit in een collector van 35mm doorsnede.

De pijp naar de turbo was 30mm en blies in een vierkant gat dat zo'n beetje twee keer zo groot was.

Ik heb gemeend dat dat beter kon, en met behulp van Marcel (de beste lasser en fabricator ooit) zijn we naar inwendig 30mm gegaan, een collector van 60mm en een pijp naar de turbo van 60mm met een flens die exact aansluit op de turbo.

Dat resulteerde erin dat de motor direct makkelijker op toeren kwam en rustiger liep nu hij zijn gassen kwijt kon, en dat er heel wat extra benzine bij kon toen de motor op de dyno stond.

Helaas begaf de Hayes convertible koppeling het halverwege het afstellen...

https://www.haysmachineworks.com/product/convertable-clutch-complete-kit-hayabusa-1999-2025/
Deze koppeling kun je als lock up gebruiken, maar ook als slider: je zet de motor dan in de eerste versnelling, laat de koppeling los en pas als de motor voldoende toeren maakt, grijpt de koppeling aan.

Hoewel dit een van de sterkste koppelingen zou moeten zijn, scheurde het huis volledig kapot.

Ik heb het huis vervolgens helemaal na laten frezen van taaier materiaal uit een billet (massief blok) aluminium en dit tevens hier en daar dikker laten uitvoeren.

De motor is ook voorzien van een airshifter die je met een knop op het stuur kunt bedienen, want als je vol gas rijdt dan is de lockup van de koppeling dusdanig dat je deze met de hand niet meer kunt inknijpen.

De persluchtfles kun je zien zitten in de vork van de achterbrug, voor het wiel.

Foto's volgen later zodra ik alles heb weten te opslaan en sorteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik wordt wel nieuwsgierig naar de koppelingskorf. Ik had er 1 in van een GSX, omdat ik geen idee heb wat zo'n ding nou aan kan heb ik er een billet voor gekocht, maar ik moest een tijd terug om de een of andere reden met de koppeling bezig, en tot mijn verbazing zag ik dat de koppelingsplaten net zo hard inslaan als in een gegoten korf..
Of mijn motor heeft meer koppel dan ik denk.
 
Controle is niet echt een woord dat ik associeer met deze motor...doordat het een draw through is met een tamelijk eenvoudige enkele carburateur die eigen gemaakt is voor gas vol open applicaties, is de rijervaring een beetje als een oude CR500...maar dan met veel meer vermogen.

Onderin loopt het rommelig en dan ineens komt het vermogen met een klap in.
 
Laatst bewerkt:
De koppeling zou nu heel moeten blijven.

Sowieso zou een Hays al heel moeten blijven, maar nu deze dikker en van beter materiaal gemaakt is, verwacht ik niet deze nog te slopen.
 
Fair enough, ben wel benieuwd. Altijd mooi dikke fietsen bouwen!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan