Beste allen, de afgelopen maanden ben ik bezig met de opbouw van een GSX250E uit 1984.
Na een hoop gedoe (de motor was onvolledig en deels gedemonteerd toen ik hem kocht) heb ik hem weer aardig in elkaar zitten. Na een carburateurrevisie loopt hij warempel nog heel aardig ook.
Maar: Als het motortje loopt en ik schakel het licht in begint hij de sputteren, resulterend in afslaan. Hetzelfde gebeurt bij het inschakelen van de knipperlichten, zij het dat de motor dan elke keer (als het lichtje uit gaat) weer genoeg kan herstellen om op te pikken.
Onder de link een filmpje van het verschijnsel. Dit was bij een redelijk koude motor, waardoor hij direct afslaat. Als de motor warmer is (of als ik de choke verder open zet) duurt het iets langer voor hij afslaat.
Filmpje van de afslaande motor
Het verschijnsel schijnt vaker voor te komen, zelf wat google-en levert op dat het overwegend massa problemen zijn die dit veroorzaken.
Daarover twee vragen:
1: Is een massaprobleem het eerste waar ik naar moet gaan zoeken?
2: De massa van welke componenten is logisch om eerst naar te gaan kijken?
De massa naar de motor bestaat uit de "dikke" massakabel, die zit onder het blok vast met een lange bout onderin het blok. Deze aansluiting is in ieder geval goed genoeg om de motor mee te starten.
Verder gaat er een dunnere massadraad direct vanaf de accu met een stekkertje de kabelboom in. Dit stekkertje heb ik schoongemaakt en ingesprayd met contactspray.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen!
Na een hoop gedoe (de motor was onvolledig en deels gedemonteerd toen ik hem kocht) heb ik hem weer aardig in elkaar zitten. Na een carburateurrevisie loopt hij warempel nog heel aardig ook.
Maar: Als het motortje loopt en ik schakel het licht in begint hij de sputteren, resulterend in afslaan. Hetzelfde gebeurt bij het inschakelen van de knipperlichten, zij het dat de motor dan elke keer (als het lichtje uit gaat) weer genoeg kan herstellen om op te pikken.
Onder de link een filmpje van het verschijnsel. Dit was bij een redelijk koude motor, waardoor hij direct afslaat. Als de motor warmer is (of als ik de choke verder open zet) duurt het iets langer voor hij afslaat.
Filmpje van de afslaande motor
Het verschijnsel schijnt vaker voor te komen, zelf wat google-en levert op dat het overwegend massa problemen zijn die dit veroorzaken.
Daarover twee vragen:
1: Is een massaprobleem het eerste waar ik naar moet gaan zoeken?
2: De massa van welke componenten is logisch om eerst naar te gaan kijken?
De massa naar de motor bestaat uit de "dikke" massakabel, die zit onder het blok vast met een lange bout onderin het blok. Deze aansluiting is in ieder geval goed genoeg om de motor mee te starten.
Verder gaat er een dunnere massadraad direct vanaf de accu met een stekkertje de kabelboom in. Dit stekkertje heb ik schoongemaakt en ingesprayd met contactspray.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen!
Laatst bewerkt: