GSX250E valt uit bij inschakelen licht

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Beste allen, de afgelopen maanden ben ik bezig met de opbouw van een GSX250E uit 1984.

Na een hoop gedoe (de motor was onvolledig en deels gedemonteerd toen ik hem kocht) heb ik hem weer aardig in elkaar zitten. Na een carburateurrevisie loopt hij warempel nog heel aardig ook.

Maar: Als het motortje loopt en ik schakel het licht in begint hij de sputteren, resulterend in afslaan. Hetzelfde gebeurt bij het inschakelen van de knipperlichten, zij het dat de motor dan elke keer (als het lichtje uit gaat) weer genoeg kan herstellen om op te pikken.

Onder de link een filmpje van het verschijnsel. Dit was bij een redelijk koude motor, waardoor hij direct afslaat. Als de motor warmer is (of als ik de choke verder open zet) duurt het iets langer voor hij afslaat.

Filmpje van de afslaande motor

Het verschijnsel schijnt vaker voor te komen, zelf wat google-en levert op dat het overwegend massa problemen zijn die dit veroorzaken.

Daarover twee vragen:

1: Is een massaprobleem het eerste waar ik naar moet gaan zoeken?
2: De massa van welke componenten is logisch om eerst naar te gaan kijken?

De massa naar de motor bestaat uit de "dikke" massakabel, die zit onder het blok vast met een lange bout onderin het blok. Deze aansluiting is in ieder geval goed genoeg om de motor mee te starten.
Verder gaat er een dunnere massadraad direct vanaf de accu met een stekkertje de kabelboom in. Dit stekkertje heb ik schoongemaakt en ingesprayd met contactspray.

Alvast bedankt voor jullie bijdragen!
 
Laatst bewerkt:
Nog even een update, er is namelijk nieuws.

Nadat de motor aanvankelijk goed leek te lopen met én zonder licht kwam het gesputter bij licht aan toch weer terug.

Vervolgens toch maar eens wat massapunten nagekeken, wat verf weggekrabt op cruciale punten en voor de zekerheid een extra massapunt naar het frame aangelegd.

Maar de doorslag kwam uiteindelijk toen ik de losliggende stekker van de derde fase spotte en die in de goede verbinding klikte. Dat had ik wellicht eerder moeten doen :X :X B| B| |( |( |( :$ :$

Hoe is het mogelijk _O- _O-

Toen ik ook de rest van de draadboom maar eens kritisch langs ben gelopen heb ik meteen mijn neutraal-lampje maar even gefixt door ook die stekker ook vast te zetten ;)

Ik weet niet meer wanneer ik de draadboom aan had gesloten, maar laten we het er maar op houden dat het een keer laat op de avond was na een dag hard werken. Het alternatief is natuurlijk dat ik gewoon een prutser ben _O-
 
Laatst bewerkt:
Om te zoeken naar de slechte verbinding zet je een meetpen op de 12 volt van de bobine en de andere op de plus van de accu. je meet nu dus het spanningsverlies van de kabel en de connectoren. Dit zal zo'n 2 volt zijn.

Bedoelde je niet de min van de accu en de 12 volt van de bobine? Als je op dezelfde plus draad meet, meet je toch geen spanning?
 
Laatst bewerkt:
Je meet altijd spanningsverschil. Het verschil tussen plus en min op de accu is 12VDC. Het verschil tussen plus op de accu en plus op de bobine zal misschien 0,5-2,0VDC zijn.

Als je een V4 meting doet (of op z'n minst begrijpt) is het een stuk duidelijker.

AMT
 
Laatst bewerkt:
Bedoelde je niet de min van de accu en de 12 volt van de bobine? Als je op dezelfde plus draad meet, meet je toch geen spanning?

zolang er geen noemenswaardige weerstand is klopt dat ja.
maar het is dus een manier om problemen op te sporen : slecht verbinding in en stekker bv : zet je pennen aan beide stekkers op dezelfde draad, meet je dan een spanning weet je dat er een probleem is in die stekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan