GSX400E wil niet blijven lopen

kndw

Die hard MF'er
16 nov 2002
376
0
Tubingen
Beste lezer,

Afgelopen weekend tijdens een langere rit op de GSX400E van m'n vriendin viel plotseling het vermogen weg, en toen ik tot stilstand was gekomen sloeg de motor af. Een paar minuten later startte de motor prima, en liep vervolgens ook zo'n 100 meter normaal -daarna trad hetzelfde weer probleem op, en viel me op dat er blikkerige after-fires te horen waren in de uitlaat.

Inmiddels is de motor thuis, en kan ik het probleem iets specifieker definieren. De motor start zonder problmen, loopt prima stationair en kan vervolgens ook ongeveer een minuut zonder problemen hogere toerentallen bereiken. Daarna begint de motor te stotteren alsof er nog maar af en toe 1 cilinder werkt en wil niet boven de 2500 rpm komen. Dit gaat gepaard met after-fires. Stationair lopen gaat vervolgens zonder problemen.

Het leek me een probleem met de bezinetoevoer. Het volgende heb ik daartoe, zonder succes, geprobeerd: motor laten draaien zonder benzinedop, kraantje op PRI/RES, carburateurs gedemonteerd en geinspecteerd (waren brandschoon) en ook de sproeiers maar doorgeblazen.

Voor de zekerheid ook andere bougies geprobeerd, maar ook dat bood geen uitkomst. Wel viel me op dat de oude bougies zwartgeblakerd waren.

Iemand een idee wat het kan zijn?
 
Probleem in de brandstoftoevoer zou ook mijn eerste ingeving zijn. Als je het kraantje op Pri zet, loopt er dan ook daadwerkelijk genoeg benzine de vlotterbakken in? Schroefjes onderop de vlotterbakken eens opendraaien om te kijken of de benzine ook daadwerkelijk doorloopt.
 
Bedankt voor de suggesties.

Als ik het WPHB goed begrijp heeft deze motor geen contactpuntjes meer, maar een 'transistorized ignition system', met een mechanische vervroeger. Er staan een paar tests beschreven in het WPHB voor verschillende elektronische componenten inclusief de bobines.

Of het kraantje op PRI ook echt doorloopt heb ik nog niet daadwerkelijk getest.

Vanmiddag hoop ik bovenstaande na te kunnen gaan.
 
Kontroleer de weerstand van de pick-up spoeltjes eens. Eerst in koude toestand, daarna als het spul warm is. Goed mogelijk dat er een draadbreuk in 1 van de spoeltjes zit die door uitzetting alleen verbreekt in warme toestand. Bij de meeste motoren ligt de normale weerstand tussen 300 en 450 Ohm (raadpleeg whb). Indien er een breuk in zit wordt de weerstand oneindig groot.

grtz,

Cees
 
Kontroleer de weerstand van de pick-up spoeltjes eens. Eerst in koude toestand, daarna als het spul warm is. Goed mogelijk dat er een draadbreuk in 1 van de spoeltjes zit die door uitzetting alleen verbreekt in warme toestand. Bij de meeste motoren ligt de normale weerstand tussen 300 en 450 Ohm (raadpleeg whb). Indien er een breuk in zit wordt de weerstand oneindig groot.

grtz,

Cees

De pick-upspoeltjes zijn de blokjes op de plaat genummerd #4, neem ik aan?

Ik zal ze doormeten. Is deze verklaring echter consistent met het wel stationair willen lopen, ook bij warme motor? Elektrische problemen... -O-
 
Inmiddels heb ik het volgende getest:
  • benzinekraan op PRI - benzine stroomt vloeiend/vloeit stromend :)
  • weerstand pick-up spoelen gemeten - weerstand is koud en warm gelijk: spoel linksonder 360 Ohm, spoel rechtsboven 348 Ohm
Het WPHB geeft als acceptabele waarden voor deze spoelen 60-80 Ohm, maar stelt daarbij dat bij lagere waarden of oneindige weerstand de spoelen ('Signal Generating Unit') waarschijnlijk moeten worden vervangen, maar dat dan eerst een second opinion van een Suzuki Service Agent gevraagd moet worden. Nu weet ik niet wat ik hiermee aan moet, omdat de gevonden waarden met geen van beide scenario's overeenstemmen.

Zijn deze resultaten betrouwbaar, gegeven dat de motor wel gewoon stationair wil lopen?

Er is ook nog een Ignition Control Unit en twee bobines. Misschien kan ik daar morgen naar kijken.
 
Bedankt voor de suggesties.

Als ik het WPHB goed begrijp heeft deze motor geen contactpuntjes meer, maar een 'transistorized ignition system', met een mechanische vervroeger. Er staan een paar tests beschreven in het WPHB voor verschillende elektronische componenten inclusief de bobines.

Of het kraantje op PRI ook echt doorloopt heb ik nog niet daadwerkelijk getest.

Vanmiddag hoop ik bovenstaande na te kunnen gaan.

Controleer ook die mechanische vervroeger, zeker omdat hij stationair prima loopt.
 
Ik denk aan twee mogelijkheden:

Brandstof tekort.
electrisch probleem ivm temperatuur.

Beide zijn niet lastig na te gaan of uit te sluiten
 
De mechanische vervroeger blijkt er maar tot 1982 op te hebben gezeten. Dit model is denk ik van 84 (kenteken 85), dus na lang zoeken :$ kan ik dit makkelijk uitsluiten. Benzinetoevoer lijkt ook in orde, dus de volgende stap is checken van de bobines. Als die in orde zijn rest er eigenlijk niets dan de Ignition Control Unit...
 
Laatst bewerkt:
De mechanische vervroeger blijkt er maar tot 1982 op te hebben gezeten. Dit model is denk ik van 84 (kenteken 85), dus na lang zoeken :$ kan ik dit makkelijk uitsluiten. Benzinetoevoer lijkt ook in orde, dus de volgende stap is checken van de bobines. Als die in orde zijn rest er eigenlijk niets dan de Ignition Control Unit...
Lijkt is onvoldoende. Zeker weten om uit te kunnen sluiten :Y

Volgens mij heeft jouw motor onder de vlotternaaldzitting een zeefje of filtertje zitten. Die kan verstopt zijn, bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt is onvoldoende. Zeker weten om uit te kunnen sluiten :Y

Volgens mij heeft jouw motor onder de vlotternaaldzitting een zeefje of filtertje zitten. Die kan verstopt zijn, bijvoorbeeld.

Nouja, lijkt: ik had getest of de kraan doorstroomt (is het geval) en heb de carburateurs gedemonteerd en geinspecteerd. Ze waren brandschoon van binnen, sproeiers en dat zeefje incluis. Voor de zekerheid heb ik de boel ook schoongeblazen. Had ik dan mogen zeggen dat ik 't zeker weet?

Ik heb de bobines net doorgemeten. links/rechts 4.3 en 4.5 Ohm primair; 21.7 en 17.3 kOhm secundair. Deze waarden veranderden nagenoeg niet nadat de motor enige tijd gelopen had. Dit verschil is aanzienlijk, dus ik denk dat ik maar een andere bobine ga zoeken, maar het lijkt me niet het probleem omdat er blijkbaar keurige vonken uitkomen als de motor stationair loopt.

Er is dan nog maar 1 onderdeel over, en dat is de CDI. Hierin zou dus ook een circuit moeten zitten dat het vervroegen op zich neemt. Misschien is dat stuk. Ik ga op zoek naar een andere CDI. Helaas zijn ze meer dan 500 euro bij cmsnl - da's meer dan de motor kostte :')
 
Nouja, lijkt: ik had getest of de kraan doorstroomt (is het geval) en heb de carburateurs gedemonteerd en geinspecteerd. Ze waren brandschoon van binnen, sproeiers en dat zeefje incluis. Voor de zekerheid heb ik de boel ook schoongeblazen. Had ik dan mogen zeggen dat ik 't zeker weet?

Ik heb de bobines net doorgemeten. links/rechts 4.3 en 4.5 Ohm primair; 21.7 en 17.3 kOhm secundair. Deze waarden veranderden nagenoeg niet nadat de motor enige tijd gelopen had. Dit verschil is aanzienlijk, dus ik denk dat ik maar een andere bobine ga zoeken, maar het lijkt me niet het probleem omdat er blijkbaar keurige vonken uitkomen als de motor stationair loopt.

Er is dan nog maar 1 onderdeel over, en dat is de CDI. Hierin zou dus ook een circuit moeten zitten dat het vervroegen op zich neemt. Misschien is dat stuk. Ik ga op zoek naar een andere CDI. Helaas zijn ze meer dan 500 euro bij cmsnl - da's meer dan de motor kostte :')
Uitsluiten is uitsluiten.

Hoe je mengsel uitsluit, is al aangegeven.

CDI zou je kunnen testen door koud te starten, fohn op de cdi, en kijken of je zo het probleem kunt forceren. Dito met bobines. Of uitruilen en testen met een 100% zeker wetende werkende. Bobines ook, die kun je omruilen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan