Gsx550 ef start moeilijk

25 dec 2012
165
2
Haren(Groningen)
Ben sinds kort eigenaar van een gsx550 ef uit 1987. Toen ik hem kocht wou deze niet boven de 5000 toeren rijden.
Dit heb ik al verholpen en rijd echt heel erg fijn alleen.
Dan moet je de motor eerst aan zien te krijgen dit gaat ontzettend moeilijk.

Soms slaat die even aan en dan weer uit
Met choke zonder maakt geen verschil.
Carburateur zijn volledig gereviseerd om het vorige probleem te verhelpen van de 5000 toeren

Eenmaal gestart en even een minuut gelopen dan start die daarna ook zoals het hoort.
 
Met volle accu start die wel redelijk snel. Accu stationair 13.50 v als ik gas geef gaat die niet veel hoger.dus dat lijkt redelijk goed.
Deo test gedaan geen valse lucht alleen als die dus eenmaal loopt en gooi de choke open gaat die na een tijdje uit. (Sputteren)
Denk dat daar de oorzaak zit. Morgen ochtend maar eens kijken zonder choke te starten.

zou de afstand van de bougie zoveel uit maken heb deze nog niet controleert.

Cilinders worden allemaal even warm
 
Als hij warm is en je zet hem op de choke is het normaal dat hij gaat sputteren.

Wat je eens zou kunnen proberen is je luchtfilter te smoren (hand voor inlaat) en dan koud te starten.
 
Als hij warm is en je zet hem op de choke is het normaal dat hij gaat sputteren.

Wat je eens zou kunnen proberen is je luchtfilter te smoren (hand voor inlaat) en dan koud te starten.

Dat ga ik morgen even proberen dat die weer echt koud is want eenmaal gestart nu wil die de hele dag wel aan is alleen echt als die een nacht heeft gestaan
 
De GSX550EF is extreem gevoelig voor een te lage accuspanning. Als deze maar iets te laag is dan wil de CDI al niet meer werken. Ga even na wat de accuspanning doet als je de startknop indrukt.
 
De GSX550EF is extreem gevoelig voor een te lage accuspanning. Als deze maar iets te laag is dan wil de CDI al niet meer werken. Ga even na wat de accuspanning doet als je de startknop indrukt.

Oke ga ik doen zou zo maar kunnen want de acculader vertelde mij dat de accu wel op geladen was maar ook aan vervanging toe is. Als die aan is springt die tussen de 13.45 en 13.52 dit is verder dan goed toch het laad circuit. Dan zou het aan een slechte accu kunnen liggen idd
 
Is idd een vacuüm kraan. Alleen deze kan je omzeilen door pri stand alleen maakt dus geen verschil.

Vanochtend op eerst gestart zonder choke op pri geen succes. Toen op pri met alleen choke en hij sprong aan. Tot 1000 toeren. Daar bleef hij eerst op. Als ik dan weer via de vacuüm doe dan wil die idd uit gaan op choke. Kan het slangetje te dun zijn?
 
Vanochtend op eerst gestart zonder choke op pri geen succes. Toen op pri met alleen choke en hij sprong aan. Tot 1000 toeren. Daar bleef hij eerst op. Als ik dan weer via de vacuüm doe dan wil die idd uit gaan op choke. Kan het slangetje te dun zijn?
Eerst kraangje schoonmaken of reviseren. Of beter nog, eerst controleren.

Ook vacuum slangetje controleren op valse lucht. Slang knijpt toch niet dicht omdat de wand te dun is?
 
Kraantje doet het heb een doorzichtige benzine slang en deze zit vol benzine zowel bij starten als stationair.
Maar dan zal je ook weer denken dat het slangetje goed zit.
Het is we anders deze tank dan mijn gs500.

Op de gsx zitten ook stekkers. Deze zorgen denk ik voor open en dicht als je de tank wil verwijderen.
 
Stekker is voor benzinemetertje.
Als er benzine in de slang zit is er volgens mij niets aan de hand met de kraan.
Ik zou verder zoeken in het choke circuit, niet teveel speling in de kabels, niet 1 van de 2 kabels gebroken.
En 13,5 volt laadspanning is erg krap, is de spanningsregelaar nog wel ok, die fikken er vrij snel uit bij de gsx 550 omdat die bijna geen koeling krijgt.

Ik heb eind jaren 80 een paar jaar gereden op de gsx 550 en voor die tijd een geweldig gooi en smijt fietsje en helemaal met de juiste plakbandjes, maar ook de zwakke punten ontdekt, spanningsregelaar 2 keer uitgefikt en een vastgeslagen versnellingsbak bij een gangetje van 120 en dat is niet echt een prettige ervaring.

Bij de eerste bouwjaren gebeurde het soms dat er een nokje van 1 van de tandwielen van de 3e of 4e versnelling afbrak. Had je geluk dan viel dat nokje in het carter en braken de overige 2 ook snel af.
Bij mij kwam het nokje na wat geratel tussen de tandwielen en blokkeerde de boel.
vanaf 1986 heeft suzuki een modificatie doorgevoerd.

Als je denkt dat ie te arm staat dan zou ik na een flinke rit de bougies er uit draaien en kijken wat de kleur is, geeft een aardige indicatie over de afstelling.
 
Stekker is voor benzinemetertje.
Als er benzine in de slang zit is er volgens mij niets aan de hand met de kraan.
Ik zou verder zoeken in het choke circuit, niet teveel speling in de kabels, niet 1 van de 2 kabels gebroken.
En 13,5 volt laadspanning is erg krap, is de spanningsregelaar nog wel ok, die fikken er vrij snel uit bij de gsx 550 omdat die bijna geen koeling krijgt.

Ik heb eind jaren 80 een paar jaar gereden op de gsx 550 en voor die tijd een geweldig gooi en smijt fietsje en helemaal met de juiste plakbandjes, maar ook de zwakke punten ontdekt, spanningsregelaar 2 keer uitgefikt en een vastgeslagen versnellingsbak bij een gangetje van 120 en dat is niet echt een prettige ervaring.

Bij de eerste bouwjaren gebeurde het soms dat er een nokje van 1 van de tandwielen van de 3e of 4e versnelling afbrak. Had je geluk dan viel dat nokje in het carter en braken de overige 2 ook snel af.
Bij mij kwam het nokje na wat geratel tussen de tandwielen en blokkeerde de boel.
vanaf 1986 heeft suzuki een modificatie doorgevoerd.

Als je denkt dat ie te arm staat dan zou ik na een flinke rit de bougies er uit draaien en kijken wat de kleur is, geeft een aardige indicatie over de afstelling.

Super bedankt voor de info. Fiets is gelukkig uit 1987 hahaha. Motor word ook snel warm. Heb nog helemaal niet gekeken of beide kabel het wel doen idd. Ga het in het weekend gelijk bekijken. Misschien al eerder even kijken kwa tijd hahah.
 
Terug
Bovenaan Onderaan