gsx550ef ('88) start niet / zeer moeilijk bij warme motor

Jos58

Rookie
25 apr 2013
19
0
Hallo,

Mijn GSX550EF uit 1988 heeft een kwaaltje.
Koud start hij mbv de choke eigenlijk best wel makkelijk.
Maar als ie opgewarmd is en per ongeluk afslaat is ie bijna niet meer te starten. Soms alleen door hem aan te duwen. Soms helemaal niet.
Ik heb dit kwaaltje meer voorbij zien komen op dit en andere fora maar een oplossing heb ik nog niet gevonden.

Even ter aanvulling:
mijn dynamo is gereviseerd en ik heb nu een goede laadspanning op de accuklemmen. Mijn regelaar/gelijkrichter lijkt dus goed te werken.
Ik heb ook nieuwe bougies geplaatst. De elektrodes heb ik op 0,75mm afgesteld.

Alle advies is welkom.

Bvd, Jos
 
Hallo,

Mijn GSX550EF uit 1988 heeft een kwaaltje.
Koud start hij mbv de choke eigenlijk best wel makkelijk.
Maar als ie opgewarmd is en per ongeluk afslaat is ie bijna niet meer te starten
. Soms alleen door hem aan te duwen. Soms helemaal niet.
Ik heb dit kwaaltje meer voorbij zien komen op dit en andere fora maar een oplossing heb ik nog niet gevonden.

Even ter aanvulling:
mijn dynamo is gereviseerd en ik heb nu een goede laadspanning op de accuklemmen. Mijn regelaar/gelijkrichter lijkt dus goed te werken.
Ik heb ook nieuwe bougies geplaatst. De elektrodes heb ik op 0,75mm afgesteld.

Alle advies is welkom.

Bvd, Jos


heb je een goede vonk? zoja,

chokewerking blijft intern hangen in je carbs? > zijn die schoon?
 
Als je vlotternaald niet goed afdicht krijg je ook deze verschijnselen.

Starten na even stilstaan (tanken) is een drama, benzine loopt in de inlaat en de motor verzuipt.
Duurt het stilstaan langer dan vervluchtigt de brandstof en hij start weer normaal.
 
heb je een goede vonk? zoja,

chokewerking blijft intern hangen in je carbs? > zijn die schoon?

Toerental varieert met de stand van de choke dus die blijft denk ik niet hangen.

Heb één bougiekabel losgenomen en verbonden met een oude bougie.
Deze op het cylinderblok gedrukt en gestart: geen vonk toen motor nog warm was.
Toen gaan eten en laten afkoelen, daarna weer geprobeerd en toen wel een vonk !!!
Bobines of pick up spoeltjes ??
CDI is volgens mij niet het probleem anders zou die het toch nooit moeten doen??
 
je moet eens naar je bougie doppen kijken
er ontstaan vaak haar scheurtjes in de doppen
siliconen doppen er op en dan is het meestal verholpen

de oude doppen onstaan vaak scheurtjes ,en als ze warm worden slaat de vonk een anderen kant op en niet naar je bougie,want de doppen zitten in je cilinder kop en daar word het lekker warm


gr ton
 
Misschien een stom idee maar is je accu nog goed?
Niemand hier die dat oppert. Je laadspanning kan wel goed zijn maar hoever zakt je spanning in bij starten?
Ik had dit ook bij mijn cbr. Koud starten geen probleem. Warm met moeite/ niet. Accu vervangen en t probleem was over.
 
Ik zal mijn bougie doppen nog eens goed bekijken maar ze leken mij in orde.

Zelfde geld voor mijn accu. Na opladen aan druppelaar geeft ie zo'n 13V.
En als het een accu probleem is zou ik toch juist met koude start problemen hebben??
 
Ben nog even bij een motorzaak langsgegaan en daar het probleem voorgelegd.
Volgens hen zit het bij zo'n probleem in de meeste gevallen in de pick-up spoeltjes.
Hoe ik die kan controleren weet ik niet en ook niet of ik die zelf kan uitwisselen.

Daarnaast nog meerdere malen geprobeerd.
Koud starten lukt prima. Daarna de choke langzaam terugnemen totdat ie zonder choke stationair draait. Dan een tijdje wachten en PAFF, UIT !! Zonder voormelding; niet langzaamaan onrustig gaan lopen of stotteren ofzo. Gewoon in één klap uit. Wachten, wachten, wachten en ie slaat weer aan.
 
als de motor zonder waarschuwing uitvalt en na afkoelen weer start, dan zou dat heel goed de pickup spoelen kunnen zijn.
controleer eens of de bougies nog vonken als de motor het niet meer doet.
 
Ben nog even bij een motorzaak langsgegaan en daar het probleem voorgelegd.
Volgens hen zit het bij zo'n probleem in de meeste gevallen in de pick-up spoeltjes.
Hoe ik die kan controleren weet ik niet en ook niet of ik die zelf kan uitwisselen.

Daarnaast nog meerdere malen geprobeerd.
Koud starten lukt prima. Daarna de choke langzaam terugnemen totdat ie zonder choke stationair draait. Dan een tijdje wachten en PAFF, UIT !! Zonder voormelding; niet langzaamaan onrustig gaan lopen of stotteren ofzo. Gewoon in één klap uit. Wachten, wachten, wachten en ie slaat weer aan.

je kan je pickupspoelen meten op de stekker van je cdi, dit is een 2/4voudige stekker.
waardes liggen tussen 130/180 ohm bij contact op off.

ohmse waarde is een benadering, deze waarde geldt voor de gixxers. :)
 
Heb mijn pick up spoeltjes kunnen doormeten. Motor koud, stekker losgenomen en meten: beide spoeltjes ongeveer 340 Ohm. In orde, wph geeft aan 250-500 Ohm.
Dan stekker teruggeplaatst en starten. Na enige tjjd lopen slaat ie weer af. Meteen stekker losgenomen en weer gemeten: één spoeltje zo'n 380 Ohm, bij de andere helemaal geen uitlezing!!! Daarna weer gemeten bij geheel afgekoelde motor en weer zo'n 340 Ohm op beide spoeltjes. Oorzaak van mijn probleem lijkt nu achterhaald.

Toch nog een vraagje. Heb ook geprobeerd mijn CDI en gelijkrichter op weerstandswaarde door te meten. Uiteraard rekening houdend met de + en - van de tasters.
Kreeg geen uitlezing of een waarde die totaal afwijkt van mijn wph. Toch werkt het. Kan ook niet geloven dat deze ook beiden stuk zijn anders zou ie toch uberhaupt niet moeten starten en zou ik geen goede laadspanning moeten hebben??
Zijn deze weerstandswaarden wel met een gewone multimeter te meten?
 
Even een update om dit topic niet met een open eind achter te laten.
Heb uiteindelijk de pick up spoeltjes vervangen. Motor sloeg na opwarmen niet meer op stationair af. Was na uitzetten ook gewoon makkelijk te starten. Zo'n 45 km probleemloos gereden. Ben positief en optimistisch gestemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan