GSX600f die ik al heb maken of nieuwe motor?

2 jun 2017
174
34
Beste motor vrienden,

Mijn naam is Dennis en ik rij nu 2 jaar motor. Ik heb zelf een GSX600f. Mijn vriendin heeft de veel gavere FZR600R in topstaat maar ik ben GSX blijven rijden. Ik heb nu het volgende luxe dilemma die ik met jullie wil delen.

Ik heb mijn motor 2 jaar geleden gekocht met 27000 km op de teller. Deze kwam uit 1996. Ik heb 1 van de (vind ik) lelijkste kleurstellingen (paars en gele stickers, zwarte delen met paarse wielen en zadel). Er zit 37000 km op nu binnen 2 jaar. Ik heb de motor gekocht van een man in Hengelo. 37000 km twijfel ik wel aan want de knopjes dienrood zijn zijn bv echt roze. Maargoed, motor heeft al z'n werk gedaan al die tijd zonder problemen. Er zit een Vampire RVS uitlaat onder met RVS uitlaatpijpen en een gipro versnelling indicator. Wat allemaal goed werkt. Tevens zit er een koffer op met beugel.

Dit was dus mijn motor omschrijving. Nu komt er onderhoud aan, ik heb onderdelen twv 300 euro gekocht. Dit omvat nieuwe ketting, remblokken, olie, oliefilter, Koppelingskabel en tandwielen.

Ik ben voor de grap gaan kijken op internet voor een andere motor en kwam een GSX600F tegen. Rood met witte Suzuki stickers met witte velgen. In mint staat. Hij is in alle opzichten mooier dan mijn motor en zwarte kunststof delen zijn ook echt zwart en rood is echt rood, zowel de delen als de knopjes. Hij schakelt iets soepeler dan mijn gsx (heb al proefrit gedaan), heeft dus een nette kleurstelling zonder schade. De standaard klapt soepel uit en is bv mooi zwart. Zulke details kom ik dus tegen. Hij heeft ook een mooi windscherm getint, en mijn motor heeft een verweert plexiglas raampje.

Nadelen van deze motor zijn dat hij geen koffer heeft, maar deze kan ik dus overzetten. De spiegels zijn iets verweerd, maar mijn gsx heeft gloednieuwe spiegels. De accu is nieuw van mijn gsx, deze kan ook over gezet worden. Last, mijn banden zijn gloednieuwe deze kunnen ook op de nieuwe gsx velgen. Deze nieuwe GSX heeft een volledig origineel uitgerust uitlaatsysteem, met een normaal verbruik waar de mijne te rijk staat voor de Vampire uitlaat. Hij is wel iets sneller dan de nieuwe GSX maar de nieuwe klinkt zachter en netter.

Al met al ben ik dus enthousiast geworden omdat ik de nieuwe GSX voor 650 mag kopen. Ik kan de onderdelen terugsturen want deze heb ik niet nodig voorlopig omdat alles in goede staat is. Vervolgens kan ik de nieuwe GSX bouwen naar 1 perfecte motor met de delen van mijn oude gsx inclusief die dure felbegeerde koffer. Ik zou mijn oude motor kunnne verkopen voor 350-400 euro met genoemd dat in ieder geval de ketting zsm gedaan moet worden, de rest wilde ik doen omdat het toch open zou liggen, maar was niet perse noodzakelijk.

Bandenwissel bij de motorzaak 100 euro. Dus ik zou bv netto 50-100 euro kwijt zijn om deze truukje uit te voeren.

Vinden jullie dit een goed idee hoe ik het beschrijf of zou ik er niet aan beginnen en m'n oude motor toch repareren ondanks dat ie er niet uit ziet en op bepaalde plekken roest vertoont (oppervlakkig, op bv de voorvork en subframe) en met kappen in zeer slechte staat met scheurtjes en krassen? Motorisch en technisch echter nooit in de steek gelaten.De andere GSX heeft dit allemaal niet en is echt keurig. Ik wacht jullie mening met smart af.

Groeten Dennis
 
Volgens mij weet jij elf het antwoord al, en wil je gewoon die nwe kopen.

En je hebt gelijk ook als ik dit zo lees, zeker omdat je die nwe mooi vind, en die ouwe lelijke kleur vind hebben.

Ik zeg doen ;)
 
De vraag is of het ook verstandig is of een te groot risico. Kijk ik gebruik de motor elke dag 40km. Zitten er nog haken en ogen aan mijn idee?ik vind de GSX trouwens echt een prima motor, een echt dure motor zoals en R6 komt pas als ik afgestudeerd ben. De nieuwe gsx is overigens uit 1995.
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch een van de mooiste die er is..... 8-)
full
 
Dat is dus degene die ik nu heb haha. Alleen zitten er op de kappen krassen en scheuren. Niet allen van mij, ook van de vorige eigenaar. De velgen zijn in zo'n slecht staat dat ze meer olie zwart zijn dan paars. De ketting hangt er slap bij en is al.maximaak.gesteld. maar motorisch prima.
 
Die ketting is uiteraard wel een (groot) probleem, dat moet uiteraard verholpen worden.

Wielen zijn zowel paars als zwart goed ;)

Als ik dit zo hoor is het idd verstandig om van 2 motoren 1 goeie te maken.
 
Dus, samenvattend... De "nieuwe" heeft geen zichtbare schade, rijdt lekkerder, schakelt beter en is veel minder verweerd.

Als je even goed oplet op dingen als roest, missende boutjes, speling in de assen, rare geluiden uit het blok, vloeistoffen etc. lijkt me de keuze toch overduidelijk.

En mócht het blok van de nieuwe falen dan heb je zo te horen dus nog een donorblok :)

Maar goed, uiteindelijk is het jouw geld, en als 650 euro al een dermate grote investering voor je is dat je er danig over twijfelt zelfs bij zo'n toch vrij makkelijk klinkende keuze, dan zou je natuurlijk ook nog even op je portemonnee tong kunnen bijten en door kunnen sparen voor wat nieuwers. Maar aan de andere kant, als je toch al zeker weet dat je precies zo'n zelfde terug wilt dan heb je nu blijkbaar wel gevonden wat je zoekt.

Succes met je overwegingen :)
 
Haha hetis niet perse een grote investering, twijfel heeft meer met m'n karakter te maken, je wil de beste deal natuurlijk. Ik ga de motor zo halen en dan post ik later wel een van-voor afbeelding van de nieuwe en oude gsx.
 
Haha hetis niet perse een grote investering, twijfel heeft meer met m'n karakter te maken, je wil de beste deal natuurlijk. Ik ga de motor zo halen en dan post ik later wel een van-voor afbeelding van de nieuwe en oude gsx.


Je gaat hem zo halen, dus je hebt hem gekocht?
 
even een vraagje over je nick en je studie, studeer je voor een beroep in de geneeskunde?
 
Wie heeft die stickers er op geplakt? Is niet helemaal origineel meer, uitlaat iig vervangen zie ik. Verder heeft 'ie volgens mij gewoon (veel) liefde nodig. Een beetje poetsen zou hem niet misstaan :)
 
Je hebt het denk ik over de oude GSX. Deze heb ik ook door wind elke dag gebruikt door weer en wind en op een gegeven moment verloor ik de prikkel om.hem.te blijven poetsen. Motorisch wel in orde altijd. Daar nooit op bezuinigd. En ja dat de uitlaat niet origineel was zei ik toch al?:p maar de nieuwe gsx is wel mooier lijkt mij.

Ik heb zelf geen stickers geplakt. Zo.heb ik.hem.gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan