gsx600f of gsx600r

Lady j

MF veteraan
29 aug 2002
2.390
0
omgeving den haag
Hallo allemaal,

Ik zat laatst gezellig met een van jullie mede mf-ers te msn en. Gaande weg kwam het gesprek op welke motor ik zou willen rijden als ik mijn rijbewijs had. Altijd heb ik geroepen dat ik op een suzuki gsx600f zou gaan rijden en dat zei ik dus ook tegen hem. Nou was zijn vraag aan mij waarom ik niet op een gsx600r ging rijden.

Jullie begrijpen mijn dilemma al.......... Ik twijfel dus door deze opmerking tussen de f en de r :? . Nu wil ik graag weten wat de voor en nadelen zijn van beide machines.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
 
Als geld geen probleem is koop je de r, toch??

edit: o, je vroeg eigenlijk om voor en nadelen.
gsxr: mooier, sneller, nieuwer
gsxf: misschien makkelijker te berijden voor een beginner. + Goedkoper, dus minder schade bij perongeluk laten omvallen.
 
Laatst bewerkt:
De gsx-F is meer tour dan sport. Deze sportief en is een leuke motor voor een eindje touren.

Daarentegen is de gsx-R een echte super-sport.
De R heeft een een zeer sportieve houding. Leuk om te touren, maar meer geschikt voor een zeer sportieve rijstel. Met deze motor kun je je grenzen verleggen.
 
Op donderdag 05 december 2002 15:20 schreef Freeman het volgende:
De gsx-F is meer tour dan sport. Deze sportief en is een leuke motor voor een eindje touren.

Daarentegen is de gsx-R een echte super-sport.
De R heeft een een zeer sportieve houding. Leuk om te touren, maar meer geschikt voor een zeer sportieve rijstel. Met deze motor kan je je grenzen verleggen.

Is het een nadeel als is je minder ervaren bent :? Ik kan me zo voorstellen dat rijden op een supersport enige ervaring vereist.
 
Is het een nadeel als is je minder ervaren bent :? Ik kan me zo voorstellen dat rijden op een supersport enige ervaring vereist.

Ik zou zeggen: begin op een oude goedkope f. Kun je een tijdje oefenen en koop later een r. Maar sommige mensen stappen meteen op een gsxr1000 of R1. De meningen hierover verschillen nogal dus... Wat jij wil!
 
Beginnen met de F en daarna de R kopen. De R is geen beginners motor.
Ik weet niet of je een oude of nieuwe F wil kopen, ik zou voor de oude gaan. Kost niet zoveel meer en dan heb je eerder voldoende centen voor een R :)

Ik heb zelf ook een GSX600F, heb nu ruim 2 jaar rijervaring, maar geen zin om een 600R te kopen. Vind dit wel prima zo.
Mocht je vragen hebben over de 'oude' F (tot 1997) dan hoor ik het wel van je.
 
Daarentegen is de gsx-R een echte super-sport.
De R heeft een een zeer sportieve houding. Leuk om te touren, maar meer geschikt voor een zeer sportieve rijstel. Met deze motor kun je je grenzen verleggen.

Niet alleen de houding is anders, de R heeft ook 30pk meer en een heel ander motorkarakter.
 
Als je zelfbeheersing hebt, kan je op een R beginnen.
Licht eraan waar je hart licht. Als je sportief wilt rijden, dan zou ik met de R beginnen. Het is wel geen beginnersmotor....maar anders krijg je spijt dat je niet de R hebt gekozen. Het is geen motor om even lekker een stukje te touren op zondag middag. Het is een motor om even lekker te knallen op zondag middag.
Als je meer van touren houdt en daarnaast comfort wilt, dan moet je de F kiezen. Deze motor is ook snel hoor, maar is niet zo extreem.

Plaatje F


gsx600f_kl0.jpg


Plaatje R

gsxr600_kl1.jpg



Je ziet dus duidelijk dat de R sportiever is. En precies wat de rest zegt. Beide motoren verschillen erg qua karakter met elkaar.

Edit : Waarom maak je geen proefrit op beide motoren. Weet je meteen welke het best bevalt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Beginnen met de F en daarna de R kopen. De R is geen beginners motor.
Ik weet niet of je een oude of nieuwe F wil kopen, ik zou voor de oude gaan. Kost niet zoveel meer en dan heb je eerder voldoende centen voor een R :)

Ik heb zelf ook een GSX600F, heb nu ruim 2 jaar rijervaring, maar geen zin om een 600R te kopen. Vind dit wel prima zo.
Mocht je vragen hebben over de 'oude' F (tot 1997) dan hoor ik het wel van je.

Ja eigenlijk wil ik wel weten wat een beetje de eigenschappen zijn van een 600 f uit 96. Ik heb namelijk een hele gave zien staan bij de safe motors bij ons :9~ . Dus als je me een beetje kan vertellen wat het verbruik zijn max snelheid ect is zou ik al heel blij zijn
 
Ja eigenlijk wil ik wel weten wat een beetje de eigenschappen zijn van een 600 f uit 96. Ik heb namelijk een hele gave zien staan bij de safe motors bij ons :9~ . Dus als je me een beetje kan vertellen wat het verbruik zijn max snelheid ect is zou ik al heel blij zijn

Mijne is van 1993 en die is hetzelfde als die van 1996. Alleen ander kleurtje en stickers. Euhm, rijd lekker, wel wat lomp in de bocht (maarja het is een sport-toer, geen supersport). Verbruik is 1:18 denk ik, heb het nog nooit echt gemeten.

Max snelheid is 230km/u. Ben zelf op mijn GSX nog niet verder gegaan dan een dikke 200km/u.
Tot 7000tpm is de motor niet echt snel, daarboven gaat ie helemaal los. Wil je dus sportief rijden, blijf dan boven de 7000tpm, wil je relaxt rijden, blijf dan onder de 7000tpm.

Als je verstandig met je geld om wilt gaan, kan je beter een GSX600F kopen van tussen 1990-1994. Die van 1995-1997 zijn absoluut technisch niets anders, maar je moet daar wel veel meer voor betalen.

Als je een beetje goed rondzoekt op marktplaats.nl , dan vind je ze voor tussen de 2000-2500 euro. Kan je mooi de andere centen in je zak steken voor als je op de F uitgekeken bent en de R wilt hebben.

En gaat er wat stuk of ga je op je bek? Onderdelen ZAT te krijgen, een volledige kuip (mocht je onderuit gegaan zijn) heb je zelfs voor 600 a 700 euro... dat is niet echt veel, als je kijkt wat kuipdelen normaal kosten.
 
:^
Ik wil volgend jaar overstappen op een R :9
Waarom heb ik een oude Ef gekocht? 86 pk is voldoende om te leren rijden, de verzekring is goed te doen EN je hoeft niet echt bang te zijn voor schade, de kosten zijn niet zo hoog als met een SS.
Na een tijdje ervaring opgedaan te hebben en wetende dat ik iets sportiever wil gaan rijden..... })
SUC6 enne testritjes kosten nix!
 
R heeft moderne techniek: watergekoeld blok, boxframe, alu etc., ach gewoon een moderne fiets. De F is oudewets wiegframe, olie gekoeld blok etc. in een modern jasje. R is veel duurder dan de F. Ik zou niet voor de 600F gaan maar voor iets met meer koppel onderin: de 750F of natuurlijk een Thundercat *D . Nee, ik zou geen GSX600R adviseren om mee te beginnen, wel als je echt een SS motor wil en aankunt, maar dan vind ik de Thundercat nog steeds een perfecte combinatie van stuur en toerfiets.

Maar ja, ik ben dan ook lichtelijk bevooroordeeld.
 
Tja, moeilijk te kiezen: de F vind ik veel te lelijk en de R is geen beginnersmotor.
Over allebei de punten zullen er wel wat mensen het oneens met me zijn, maar als jij de F goed genoeg vind: ga je gang :)
 
Misschien is het makkelijk als je eerst je rijbewijs haalt.... :)

En dan ga je natuurlijk op een R rijden!! :] niks toeren... :P
 
ach op een gsx-r kun je het ook leren..... ken een meisje die
op een gsx-r 750 rijd gaat allemaal prima rij zelf een gsx-r600
perfect ding waar je niet op uitgespeelt raakt.....

ik denk dat beter gelijk de R kunt kopen hard willen ze bijde toch wel
ik denk dat je langer fun hebt op de r

ik heb nog een gsx-r600 uit 98 te koop staan blauw/wit
voor 5300 ben je de QUEEN.....

greetzzz..... FE ( dutch150@hotmail.com voor info )

Bijlage: JAN MOTOR2.jpg
 
Misschien is het makkelijk als je eerst je rijbewijs haalt.... :)

En dan ga je natuurlijk op een R rijden!! :] niks toeren... :P

ja een rijbewijs zal idderdaad makkelijk zijn ;)

En zoals ik het hier hoor is de r met groote meerderheid als beste uit de bus gekomen, alleen denk ik dat deze keuze iets wat bevooroordeeld is door jullie voorliefde voor sportmotoren :}
Ik moet alleen wel zeggen dat ik de r steeds gaver ga vinden :9~
In iedergeval bedankt voor het advies!
 
Ik heb zelf de R en ik moet zeggen..... vind hem nog steeds geweldig.
Ik ben begonnen op een Yamaha YZF-750R en tsja, het is geen beginners fiets maar ik moest en zou een Super Sport hebben en ik heb er geen spijt van gehad.
Nu is het voor mij wachten op de nieuwe R6 die in bestelling staan, dus als je tegen die tijd je rijbewijs hebt en hrt lijkt je wat kunnen we er eens over praten.

Maar eerst moet je jezelf afvragen wat je wil, wat je mooi vindt enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan