GSX600F, ZZR600, FZR600 of CBR600F

EjTjE

MF'er
14 apr 2003
146
0
Maarssen
Ik zit al een tijd te kijken naar een andere motor. Ik heb nu een Yamaha XJ 750 SECA uit 1982. Ik wil toch naar een iets sportievere motor die wat kuip heeft. Mijn budget ligt tussen 2300 en 3300 euro(afhankelijk van wat het wordt natuurlijk). Nu heb ik mijn oog laten vallen op een GSX600F, omdat dit een zeer betaalbare fiets is. Ik heb ook een paar andere opties(zie titel van topic) die volgens mij wel redelijk vergelijkbaar zijn. De een wat sportiever dan de ander, maar allen voldoen aan mijn twee eisen.

Nu vraag ik me af...wat is de beste keus(jaja ik weet het, het is subjectief, maar toch). Ik rijdt nu 4 jaar op de XJ(82 pk) welke een behoorlijk pittig blok heeft, maar de houding erop is niet optimaal. Je zit vrij rechtop. Ik ben 1.80 meter en hou van relaxed rijden met af en toe eens flink doorjakkeren.

Ik wil vooral een motor die niet te oud is en niet al te veel kilometers heeft zodat ik er vrij lang mee kan doen. Ik lees af en toe van de gsx dat deze nog wel eens problemen heeft met doorschakelen in hogere toerentallen. Klopt dit of is dit een fabeltje? Verder lijkt deze me prima qua prijs. Je hebt er al een voor onder de 3000 uit 1994 tot 1996 met tussen de 15.000 en 25.000 km op de teller.

De CBR is ook een optie, maar daar hoor ik weer van dat er een nokaskettingkwaal aan vast zit. Deze is ook een stuk prijziger.

De FZR ziet er ook goed uit, maar daar weet ik vrij weinig van.

De ZZR is een mooie motor, maar ik weet niet hoe betrouwbaar deze is als keuze. Ik toer veel en ga ermee naar m'n werk.


Keuze genoeg, maar o zo moeilijk....wat zijn de ervaringen zoal? Wie heeft 1 of meerdere van deze fietsen gereden?
 
Ik rij gsx600f. Dat doorschakelprobleem is mij niet bekend, ik heb er ook nog nooit last van gehad.
Maar... er zijn wel talloze andere mankementen waardoor ik het afgelopen jaar dat ding vervloekt heb. Wat een achterlijke rammelbak is het! Tuurlijk is het mogelijk dat ik een maandagochtendmodel ofzo heb, maar vanuit mijn ervaring zeg ik; ga toch maar voor een cbr of fzr, die zijn stuk beter.
 
Ik heb een cbr '92, rijdt super. Heb er wel wat problemen mee gehad maar dat zijn geen zaken die vaker voorkomen. Kon er bijna nooit wat over vinden op inet. Uiteindelijk bleek dat de motor niet zo heel goed onderhouden was.

Maar nu ie helemaal in orde is,.....jummie :9~

over die nokkenasketting, het is de oliedruk spanner die op gegeven moment versleten is. Een nieuwe kost zo rond de 50 euro en is er zelf wel in te zetten. Maar bij de garage is het een half uurtje werk dus dat is wel te overzien.

Ik heb hem net afgelopen zaterdag laten vervangen voor een nieuwe mechanische. was inclusief montage €50 kwijt.
 
ik heb sinds eind vorig jaar een gsx600f ('99) en helemaal geen problemen, ook niet met doorschakelen bij hogere toeren. Rij juist veel boven de 9000 toeren. heb er sinds ik 'm heb al zo'n 12.000 km probleemloos mee gereden en zeker sinds ik er nieuwe banden (bt020) onder heb rijdt ie fantastisch, laatste 3 weken nog 5.000 km gereden tijdens onze vakantie :)
 
Ik wil toch vooral wel een zeer betrouwbare en betaalbare motor. Iets zegt mij dat de CBR de beste optie is(tis toch Honda) maar ik vraag me af of de andere opties ook goed zijn. Ik wil niet meer uitgeven dan het gestelde budget. En een RF en YZF vallen hier niet echt onder. Ik wil als minimum leeftijd toch zo 1991 a 1992 aanhouden.
 
een FZR koop je 91-93 al tussen 1500 en 2000 euro (inclusief BPM, kentekenplaten enz enz) in duitsland. op de fzrclub.nl kun je veel info vinden, ook via fzrarchives. met een fzr is vrij weinig mis mee, behalve het minder moderne kontje en de zwakkere spanningsregelaar (wat vrij simpel te verhelpen is door een YZF regelaar erop te plakken) en sommige voorvorkkeerringen.

een cbr kosten iets meer maar die kun je voor 2000 euro wel al een leuke vinden, zowel in duitsland bij de garages als in nederland bij de particulier. ook CBR's hebben amper standaard mankementen maar zijn wel wat duurder te verhelpen.

GSX-en van die prijscategorie zijn gewoon grafbakken, niet aan beginnen. vanaf 98-99 schijnen ze beter te zijn geworden, maar dat hadden ze gewoon EERDER moeten doen.

hou er rekening mee, dat je van een 82-er naar een 92-er gaat, en in motortijdspanne is dat van een T-Ford naar een Mondeo.
 
een FZR koop je 91-93 al tussen 1500 en 2000 euro (inclusief BPM, kentekenplaten enz enz) in duitsland. op de fzrclub.nl kun je veel info vinden, ook via fzrarchives. met een fzr is vrij weinig mis mee, behalve het minder moderne kontje en de zwakkere spanningsregelaar (wat vrij simpel te verhelpen is door een YZF regelaar erop te plakken) en sommige voorvorkkeerringen.

een cbr kosten iets meer maar die kun je voor 2000 euro wel al een leuke vinden, zowel in duitsland bij de garages als in nederland bij de particulier. ook CBR's hebben amper standaard mankementen maar zijn wel wat duurder te verhelpen.

GSX-en van die prijscategorie zijn gewoon grafbakken, niet aan beginnen. vanaf 98-99 schijnen ze beter te zijn geworden, maar dat hadden ze gewoon EERDER moeten doen.

hou er rekening mee, dat je van een 82-er naar een 92-er gaat, en in motortijdspanne is dat van een T-Ford naar een Mondeo.



Dat weet ik ja....heb zaterdag op een CBR proefgereden en....oh my god!!! Wat een acceleratie. Weet niet hoe het met de rest van de modellen zit, maar dit was wel vet hoor. Was een CBR uit 92 met 35.000 mijl. Reed en klonk alsof het nieuw was. Echt bang voor een kilometerstand van bijvoorbeeld 50.000 ben ik dus niet meer. Vooral remmen en sturen maakt vergeleken met mijn huidige motor een wereld van verschil. Maar particulier voor 2000 een CBR gaat niet lukken denk ik.

Deze was bij de dealert 3500 euro. Particulier kom je niet ruim onder de 3000 uit. Maar zelfs dan valt het net binnen mijn budget, dus de CBR kan absoluut.
 
Ik heb zelf een GSX 600F, maar heb ook geen problemen met het overschakelen in hoge toeren. Ik doe zelf ook niets anders!
We rijden met z`n drieen op deze motor en alle drie met veel plezier!
 
Wat een gel*l zeg, die GSX-F-jes waren en zijn gewoon heel betrouwbaar.
:^

Ik heb in '94 en (door total loss laten rijden.) in '95 een nieuwe GSXF gekocht. Behalve de 1000 km. beurt heb ik er nooit iets aan laten doen. Het enige wat ik er zelf aan gedaan heb is olie op peil houden (zonder te verversen.) 1 x per jaar de ketting smeren. Paar keer nieuwe bandjes eronder, 1 x nieuwe accu (eigen schuld.)en 1 x nieuw luchtfilter erop. In al die jaren heb ik er verder niets mee gehad en met veel plezier op gereden.
 
Afgelopen zaterdag op een GSX 600 F gereden...

Wel verschil met de Honda, maar niet extreem hoor. Iets minder pk's(nog steeds erg snel!) Remmen en sturen voelde allemaal net ietsje minder aan, maar nog steeds zeer solide. Verder vind ik de zithouding net wat beter. Iets minder sportief, waardoor ik het op lange ritten denk ik beter uit zou houden.

Het was(bij een dealer) een GSX600F(zeeblauw/groen?) uit 1995 met 35.000 kilometers erop. paar krasjes, maar niets ernstigs. Moet ongeveer 3000 gaan kosten. Inclusief 6 maanden garantie en laatste afleverbeurt (hij heeft 11 maanden stil gestaan). Dus nieuwe olie en filter, remmen los en schoonmaken ook al had ik hier niets op aan te merken. De carburateurs worden los en schoongemaakt en gesynchroniseerd, want hij liep goed, maar stationair rommelig af en toe.

Wat denken jullie? Redelijk?
 
ik heb een gsx600f *D maar ben pas 17... heb m eergister gekocht... en hij is echt mega vet!

kijk dan!
1991_GSX600F_white_450.jpg


is ie niet lief :)
 
Laatst bewerkt:
die 600F zijn toch LUCHT/OLIE gekoeld ?
ik zou daar niet eens meer op DURVEN rijden...
na lekker vlammen op de snelweg en dan stil gaan staan bij het verkeerslicht op de afrit... en dank een hartslag in je nek voelen "als ie maar niet ploft, als ie maar niet ploft"...
of lekker in de stad of file rijden...

nee dank je...

met een beetje zoekwerk kun je echt een goede CBR600 vinden, hier in de regio alleen al (en hier zit amper een motorzaak) heb ik er al 6 gevonden in 5 minuten zoeken... FZR600 is ook echt geen probleem die eentje te vinden, natuurlijk voor mij makkelijker omdat ik er zelf eentje rij. de mijne zou je nog wel voor dat geld kunnen kopen (als ik hem zou wegdoen) een kennis van me heeft voor dat geld zelfs een FZR1000 met 6bak ! ZZR/ZXR hebben zo af en toe hun nukken met warm worden en afslaan maar GSXF ? ik heb nu al kippenvel op mijn armen nu ik er aan denk wat voor ellende ik met die drie zoefzoeki's die ik gereden heb heb gehad.
 
Laatst bewerkt:
die 600F zijn toch LUCHT/OLIE gekoeld ?
ik zou daar niet eens meer op DURVEN rijden...
na lekker vlammen op de snelweg en dan stil gaan staan bij het verkeerslicht op de afrit... en dank een hartslag in je nek voelen "als ie maar niet ploft, als ie maar niet ploft"...
of lekker in de stad of file rijden...

nee dank je...
tuurlijk |(
 
GSX-en van die prijscategorie zijn gewoon grafbakken, niet aan beginnen. vanaf 98-99 schijnen ze beter te zijn geworden, maar dat hadden ze gewoon EERDER moeten doen.
:z

Afgelopen zaterdag op een GSX 600 F gereden...

Wel verschil met de Honda, maar niet extreem hoor. Iets minder pk's(nog steeds erg snel!) Remmen en sturen voelde allemaal net ietsje minder aan, maar nog steeds zeer solide. Verder vind ik de zithouding net wat beter. Iets minder sportief, waardoor ik het op lange ritten denk ik beter uit zou houden.

Het was(bij een dealer) een GSX600F(zeeblauw/groen?) uit 1995 met 35.000 kilometers erop. paar krasjes, maar niets ernstigs. Moet ongeveer 3000 gaan kosten. Inclusief 6 maanden garantie en laatste afleverbeurt (hij heeft 11 maanden stil gestaan). Dus nieuwe olie en filter, remmen los en schoonmaken ook al had ik hier niets op aan te merken. De carburateurs worden los en schoongemaakt en gesynchroniseerd, want hij liep goed, maar stationair rommelig af en toe.

Wat denken jullie? Redelijk?
Onder het motto: beter laat dan nooit :P

Ik weet niet of je al een motor hebt gekocht, maar dit is imho een redelijke prijs voor een F in die staat. Je kan misschien zelfs nog wel iets van de prijs af krijgen. Succes met de keuze :]
 
Nou, het is niet de groene GSX600F geworden, maar een andere. Zwart/Groen uit 1993 met 29.000 kilometers. Nieuwe ketting/tandwielen, nieuwe achterband(voor is ok), nieuwe balhoofdlager, nieuwe remblokken(voor en achter). Slijtageonderdelen dus vervangen. Leuke 4 in 1 sportuitlaat eronder(net wat meer diep geluid en pit). Motor verder 100% in orde en ziet er nog bijna als nieuw uit. En dat alles met 3 maanden garantie erop voor een prijs van 2500 pleuro's.

Ik ga em zaterdagmiddag ophalen......duurt te lang hoor :-)

Foto volgt zaterdag....
 
Gefeliciteerd en veel plezier ermee (wachten duurt altijd te lang ;) )

NB: de oudere modellen (van voor ’94) hadden nog wel eens wat last van carburatie problemen wat zich uitte in afslaan als je stevig afremde tot je stilstaat. Mocht je hier problemen mee hebben, Suzuki heeft daar een modificatie voor. Waarschijnlijk is't al lang verholpen, maar mocht je er last van hebben weet je waar 't door komt (wordt volgens mij gratis verholpen)
 
Ik bedenk me net iets: zwart/groen? Heb je dezelfde kleurstelling als de mijne? Ik heb er ook een 4-1 uitlaat opzitten (Laser deeptone). Nette prijs ook nog eens :]

full
 
Nette prijs, en ook een prima (betrouwbare) motor!
Ik heb er zelf ook 3 jaar een gehad (uit '93), buiten de beurten verder nooit iets aan gehad.

Het is misschien niet de meest hippe motor, maar ik zou liever een GSXF van 10 jaar oud rijden (bij wijze van spreken) dan een R1 of Hayabusa die voor het grootste deel van de bank is :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan