GSXR 1000 k2 wordt veels te warm

Sp@rtamet

Rookie
22 sep 2009
28
0
Sinds enige tijd wordt mijn GSXR veels te warm na een stuk rijden.
Na het warm laten draaien van 10 minuten, gaf hij ruim 100graden aan. Na een klein stukje rijden gaf hij uiteindelijk 119 graden aan en spoot er vloeistof het expansievat uit.
Ik kijken naar de vloeistof. Bleek het een roestige drap te zijn die vettig aanvoelde.

Ik heb vervolgens de thermostaat vervangen. (de thermostaat die er in zat bleek bewerkt te zijn. Geen klep meer aanwezig dus constante koeling. Kennelijk voor de racerij)
Bij het weg laten lopen van het koelwater, had ik een halve bak vol met roestige vette drap, gemengd met water. (kennelijk geen koelvloeistof. Weer iets wat op racerij duidt)

Na plaatsing van de thermostaat, alles weer gevuld en de motor laten draaien zonder rad. dop ter ontluchting..
Met de radiateur dop er af, lopot het koelwater de radiateur uit. Dop er vervolgens op gedaan en een stuk wezen rijden.
Helaas..hij wordt nogsteeds rete snel bloed heet. Toen ik de motor stil zette, hoorde ik de vloeistof in de slang borrelen en druppelde er vocht uit mn rad. dop.

Nou is mijn vraag dus, wat zou het kunnen zijn?
-Ik ga er niet van uit dat het de waterpomp is, aangezien hij de vloeistof er zonder rad. dop eruit drukt.
-Radiateur verstopt door die roest drap? Mijn expansievat was namelijk ook verstopt door die zooi en het voelt allemaal erg vettig aan.
-Radiateur dop defect het probleem?
-Lekke koppakking? Ik zie niet duidelijk witte rook. Maar heb wel last van het rijden op 3 pitten af en toe. Daarbij oog het olieglaasje ook wat "wittig".
 
Oeps, sorry, ja ik maak die fout eerlijk gezegd ook wel eens. Wil ik mijn achterwiel uitbouwen en sta ik ineens met een krukas in mijn handen. Het lijkt allemaal zo vreselijk op mekaar.

Bobine en bougie lijkt wat woord betreft toch redelijk veel op elkaar? Bovendien heeft het ook nog met elkaar van te maken dus ik snap de verwarring wel. Jouw vergelijking slaat echter als kut op dirk.
 
Bij mij sloeg de fan aan boven de 105 graden geloof ik op de K2. Hij was in ieder geval altijd koeler dan de R1 die ik nu heb.

Ik heb 1x de koelvloeistof ververst bij de 1000 K2 van me. Alles goed gespoeld en nieuwe G12+ erin gekieperd. Heb hem ontlucht door in de slangen te knijpen en draaiend bij te vullen, ik heb geen ontluchtingsnippels gezien. Er gaat 2,5 liter in.
 
Bobine en bougie lijkt wat woord betreft toch redelijk veel op elkaar? Bovendien heeft het ook nog met elkaar van te maken dus ik snap de verwarring wel. Jouw vergelijking slaat echter als kut op dirk.

Ja, sorry, je hebt alweer gelijk, de eerste twee letters zijn identiek. Net zoals bovenverdieping en boormachine. Ook hetzelfde. Vraag me wel af of jij überhaupt weet wat een bobine of bougie doet en hoe dit werkt. Maar dit is een beetje off-topic denk ik.
 
Ja, sorry, je hebt alweer gelijk, de eerste twee letters zijn identiek. Net zoals bovenverdieping en boormachine. Ook hetzelfde. Vraag me wel af of jij überhaupt weet wat een bobine of bougie doet en hoe dit werkt. Maar dit is een beetje off-topic denk ik.

haha dat mag ik wel hopen na 4 jaar opleiding _O- Maar idd, iemand afbranden kunnen we beter in de daarvoor bestemde topics doen.
 
Een bougie is een transformator die de hoge spanning kan leveren, dewelke nodig is om de bobine een vonk te laten opwekken. Of is het nou net omgekeerd :P

Diegene die weet waarover er gepraat wordt, weet ook wat er bedoeld wordt. :}



Zich van woord vergissen is nog niet zo erg als de krukas demonteren, terwijl je eigenlijk het achterwiel moet hebben. :+
 
Nou wordt ik eigenlijk gewoon flink in de zeik genomen door mijn eigen fout haha. Maargoed. Ik bedoel daarwerkelijk de bobine..maar NIET uit de cilinder ;) Maar gewoon uit het blok. (of hoe dat gat ook mag heten) Die BOBINE, was dus, op de cilinder welke "hapert", nat. Daarbij zat er ook vocht op de gaskleppen.. :(

PS: Ik woon helaas niet rondom Nijmegen maar in Noord Holland.
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje terug kwam ik dit topic nog tegen misschien heb je hier wat aan of staan er nog tips in.

link: Koelsysteem CBR1000RR Fireblade: motor wordt te heet!

Ik weet niet hoeveel keer je de temperatuur hebt laten oplopen richting de 120 graden maar doe dit niet te vaak, dit kan namelijk ook behoorlijk schadelijk zijn met als gevolg een lekke koppakking.

En goed ontluchten kan ook nog wel eens helpen. Als er veel lucht in het systeem zit loopt de temperatuur ook snel op.

Ik las in je openingspost dat je ontluchte zonder radiateur dop. Ik dacht dat je altijd juist moest ontluchten met de radiateur dop erop. Op deze manier kan het systeem druk opbouwen en de lucht er uit persen richting het reservoir of ontluchtingsnippels. En dan af en toe onder het ontluchten de dop bij het reservoir eraf draaien zodat de lucht kan ontsnappen. Let er wel op als je dit doe dat je een doek gebruikt voor als er hete koelvloeistof mee omhoog komt.

Maar misschien dat iemand anders nog wat tips kan geven over het ontluchten.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je post!
Het ontluchten zal ik gaan doen dmv de ontluchtingsschroef welke de gsxr achterof het blok heeft zitten.
Ik ben echter nog altijd benieuwd naar de genoemde factoren welke kunnen duiden op een lekke koppakking. Ik wil dat namleijk (redelijk) vaststellen en/of uitsluiten.

Dus:
-Koelvloeistof uit expansievat gespoten. Vloeistof was bruine drek met olie waas.
-Koelwatertemp stijgt en fan slaat niet aan
-Koelwater hoor je koken in slangen
-Vocht op bobine en op gasklep/feliterhuis
-Wit olie glaasje
-Soms wittige rook als de motor net aan gaat (koud gestart)
-Motor loopt op drie pitten
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je post!
Het ontluchten zal ik gaan doen dmv de ontluchtingsschroef welke de gsxr achterof het blok heeft zitten.
Ik ben echter nog altijd benieuwd naar de genoemde factoren welke kunnen duiden op een lekke koppakking. Ik wil dat namleijk (redelijk) vaststellen en/of uitsluiten.

Dus:
-Koelvloeistof uit expansievat gespoten. Vloeistof was bruine drek met olie waas.
-Koelwatertemp stijgt en fan slaat niet aan
-Koelwater hoor je koken in slangen
-Vocht op bobine en op gasklep/feliterhuis
-Wit olie glaasje
-Soms wittige rook als de motor net aan gaat (koud gestart)
-Motor loopt op drie pitten

Waarom breng je hem niet gewoon naar een motorzaak als je zo graag uitsluitsel wil? Vanachter de pc kan natuurlijk niemand beoordelen of je kop wel of niet lek is. Maar aan de hand van de bovengenoemde punten lijkt het mij in elk geval geen slecht plan om hem eens weg te brengen ter controle.
 
Op je radiateur zitten ter hoogte van de dop 2 slangetjes.1 gaat naar achterop de kop,en de ander gaat naar het reservoir aan de linkerzijde ter hoogte van het voortandwiel.
Als je deze verwisseld krijg je ook zulk soort problemen,in je werkplaatshandboek kun je zien hoe ze moeten zitten.
 
als de koelwater er uit spuit dan bouw hij druk op is niet goed want dat kan alleen als de koppakking lek is dan komt er uitlaat gassen of olie bij het koelsysteem en zeker de koelwater verkleurt dan ook .je kan een test doen makkelijk draai de dop van de koelvloeistof radiateur los of potje laat de motor 2minutten draaien en dan uitzetten, draai de dop los komt er druk uit dat kan, en nu doe je het weer motor laten draaien voor 2 minuten ,en dan weer uitzetten dan de dop los draaien, als er nu nog druk op zit dan is de koppakking lek
 
als de koelwater er uit spuit dan bouw hij druk op is niet goed want dat kan alleen als de koppakking lek is dan komt er uitlaat gassen of olie bij het koelsysteem en zeker de koelwater verkleurt dan ook .je kan een test doen makkelijk draai de dop van de koelvloeistof radiateur los of potje laat de motor 2minutten draaien en dan uitzetten, draai de dop los komt er druk uit dat kan, en nu doe je het weer motor laten draaien voor 2 minuten ,en dan weer uitzetten dan de dop los draaien, als er nu nog druk op zit dan is de koppakking lek

Dat s een goede tip als het zou kloppen wat je zegt, maar helaas zit je ernaast...
 
als de koelwater er uit spuit dan bouw hij druk op is niet goed want dat kan alleen als de koppakking lek is dan komt er uitlaat gassen of olie bij het koelsysteem en zeker de koelwater verkleurt dan ook .je kan een test doen makkelijk draai de dop van de koelvloeistof radiateur los of potje laat de motor 2minutten draaien en dan uitzetten, draai de dop los komt er druk uit dat kan, en nu doe je het weer motor laten draaien voor 2 minuten ,en dan weer uitzetten dan de dop los draaien, als er nu nog druk op zit dan is de koppakking lek

het zou pas fout gaan als er geen druk word opgebouwd . het is juist doordat het koelwater onder druk komt te staan dat het kookpunt word verlegd naar 120 graden .
als er geen druk op het systeem komt kookt het koelwater al bij 100 graden
gevolg is dat het koelwater er uit begint te spuiten en dat je al het ware het water hoort borrelen als ik heel dit topic blijf volgen ben ik er nog altijd niet zo zeker van dat de koppakking stuk is Het kan , maar dan had ik al veel meer moeten lezen dat er zich echt witte rook ontwikkeld het witte schuim in je peilglas kan evengoed zijn omwille van veel korte afstanden te rijden
controleer eerst eens deftig of je fan wel op tijd opslaat zorg dat dit eerst in orde is
controleer de rubbers in je radiator/ thermostaathuis dop deze moeten soepel zijn en mogen geen scheuren vertonen
zorg er ook eerst eens voor dat je 100% zeker bent dat je systeem goed ontlucht is .
is dit allemaal echt in orde , dan ga je pas verder zoeken . Het zou natuurlijk simpeler zijn als je de nodige meetapperatuur zou hebben om het koelsysteem te testen , maar ben je een beetje handig kun je bovenstaande echt wel zelf even controleren zonder eerst kosten te gaan maken . Ik werk al 25 jaar dagelijks aan motoren en heb in die tijd al veel onzin gehoord en bangmakerij , mijn persoonlijke mening hierover zal ik maar onthouden .
 
Terug
Bovenaan Onderaan