GSXR 1000 K3 blok bonkt onder het rijden

candygixer

Rookie
31 jul 2010
17
0
limburg
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier,heb me even geregistreerd om wat vraagjes te stellen en wat mee te lezen overal!
Bij deze aangenaam :}

Ben gisteren even een lekker stukje gaan rijden met mij gsx-r 1000 van 2003,nu ben ik lekker onderweg en ineens trek ik weg bij t stoplicht en er komt me toch een bonkend geluid ergens vandaan?

Ik voel het gewoon door mn laarzen heen,lijkt net alsof iemand met een gummy hamer op de steps aan t slaan is..

Het blijft continu doorgaan bij optrekken en dan rustig in de 2 is het ook goed te horen naarmate ik de versnelling en snelheid verhoog voel ik het alleen nog!

Motor rijdt gewoon super,niet anders dan normaal..wel is het heel afentoe zo dat het lijkt alsof ie het wat laat door heeft dat ik al heb doorgeschakeld!

Weet misschien hier iemand wat dit kan zijn?

Ohjha..moto heeft 25K Gelopen

Thanks alvast!
 
Doet hij het ook als je in de vrij de motor laat draaien?
Zoniet, doet hij het wel als je snelheid hebt en de bak in de vrij hebt staan?
Als hij het dan wel doet zou ik een heel goed naar je tandwielen of ketting kijken (schakel vast?)


Als ik hem gewoon laat draaien klinkt alles normaal..

En in de vrij laten uitlopen op snelheid maakt hij ook geen andere geluiden dan normaal..

Puur alleen als ik gas erop heb
 
Het olielampje gaat pas branden als je geen druk meer hebt, tis geen niveaulampje. Weet je zeker dat hij net onder low staat, in het glaasje blijft altijd een laagje olie staan, het kan wel zijn dat hij nog lager staat. Even de motor nog iets verder schuin houden en kijken of de olie in het glaasje stijgt.

Als ik het zo hoor ben ik bang voor je bigend lagers.
 
Het olielampje gaat pas branden als je geen druk meer hebt, tis geen niveaulampje. Weet je zeker dat hij net onder low staat, in het glaasje blijft altijd een laagje olie staan, het kan wel zijn dat hij nog lager staat. Even de motor nog iets verder schuin houden en kijken of de olie in het glaasje stijgt.

Als ik het zo hoor ben ik bang voor je bigend lagers.

Ahh oke,weet ik dat ook weer haha
Hij staat net onder low..,als k hem schuin hou dan stijgt het niveau in het glaasje wel ietsjes...

ik rij maar gewoon niet,voordat ik dalijk nog meer sloop -0-
 
Heb alles nagekeken,ketting is goed op spanning,,tandwielen zijn helemaal inorde..

Maaaaaaaar ik dacht check mn olie ff...
motor recht gehouden en stond net onder LOW,lagers zullen dus droog aant lopen zijn en daardoor geeft hij denk ik het gebonk..

En dat terwijl ik een mooie rekening heb liggen waar heel duidelijk opstaat dat er begin juni 3 litertjes olie zijn ververst :S

Edit:

Olie lampje brand niet :?
Heb je 3000km gereden met een voor jou nieuwe motor zonder ook maar 1 keer de olie te peilen :?
 
Nu heb ik niet zo heel veel verstand van motortechniek, maar duidt een kloppend geluid in het blok niet op versleten big end lagers? ( kan vanalles zijn natuurlijk)

En je olielampje gaat niet zo maar branden, als je olielampje brandt is het eigenlijk al mis en zit er veel te weinig in.

Iets meer peilen. ;)
 
Volgens mij moet je het zoeken in je achterwiel aandrijving. Zoals al eerder genoemd ketting te strak of een beschadiging in de ketting? Mogelijk borgmoer van je voortandwiel afgelopen? Tand van kettingwiel beschadigd? Achterwiel niet goed in lijn? En in het ergste geval lagerbeschadiging uitgaande as (die waar je voorste kettingwiel op zit.) Rubber transmissiedempers in het achterwiel kun je ook nog checken.

Grtz,

Cees
 
Volgens mij moet je het zoeken in je achterwiel aandrijving. Zoals al eerder genoemd ketting te strak of een beschadiging in de ketting? Mogelijk borgmoer van je voortandwiel afgelopen? Tand van kettingwiel beschadigd? Achterwiel niet goed in lijn? En in het ergste geval lagerbeschadiging uitgaande as (die waar je voorste kettingwiel op zit.) Rubber transmissiedempers in het achterwiel kun je ook nog checken.

Grtz,

Cees
transmissie dempers zat ik ook aan te denken, dan kan die bij belasting ook goed van snokken,

Ik zou het ook eerder zoals jij zegt in transmissie zoeken, :)
 
Als je goed leest..,zie je dat er staat dat ik 1500 km geleden alle vloeistoffen incl de olie heb laten vervangen :W

Controleer je olie peil gewoon na iedere rit als je dat ding net hebt... hij is droog gelopen, dus ik denk dat het je big end lager is, heb ik zelf ook gehad namelijk. Kan ook zijn dat je nokkenas(ketting) niet lekker is, die kan/kunnen vaak ook erg slecht tegen een laag oliepeil.
 
Thanks voor al jullie reacties..

Ik heb inderdaad in die 1500 km mn oliepiel niet nagekeken..,gewoon door de simpele gedachte dat het tocg gewoon bijna onmogelijk is dat hij 3 liter olie verbruikt op 1500km?

Ga vandaag in iedergeval de olie even bijvullen en laten doorvloeien,dan rij ik even een rondje om het huis en als hij t weer begint te doen breng ik m meteen weg!
 
Thanks voor al jullie reacties..

Ik heb inderdaad in die 1500 km mn oliepiel niet nagekeken..,gewoon door de simpele gedachte dat het tocg gewoon bijna onmogelijk is dat hij 3 liter olie verbruikt op 1500km?

Ga vandaag in iedergeval de olie even bijvullen en laten doorvloeien,dan rij ik even een rondje om het huis en als hij t weer begint te doen breng ik m meteen weg!
Het verschil tussen minimum en maximum is geen 3 liter maar ongeveer 1/2 l
 
Thanks voor al jullie reacties..

Ik heb inderdaad in die 1500 km mn oliepiel niet nagekeken..,gewoon door de simpele gedachte dat het tocg gewoon bijna onmogelijk is dat hij 3 liter olie verbruikt op 1500km?

Ga vandaag in iedergeval de olie even bijvullen en laten doorvloeien,dan rij ik even een rondje om het huis en als hij t weer begint te doen breng ik m meteen weg!
kijk gewoon naar je pijl, als dat nu goed is even het kap[je van het voortandwiel af,
en het achterwiel er even uit, zo kan je toch allen punten die al gegeven zijn nakijken.

Als je pijl nu al te laag is, is er of te weinig gevuld na wisselen of het is een zwaar afgereden GSX-R want de nieuwere gsx-r en staan niet bekend om zulk aso olie zuip gedrag ;)

het kan natuurlijk dat er bij de wissel gevuld is wat er in het boekje staat zonder filter wissel ?? zoals ook vermeld is het verschil tussen max/min maar een halve liter ongeveer
 
Laatst bewerkt:
owja misschien stomme vraag maar hoe pijl je ?
Alleen op achterbok of 2 verschillende types voor/achterbokken wil al een redelijk verschil geven.
Beste vind ik om de motor in een vlakke straat of garage te zetten, standaard uit laten staan en op je knieen de motor recht te trekken, je zal zien dat een paar cm naar links of rechts het pijl in het glas al serieus doet stijgen /dalen
 
Laatst bewerkt:
Das Jammer!
ik heb hetzelfde probleem gehad met een fireblade, Ook kloppen en doen in de stepjes maar bij mij bleken de achterwiellager aan stront te zijn, kan heel rare geluiden geven zonder iets te merken in stabiliteit van de motor!!!!
Ik zou dat toch ook even checken. En niet door alleen aan het wiel te draaien maar even het wiel demonteren en visueel checken. Bij mij was het nl niet met het handje te voelen!
 
ja hij ligt al uit elkaar..straks eens even kijken hoe of wat..

Als er nog iets anders opvallends was zou ik een belletje krijgen,tot nu toe niet gekregen dus ik hoop dat de rest nog inorde is
 
Terug
Bovenaan Onderaan