GSXR 1000 k5 k6 kleppen stellen

Nessag

Rookie
2 jul 2011
7
0
De Meern
Mede MF-ers,

ik zit even met 2 vragen betreft kleppen stellen;

1. is het normaal dat de uitlaatspeling voor alle kleppen bij een km stand van 12k op 0,19 staan terwijl de norm 0,2-0,3mm is?

2. is het een beetje te doen om de uitlaat nokkenas los te halen terwijl het blok in het frame zit? volgens WPH moet je bij de montage een streepje op het tandwiel uitlijnen met bovenkant blok. Dat streepje is mi niet te zien want het frame zit er voor. Klopt het wat ik zeg? of is het gewoon goed te doen?

Hoor graag van jullie.

gr

Richard
 
0.19 is vrijwel 0.20,dus daar zou ik persoonlijk niets aan doen.

De nokkenassen zijn er goed uit te halen,alleen goed opletten op de merktekens als je alles weer vast zet...het is wel te zien,alleen een beetje moeilijk..

Als je een wphb hebt,kom je er wel uit... ;)
 
Mierenneuker als ik ben zou ik de speling in het midden van de marge proberen te krijgen :P, je hebt het deksel er toch al af liggen. Met de nokkenaas kan je ook zelf een streepje aan de binnenkant zetten om het makkelijk te maken :), let dan wel op de juiste stand van de krukas terwijl je het streepje zet.
 
Laatst bewerkt:
Mierenneuker als ik ben zou ik de speling in het midden van de marge proberen te krijgen :P, je hebt het deksel er toch al af liggen. Met de nokkenaas kan je ook zelf een streepje aan de binnenkant zetten om het makkelijk te maken :), let dan wel op de juiste stand van de krukas terwijl je het streepje zet.

Dat is ook het eerste wat bij mij opkomt.

De marge is nu al kritisch, waarom dan niet meteen stellen.. anders ben je volgend jaar aan de beurt en nu ligt idd alles al open..

Maar even voor mijn info; wordt de marge nog minder of juist meer?? en is het normaal dat het bij een dergelijk lage km-stand al niet meer binnen de marges is?
 
Marges worden minder omdat:

De kleppen "inslaan" op de zitting, en daardoor langzamerhand "dieper" in de zitting "ligt".
Daardoor steekt de klepsteel aan de andere kant ( de kant waar je nokkenassen zitten ) verder door, en meet je daar dus minder speling tussen shim en nok.
 
wel erg vroeg, mijn K7 is 2 x gecontroleerd (24 en 48k) en nooit moeten stellen
laatst 1000K7 in motor ook, 92000 km en nog niet gesteld, die reed misschien wat rustiger maar die van mij krijgt regelmatig (warm) goed op zijn ballen hoor :)
 
1. Check je kleppen nog een keer na 1000km kijk of er verschil is.

2. Je kan de streepjes voelen, anders spiegeltje gebruiken. Ik had daar helemaal geen last van en vind het beetje vreemd dat je het zo niet kan zien. Als je de streepjes met cijfers bedoelt, die zitten aan beide kanten.

Heb ook beide nokkenassen eruit gehaald en ook zonder problemen weer terug.
 
Check vóór dat je de boel ( nokkenassen ) loshaalt even of JIJ met JOUW gereedschap ( momentsleutel ) wel bij alle boutjes kan om de boel weer vast te zetten.
Ook zo lullig als je de boel in elkaar wilt steken en je komt er nét niet tussen/onder/door/whatever met je momentsleutel..
 
Ik heb een jaar of 4 geraced met een GSXR 1000 K5 K6. Nog nooit kleppen gesteld....

Deze motor heeft titanium kleppen. Als je klepspeling groter word dan merk je dat want dan breekt de klep in eens. Kleiner zal de speling ook niet worden. Bij een Suzuki met titanium kleppen...lekker de kleppendeksel laten zitten..
 
Ik heb een jaar of 4 geraced met een GSXR 1000 K5 K6. Nog nooit kleppen gesteld....

Deze motor heeft titanium kleppen. Als je klepspeling groter word dan merk je dat want dan breekt de klep in eens. Kleiner zal de speling ook niet worden. Bij een Suzuki met titanium kleppen...lekker de kleppendeksel laten zitten..
ja je hoort het weinig ja, vin dhet daarom ook best vreemd dat de TS al bij 19.000 moet gaan stellen
 
Deze motor heeft titanium kleppen. Als je klepspeling groter word dan merk je dat want dan breekt de klep in eens. Kleiner zal de speling ook niet worden. Bij een Suzuki met titanium kleppen...lekker de kleppendeksel laten zitten..
Ik snap even niet wat titanium kleppen te maken heeft met klepspeling. Het inslaan van de klepzitting gebeurd toch. De enige reden waarom titanium gebruikt is is omdat het lichter materiaal is. Of mis ik wat?
 
Titanium kleppen zijn lichter, je kan minder sterke klepveren gebruiken. Klep slaat niet zo hard op de zitting als een stalen exemplaar (of RVS).

Doordat lood in benzine en zitting materiaal door de jaren heen veranderd is, hoef je bij nieuwe motoren eigenlijk geen klepspeling te controleren. Het controleren van de klepspeling is ook een marketing instrument om motoren bij een dealer binnen te
krijgen...

Maar je mag het natuurlijk controleren bij een titanium klep, maar ik doe het iig niet. Stel dat de steel langer word bij een tit. klep dan breekt deze binnen 0,5 sec.... ben je toch te laat.....

Maar goed dit is mijn idee en werkwijze. ieder voor zich...er is al genoeg werk.. :)
 
Op zich vind ik het best een goede redenatie. Het probleem waar ik dan mee zit is dat de fabrikanten niet voor niets titanium gebruiken. Titanium is lichter, dus er kan dan ook meer toeren gedraaid worden. Meer toeren is weer sterkere klepveren, etc., etc.

Ik geloof best wel dat kleppen minder gesteld hoeven te worden, maar het is gevaarlijk om te zeggen om het totaal niet te controleren.
 
1. Check je kleppen nog een keer na 1000km kijk of er verschil is.

2. Je kan de streepjes voelen, anders spiegeltje gebruiken. Ik had daar helemaal geen last van en vind het beetje vreemd dat je het zo niet kan zien. Als je de streepjes met cijfers bedoelt, die zitten aan beide kanten.

Heb ook beide nokkenassen eruit gehaald en ook zonder problemen weer terug.


1. zou kunnen, maar dan moet de ganze bende weer open

2. je moet die streep uitlijnen met bovenkant blok, dat kan je toch niet met gevoel doen?
volgens mij zitten die cijfers ook aan beide kanten. Anders breng ik wel even wat markeringen aan op de nokkenas en blok, dan kan het niet misgaan lijkt me.
 
Check vóór dat je de boel ( nokkenassen ) loshaalt even of JIJ met JOUW gereedschap ( momentsleutel ) wel bij alle boutjes kan om de boel weer vast te zetten.
Ook zo lullig als je de boel in elkaar wilt steken en je komt er nét niet tussen/onder/door/whatever met je momentsleutel..


goeie :)

los is meestal geen probleem, maar vast daarentegen |(

ook altijd zo lekker bereikbaar sommige parts.. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan