GSXR 1000 k8 ontkoppelt niet meer

the_King

Die hard MF'er
3 aug 2006
616
31
Oisterwijk
De koppeling van mijn gsxr 1000 k8 ontkoppelt niet meer als ik de hendel inknijp.

Het zuigertje dat bij het voortandwiel zit beweegt wel als ik de hendel inknijp, dus het probleem zal denk ik ergens in het blok moeten zitten. Ik kan nog wel schakelen met de quickshifter en het wiel draait dan gewoon zonder dat er vreemde geluiden uit het blok komen. De neutrale stand werkt ook nog gewoon.

Voordat ik het blok open ga schroeven wil ik graag weten waar ik op moet letten en dus waar het aan zou kunnen liggen dat hij niet meer ontkoppelt.

Alvast bedankt.
 
waar zit het druklager ergens? is dat het eerste lagertje dat je tegen komt dat de rollertjes radiaal heeft liggen? op het plaatje met nummer 7?

druklager.jpg


heb de koppelingscover erafgehaald en het hele gevaarte komt naar buiten als ik de koppeling inknijp. Als ik dan de veren loshaal en de platen eruit haal kan ik het binnenste gedeelte met die groeven draaien zonder dat het buitenste gedeelte meedraait, echter zit er een stug punt in als ik eraan draai. misschien dat dit iets zegt?
 
Laatst bewerkt:
Welk lager/tandwiel zou er kapot moeten zijn in je motorblok zodat de koppeling niet meer ontkoppeld en je toch geen rare geluiden hoort en alle versnellingen goed functioneren? (denk daar eens heel goed over na voor dat jij het blok open trekt)

Hoe zou je voor 100% kunnen uitsluiten dat er geen lucht meer in het hydraulische gedeelte van de koppeling zit en is dat dan een goed idee om dat eerst te kontroleren voor je het blok open trekt?

Zou een koppelings cilinder naar buiten komen als er toch nog lucht in het systheem zit?

Kan een versleten/kapot druk lager er voor zorgen dat de koppeling niet meer ontkoppeld?

Als je het blok van binnen wil bekijken dan snap ik dat wel maar dit probleem los er je er niet mee op denk ik

Wilde gok: de kopp cilinder op het blok stond stijf van het vet en vuil (waarom zou ik dit zo wild gokken?)

zie mijn onderschrift
 
De koppeling deed het maanden goed totdat ik met 120 in een rechter bocht onderuit ging door een blokkerend achterwiel. Ik neem aan dat de lucht er niet plotseling in verschijnt, maar ik kan het ook mis hebben.

Ik zal de cilinder eens schoonmaken en kijken wat er dan gebeurt.

Nu ik het koppelingshuis eraf heb en als ik met de motor in de versnelling aan mijn achterwiel draai, lijkt het in het versnellingsgedeelte iedere draai dat er een tandje geskipped wordt en dat er een klein dood puntje in zit. Ik neem aan dat dit soepel hoort te gaan? (De reden dat ik dit eerder niet hoorde is omdat mijn motor nogal veel dB's produceert tijdens het draaien)

Ik zal vanavond proberen een filmpje te posten iig, maakt het wat duidelijker.
 
het lijkt erop dat mn koppelingsplaten aan de stalen laten geplakt zaten, hij draait namelijk ongelofelijk stug zelfs zonder dat de drukplaat erop zit. als ik de platen eruit haal draait het een stuk soepeler, op het getik uit de versnellingsbak na natuurlijk.

Zelfs na het dopen in verse motul 300v olie zit er nog erg veel weerstand tussen de metalen en de koppelingsplaten. zouden nieuwe platen dit verhelpen?
 
Heb geen vlaktafel, dus kan niet zo nameten of ze krom zijn. Deze platen plakken nu zo erg dat ik als ik de motor in de versnelling heb en de koppeling in is geknepen ik met mn volle gewicht aan het achterwiel moet gaan hangen om hem in beweging te krijgen. Dit is ook zo zonder drukplaat op de koppeling, dus zal het niet zo snel in de leidingen zoeken maar in de platen.

Heb nieuwe koppelings en stalen platen besteld, eens kijken of dat iets uitmaakt. Deze week iig mijn versnellingen eens bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Probleem denk ik gevonden; de middelste schakel vork en de geleiding voor deze vork in het tandwiel voor de 3/4e versnelling zijn behoorlijk versleten (ie vallen ver buiten de marge) waardoor het tandwiel voor de 3/4e versnelling vast kon komen te zitten met de tandwielen ernaast, waardoor de as steeds iedere 1/4 ronde vast (enigszins door terug te springen of echt vast als hij niet versprong) kwam te zitten.

Vervang naast deze onderdelen in de versnellingsbak voor de zekerheid ook meteen alle lagers. Blok ligt nu toch open.

Hoop dat dit het oplost :), hoef ik de volgende keer niet meer zo lullig op mn smoel te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Problemen lijken opgelost met nieuwe (kevlar) koppelingsplaten, een nieuwe 3/4e versnelling, middelste schakelpook en alle lagers die hier omheen zitten. Draaien aan de koppeling met platen erin gaat soepel zonder drukplaat, alle versnellingen lopen soepel en er zit geen rare tik en loze slag meer in. Het draaien van de in en uitgaande assen in de versnellingsbak gaat nu sowieso een stuk soepeler door de nieuwe lagers, weer wat vermogen gewonnen :).

Als ik de motor helemaal af heb en hem weer kan starten en een stukkie rijden weet ik meer.

Mijn theorie voor het probleem is dat bij het vastslaan van de versnellingsbak de slipkoppeling de kracht van de motor op heeft gevangen en daardoor naar de klote is gegaan. De vlakken op de koppelingsplaten zagen er redelijk zwart uit iig.
 
Laatst bewerkt:
Kan me herinneren dat de vorige eigenaar ook altijd geKUT had met de bak...

Meen me te herinneren dat ze het probleem ook nooit gevonden hadden, tenminste dat is mij verteld... Ik merkte er in het begin weinig van, maar nu ik ernaar terug kijk ging het niet altijd even soepel met doorschakelen... Werd steeds erger en ik ben met mn stomme kop door blijven rijden denkend dat het aan mezelf lag.

Ach ja, zo leer je weer eens iets.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan