gsxr 1100 wp / raar geluid en keerringen lek

tnk2k

Die hard MF'er
14 jun 2009
981
0
Beste MF'ers,

Ik heb met mijn 1ste motor een vreemd probleem, hij maakte een raar tokkend geluid. Zelf dacht ik dat het aan de ketting lag maar heb nog te weinig ervaring om zelf maar te gaan sleutelen.

Dus ik ging naar een motorreperateur A, deze zei:

- 2 lagers achter vervangen + tandwiellager achter vangen, totaal + arbeidskosten: 190 euro.

Verder melde hij dat de ketting nog goed was.

Ik wou toch even een 2nd opinion dus ging ik naar motorreperateur B, deze zei:

- niks over lagers
- het tokkende geluid kwam doordat de ketting op het 'laagste punt' was gespannen door vorige eigenaar, reperateur had hem gelijk iets losser gezet en ingevet en geluid was weg.

Echter, volgens reperateur B moest wel de 'hele' kettingset veranderd worden, kosten 370 euro.

Mijn vragen:
- hoe kan ik vaststellen dat het toch de lagers zijn die kapot zijn?
- hoe kan het dat reperateur b niks over lagers meld?
- kan je een achtertandwiel vervangen zonder de rest te vervangen?
- moet de kettingset helemaan vervangen worden?

Tevens is de keerring lek in de voorvork, dit werd bevestigd doro beide motorreperateurs.
Bij beide kost het +/- 160 euro, is het niet gewoon handiger om een 2e hands setje voorvorken te kopen en deze te plaatsen. Ben ik dan niet goedkoper uit?

Bedankt voor jullie advies
 
Laatst bewerkt:
Mijn vragen:
- hoe kan ik vaststellen dat het toch de lagers zijn die kapot zijn?
Geluid/spelling/enz. Even zoeken op het forum, zijn volgens mij wel topics over.

- hoe kan het dat reperateur b niks over lagers meld?
Niet opgemerkt of A heeft het fout. Human error.

- kan je een achtertandwiel vervangen zonder de rest te vervangen?
Alles kan...maar (zie vraag hier onder)

- moet de kettingset helemaan vervangen worden?
Ketting en tandwielen slijten op elkaar in. Vervangen van 1 ding kan dus wel, maar is niet verstandig, je blijft dan vervangen van dingen.



Tevens is de keerring lek in de voorvork, dit werd bevestigd doro beide motorreperateurs.
Bij beide kost het +/- 160 euro, is het niet gewoon handiger om een 2e hands setje voorvorken te kopen en deze te plaatsen. Ben ik dan niet goedkoper uit?


Nope, waarschijnlijk niet. En 160 euro voor het vervangen van beide keerringen is volgens mij geen gekke prijs. Mij werdt er 350 euro voorgeschoteld. Zit nogal wat werk in om ze open te halen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie. Ja ik las dat ik het achterwiel eraf kan halen en dat het me dan wel duidelijk zou zijn. Dat zie ik niet echt zitten :(

Heeft iemand toevallig een adres in Amsterdam / Zaanstreek / Den Haag (ben ik morgen) die mij goed advies kan geven of een mede forummer voor een kratje bier?
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ben gewoon rondduit blut, rijbewijs, motorkleding etc. etc. En ik heb het gevoel dat de lagers en/of ketting helemaal niet vervangen hoeven te worden dus dat wil ik gewoon zeker weten.

Trouwens, wie vindt het nou leuk om geld uit geven wat helemaal hoeft?

Hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij. Zolang ik maar wel weet dat het echt gedaan moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je onderdelen los gaat vervangen dus een nieuw onderdeel in een bestaand ketting set of een tweedehands onderdeel van een andere kettingset in deze zal het allemaal wel werken MAAR alles slijt gewoon harder, dus weer eerder kosten.

Als je het echt budget op wilt lossen is het misschien nog beter om een tweedehands kettingset in zijn geheel (voor- achter tandwiel + ketting) over te nemen. Als deze dan weer 20k meegaat voor een euro of 50-100 is het best te doen
 
Voor iets meer als 100 euro heb je op ebay.de een nieuwe kettingset... *D
...en dan zelf monteren, ben je voor een prikkie klaar. *O*

ik heb ervaring met die zooi , :N dat gaat echt heel kort mee ,
bij een bekende zelfs 1500 km
dat is zonde van je geld .
kun je beter gelijk een goed setje kopen :Y

oh voor de topicstarter , eerste motor een 1100 w :}

maar een versleten kettingset kun je best mee doorrijden en ondertussen rustig sparen toch???
 
Terug
Bovenaan Onderaan