Beste MF'ers,
Ik heb met mijn 1ste motor een vreemd probleem, hij maakte een raar tokkend geluid. Zelf dacht ik dat het aan de ketting lag maar heb nog te weinig ervaring om zelf maar te gaan sleutelen.
Dus ik ging naar een motorreperateur A, deze zei:
- 2 lagers achter vervangen + tandwiellager achter vangen, totaal + arbeidskosten: 190 euro.
Verder melde hij dat de ketting nog goed was.
Ik wou toch even een 2nd opinion dus ging ik naar motorreperateur B, deze zei:
- niks over lagers
- het tokkende geluid kwam doordat de ketting op het 'laagste punt' was gespannen door vorige eigenaar, reperateur had hem gelijk iets losser gezet en ingevet en geluid was weg.
Echter, volgens reperateur B moest wel de 'hele' kettingset veranderd worden, kosten 370 euro.
Mijn vragen:
- hoe kan ik vaststellen dat het toch de lagers zijn die kapot zijn?
- hoe kan het dat reperateur b niks over lagers meld?
- kan je een achtertandwiel vervangen zonder de rest te vervangen?
- moet de kettingset helemaan vervangen worden?
Tevens is de keerring lek in de voorvork, dit werd bevestigd doro beide motorreperateurs.
Bij beide kost het +/- 160 euro, is het niet gewoon handiger om een 2e hands setje voorvorken te kopen en deze te plaatsen. Ben ik dan niet goedkoper uit?
Bedankt voor jullie advies
Ik heb met mijn 1ste motor een vreemd probleem, hij maakte een raar tokkend geluid. Zelf dacht ik dat het aan de ketting lag maar heb nog te weinig ervaring om zelf maar te gaan sleutelen.
Dus ik ging naar een motorreperateur A, deze zei:
- 2 lagers achter vervangen + tandwiellager achter vangen, totaal + arbeidskosten: 190 euro.
Verder melde hij dat de ketting nog goed was.
Ik wou toch even een 2nd opinion dus ging ik naar motorreperateur B, deze zei:
- niks over lagers
- het tokkende geluid kwam doordat de ketting op het 'laagste punt' was gespannen door vorige eigenaar, reperateur had hem gelijk iets losser gezet en ingevet en geluid was weg.
Echter, volgens reperateur B moest wel de 'hele' kettingset veranderd worden, kosten 370 euro.
Mijn vragen:
- hoe kan ik vaststellen dat het toch de lagers zijn die kapot zijn?
- hoe kan het dat reperateur b niks over lagers meld?
- kan je een achtertandwiel vervangen zonder de rest te vervangen?
- moet de kettingset helemaan vervangen worden?
Tevens is de keerring lek in de voorvork, dit werd bevestigd doro beide motorreperateurs.
Bij beide kost het +/- 160 euro, is het niet gewoon handiger om een 2e hands setje voorvorken te kopen en deze te plaatsen. Ben ik dan niet goedkoper uit?
Bedankt voor jullie advies
Laatst bewerkt: