Gsxr 1100w veren probleem

Igor64

MF veteraan
21 aug 2003
1.364
0
Tilburg
Hoi ,kan iemand me aan de fabrieks instellingen helpen van de veren van een gsxr 1100w uit 94.

Het zal wel een veel besproken onderwerp zijn maar kom er ff niet uit

het gaat met name over de achtervering ik vind dat hij nog al soepel in gaat en net zo snel weer terug, dat merk je in de bochten helemaal,

of zou de achtervering aan vervanging toe zijn ? voordat ik zelf aan het prutsen ga zou ik graag wat advies van de kenners willen (onderste stelschroef ,en bovenste en waarvoor het dient)
B.v.D
 
Hoi ,kan iemand me aan de fabrieks instellingen helpen van de veren van een gsxr 1100w uit 94.

Het zal wel een veel besproken onderwerp zijn maar kom er ff niet uit

het gaat met name over de achtervering ik vind dat hij nog al soepel in gaat en net zo snel weer terug, dat merk je in de bochten helemaal,

of zou de achtervering aan vervanging toe zijn ? voordat ik zelf aan het prutsen ga zou ik graag wat advies van de kenners willen (onderste stelschroef ,en bovenste en waarvoor het dient)
B.v.D

www.blackbears.ru staan een hoop werkplaatshandboeken, en ook die van de 1100W.
Ik heb de manual niet bekeken, maar ga er vanuit dat de fabrieks af instellingen erin staan.

De bovenste- en onderste stelschroeven zijn voor de ingaande- en uitgaande demping.
De grote 'gekartelde' ring in het midden is voor de veervoorspanning. Die laatst genoemde moet je maar eens iets strakker zetten, als de motor netjes inveert en vooral ook weer niet te snel of te langzaam uitveert zou ik niet te veel veranderen aan de in- en uitgaande demping.

Het best is het ook om niet te drastisch alles in een keer te veranderen, doe 1 instelling per keer en test dat ook telkens. Je kunt hier dus wel wat tijd mee kwijt zijn.

Schrijf ook alle wijzigingen op, zodat je het weer terug kunt zetten als je het 'verpest'.
 
Ga er maar vanuit dat je achterschokdemper stuk is en dat je hem moet gaan vervangen.
De Suzuki demper kan je evt ook opsturen naar HK suspension dan kunnen ze hem wss wel repareren.
Hij wordt wel beter dan std maar wordt geen race demper, tis een goedkope en goede oplossing.
 
IDD

achtervering is altijd een probleem bij die dingen....

nadat ik er nieuwe banden op had gegooid, had ik nog steeds het iedee dat er met die banden iets mis was, alles nagelopen, konden niets aanwijsbaar vinden, heb op een gegeven moment een hagon shok eronder gezet, en alle problemen waren weg
volgens mij moet deze ook passen

http://cgi.ebay.de/Wilbers-Federbei...ryZ49808QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
Laatst bewerkt:
Niemand doet dat, maar een schokbreker moet in feite elke 2 jaar opnieuw worden gevuld met verse olie/suspensie. Na 14 jaar zal die schok van jou mogelijk wel een tikje gaar zijn.......

Je hebt een paar mogelijkheden: de schok laten reviseren (wat goedkoper, maar dan heb je nog steeds dezelfde ouderwetse schok), laten upgraden (andere veren, shims en valves etc., wat duurder maar meestal beter dan alleen reviseren) of een vervangingsschokbreker kopen.
 
Hoi ,kan iemand me aan de fabrieks instellingen helpen van de veren van een gsxr 1100w uit 94.

Het zal wel een veel besproken onderwerp zijn maar kom er ff niet uit

het gaat met name over de achtervering ik vind dat hij nog al soepel in gaat en net zo snel weer terug, dat merk je in de bochten helemaal,

of zou de achtervering aan vervanging toe zijn ? voordat ik zelf aan het prutsen ga zou ik graag wat advies van de kenners willen (onderste stelschroef ,en bovenste en waarvoor het dient)
B.v.D

Ding is gewoon versleten.

Overigens staan de fabrieks instellingen op de achterdemper zelf naast het stelschroefje van de uitgaande demping (dus onderaan de veer)

Wat je nu moet doen en dat is geen definitieve oplossing is de ingaande demping verhogen. Eigenlijk moet je je uitgaande demping dan ook veranderen maar je zal zien dat dit al een heel verschil maakt.

Cheap way method.

Draai op die pot rechts van je buddy maar eens 2 clicks naar rechts (dus waar ze altijd van die blikjes frisdrank om heen frommelen) dan zul je zien dat die al wat steviger wordt.

Dit is het slimste eigenlijk-> maar daar moet je ff gereedschap voor hebben: De veervoorspanning verhogen door ad ring rechtsom te draaien (maar je moet altijd een bepaalde veerweg hebben. )

Ik heb het zelfde probleem namelijk.


En een beetje door zelf pielen mbv handleidingen op internet en rijden het een beetje uitgedokterd. Let wel op dat je motor altijd horizontaal moet inveren. Dus als je in het midden vd motor drukt moet die voor en achter gelijk inveren. Dus niet achter dieper dan voor.

Je kan ook bij hyperpro langsgaan en wil ik zelf ok nog een keer.
 
Laatst bewerkt:
Ding is gewoon versleten.

Overigens staan de fabrieks instellingen op de achterdemper zelf naast het stelschroefje van de uitgaande demping (dus onderaan de veer)

Wat je nu moet doen en dat is geen definitieve oplossing is de ingaande demping verhogen. Eigenlijk moet je je uitgaande demping dan ook veranderen maar je zal zien dat dit al een heel verschil maakt.

Cheap way method.

Draai op die pot rechts van je buddy maar eens 2 clicks naar rechts (dus waar ze altijd van die blikjes frisdrank om heen frommelen) dan zul je zien dat die al wat steviger wordt. Wat je ook kan doen is de veervoorspanning verhogen door ad ring rechtsom te draaien maar je moet altijd een bepaalde veerweg hebben.

Ik heb het zelfde probleem namelijk.


En een beetje door zelf pielen mbv handleidingen op internet en rijden het een beetje uitgedokterd. Let wel op dat je motor altijd horizontaal moet inveren. Dus als je in het midden vd motor drukt moet die voor en achter gelijk inveren. Dus niet achter dieper dan voor.

Je kan ook bij hyperpro langsgaan en wil ik zelf ok nog een keer.
Wat wil je bereiken met het verhogen van de veervoorspanning?
 
Wat wil je bereiken met het verhogen van de veervoorspanning?

Dat die wat stugger wordt (in principe doe je dit om gewicht te compenseren, zover ik dit begrepen heb) Meeste motoren staan afgesteld op 70/80 kg en als je wat zwaarder bent zoals ik >100 kg moet je dit verhogen

Maar zoals ik al zei ik had de ingaande demping verhoogd (veer is niet goed) en dit scheelde al veel en breekt nu niet meer uit in bochten achter.

Maar ik ben geen vering specialist en heb het ook maar van internet tabelletjes etc. Het slimste is om bij hyperpro langs te gaan denk ik. En dat geldt ook voor me zelf.
 
Dat die wat stugger wordt (in principe doe je dit om gewicht te compenseren, zover ik dit begrepen heb) Meeste motoren staan afgesteld op 70/80 kg en als je wat zwaarder bent zoals ik >100 kg moet je dit verhogen

Maar zoals ik al zei ik had de ingaande demping verhoogd (veer is niet goed) en dit scheelde al veel en breekt nu niet meer uit in bochten achter.

Maar ik ben geen vering specialist en heb het ook maar van internet tabelletjes etc. Het slimste is om bij hyperpro langs te gaan denk ik. En dat geldt ook voor me zelf.
Aals je de veren stugger wilt maken zal je ze moeten vervangen.
Door de veerspanning te verhogen komt de motor hoger staan maar wordt geen spat stugger.
 
Aals je de veren stugger wilt maken zal je ze moeten vervangen.
Door de veerspanning te verhogen komt de motor hoger staan maar wordt geen spat stugger.

:^


Een quote:

"
Een veel gehoorde uitspraak: 'Het verhogen van de veervoorspanning maakt de veer stugger' . Helaas niet helemaal waar, want het maakt de veer alleen 'harder' tijdens het eerste stukje als je er op gaat zitten (en er dus nog beperkt gewicht en daarmee kracht bijkomt).
Tijdens het rijden wordt die statische veervoorspanning niet opgeteld bij de kracht, maar
wordt alleen de rijhoogte vergroot. Veervoorspanning is namelijk alleen een statische indrukking, geen extra kracht zodra de berijder op de motor zit. Natuurlijk kun je zoveel veervoorspanning geven dat de motor niet meer inveert als je er als berijder op gaat zitten, maar dan treden er veel meer (ongewenste) effecten/ problemen op. "
 
Laatst bewerkt:
oke maar ik ben geen veringspecialist en sta helemaal open voor tips. Vind het wel een vak apart. Alhoewel ik zelf toch behoorlijk wat zaken naar wens heb kunnen instellen.

En geloof me bij zon shit achter veer als die gixxers hebben is elke wijziging strakkere veervoorspanning en ingaande demping een verbetering.

Maar natuurlijk is het beste om de veer te vervangen. Heb er nog eentje liggen hier maar het is een pokkeklus om dat ding te vervangen. Bloedhekel aan. Ik ram dr zo een blok in en uit maar die veer...heb dr altijd een bloedhekel aan

Omdat die fking bouten en moeren van die veren ..vooral onder, altijd zo onwijs vast zitten.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens aan de stelschroeven gedraaid? Om zonder proberen iets te vervangen kan natuurlijk. Als je geld over hebt... Als ik jou probleem goed lees komt ie te snel weer terug. Draai dan de stelschroef onderaan de schokbreker een aantal tikken dicht. (dicht is met de klok mee en open andersom...) Dat is je uitgaande demping. Daar wordt ie -als de shock nog goed is- al wat rustiger van en gaat ie minder deinen. Heeft draaien aan stelschroeven geen effect -----> na laten kijken of vervangen. Ingaande demping moet je niet volledig dichtdraaien om te voorkomen dat je mechanische grip verliest met extra slijtage van je achterband tot gevolg.

Verhogen van veervoorspanning = kont omhoog (GEEN HARDERE VEER) = iets scherper stuurgedrag met inlevering van wat stabiliteit. Daar heb je op je gixxer meer dan genoeg van.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
In 1e instantie kan je proberen om met de stelmogelijkheden het veergedrag wat te verbeteren, maar als je van het gezeik af wilt zijn moet je toch even de portemonnee trekken en er een nieuwe onder zetten. Zo extreem duur zijn die ook weer niet en het voordeel van een '94 motor is dat je er verder nauwelijks nog op afschrijft.

Je kunt ook de oude reviseren, maar zoals iemand me eens vertelde, "je kunt een vrouw op leeftijd wel nieuwe tieten geven, het is en blijft toch een oud wijf" :o En zo is het met schokdempers ook, zelfs gereviseerd is het meerendeel oud en techniek anno 1994.
 
In 1e instantie kan je proberen om met de stelmogelijkheden het veergedrag wat te verbeteren, maar als je van het gezeik af wilt zijn moet je toch even de portemonnee trekken en er een nieuwe onder zetten. Zo extreem duur zijn die ook weer niet en het voordeel van een '94 motor is dat je er verder nauwelijks nog op afschrijft.

Je kunt ook de oude reviseren, maar zoals iemand me eens vertelde, "je kunt een vrouw op leeftijd wel nieuwe tieten geven, het is en blijft toch een oud wijf" :o En zo is het met schokdempers ook, zelfs gereviseerd is het meerendeel oud en techniek anno 1994.

Of een nieuwe motor kopen :)
 
GSXR 1100 riders

Nieuwe goede gehele hyperpro achter demper kost 400


een state of the art gehele hyperpro demper kost 700


een revisie van je ouwe veer 200-300


Bij hyperpro service in alphen ad rijn (vragen naar Bas)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan