GSXR 2006 foutcode F1

Vice

MF veteraan
22 jan 2005
1.494
1
Zeewolde
Hallo :W

Ik heb 3 mnd geleden een GSXR 600 uit 2006 gekocht bij een dealer.

Ik ben sindsdien naar huis gereden (55 km) en heb in mijn woonplaats misschien 5 keer heen en weer gereden om van m'n stalling naar huis te gaan (om accesoires op te bouwen :Y ). Zal dus nog geen 100 km hebben gereden !

Net toen ik hem in de stalling wilde zetten (nadat ik dit weekend wheelstriping heb aangebracht *D ) zag ik dat het koelvloeistof lampje brandde en code F1 knipperde. Ik heb hem gelijk weggezet en thuis opgezocht wat F1 precies inhoud.
Ik dacht aanvankelijk dat ik gewoon een beetje koelvloeistof bij moest vullen, maar F1 blijkt een code m.b.t het brandstofinjectiesysteem te zijn.

Ondanks dat ik echt enorm baal heb ik wel gewoon garantie en ga ik morgen de dealer bellen. Mijn vraag is nu; mag je wel met de motor naar de dealer rijden om hem daar te laten maken? In het fabrieksboekje staat eigenlijk dat je absoluut niet meer mag rijden als je code F1 hebt, omdat je blijvende schade aan je blok kunt toebrengen.

Komt deze storing vaker voor op model 2006/2007 en wat is het probleem dan vaak?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Mzl
 
Hallo :W

Ik heb 3 mnd geleden een GSXR 600 uit 2006 gekocht bij een dealer.

Ik ben sindsdien naar huis gereden (55 km) en heb in mijn woonplaats misschien 5 keer heen en weer gereden om van m'n stalling naar huis te gaan (om accesoires op te bouwen :Y ). Zal dus nog geen 100 km hebben gereden !

Net toen ik hem in de stalling wilde zetten (nadat ik dit weekend wheelstriping heb aangebracht *D ) zag ik dat het koelvloeistof lampje brandde en code F1 knipperde. Ik heb hem gelijk weggezet en thuis opgezocht wat F1 precies inhoud.
Ik dacht aanvankelijk dat ik gewoon een beetje koelvloeistof bij moest vullen, maar F1 blijkt een code m.b.t het brandstofinjectiesysteem te zijn.

Ondanks dat ik echt enorm baal heb ik wel gewoon garantie en ga ik morgen de dealer bellen. Mijn vraag is nu; mag je wel met de motor naar de dealer rijden om hem daar te laten maken? In het fabrieksboekje staat eigenlijk dat je absoluut niet meer mag rijden als je code F1 hebt, omdat je blijvende schade aan je blok kunt toebrengen.

Komt deze storing vaker voor op model 2006/2007 en wat is het probleem dan vaak?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Mzl

Je hebt zeker een druppellader met vaste plug op de motor?
De kans is dan vrij groot dat als je hem reset het probleem uit de lucht is. Even de accu ontkoppelen. na een minuutje weer aansluiten en je melding is waarschijnlijk weg.
 
Laatst bewerkt:
Stuk gaat de motor niet maar als je de dealer stekker even doorvebind met een ijzerdraadje bv, dan zie je een code op je dashboard verschijnen.
Deze code mot je even op het forum zetten dan kan ik je precies vertellen wat en waar het probleem zit.
Als je c-00 ziet dan is alles ( in princi
Zo heeft elke sensor e.d. een nummer code.
Heel makkelijk met suzuki.
En resetten met losse polen gaat niet erg lukken.pe ) goed, maar kan ook een mechanische storing zijn.
 
Stuk gaat de motor niet maar als je de dealer stekker even doorvebind met een ijzerdraadje bv, dan zie je een code op je dashboard verschijnen.
Deze code mot je even op het forum zetten dan kan ik je precies vertellen wat en waar het probleem zit.
Als je c-00 ziet dan is alles ( in princi
Zo heeft elke sensor e.d. een nummer code.
Heel makkelijk met suzuki.
En resetten met losse polen gaat niet erg lukken.pe ) goed, maar kan ook een mechanische storing zijn.

Super aanbieding hoor, maar aangezien ik nog garantie heb....
Mogen ze bij de dealer ook nog wat voor hen geld doen....
 
Super aanbieding hoor, maar aangezien ik nog garantie heb....
Mogen ze bij de dealer ook nog wat voor hen geld doen....

Zaterdag ga ik hem wegbrengen, dinsdag wordt hij uitgelezen.

Erop rijden is niet zo'n ramp (heb 2 dealers gevraagd), maar ik denk dat ik hem (voor mijn eigen gemoedsrust) achterin een busje zet.
 
Ik heb dat soms ook, heeft te maken dat mijn contact slot niet helemaal 100% is.
Als hij in de regen heeft gestaan kan het wel eensvoorkomen omdat ie dan geen goed contact maakt en de zelftest overslaat.

Droog weer nooit last van,
 
Ik heb dat soms ook, heeft te maken dat mijn contact slot niet helemaal 100% is.
Als hij in de regen heeft gestaan kan het wel eensvoorkomen omdat ie dan geen goed contact maakt en de zelftest overslaat.

Droog weer nooit last van,

Vandaag weggebracht. Ik heb hem nog even gestart om hem achterin de auto te rijden en inderdaad, nu kreeg ik geen melding :?

Nou ja, laten ze bij Suzuki er maar even naar kijken....
 
ik heb hetzelfde probleem gehad (samen met nog véél meer k6 eigenaren), schijnt een of ander probleem met een bepaalde klep te zijn...

in eerste instantie verdween de FI (fault indication) melding door contact uit/aan te zetten, maar op een gegeven moment bleef de FI melding zelfs na dit gedaan te hebben staan...

ik heb em destijds ook ff teruggebracht naar de dealer en daarna nooit meer last van gehad...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het met mijn k1 gehad toen ik hem opgehaald had,toen zij de dealer dat de accu gedeeltelijk ontladen was,en inderdaad nooit geen last meer :}
dus het kan diverse oorzaken hebben die melding F1
 
ik heb hetzelfde probleem gehad (samen met nog véél meer k6 eigenaren), schijnt een of ander probleem met een bepaalde klep te zijn...

in eerste instantie verdween de FI (fault indication) melding door contact uit/aan te zetten, maar op een gegeven moment bleef de FI melding zelfs na dit gedaan te hebben staan...

ik heb em destijds ook ff teruggebracht naar de dealer en daarna nooit meer last van gehad...

Zoiets hoorde ik ook al. Nou ja, ze leggen hem maar aan de computer en dan hoor ik het wel. Toch garantie :P
 
Mijn K6 had het ook. De dealer zal de exup klep bij je kat open zetten en daarna uitschakelen. Dat kan verder geen kwaad, aldus suzuki. Ik heb zo'n 15000km gereden met open klep en ook nog geen problemen gehad. Ik heb nu trouwens een schakelaar onder het zadel gezet tussen de stuurdraad zodat ik hem makkelijk aan/uit kan zetten...vond ik wel grappig. :P
 
Ook mijn K6 heeft afgelopen week inderdaad eenzelfde melding gegeven. Maar nadat ik hem weer uit had gezet en opnieuw had gestart was de melding verdwenen. Een dag later nadat ik al een tijd had gereden even gepauzeerd en bij het opnieuw starten eveneens een FI code. Opnieuw starten, en de melding weer verdwenen.
Vandaag ook gereden en geen problemen gehad.

Mocht het vaker gaan gebeuren zal ik hem ook even langs rijden bij de dealer maar vooralsnog maak ik me geen zorgen.

FFM
 
Mijn dealer vertelde me vandaag dat ze vermoeden dat het komt omdat ik een andere uitlaat eronder heb gezet en dat de motor daarom opnieuw moet worden afgesteld.

Ik heb weer zo'n gevoel a la; wij willen geen garantie verlenen.

Heeft iemand ervaring met het feit dat je een F1 of Fi code krijgt wanneer je een andere uitlaat op je K6 heb gemonteerd?
 
Ik heb soms ook die FI teken, meestal als het erg nat is geweest, (ja heel raar.)

De suzuki SV van mij heeft andere uitlaat het het catalisator systeem (par II) of sow hebben ze afgesloten. Zodat ermet volle lust is afgesteld met de powercommander.
Sleutel terug draaien en weer doen en alles start op.
 
Vandaag bericht gekregen dat het door de uitlaat komt.
Code C46 :?

Blijf het idee houden dat ik voor het lapje word gehouden.....
Ken verder niemand met een soortgelijk verhaal
 
Vandaag bericht gekregen dat het door de uitlaat komt.
Code C46 :?

Blijf het idee houden dat ik voor het lapje word gehouden.....
Ken verder niemand met een soortgelijk verhaal

Ik heb ff voor je gezocht. C46 is een foutcode van de SET-valve. Deze zit in je uitlaat en wordt vaak verwijderd als er een andere uitlaat op zit. Deze klep, want dat is het, zit tussen je spruitstuk en je uitlaat.

De dealer heeft dus gelijk. Afstellen gaat niet, want de klep zit er waarschijnlijk niet meer onder. Hier is een link waar een modificatie beschreven wordt, om de foutcode/-melding uit te schakelen (ik ben er verder niet verantwoordelijk voor btw :)).

Foutcode C46 uitschakelen

De klep zorgt voor twee dingen. Ten eerste voor het geluid. Tijdens stationair en lage toeren, staat de klep gedeeltelijk dicht. Maak je meer toeren, dan gaat de klep verder open en maakt de motor meer geluid.

De tweede (en in mijn ogen te voornaamste) reden is dat het zorgt voor extra koppel onderin. Door tegendruk in het uitlaatsysteem te creeeren zorg je voor een betere vulling bij lagere toerentallen. Dit zorgt voor een beter koppel waardoor de motor dus harder trekt. Bij juist hogere toeren, moet de klep open (tegendruk verwijderen), want anders zorgt het ervoor dat de cylinders minder goed gevult worden (en verlies je dus koppel/vermogen).

Door de klep te verwijderen verlies je dus wat koppel onderin (maar krijg je er wel meer geluid voor terug).
 
Laatst bewerkt:
Is een veelvoorkomend probleem bij de 600/750 K6
De meesten laten de klep vastzetten in de open positie of helemaal verwijderen.
Die van mij geeft geen problemen en ik laat hem lekker zitten.
Of het echt voor trekkracht zorgt weet ik niet :)
 
die gsx blijft een 4 cyl, wil je echt power onderin wilt neem dan een v-twin.

ik heb een sv v-twin en heb soms ook de FI, gebeurt alleen al shij de hele dag in de regen heeft gestaan. en is daarna weg. dus het is een sensor die slecht connectie maak als hij nat is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan