GSXR 2006 foutcode F1

Vice

MF veteraan
22 jan 2005
1.494
1
Zeewolde
Hallo :W

Ik heb 3 mnd geleden een GSXR 600 uit 2006 gekocht bij een dealer.

Ik ben sindsdien naar huis gereden (55 km) en heb in mijn woonplaats misschien 5 keer heen en weer gereden om van m'n stalling naar huis te gaan (om accesoires op te bouwen :Y ). Zal dus nog geen 100 km hebben gereden !

Net toen ik hem in de stalling wilde zetten (nadat ik dit weekend wheelstriping heb aangebracht *D ) zag ik dat het koelvloeistof lampje brandde en code F1 knipperde. Ik heb hem gelijk weggezet en thuis opgezocht wat F1 precies inhoud.
Ik dacht aanvankelijk dat ik gewoon een beetje koelvloeistof bij moest vullen, maar F1 blijkt een code m.b.t het brandstofinjectiesysteem te zijn.

Ondanks dat ik echt enorm baal heb ik wel gewoon garantie en ga ik morgen de dealer bellen. Mijn vraag is nu; mag je wel met de motor naar de dealer rijden om hem daar te laten maken? In het fabrieksboekje staat eigenlijk dat je absoluut niet meer mag rijden als je code F1 hebt, omdat je blijvende schade aan je blok kunt toebrengen.

Komt deze storing vaker voor op model 2006/2007 en wat is het probleem dan vaak?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Mzl
 
Ik heb ff voor je gezocht. C46 is een foutcode van de SET-valve. Deze zit in je uitlaat en wordt vaak verwijderd als er een andere uitlaat op zit. Deze klep, want dat is het, zit tussen je spruitstuk en je uitlaat.

De dealer heeft dus gelijk. Afstellen gaat niet, want de klep zit er waarschijnlijk niet meer onder. Hier is een link waar een modificatie beschreven wordt, om de foutcode/-melding uit te schakelen (ik ben er verder niet verantwoordelijk voor btw :)).

Foutcode C46 uitschakelen

De klep zorgt voor twee dingen. Ten eerste voor het geluid. Tijdens stationair en lage toeren, staat de klep gedeeltelijk dicht. Maak je meer toeren, dan gaat de klep verder open en maakt de motor meer geluid.

De tweede (en in mijn ogen te voornaamste) reden is dat het zorgt voor extra koppel onderin. Door tegendruk in het uitlaatsysteem te creeeren zorg je voor een betere vulling bij lagere toerentallen. Dit zorgt voor een beter koppel waardoor de motor dus harder trekt. Bij juist hogere toeren, moet de klep open (tegendruk verwijderen), want anders zorgt het ervoor dat de cylinders minder goed gevult worden (en verlies je dus koppel/vermogen).

Door de klep te verwijderen verlies je dus wat koppel onderin (maar krijg je er wel meer geluid voor terug).


Hij is gemaakt.
Heeft 1 uur en driekwartier gekost.....?
 
die gsx blijft een 4 cyl, wil je echt power onderin wilt neem dan een v-twin.

ik heb een sv v-twin en heb soms ook de FI, gebeurt alleen al shij de hele dag in de regen heeft gestaan. en is daarna weg. dus het is een sensor die slecht connectie maak als hij nat is.


Waar de sv onderin bokt...is de 750 gsxr al redelijk krachtig.
Ik kom van een 1200-4cil met bijna 120 nm en vond de 750 qua
koppel best wel mee vallen...
Of neem de BKing...nog meer koppel met 4-cil... :}

O.ja...heb ook die FI...dealer zegt ook klep uitlaat.
Komt veel voor...
 
Laatst bewerkt:
Waar de sv onderin bokt...is de 750 gsxr al redelijk krachtig.
Ik kom van een 1200-4cil met bijna 120 nm en vond de 750 qua
koppel best wel mee vallen...
Of neem de BKing...nog meer koppel met 4-cil... :}

O.ja...heb ook die FI...dealer zegt ook klep uitlaat.
Komt veel voor...

Koste me 95 euro.
Ze hebben ook nieuwe draden getrokken...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan