GSXR 600 of GSXR 1000?

Hallo,

Ik heb mijn suzuki gsxr 600 srad '99 nu 1 jaar en ben van plan aankomend seizoen een nieuwe motor te kopen.
Het liefst weer een suzuki gsxr maar dan uit 2003 of 2004. Enkel twijfel ik over of ik weer een 600 moet nemen of om over te stappen naar een 1000.
Ik hoor namelijk veel verhalen over dat het gevaarlijke machines zijn de 1000cc's. Snap zelf ook wel dat het aanjezelf ligt maar een 1000 straft een foutje gelijk af.
Ik kan leuk overweg met de 600 leker hangen in de bochten enzo maar mijn vriendin zit vaak achterop en ik merk gewoon dat hij vermogen tekort komt, soms lijkt het wel alsof hij even dood valt als ik vanaf stilstand optrek. Daarbij hou ik er niet van dat als ik een keer rustig wil rijden of door de stad dat het eigelijk niet kan of erg stotterig.
Ook ben ik 2.01 meter en zit een 1000 ook iets lekkerder.

Kan iemand mij hier advies op geven want ik begin erg te twijfelen over wat een wijze keuze is.
Hallo, moest ik u zijn zou ik voor een 1000 gaan. Het is zeker niet gevaarlijker dan een 600, gewoon uw eigen kennen en voorzichtig in het begin met de gas. Mijn eerste motor was een vtr sp1 en dat ging ook. Qua prijs van de verzekering, gewoon kopen op 100 pk. Veel succes met je keuze
 
Mmhh....
Het is of een 600 of een 1000....


Waar zijn de tijden gebleven van de ouwe trouwe 750. Als ik TS zo hoor, heeft hij tijdens het starten van dit topic eigenlijk al besloten om een 1000 aan te schaffen, hij zocht alleen bevestiging van anderen.

Ik snap niet waarom het geen 750 zou mogen zijn. Denk jij dat je uit een 1000 het uiterste kan halen? Nee, koop lekker een 750 en geef iedereen het nakijken op een dijkje. Suzuki is zo ongeveer nog de enige die nog steed motoren in de 750 klasse fabriceert. En daar zetten ze een heel sterke machine neer, die de strijd jarenlang met de dikke 1000's aankon.
Als ik de keuze zou hebben tussen de 600/750/1000 zou ik toch echt gaan voor de 750. Beste van beide werelden, en mischien nog wel een stuk leuker rijden ook dan de 1000. Vermogen is leuk, maar je moet het ook kwijt kunnen. Het gros van de rijders kunnen het vermogen van een moderne 1000 gewoonweg niet kwijt. Dan is de 750 een heel geducht wapen...


Ga gewoon eens proefrijden op een 750 en een 1000, en staar je niet blind op het feit van "iedereen rijd een 1000, dus moet ik ook... " Kijk wat je ermee kan, hoe het voelt en rijdt. En daarmee bedoel ik niet dat een 1000 harder loopt of trekt dan een 750, maar hoe je ermee om kan gaan in jou dagelijkse rijstijl.
1000cc is erg leuk, rij er zelf ook een ( wel iets anders, maar toch ) maar lomp vermogen kan je ook tegenwerken als je het niet wil.

En het feit, ik ben 3mtr lang en weeg 200kilo is ook onzin. Een moderne 600/750/1000 doen qua afmetingen maar heel erg weinig voor elkaar onder. Zijn bijna dezelfde motoren.

Staar je niet blind op een 1000, er zijn, hetzij wat beperkt, zeer zeker hele goede fietsen waar je mischien in jou geval veel meer plezier op kan beleven...
 
Laatst bewerkt:
tsss.... 1000 moet toch wel meevallen, ik heb vrouwen gezien die daarop rijden, dus dan kun je het als echte man vast wel :P

Maar serieus, Ik heb geen ervaring op een 1000, maar ik twijfel ook over mijn volgende motor om de zelfde reden. (en ik kan de banden niet geheel rondrijden en wil natuurlijk niet als poser gezien worden ;) )
 
Ik denk dat jij erg gaat schrikken van het vermogen wat een 1000k4 heeft.
Dat is met helemaal niets te verglijken met wat je nu rijd.

Alleen het verschil in vermogen en afgifte tussen een 600cc srad en een 600cc gsxr k4 is al erg groot.

Ik heb zelf een '99 R1 gehad en toen een keer op een 1000k5 gereden. Dat was al een erg groot verschil.

Natuurlijk is alles te leren, maar ik zou maar eens voorzichtig beginnen met een proef ritje om te ervaren wat het is om met 180pk onder je kont te rijden.
Je weet de eerste keer niet wat je meemaakt...en dat maakt het ook zo mooi 8-)

Maar denk absoluut niet dat je, nu je een 'oude' 600 onder de knie hebt, zomaar even een moderne 1000 kunt bedwingen.


En ik wil je zeker aanraden om een keer op een 750k4/k5 te proberen.
Dat is echt een super fiets.
 
Gewoon 1000 pakken, je gaat niet meteen dood ofzo hoor. Gassen met die handel
 
ik heb de afgelopen weken ook zitten twijfelen tussen een 600 en 750...

ik ben momenteel nog steeds in het bezit van een 750 k6

na proefgereden te hebben op een 600 ben ik wel tot de conclusie gekomen dat het koppel van de 600 voor mij te klein is (wat je in het normale verkeer vnl. merkt bij het uitkomen van een bocht en als ik dus de overstap naar een 600 zou maken ik hier na verloop van tijd spijt van ga krijgen...

ik heb nog niet proefgereden op een 1000, maar het verschil in koppel van een 600 en 750 vindt ik al enorm en weet van mezelf dat een 1000 (nog) niet voor mij is weggelegd...
 
Ja daar ben ik juist naar opzoek. ik kan wel rusitg aan het gas draaien maar bij een 600 werkt dat niet echt.
ben niet helemaal gek kan mezelf wel beheersen en ik durf het wel aan om een 1000 te kopen. bang ben ik zeker niet op de motor ik geniet juist vandaar dat ik ok zo snel mogelijk de stap naar een 1000 wil maken. ik vind het belangrijk om de mening te krijgen van mensen die deze stap al gemaakt hebben.

Ha, sinds wanneer doe je motorrijden met je verstand. Gewoon kopen wat je gevoel zegt. En je weet zelf allang dat je een 1000cc wilt. Nu ben je alleen maar argumenten aan het verzamelen om het niet te doen...
 
Ha, sinds wanneer doe je motorrijden met je verstand. Gewoon kopen wat je gevoel zegt. En je weet zelf allang dat je een 1000cc wilt. Nu ben je alleen maar argumenten aan het verzamelen om het niet te doen...

Hier zit ook wat in. Mischien heb je gelijk. Ik ben niet opzoek naar agumenten maar ik hoopte op veel anthousiaste reacties over de 1000.

Natuurlijk heb ik de 1000 allang in mijn hoofd maar mischien zijn hier mensen die uit ervaring spreken en die me kunnen overtuigen om het absoluut niet te doen of zeggen van je maakt de juiste keuze.
 
Ik heb van het begin af aan op een 1000 gereden (YZF 1000R) en vind het geweldig rijden. Rij sinds eind december op een GSX R 1000 k5 en ik wist niet wat me overkwam wat een vermogen en wat licht ipv mijn oude fiets. Je kan je overal mee doodrijden het ligt aan jezelf hoe je er mee omgaat. Ik heb ook op andere motoren gereden maar ik blijf bij een 1000.
 
Je bent nu een 600cc de baas...............dus koop nou een 1000cc en en rijden met die hap.

Vermogen zat en soepel genoeg, 600cc brommers zijn voor keyboard pussies..... :+

En dikke 1000's voor posers met glimmende kneepads :+ :)
 
En dikke 1000's voor posers met glimmende kneepads :+ :)
dat zeggen 600 mannen die afgetroefd zijn ook in de bochten door dikke 1000's
Iedereen altijd over de bochten etc.
Zonder cat weegt die van 7 kg minder en scheeld amper met een 600.
En bochten gaan bij mij goed hoor, heb geen last van jankende 600's ook in de bochten niet :W

Ik moet wel toegeven veel posers gezien te hebben met 1000's die er amper mee rijden. Hup uit de garage naar het terras en posen maar -O-
Ik heb een 1000 om mee te knallen :)
 
Hier zit ook wat in. Mischien heb je gelijk. Ik ben niet opzoek naar agumenten maar ik hoopte op veel anthousiaste reacties over de 1000.

Natuurlijk heb ik de 1000 allang in mijn hoofd maar mischien zijn hier mensen die uit ervaring spreken en die me kunnen overtuigen om het absoluut niet te doen of zeggen van je maakt de juiste keuze.


Heb zelf een GSX-R 1000 K5. Had ook allerlei verhalen gehoord over het brute vermogen en het ding onder je kont vandaan trekken en zo. Valt allemaal zat mee. Als je gewoon rustig met het gas omgaat is het een poeslief ding. Ga je er echt aan draaien, ja dan wordt het een ander verhaal. Gewoon rustig beginnen en je niet gek laten maken door anderen die je uitdagen op de weg. Na verloop van tijd weet je hoe-die motor in alle situaties reageert en dan Tsjakkaa! Grote voordeel van de 1000 is niet zijn vermogen maar het geweldige koppel. Althans naar mijn nederige mening.
 
Ik heb de zelfde SRAD gereden voor 1 weekje. en ik heb net een GSXR 1000 k4 gekocht.

Mijn advies gewoon kopen die 1000.. Je leert er vanzelf wel mee rijden. Als je de tijd er voor neemt dan. Er zit wel een groot vermogen verschil in. Vooral onderin het toeren gebied. Hij stuurd naar mijn mening lichter dan de GSXR 600 SRAD uit '99.
 
600 of 1000, tja het is hier al vaker gezegd, ga lekker proefritjes maken.

Zelf ben ik 1,97 en heb na het behalen van mijn rbw gelijk een zo goed als nieuwe srad 750 gekocht. Eigenlijk dit model alleen vanwege het feit dat ik er redelijk goed op paste :)

Na 5 jaar plezier en flink gassen heb ik deze ingeruild voor een 750 K5 die net weer wat meer vermogen had. Tussendoor ook nog op een 1000 k1 gereden om eens te voelen hoe dat nu rijdt. Voelde weinig verschil omdat ze bijna net zoveel vermogen hebben.

Daar de K5 TL raakte een verse 750 K6 aangeschaft en kort erna ook een 600 K3 erbij gekocht. Deze reed knettergoed, maar moest flink hoog in de toeren gereden worden.

Conclusie: de 750 (zeker vanaf 2004) heeft genoeg vermogen. Wil je graag veel pk's, dan is een 1000 top. Een 600 is leuk als je graag hoge toeren rijdt.

Maar goed, als je erg graag een 1000 wilt gewoon kopen dan. De meeste halen toch het maximale niet uit een motor en kopen puur op emotie. Jij bent immers de beperkende factor.

suc6 met je aanschaf
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan