GSXR 600 of GSXR 1000?

tjeerdb

Die hard MF'er
13 dec 2007
329
0
Groningen
Hallo,

Ik heb mijn suzuki gsxr 600 srad '99 nu 1 jaar en ben van plan aankomend seizoen een nieuwe motor te kopen.
Het liefst weer een suzuki gsxr maar dan uit 2003 of 2004. Enkel twijfel ik over of ik weer een 600 moet nemen of om over te stappen naar een 1000.
Ik hoor namelijk veel verhalen over dat het gevaarlijke machines zijn de 1000cc's. Snap zelf ook wel dat het aanjezelf ligt maar een 1000 straft een foutje gelijk af.
Ik kan leuk overweg met de 600 leker hangen in de bochten enzo maar mijn vriendin zit vaak achterop en ik merk gewoon dat hij vermogen tekort komt, soms lijkt het wel alsof hij even dood valt als ik vanaf stilstand optrek. Daarbij hou ik er niet van dat als ik een keer rustig wil rijden of door de stad dat het eigelijk niet kan of erg stotterig.
Ook ben ik 2.01 meter en zit een 1000 ook iets lekkerder.

Kan iemand mij hier advies op geven want ik begin erg te twijfelen over wat een wijze keuze is.
 
tja, je zult hier wellicht veel lompe reacties op krijgen :X daar is het MF voor ;)

suzuki heeft anders ook nog de 750, wellicht mooie tussenmaat?

proefrijden om eens te kijken wat nu het verschil is, wat een 1000 wil er aardig aan sleuren, wellicht is een 600 van 4 jaar later ook al wat sneller geworden en/of meer koppel onderin.
 
Laatst bewerkt:
de 1000cc is niks gevaarlijker dan zo'n 600, het is de gek die er bovenop gaat zitten die het verschil maakt.... :X
 
overstappen naar 1000cc kan wel, heb t ook gedaan na 11 maanden op een gsxF, maar wellicht dat je op een 600 sneller 'echt' plezier gaat hebben, want het vermogen van een 1000 kan intimiderend werken..

Ondanks bovenstaand verhaal, geldt wmb nog steeds de regel, datgene kopen wat je het mooiste vindt *O*
 
Haha ja dat is te verwachten maar iets blijft beter dan niets.

750 is ook een optie maar als ik nu een knappe motor koop wil ik hem ook een tijdje houden en niet weer na een jaar verkopen omdat ik spijd heb dat ik een 750 heb gekocht inplaats van een 1000.

Heb al andere forums gelezen over dit soortelijke onderwerp maar ben er niet veel wijzer van geworden.
Hoor een hoop mensen roepen ja een 1000 is erg gevaarlijk en straft elk foutje gelijk af maar na mijn mening ligt het ook aan de persoon die er bovenop zit.

Ik vind af en toe effe janken cker leuk leuk maar ik wil wel vermogen hebben als ik iemand achterop heb en als ik door de stad rijd wil ik dat normaal kunnen doen en niet stotterend.
Maarja ik hoef ook niet op straat te liggen als ik het gas even open trek.
Bij mijn huidige 600 krijg ik het voorwiel eigelijk niet los tenzij ik de koppeling gebruik.
Als ik al die verhalen over een 1000 moet geloven lig je met de kortste keren achterover opstraat.
 
een 1000cc:
is gewoon snel in de rechte stukken
trekt een stuk rapper op (ivm koppel)
vreet wel achterbanden als je sportief rijdt.
is over het algemeen zwaarder als een 600'tje (ligt aan't bouwjaar e.d.)
1000cc is duurder in verzekering

naja een 600:
vreet minder snel banden
vergt wel meer onderhoud (dacht ik)
is minder snel op rechte stukken (topsnelheid)
heeft minder koppel als een 1000


naja vast nog wel meer dingetjes
 
Laatst bewerkt:
Ik zou lekker voor een 1000 gaan, ik heb misschien alleen ervaring met brikken maar ben van 400cc (~32pk) naar 650cc (~70pk) gegaan en vond die overstap nou niet echt spannend ofzo. Sterker nog, wil in de mijne een 900cc blok bouwen :P
 
Ik denk dat ik ook voor de 1000 ga en als het echt niks is voor mij dan ruil ik hem wel om voor een 750.
 
en nog niemand heeft proefrijden geblerd..? :?

Naja, bij deze dan..

Proefrijden!

een 1000 is echt niet de duivel in motorvorm..
 
Tjah zit wat in maar ik ben niet van plan om een motor bij een motor zaak te kopen maar gewoon particulier dus ik weet niet hoe hun er over denken als ik voor de fun even ga proefrijden zonder enige intentie om een motor bij hun aan te schaffen.
 
de 1000cc is niks gevaarlijker dan zo'n 600, het is de gek die er bovenop gaat zitten die het verschil maakt.... :X
idd, ga je met een 1000 als een debiel halverwege een bocht het gas in een ruk er weer vol opgooien dan kan de lol gauw klaar zijn.
Je gaat misschien iets beheersder met het gas om, maar het werkt verslavend bij 200+ de trekkracht die je dan nog voelt.
En gelijk op je rug liggen is geen waar hoor, tegenwoordig lopen ze zo akelig hard in de eerste versnelling dat die wel los komt maar echt niet in 1 keer achterover.
De eerste R1's en de zx-10r '04 zijn daar wat bruter in.

Gewoon proefrijden, ik ben zelf ook 2.00m en de soes1000 is gewoon best groot dus dat is zeker een pluspunt.
En geef jezelf de tijd om te wennen aan de motor en zijn vermogen.
Stoer doen komt wel als je hem volledig de baas bent ;)
 
vermogen leer je wel beheersen, tis alleen wat rustiger aan in de onderste versnellingen ;)
750 is t gewicht van een 600 en de kracht van een 1000 ;)

mja ach, keer naar een dealer gaan en daar wat rondkijken/rijden :)
 
Je geeft zelf aan dat 750 wel een optie kan zijn, maar dat je wel een knappe motor wilt kopen en misschien snel op een 750 bent uitgekeken. Waarom heb je de 600 er dan wel bij staan?

Je kunt altijd gaan proefrijden bij een dealer en 'm particulier aanschaffen natuurlijk, maar ik denk dat je stiekem toch wel weet wat je gaat rijden.
 
Laatst bewerkt:
idd, ga je met een 1000 als een debiel halverwege een bocht het gas in een ruk er weer vol opgooien dan kan de lol gauw klaar zijn.
Je gaat misschien iets beheersder met het gas om, maar het werkt verslavend bij 200+ de trekkracht die je dan nog voelt.
En gelijk op je rug liggen is geen waar hoor, tegenwoordig lopen ze zo akelig hard in de eerste versnelling dat die wel los komt maar echt niet in 1 keer achterover.
De eerste R1's en de zx-10r '04 zijn daar wat bruter in.

Gewoon proefrijden, ik ben zelf ook 2.00m en de soes1000 is gewoon best groot dus dat is zeker een pluspunt.
En geef jezelf de tijd om te wennen aan de motor en zijn vermogen.
Stoer doen komt wel als je hem volledig de baas bent ;)

:Y :Y
 
De 750 is onderin een stuk sterker dan de 600.
Met iemand achterop gaat ook makkelijk.(licht ook aan gewicht duo)

Gewoon een keertje proberen he...(k6/7)

:Y
 
Voor het geld vaqn een K4 1000 kun je ook een k5 600 kopen, die heeft ook al 25pk meer dan je huidige 600 en stuurt & remt beter dan de "oude" 1000.
 
Ik wil graag een 1000 gaan rijden maar het lijkt wel alsof het aan alle kanten afgewezen word omdat de motor mischien erg onderschat word kwa vermogen.

De gsxr 1000 2004 vind ik een super mooie motor maar de 600 of 750 uit hetzelfde jaar vind ik daar integen net zo mooi.

Ik ben begonnen met een ouwere gsxr 600 de Srad omdat ik het een hele mooie motor vind en toch met een 600 wou beginnen om het iig een beetje te leren. Ook kwa geld kon ik me nog niet echt meer veroorloven. ben ook nog maar en arme student van 22;)

Het lijkt me toch echt sterk dat je met een 1000 niet meer in de bocht kan hangen. volgens mij is dit ook een kwestie van wennen aan het gewicht. aangezien ik een al wat oudere motor gewend ben is het gewicht verschil voor mij mischien niet eens zo heel groot.

Ik wil gewoon lekker kunnen rijden met iemand achterop en als ik bijvoorbeeld door de stad of de bebouwdekom rij wil ik dat niet happerig in de 1e versnelling doen of in de 2e waar hij vervolgens bijna doodvalt.
 
in de eerste reactie |(

:o |( gemist.. :+

@TS - 't gaat er vnl. om of je je vrij voelt op een motor of bang bent voor het vermogen. Als je bang bent zal je een stuk verkrampter gaan rijden en je motor lang niet zo goed onder controle hebben als je misschien met een 600 cc wel had... de beperking zit in je hoofd, de motoren zijn tot hetzelfde in staat.

Mbt. tot happig, een SS is er niet voor gemaakt om relaxed met 50 door de stad te toeren, en als je je met 600cc al irritatie hebt over de gas-reactie is het wellicht niet wijs om met een 1000 te gaan beginnen. Meer koppel onderin zal er wel voor zorgen dat hij makkelijker vanuit lage toeren wegtrekt.
 
Voor het rijden met een duo en het rustig door de stad heen rijden zou een een SV1000 of een Fazer1000 kunnen overwegen. En daar is ook sportief zat mee te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan