GSXR 750 K1 start zwaar bij warme motor.

Chris_K1

Skills worden gemeten over de breedte van je bande
23 aug 2020
15
6
Hallo collega's,

Ik heb een vraag en sta open voor tips.
Mijn gsxr 750 k1 start moeilijk, vooral als
de motor goed heet is.
Bij koude start draaid de starter sloom,
maar start wel redelijk.
Bij warme motor draaid de starter een
halve slag en stopt dan.
Ik begrijp dat natuurlijk de reacties zullen
zijn accu en startmotor vervangen...
Echter zit er een nieuwe accu en starter in.
De metingen op de accu: 14.9 volt tijdens stationair.
De spanning zakt compleet in tijdens het starten naar 10 volt.
Het startrelais heb ik ook vervangen.
Ik zou zelf zeggen dat de hoofdverdachten een alibi hebben.
Iemand hier ervaring of kennis van?
Groetjes allemaal.
 
De startmotor draait met de hand niet zwaar. Wel voel ik enige weerstand. De vlakken van de massa heb ik nog niet goed naar gekeken. Is wel een goede tip. De kettingspanner gaat op oliedruk. Volgens de werkplaatshandleiding word er wel een voorspanner op geklemt, maar deze zet niet de uiteindelijke druk op de ketting. Verklaart helaas ook niet waarom ik hem wel makkelijk kan aanduwen. De motor loopt anders prima. Geen vreemde geluiden of iets dergelijks. De motor heeft 1 eigenaar gehad voor mij en heeft 22.000 km gereden. Als ik de bougies verwijder lijkt het er op dat de starter iets sneller draaid. Maar is nog steeds niet hoe het moet zijn. Ik heb wel gemerkt dat de starter iets minder weerstand ondervind als ik de gashandel even helemaal opendraai tijdens het starten. Te veel decompressie tijdens het starten?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip. Ga ik in het weekend proberen. Misschien licht opschuren en reinigen.
Bij de vmax 1200 is dit ook wel een bekend probleem. Heb het zelf ook vaak meegemaakt dat de motor koud nog net aansloeg. Warm afsloeg of even korte tussenstop en dan de motor niet eens rond kreeg.
Dan maar weer in z'n 2, koppeling in... Sprintje...erop springen en koppeling los... dan liep hij altijd direct.

Uit eindelijk extra massa kabel gemaakt naar de startmotor. Dat was een wereld van verschil. Tevens later ook nog een iets zwaardere accu genomen en nooit geen problemen meer met starten gehad.
 
Dat verhaal van de Vmax 1200 kan ik bevestigen wordt idd. opgelost met een flink dikke massakabel met gesoldeerde aansluitkemmen ipv. geperst.
Bij mijn ZX12R had ik het probleem ook. Warm niet willen starten en na een kwartiertje afkoelen prima starten. Nieuwe accu maakte helemaal geen enkel verschil. Toen startmotor eruit, uit elkaar gehaald en de koperbaantjes waar de koolborstels tegenaan lopen met remmenreiniger en een oude tandenborstel brandschoon gemaakt. Er zat vooral veel muck tussen de koperbaantjes. Na montage wist de motor niet hoe snel hij moest starten en heeft sindsdien geen start problemen meer gegeven.
 
Hallo collega's,

Ik heb een vraag en sta open voor tips.
Mijn gsxr 750 k1 start moeilijk, vooral als
de motor goed heet is.
Bij koude start draaid de starter sloom,
maar start wel redelijk.
Bij warme motor draaid de starter een
halve slag en stopt dan.
Ik begrijp dat natuurlijk de reacties zullen
zijn accu en startmotor vervangen...
Echter zit er een nieuwe accu en starter in.
De metingen op de accu: 14.9 volt tijdens stationair.
De spanning zakt compleet in tijdens het starten naar 10 volt.
Het startrelais heb ik ook vervangen.
Ik zou zelf zeggen dat de hoofdverdachten een alibi hebben.
Iemand hier ervaring of kennis van?
Groetjes allemaal.


Ikzelf zou als eerste de spanningsregelaar bekijken op de connectors ?
Ja die spanningsregelaar kun je idd nameten zodat deze goed lijkt te zijn en het toch niet is.
Haal deze eens eraf en bekijk ook de zwarte achterzijde in het midden eens eens.
Als je daar de bedrading die intern zit extern ziet lopen opzwellen ,dan weet je ook genoeg.
Die moet er zo uitzien.

1598305317508.png


1598305470017.png
 
hoe is de massa van startmotor naar blok? Zijn die vlakken mooi schoon?
Hallo Reinhoud.
Bedankt voor je gouden tip.
De vlakken van het blok, waar de starter
contact maakt met de massa was redelijk vervuild met witte meuk. Nadat ik dit had opgeschuurd draaide de starter als een malle. Dat verklaart natuurlijk waarom de startkabels direct op de starter te zetten
niet veel verschil maakte. Nadat de starter
weer lekker vlot draaide heb ik ook maar
preventief de massakabel vervangen met
10 mm2. Dit euvel met massakabel komt
vaker voor als ik het zo lees. Wel vreemd
want aan de originele massakabel zie ik
niets vreemd. Nogmaals bedankt allemaal
voor de bruikbare tips en stay safe!
 
Bij de vmax 1200 is dit ook wel een bekend probleem. Heb het zelf ook vaak meegemaakt dat de motor koud nog net aansloeg. Warm afsloeg of even korte tussenstop en dan de motor niet eens rond kreeg.
Dan maar weer in z'n 2, koppeling in... Sprintje...erop springen en koppeling los... dan liep hij altijd direct.

Uit eindelijk extra massa kabel gemaakt naar de startmotor. Dat was een wereld van verschil. Tevens later ook nog een iets zwaardere accu genomen en nooit geen problemen meer met starten gehad.
Bedankt voor je advies.
Ik heb vanaf de accu naar het blok een
nieuwe kabel gelegd.
 
Ikzelf zou als eerste de spanningsregelaar bekijken op de connectors ?
Ja die spanningsregelaar kun je idd nameten zodat deze goed lijkt te zijn en het toch niet is.
Haal deze eens eraf en bekijk ook de zwarte achterzijde in het midden eens eens.
Als je daar de bedrading die intern zit extern ziet lopen opzwellen ,dan weet je ook genoeg.
Die moet er zo uitzien.

Bekijk bijlage 1536767

Bekijk bijlage 1536769
Bedankt voor je tip.
De spanningsregelaar vertoont geen
afwijkingen.
 
Hallo Reinhoud.
Bedankt voor je gouden tip.
De vlakken van het blok, waar de starter
contact maakt met de massa was redelijk vervuild met witte meuk. Nadat ik dit had opgeschuurd draaide de starter als een malle. Dat verklaart natuurlijk waarom de startkabels direct op de starter te zetten
niet veel verschil maakte. Nadat de starter
weer lekker vlot draaide heb ik ook maar
preventief de massakabel vervangen met
10 mm2. Dit euvel met massakabel komt
vaker voor als ik het zo lees. Wel vreemd
want aan de originele massakabel zie ik
niets vreemd. Nogmaals bedankt allemaal
voor de bruikbare tips en stay safe!
Das goed om te horen!

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan