GSXR O-ring lekkage, tussen oliekoeler olieslang verbinding

Spieter K6

MF'er
9 jun 2011
148
2
Goedemiddag,

ik zoek een goede tip voor onderstaande. het gaat om een GSXR 1000 K6.

het is als volgt, tussen de flens van de olieslang en de oliekoeler zit een rubberen O-ring.
deze zweete een beetje. Dus bij het wisselen van de olie heb ik dit losgemaakt.
de rubber O-ring heb ik vervangen door een nieuwe. Deze komt uit mijn O-ring assortiment doosje, en kwam het dichtst in de buurt van nummer R09 uit dit doosje.
deze nieuwe O-ring is een heeeel klein beetje dikker, en klein beetje groter van diameter ,hooguit 1 mm.
ondanks dit, past hij prima in de passing van de koeler.

ik heb de passing in de oliekoeler schoongemaakt en de nieuwe o-ring er in gelegd.
hierop de 2 boutjes aangedraaid en de flens netjes recht en vlak aangedraaid op de koeler.

nu hou ik dit in de gaten of het opgelost is. maar blijft ondanks de nieuwe O- ring olie eruit zweten. zelf meer dan het voorheen was.

de nieuwe o-ring valt in de passing. ik heb geen scheurtjes gevonden in het aluminium.

ik zit nu te denken om een dikkere O-ring erbij te zoeken en deze te monteren.

Maar wellicht heeft iemand hier al eerder mee gestoeid en een goede tip voor mij.
als je op de motor zit is het de linker olieslang gemonteerd links op de koeler.

alvast bedankt, gr Pieter
 
Laatst bewerkt:
Niet iedere rubbersoort (O-ring) is geschikt om blootgesteld te worden aan motorolie.
Advies: Voor een paar euro een nieuwe originele scoren en die monteren :Y
Ben je toevallig van merk/type olie geswitched? Niet iedere (rubberen)afdichting kan hier tegen!
 
Laatst bewerkt:
Motorfabrikanten hebben er al jaren een handje van om niet uit het universele schap te graaien bij het ontwerpen van de motoren. Vooral omdat je daardoor lichter kunt bouwen en het voor de fabrikant niet duurder is om een half miljoen O ringetjes van 8.75x1.45 mm te bestellen tegen een 9X1.5 mm.

Het resultaat is dan wel vaak dat het originele O ringetje vervangen moet worden door exact de goede maat omdat het toch erg nauw komt met dit soort passingen.

De tip is dus om naar een motorzaak te gaan en het goede ringetje te bestellen en deze te zetten en daarna pas verder te gaan met kijken wat er lek is.

db
 
rubber kan je in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet samendrukken, enkel vervormen.
het volume van de groef moet dus net iets groter zijn dan het volume van de ring. Voor O-ringen in cylinderkoppen bv, maak ik de groef even breed als de ring met een diepte die 20% kleiner is dan de dikte van de ring. zo is de groef voor 98% gevuld met rubber.

een dikkere ring gebruiken is dan ook zelden een goed idee, en 1mm is véél. de vraag is natuurlijk : zat er een originele in ? maar 1 manier om daar achter te komen ;)
 
Op de website van destil kan je allerlei soorten en maten O-ringen bestellen.
Het goedkopere Nitrile wat in veel gevallen prima werkt, voor brandstoffen en olieën hebben ze Viton rubber. Is een stukje duurder maar zeker minder duur dan bij een motorzaak.
Maar dan alsnog moet je de juiste maat weten. In dit geval is eentje bestellen bij de motorzaak makkelijker ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het eventueel met zelf o-ringen maken?
Je komt nog wel eens gekke dingen tegen, bijv. van een luchtfilterhuis of apparatuur waar geen onderdelen meer voor te krijgen zijn.

Iemand wel eens met vulkaniseren of lijmen bezig geweest?

Heb enkele video's op youtube gezien, wat artikelen gelezen, volgens mij is het goed te doen maar weet ik niet hoe het zich zou houden. Verlijmen zorgt voor een hard stukje, lijkt mij niet wenselijk.
 
Laatst bewerkt:
gewoon rubber koord kopen, op maat knippen en met secondelijm aan elkaar plakken.
gaat al jaren goed op mijn 2takt om het water af te dichten aan de buitenkant tusen kop en cylinder.
 
GSXR1000 2006 (K6) USA (E03) O RING(D:2.4,ID:11.8) 0928012012, fits Suzuki

€ 3.50
QUANTITY
1


ADD TO CART
BUY LATER

assist me
Fits: Suzuki
Product Number: 0928012012
CMS Product Number: SU0003.2356


ex btw (en ex verzenden)

gewoon origineel bestellen
 
In dit geval zeker gewoon origineel bestellen.
Vraag van mij was voortbordurend op "o-ring niet verkrijgbaar en dan"

Voor 3,50 niet moeilijk doen.
Behalve wellicht eens kijken op motorcyclespareparts site om prijzen te vergelijken.
 
Goedemorgen,
sorry voor mijn late reactie, ik help bij ons het oranje comité.
vandaar dat ik even stil was, het kost nogal wat tijd tijdens deze dagen.

ik ga een nieuwe originele o-ring kopen.

mijn o-ringen assortiment zou olie bestendig moeten zijn.
ik zal later ook nog een foto plaatsen van de o-ring die er uit kwam en de maat die ik heb geplaatst. de nieuwe originele zal ik er dan ook bij zetten als vergelijking.

ik zal hierna normaals posten als ik een originele o-ring heb geplaatst en wat heb gereden, ben namelijk heel erg nieuwsgierig of dit de oplossing is.
zal voor mij de 1e keer zijn dat ik niet met mijn assortiment doosje uit de voeten kan.

thx voor nu. gr Pieter
 
Foto natte oliekoeler
full
 
Foto van de o-ringen.

De middelste kwam eruit, origineel!
De rechter heb ik laatst geplaatst en kwam uit mijn assortiment doosje.

De linker is een nieuwe originele die ik bij de dealer heb gehaald en er nu in zit en hij lekt nog steeds
full
 
De lekkage toch gevonden.
Er zitfen scheuren in de oliekoeler.

Wie heeft er een nette oliekoeler liggen voor een k5, k6 gsxr 1000.
Ik zoek hem met spoed, zeg maar.
Ik kom zelf vanuit nabij breda

Thx
full
 
Ja klopt. Hoe dat komt goede vraag.
Zo vast zet ik zelf een m6 boutje volgens mij niet vast!

Scheurtjes zitten aan beide kanten van het oliekanaal en in beide gaten voor de boutjes

Nu nog een andere koeler ;-)
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie heren.

Ik zag deze ook voorbij komen. Helaas is de winkel dicht vandaag.
Ik zag er ook een van het juiste type bij hotpart.

Ik denk dat die van een k7k8 wel hetzelfde is

Het mooiste is vandaag nog monteren en testen. Dan heb ik eventueel vrijdag en zaterdag nog.

Als ik niets vind vandaag, dan morgen de dealer bellen voor een nieuwe, geen idee wat een nieuwe kost, en de lever tijd.

Maandag moet hij 100% zijn op Assen.
Een klein beetje druk zit erop ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan