GSXR1000 Turbo

Stafford

MF veteraan
9 sep 2004
6.704
1
Dordrecht
Na 1x op een gsxr1100 turbo te hebben gereden was ik verkocht. Ik moest en zou een turbofiets bouwen.

Ik heb een gsxr1000 uit 2002 op de kop kunnen tikken, dit was een mooie basis.

Het was een hoopje ellende, met heel wat tlc en nieuwe onderdelen de motor weer fris gemaakt.
485046_4848812868527_116328535_n.jpg


484313_4899836504086_2041987016_n.jpg


481512_4899836584088_911318505_n.jpg


Terug opbouwen, sterkere hyperpro veer met de turbo al in gedachten.
393087_10200166859884556_1893641106_n.jpg


Helemaal netjes, alles vernieuwd wat niet goed was. Ook een compleet nieuwe remsetup, de 6 zuigers vind ik erg kut remmen.
1011950_10201193521430453_1792697551_n.jpg


Zo heb ik een zomer rond gereden om te kijken of er verder geen gebreken waren.

Pretpakket 1: Microsquirt + quadspark +3 bar mapsensor
994120_10202969937119735_1364352781_n.jpg


Knutsel, knutsel, soldeer, soldeer.
1610023_10203015342414839_707081057_n.jpg


1798146_10203015341814824_1812079608_n.jpg


Pretpakket 2:
1958565_10203126062542773_1344062884_n.jpg


1901704_10203122162165266_1046534935_n.jpg


1794805_10203164637027111_2029487904_n.jpg


1932376_10203164636587100_2049070152_n.jpg


1780805_10203164636307093_1427705766_n.jpg


Meester knutselaar Kees komt af en toe helpen :+
1622050_10203126073823055_829959933_n.jpg


1922405_10203126073463046_800483123_n.jpg


1966799_10203215411336437_1815151336_n.jpg


1959257_10203215414296511_2044269911_n.jpg


1925327_10203215414776523_366348621_n.jpg


988395_10203215413696496_374695663_n.jpg


10154348_10203608012991233_6245393113122539334_n.jpg


Tunen......nog altijd niet helemaal klaar..... Boost niet ondercontrole en ook de koppeling eruit gefikt na een testritje op een leeg stuk snelweg. Boost controler geplaatst, nieuwe koppelingsplaten en sterkere veren met als kers op de taart een voorvork upgrade.
1899871_10203126064342818_358371207_n.jpg


10351235_10203901069597465_4894657594867449829_n.jpg


10334355_10203901070517488_5201118685149226110_n.jpg


Restrictie uit de uitlaat gehaald, boost nu weer veel te hoog. -O- (eigenlijk prima die boost maar het standaard blokje gaat dit niet trekken)
10538503_10204270767199674_4980573972278811258_n.jpg


Huidige status *O*
10377434_10204468340138874_4412119343877580592_n.jpg
 
Ik ga het volgen ! Is dat een "kant en klare" set die je gekocht hebt ?
De kit is compleet op het motormanagement na, ik heb er een boost controller aan toegevoegd en er kunnen nog uitbreidingen gedaan worden waardoor je met meer druk kunt gaan rijden.
 
De kit is compleet op het motormanagement na, ik heb er een boost controller aan toegevoegd en er kunnen nog uitbreidingen gedaan worden waardoor je met meer druk kunt gaan rijden.
Mooi ! Ik hoop dat je 'm snel goed aan het lopen krijgt.
 
Goed lopen doet ie wel, hij gaat als een raket en dan heb ik nog niet eens echt gas gegeven :+. Het probleem is de turbodruk op 8 á 9 psi houden, daar gaat ie nu steeds overheen.

Na het monteren van de kit bleef de turbodruk steken op 0,3 bar (4,35psi), dat vond ik te weinig. Vervolgens heb ik een testrun gedaan zonder uitlaat (demper). De druk ging toen naar 9,4psi maar niet vloeiend, de log wees een zogenaamde boost creep aan. Om dit op te lossen heb ik een boost controller erop gezet (uitlaat weer erop) maar nog altijd kwam de turbo er laat in en was de druk 9,4 psi. De boost creep was wel weg.

In de uitlaat zat een restrictie, deze is er waarschijnlijk door de turbo kit fabrikant ingezet om de druk laag te houden. Dit omdat de kit bedoelt is om op een standaard blok te monteren. Met het wegnemen van de restrictie spoelt de turbo beter op en beschik ik bij 5500 toeren al over 8 psi druk, deze gaat dan wel richting 9,5psi. De tune die er nu in zit houdt daar echter geen rekening mee dus loopt ie vanaf 5500 rpm te arm, als ik dit goed krijg (heb gelukkig hulp :P) laat ik het voorlopig even zo.
 
Laatst bewerkt:
Voor de geinteresserden hier een stukje tuningssoftware. De software heeft een functie ingebouwd die streeft naar ideale waardes die van te voren ingegeven zijn. Dit gebeurd door een rit te loggen en de gemeten waardes van (AF, Map, RPM, etc etc) te vergelijken met je doeltabel.
Waar nodig wordt de hoeveelheid brandstof bijgesteld (de hele fuel map met 1 druk op de knop!!), vervolgens weer rijden loggen en hetzelfde truukje opnieuw. Uiteraard geeft dit niet hetzelfde effect als op een testbank maar je krijgt je motor er wel goed mee aan het lopen.

14845671260_517a3ac11c_z.jpg
 
Jij bent enorm fotogeniek Kees.

Ik heb alleen het idee dat het weinig bouwers hier interesseert......
 
Ik denk dat je veel stille meelezers hebt.
Allemaal figuren als ik die er geen drol verstand van hebben, maar wel leuk vinden om te zien.

Dus posten die hap!
 
nou dat geloof ik niet.
stiekem wilt iedereen wel een turbo, alleen hebben ze niet allemaal evenveel verstand van techniek. (of het geld)
 
Laatst bewerkt:
Als ik aan turbo motoren denk zie ik nog steeds dat filmpje voor me waar er eentje met 250 op de teller op het achterwiel bij een R1 wegblaast. Gaaf die turbo's!
 
Prima heren dan blijf ik lekker posten!!

De setup die ik heb is kwa prijs niet eens zo heel duur, als ik meer vermogen wil (wat makkelijk kan met de turbo die ik nu heb) zal ik heb blok aan moeten gaan passen. Dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt als voor de kit die ik nu heb. Ik laat alles via mijn werk uit de VS komen zodat ik geen invoerrechten kwijt ben, dat scheelde laatst zo'n 750 euro!

-Turbozuigers + zuigerveren 550,-
-Carillo rods 777,-
-Lagerset 300,-
-Studs 120,-
-Koppakking 55,-
-lock up clutch 750,-
-Nokkenas ketting + verstelbare tandwielen 240,-
-Klepveren 145,-
-Injectoren ??
-Intercooler ??
enz enz

Eerst maar eens alles thuis afmaken en trouwen voordat ik van de baas weer centjes aan de motor uit mag geven :P
 
Laatst bewerkt:
nou dat geloof ik niet.
stiekem wilt iedereen wel een turbo, alleen hebben ze niet allemaal evenveel verstand van techniek. (of het geld)
Het is echt niet moeilijk, de kit die ik heb gekocht heeft een goede werkinstructie en met wat hulp van iemand die het al eerder heeft gedaan was het prima te doen.

Ga je echter zelf het wiel uitvinden kun je nog weleens ergens tegenaan lopen inderdaad.
 
nou dat geloof ik niet.
stiekem wilt iedereen wel een turbo, alleen hebben ze niet allemaal evenveel verstand van techniek. (of het geld)

Is dat zo? :? ,lekker makkelijk op het circuit |(

Lang leve de grindbakken *O*
 
Hier een stille lezer.

Het is een beetje jammer dat je een complete set gekocht hebt i.p.v. alles zelf te bouwen....
Daar is een hele simpele reden voor, ik heb de kunde en gereedschappen niet om dat te doen. Plus dit scheelde enorm veel tijd.
 
Wat hoop/denk je aan vermogen eruit te kunnen persen?
Puur theoretisch heb ik nu ongeveer 240pk, maar wat ik belangrijker vind is dat het goed rijdt. Meer vermogen wil niet altijd zeggen dan het beter is, zo heeft mijn maatje dit jaar weer gewonnen in Elvington met een stuk minder vermogen (400pk vs 600pk), puur door een betere afstelling en controleerbaarheid.
 
Is dat zo? :? ,lekker makkelijk op het circuit |(

Lang leve de grindbakken *O*
Ik heb em ook niet voor het circuit gebouwd (ok ok, in elkaar gezet) maar puur voor hoge snelheid wheelies. Alhoewel ik moet zeggen dat met dit vermogen en de manier van vermogensafgifte circuit rijden nog niet eens zo verkeerd zou zijn.

Waar ik nog naar zoek is een oplossing voor het expansievat, heeft iemand nog een leuk idee/tip?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan