GSXR1100 tandwielset onder GSX1100F, kan dat?

DeMotorduvel

MF veteraan
16 feb 2008
4.694
335
Vraagje,

Ik zit erover te denken om een GSXR1100 (118/15/48) tandwielset onder mijn 1991 GSX1100F (normaal 122/15/52) te proberen. Op deze manier hoop ik wat sneller op te trekken, en ook een hogere topsnelheid te bereiken, qua koppel kan de 1100F dat vast wel hebben.

Maar weet iemand of de montage gelijk is tussen deze 2, of gaat dat niet passen?

Alvast bedankt,
T
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Nou zit ik daar al een tijdje over na te denken, maar volgens mij heb je ongelijk.
Of vergis ik me nu...? Leg anders eens uit.

Anyway, terug naar de vraag, passen GSXR tandwielen ook op de GSX1100F?

Grtz,
T
 
Hey Harrie,

Klopt wel, volgens mn werkplaatshandboek en ook op allerlei sites is het standaard 15 voor en 52 achter op de GSX1100F. De GSXR1100 durf ik niet zeker te zeggen, maar volgens de sites roukema en louis zou je op de gixxer1100 48 achter moeten hebben...

De motorblokken van de R en F lijken erg op elkaar, alleen bij de F ligt meer de nadruk op het extra koppel onderin de toeren. Ik had daarom dus het idee om hem wat feller te maken door een tandwiel kleiner te nemen...

Mzz
T
 
Laatst bewerkt:
Als je 'm feller wil maken moet je juist een groter tandwiel achter steken. Echter, dan verlies je op topsnelheid, en maak je veeeeel meer toeren..

Denk ook aan de lengte van je ketting!! groter tandwiel = langere ketting nemen.

Ik heb zelf ook een 1991 GSX1100F gehad, maar een sportfiets zal het nooit worden.., alhoewel ie voor zijn tijd aardig van zijn plek gaat.
 
Je wil dus en sneller optrekken en een hogere topsnelheid, en dat door het verkleinen van je achter kettingwiel. :?
Snap niet dat de motorfietsfabrikanten niet zelf op dit idee kunnen komen......
 
Nou zit ik daar al een tijdje over na te denken, maar volgens mij heb je ongelijk.
Of vergis ik me nu...?

Je vergist je ja.

Je wil dus en sneller optrekken en een hogere topsnelheid, en dat door het verkleinen van je achter kettingwiel. :?
Snap niet dat de motorfietsfabrikanten niet zelf op dit idee kunnen komen......

Als je een groter achtertandwiel monteert trekt hij sneller op, en komt het in de praktijk inderdaad wel eens voor dat hij zelfs harder op top loopt, omdat de motor door de lichtere vertanding makkelijker toeren draait.
 
Je vergist je ja.Als je een groter achtertandwiel monteert trekt hij sneller op, en komt het in de praktijk inderdaad wel eens voor dat hij zelfs harder op top loopt, omdat de motor door de lichtere vertanding makkelijker toeren draait.

Klopt helemaal wat je zegt maar TS denkt dit te kunnen bereiken met een kleiner (achter)kettingwiel, ik wil de eerste fiets nog zien die daarmee sneller van z'n plek komt.
 
je gaat een hogere snelheid halen in dezelfde versnelling en uiteindelijk zal je topsnelheil wat hoger zijn .
grtjs

is in theorie zo maar in praktijk kan het zijn dat je topsnelheid niet meer haalt omdat je motor de trekkracht niet meer heeft;

zo heb ik bij mijn gsx f 600 een groter tandwielachter gestoken achter dus zou in theorie sneller moeten optrekken en lagere top hebben ,Maar ik trok sneller op en mijn top lag hoger gewoon omdat die eerst in de 6de niet meer in zijn toeren kwam en nu weer wel.

maar in theorie is het groter achter of kleiner voor meer trekkracht
kleiner achter of groter voor meer top

edit zag net dat het al is vermeld geweest *D
 
Laatst bewerkt:
is in theorie zo maar in praktijk kan het zijn dat je topsnelheid niet meer haalt omdat je motor de trekkracht niet meer heeft;

zo heb ik bij mijn gsx f 600 een groter tandwielachter gestoken achter dus zou in theorie sneller moeten optrekken en lagere top hebben ,Maar ik trok sneller op en mijn top lag hoger gewoon omdat die eerst in de 6de niet meer in zijn toeren kwam en nu weer wel.

maar in theorie is het groter achter of kleiner voor meer trekkracht
kleiner achter of groter voor meer top

edit zag net dat het al is vermeld geweest *D


In je theorie vergeet je het vermogen en de weerstand, als je dat meeneemt dan loopt de motor in theorie harder en trekt hij ook harder als je de gearing korter maakt :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan