[gsxr1100w] Carb blijft doorlopen?

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.113
10.772
Rdam
Liep net de garage in en werd verwelkomd door een flinke benziengeur. Bleek van de gsxr af te komen en er lag al een flink plas onder die via het filter naar buiten lekte.
Filter eraf gehaald en zag dat de carb (achterste vd 2) maar vol blijft lopen...
20220706_132504.jpg

Heb de bovenste vacuumslang weer vast gezet, maar het lekken blijft doorlopen?
Ben zelf geen carb deskundige dus hier wat ik heb kunnen zien:
Losse slang die naar beneden loopt is bij beide carb sets nergens op aangesloten, als k erin blaas vult ie lekker de carbs.
Wilde de tank leeghalen maar die besloot ook gewoon door te blijven lopen als k er een slang afhaal. Schakelaar staat op on en 't kraantje is nog geen 300km geleden vervangen door nieuw.

Geen idee waar het plots door komt. Gisteren de motor langzaam neergelegd toen k em alvast wilde starten, bleek in z'n 1 te staan dus meteen killswitch terwijl ie langzaam naar links viel op m'n been omdat de standaard al ingeklapt was. Maar daarna nog goed half uur zonder enige issues mee gereden incl stuk stilstaan bij file voor stoplichten. Had tijdens 't ritje ook nog 10 min stilgestaan en toen lekte er ook niets...

Iemand enig idee waar ik 't moet zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Vlotternaald die blijft hangen ff tik met achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbak geven zodat de naald zich weer zet en de boel afsluit. Waar staat de benzine kraan op ? Op pri stand blijft deze doorlopen dus daar NIET opzetten . Op On/RES kan wel mits deze kraan op vacuüm bediening werkt . Ik zie dat deze op ON staat dan mag de kraan niet doorlopen (of er is iets met vacuüm) en anders is er iets mis met de kraan. PS niet zomaar in slangen blazen je zou iets kunnen beschadigen inwendig.

Zou eerst de tank eraf halen en de kraan testen . Op ON en zuigen aan de vacuüm slangetje dan moet de benzine uit de kraan lopen.
Stop je daarmee dan stopt ook de benzine uit de kraan.

Daarnaast toch maar eens de carburateurs demonteren en naaldjes en rubbertjes vernieuwen.
 
Laatst bewerkt:
Kraan staat idd op ON. Paar tikjes tegen de vlotterbak gegeven maar lijkt weinig uit te halen. Als ik de schuif van de carb met de hand open doe zie ik em gewoon vol lopen
 
los van de kraan, mag een carb gewoon niet vollopen (benzine kan dan namelijk ook richting je olie stromen)
Kortom sowieso de Carb in kwestie herstellen qua vlotter(naald).
hiervoor moet het echt even open / reinigen. Een tik die de naald of vlotter doet loskomen, is vaak uitstel van executie ;)
En check de olie, voor de zekerheid (je kan het al ruiken bij de vuldop)
 
los van de kraan, mag een carb gewoon niet vollopen (benzine kan dan namelijk ook richting je olie stromen)
Kortom sowieso de Carb in kwestie herstellen qua vlotter(naald).
hiervoor moet het echt even open / reinigen. Een tik die de naald of vlotter doet loskomen, is vaak uitstel van executie ;)
En check de olie, voor de zekerheid (je kan het al ruiken bij de vuldop)
Olie ruikt gelukkig niet naar benzine.
Tank is nu toch al bijna leeg dus van de week op mn gemak eraf trekken en de rest checken.
 
Vlotternaald die blijft hangen ff tik met achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbak geven zodat de naald zich weer zet en de boel afsluit. Waar staat de benzine kraan op ? Op pri stand blijft deze doorlopen dus daar NIET opzetten . Op On/RES kan wel mits deze kraan op vacuüm bediening werkt . Ik zie dat deze op ON staat dan mag de kraan niet doorlopen (of er is iets met vacuüm) en anders is er iets mis met de kraan. PS niet zomaar in slangen blazen je zou iets kunnen beschadigen inwendig.

Zou eerst de tank eraf halen en de kraan testen . Op ON en zuigen aan de vacuüm slangetje dan moet de benzine uit de kraan lopen.
Stop je daarmee dan stopt ook de benzine uit de kraan.

Daarnaast toch maar eens de carburateurs demonteren en naaldjes en rubbertjes vernieuwen.
Scheelt dat k verder totaal niet impulsief ben :+

Maar naalden vervangen kan nog wel een ding worden aangezien de hele internals custom made zijn en degene die em heeft gebouwd is er niet meer. Hopelijk passen OEM delen.
 
aan de "internals" van die carbu's is niets custom made
Standaard niet nee. Maar ding draait nu 20% meer vermogen op de wielen dan fabriek op de kruk. Degene die de carbs jaren geleden voor me heeft gebouwd kon geen standaard internals krijgen dus heeft zelf iets samengesteld. Aangezien hij voor z'n werk blueprint blokken ontwerp, freest uit massief alu en opbouwt had ik wel enig vertrouwen in z'n kunnen.
 
Standaard niet nee. Maar ding draait nu 20% meer vermogen op de wielen dan fabriek op de kruk. Degene die de carbs jaren geleden voor me heeft gebouwd kon geen standaard internals krijgen dus heeft zelf iets samengesteld. Aangezien hij voor z'n werk blueprint blokken ontwerp, freest uit massief alu en opbouwt had ik wel enig vertrouwen in z'n kunnen.
De vlotternaalden blijven bijna altijd origineel, hooguit in een extreem geval zoals draw-through turbo gebruik komt er een grotere in als de diameter van de vlotterzitting kleiner is als de hoofdsproeier.
Ik vermoed vuil of matige imitatievlotternaalden.

Kraantje is een los probleem, ik heb zelf gehad dat het rubberen ringetje wat de boel afdicht opzwelt door moderne benzine en dan blijft hangen.
 
Standaard niet nee. Maar ding draait nu 20% meer vermogen op de wielen dan fabriek op de kruk. Degene die de carbs jaren geleden voor me heeft gebouwd kon geen standaard internals krijgen dus heeft zelf iets samengesteld. Aangezien hij voor z'n werk blueprint blokken ontwerp, freest uit massief alu en opbouwt had ik wel enig vertrouwen in z'n kunnen.
een vlotter naald laat alleen benzine door en sluit af, jij denkt misschien aan de naald die icm de hoofdsproeier het mengels regelt.
 
een vlotter naald laat alleen benzine door en sluit af, jij denkt misschien aan de naald die icm de hoofdsproeier het mengels regelt.
Ah ja. Die inderdaad. Zoals ik al zei ben ik (nog) niet echt bekend met carbs.
Kraantje is een los probleem, ik heb zelf gehad dat het rubberen ringetje wat de boel afdicht opzwelt door moderne benzine en dan blijft hangen.
Heb dit probleem al eerder gehad. Daarna alle rubbers, pakkingen etc vervangen zo'n 300km geleden waarna je weer heelijk soepel reed.
 
Tank je E10?
Mijn ervaring is dat het op den duur problemen oplevert met alles wat in aanraking komt met benzine in een oudere motor, kraantjes, pompen en carburateurs. :X Als hij getuned is zal je sowieso wel op Euro98 draaien denk ik? Dat is al mooi E5.
 
Tank je E10?
Mijn ervaring is dat het op den duur problemen oplevert met alles wat in aanraking komt met benzine in een oudere motor, kraantjes, pompen en carburateurs. :X Als hij getuned is zal je sowieso wel op Euro98 draaien denk ik? Dat is al mooi E5.
Vandaag de dag verkrijg je nagenoeg alleen nog maar NBR rubber en op verzoek Viton, beide zijn bestand tegen de hedendaagse brandstof dus die vlak ik uit.
Maar niet uitgesloten is natuurlijk dat die hobbydoosjes met rubber ringetjes van inferieure kwaliteit kan zijn..,😕
 
Tank je E10?
Mijn ervaring is dat het op den duur problemen oplevert met alles wat in aanraking komt met benzine in een oudere motor, kraantjes, pompen en carburateurs. :X Als hij getuned is zal je sowieso wel op Euro98 draaien denk ik? Dat is al mooi E5.
Ik heb 1x E10 getankt bij mn daily. Verbruik nam zo erg toe dat het prijsverschil met E5 verwaarloosbaar was. Dat spul komt er bij mij echt niet in. Al helemaal niet bij het speelgoed.
Als de vacuümkraan zijn werk doet overstromen ze met de motor uit niet, zelfs zonder vlotternaalden er in.
Ik gok dat het inderdaad de kraan icm een brakke carb is. Geprobeerd de andere bank carbs af te tappen en die bleven ook maar doorstromen.
De vraag is of de rubbers van t kraantje gaar zijn of dat er toch iets is gebeurd intern toen de motor op zn zij lag. Ook al lekte hij toen niet en het uur rijden/stilstaan erna ook niet
 
Als de vacuümkraan zijn werk doet overstromen ze met de motor uit niet, zelfs zonder vlotternaalden er in.
De OP terug lezend klopt dat inderdaad, ik had het even niet meer op een rijtje (zoals gebruikelijk) .
ik zat ondertussen ook aan mijn XR400 te klooien en kwam ik langs een filmpje waarbij het koperen buisje die vast zit in de vlotter bak kap lucht doorliet ..... je zou je toch het leplazers zoeken en vlotternaalden en zittingen blijven vervangen :X :/

die WR450 met injectie begint er steeds leuker uit te zien...
 
Wat je ook nog kan hebben is dat het membraan in de kraan gaat lekken, dan mikt hij benzine door het vacuumslangetje zo de carb in waar het op aangesloten zit. Gezien in dit geval er een nieuwe kraan op gekomen is verwacht ik dat niet maar bij veel ouwe fietsen is het een mogelijkheid.

Mooie maar dure oplossing is een Pingel benzinekraan. :9 Maar de nieuwe Tourmax kraan die ik op mijn GSX1100 zette laatste keer bleef het ook goed doen, was ook 100% identiek aan de originele, Made in Japan.
 
Kraan staat idd op ON. Paar tikjes tegen de vlotterbak gegeven maar lijkt weinig uit te halen. Als ik de schuif van de carb met de hand open doe zie ik em gewoon vol lopen
Als de (vacuüm-)kraan ON staat en er stroomt nog steeds benzine uit de carburateurs terwijl motor niet draaid, dan is de kraan defect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan