Gsxr600 2009 houdt in bij vol vermogen hoge toeren

Dylan Klumper

Rookie
17 mei 2019
8
3
Goedemiddag,

Vraagje: rij al een tijdje een 2009 gsxr. Rijdt heerlijk, maar sinds kort hapert hij in vermorgen als ik volgas geef en hoog in toeren klim. Bij een scheutje gas is er niks aan de hand, bij volgas begint ie vanaf 8-9000 toeren gek te doen. Injectoren zijn ultrasoon gereinigd en bougies zijn bijna nieuw, onderhoud gewoon bij de motorzaak.

Heeft een laser uitlaat, met en zonder decibel killers doet ie precies hetzelfde. Het lijkt alsof het uit het niets is gekomen. Vanuit stilstand vol weg rijden doet ie prima, totdat jij dus hoog in toeren komt.

Iemand dit al eens meegemaakt?
 

Bijlagen

  • IMG_20190412_181037.jpg
    IMG_20190412_181037.jpg
    219,3 KB · Weergaven: 8
Deze uitlaat zit er nog niet lang onder, problemen zijn niet meteen daarna gekomen maar wel 350km erna ongeveer, brandstof filter of beluchting zijn niet gecheckt, 1000km geleden heeft ie een grote beurt gehad bij het bedrijf waar ik hem elk jaar heen breng. Het rijdt in ieder geval totaal niet fijn als je even goed door trekt
 
Het is inderdaad de demper die ik vervangen heb, niet de uitlaat. Excuse me. Vandaag de oude demper proberen (was ook al geen originele maar zon lompe remus pot) kijken wat ie doet.
 
Uitlaat veranderd, geen enkel verschil, ook de beluchting is goed, doorgeblazen en met tankdop los gereden. Maar nog steeds precies hetzelfde.

Maandag even nieuwe bonines proberen.

Iemand nog een suggestie ?
 
alle bovenstaande antwoorden over de uitlaat slaan nergens op... bij een moderne injectie fiets, ondanks closed loop van je lambdasonde uit het bouwjaar 1995, kan nooit zoveel uitmaken dat hij slecht loopt . Bij een carb fiets wel..maar injectie :N
Of gaan we nu antwoorden krijgen dat een lambdasonde zoveel kan corrigeren ;)
Zou het eerder in lastsensoren of onsteking zoeken.
 
waar heb jij je glazen bol gekocht ? ik wil er ook zo 1.
met die van mij kan ik niet zien welk uitlaatsysteem er onder zat en welk nu '(
Klik eens op de foto en kijk goed naar de uitlaat. Er zit een standaard katalysator op die voor tegendruk en demping zorgt. De standaarddemper die zorgt alleen voor extra demping van het geluid maar zorgt vrij minimaal voor extra tegendruk. De symptomen die hij beschrijft lijken ook vrij weinig te maken hebben met de uitlaat. Tevens geeft hij aan geen verschil te merken met de DB killer erin.

Uiteraard kan dit makkelijk uitgesloten worden door simpelweg de standaard uitlaat op te monteren als je die hebt liggen. Tenzij de vorige uitlaat een compleet open systeem is geweest waarvoor de motor voor afgesteld is.

Ik had de GSX-R 600 K7 gehad met de fabrieksgeleverde Yoshimura GP Evo 1 en daar was mijn uitlaat alleen een kat met een buisje erop.
dsc00002.jpg


Oudere motoren zonder katalysator daar zorgt de einddemper voor tegendruk en merk je inderdaad bij het vervangen naar een open uitlaat dat hij beroerder loopt. Dit is zeker te merken wanneer er geen lambdasonde sensor op zit en vooral merkbaar bij het optrekken.
 
Een lambda zit er voor de katalysator. Binnen het opgegeven bereik kan er bijgesteld worden. Anders MIL en klaar. Bij uitlaat hoort een remap. Met of zonder kat.

Een lambda doet ook niks bij acceleratie en decelleratie of aandraaien in beginfase..
Al wordt dat steeds beter. Maar de techniek qua electeonica op een motorfiets icm milieu ligt jaren achter tov vrachtwagen..auto's en tractoren. Dus stel j niet teveel voor van het adaptieve en multiplicatieve bereik van een 4 draads lambda op een motorfiets....
 
Bougies zijn nieuw, afgelopen zondag naar zandvoort gereden (340km heen en terug). Heenweg geen centje pijn, kon hem goed doortrekken ook hoog in toeren. Wat me opviel is dat de temp rond de 80 graden bleef. Terugweg was het warmer, rond de 90 gemiddeld. Na een tussenstopje begon het gedonder weer... oftewel 200km probleemloos, na een tussenstop weer klote...
 
Misschien toch eens stekker verbindingen en sensoren nakijken of vuil of corrosie?

Hoelang zitten die bougies erin ? Deze goed afgesteld ? Had je dit ook met de oude bougies ?
Zijn de aansluitingen van de bobines ok en zitten deze er goed opgedrukt ? Neem aan dat het penbobines zijn ?
 
Het kan zo veel zijn. Toch een bougie die niet lekker is (ze zijn immers onlangs vervangen en het betekent niet perse dat die het altijd wel of niet doen)?
Hetzelfde geldt voor de bobines. Het betekent niet dat deze het of wel of niet doen. Kan best haperen en bij bepaalde situaties pas merkbaar storen.

Zo kan je nog wel tig dingen nagaan die mogelijk het probleem kunnen zijn. Zo via het internet kan niemand aangeven wat er mis is.

Trail en error zal je moeten toepassen. Het uitsluiten van dingen om er achter te komen wat er mis is.
Of je brengt de fiets weg en dan kan de garage dat voor je doen.

Bougies en bobines zou ik zelf nalopen, maar ik breng mijn fiets dan ook weer niet weg voor onderhoud. Als jij dat wel doet zou ik deze lekker wegbrengen. Scheelt een hoop hoofdpijn.

Ik heb nog oude bougies liggen (uit een 750 K8). Vorige maand heb ik deze verwisseld met nieuwe. Je mag ze hebben om er mee te testen als je dat wilt. Je zal ze wel zelf op moeten komen halen of de verzendkosten betalen.
Bij het verwijderen functioneerden ze alle 4 nog prima. Als je jouw 4 oude bougies nog hebt kan je die natuurlijk gebruiken.

Ik zou dat lekker zelf proberen :)
Youtube er bij. Werkplaatshandboek downloaden. Google er bij. Zo ingewikkeld is het niet.

Als je het gereedschapsetje hebt welke bij de motor hoort dan heb je een bougiesleutel. Als je zelf een kleine ratel hebt met doppenset dan kan je die erop zetten.
Een momentsleutel die 10 nm kan is helemaal mooi. Draai je de bougies er niet te vast in. Kan haast niet mis gaan op die manier.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan