GSXR600 of R6

robaja

MF'er
13 jun 2006
90
0
Dronten
Hallo,

Ik weet dat het onderwerp al vaak besproken is, maar dat zijn bijna alle onderwerpen in dit forum :)

Ik wil mijn 1e motor aanachaffen en twijfel tussen de GSXR600 of de R6. Ik zoek 1tje van rond 2001 (qua prijsklasse).
Zijn er grote verschillen tussen deze 2 motoren en wat raden jullie aan?

Ik heb al vaker in het forum gelezen dat je gewoon moet gaan (test)rijden, dit ga ik ook wel doen hoor, en dan kijken wat het beste aanvoelt.
Maar zijn dan de verschillen zo klein dat het alleen maar afhangt wat wat IK(een leek)het beste vind aanvoelen?
Geven andere factoren niet de doorslag zoals betrouwbaarheid, onderhoud, zuinig of niet en dat soort zaken.

Graag hoor ik jullie reacties

Roderick
 
ik ben zelf in een donker verleden op een gsx-r 600 begonnen (1993), ik vond het toen al een echte stuurmotor (positief bedoeld).
pas een ritje gemaakt op een 2005 model, was nog steeds prettig sturen :] .
ik kan niet vergelijken met onderdelen prijzen (suzuki is niet goedkoop), maarja motor rijden is nu eenmaal een dure hobby.

ga lekker rijdend vergelijken en let op het weggedrag niet op welke sneller gaat....
:W
 
Yamaha natuurlijk! :}

Gewoon lekker proefrijden. Ik heb voor de R6 gekozen maar vond de Gix ook prima rijden.
 
ok ik ga zeker proefrijden. maar zijn er dan echt zo weinig verschillen dat "het rijden" de doorslag geeft?
 
je kunt ze ook naast elkaar zetten en kijken welke de mooiste smoel heeft _O-
of ff google'en en kijken of je een test van de 2 fietsen uit dat jaar tegenkomt
 
R6 tot 2004 is gewoon een brommer qua uiterlijk en een gix is gewoon the bomb! :P Leuke is dat ik op geen van van 2 heb gereden dus kan alleen van uiterlijk af gaan, maar wat ik hoor dat de soes een eigen karakter heeft en dat dat het rijden leuk maakt.. maar gewoon zelf ff zoeken, als je een leuke tegen kotm proef ritje maken en als je verliefd bent kopen die shit! ;)
 
R6 tot 2004 is gewoon een brommer qua uiterlijk en een gix is gewoon the bomb! :P
:+

Wat is eigenlijk het verschil tussen een 2004 en een 2005 R6? :P

TS: Ik vond dat er tussen beide fietsen weinig verschil was. Ik heb toen op uiterlijk gekozen en ik kon mijn benen makkelijker kwijt op de R6.
 
:+

Wat is eigenlijk het verschil tussen een 2004 en een 2005 R6? :P

TS: Ik vond dat er tussen beide fietsen weinig verschil was. Ik heb toen op uiterlijk gekozen en ik kon mijn benen makkelijker kwijt op de R6.

ehm tot 2005!! sorry dude!! :P de R6 2006 is meesterlijk mooi vind ik!! :D
 
- Even op beide gaan zitten
- Even op beide een proefritje maken
- Artikeltjes lezen waarin de 600cc's met elkaar vergeleken worden
- En als je op beide prima zit en je op beide prima rijdt, doe je welke je het mooist vindt van de twee :P

Hier een artikeltje waarin de motoren vergeleken worden. Gaat wel over de nieuwste modellen.
_________________________________________________________________________________

"Weliswaar komen legio supersportrijders nooit zelfs maar in de buurt van een circuit, de motoren zijn er deels toch voor ontworpen. Bovendien is een circuit hét ideale middel om de – toch al kleine - verschillen tussen de modellen naar boven te halen en onder de loep te nemen. Plaats van handeling is een oude bekende: het omloopje van het Contidrom, gelegen vlak boven Hannover. Uit ervaringen met de vier Supertwins verleden jaar was ons al duidelijk dat 600cc motoren zich hier als een vis in het water zouden voelen en terecht, dat doen ze ook. En wat schetst onze verbazing... alle verwachtingen getrokken uit de rit heenwaarts en ter plaatse worden bevestigd. Oftewel, de R6 is inderdaad dé motor om te hebben: geen bocht te scherp, geen hellingshoek te plat, geen gasstand te gek. Remmen zijn scherp en accuraat, het "fly by wire" systeem geeft geen krimp en de huil uit de airbox zegt maar één ding: méér! Alhoewel, Ronald gaf wel aan dat de achterzijde naar zijn mening iets té hard stond voor het leuke.

De GSX-R is ook uitermate goed wat sensatie betreft. Het geluid is net wat minder huilerig dan dat van de R6, het is wat rauwer. Maar ook hier is duidelijk aandacht besteed aan het inlaatgeluid, wat de sensatie toch een zeer gelukkigmakende maakt. Gek is wel dat ook hier de gearindicator een rol van betekenis speelt. Het kan aan mij liggen natuurlijk, ik zou natuurlijk ook gewoon een vast ritme moeten opzoeken en daarmee vaste schakelpunten bepalen, maar ik ben aan het testen dus probeer ik verschillende zaken uit. Daaronder valt ook het in verschillende versnellingen nemen van dezelfde bochten, iets wat ook bij de andere machines toegepast wordt. In dat geval is het voordeel van de Suzuki dat je af en toe kan zien in welke versnelling je zit, of liever, niet zit. Allerbelangrijkste is wel dat je niet onbewust toch terugschakelt naar de eerste versnelling, gezien de mogelijke nare gevolgen van dien.

Vol in de ankers: géén probleem

Daarnaast is ook, en dat is deels weer te koppelen aan bovengeschetste probeersels, de slipperclutch een zeer welkome verschijning. Had verleden jaar alleen de ZX-6R nog een dergelijke installatie, dit Nagenieten

scherp

Na de testperiode, onderweg naar Schiphol-Rijk stop ik nog even bij de laatste pomp om af te tanken. Na het afrekenen kan ik het toch niet laten nog even snel te spieken in de bladen van onze concullega's en laat me weer helemaal gaan. Oh, ze zijn daar geweest... damn, dat ziet er mooi uit. Hebben zij die al gereden? God wat zou ik dat ook graag willen... Hee, dat nieuwtje hebben zij nu al geplaatst... toch maar even doorbladeren nog. Ik word al snel meegesleurd door alle verhalen en beelden die in het geblader voorbij komen en voel weer een bekend soort jaloezie bovenborrelen... Tijd om het terug te zetten, anders koop ik hem maar een keer. Ik loop naar buiten, richting de R6... en eventjes ontsnapt er een glimlach. Wat hadden we afgelopen weekend ook al weer gedaan?

jaar zijn ook de R6 en GSX-R er mee uitgerust en naar mijn mening is dat een zeer welkome verbetering. Ik beweerde verleden jaar weliswaar dat een echt nette rijder zoiets waarschijnlijk niet nodig zal hebben, maar uitgaande van een gemiddelde hork kan het wel eens een claim of paar minder betekenen. Typisch genoeg was het enige écht spannende momentje die keer dat ik (dus toch) net een versnelling te ver terug schakelde en dus met hevig protesterende en zwaaiende achterzijde de boel toch moest dien te redden. Inderdaad, dat was net de fiets die niet voorzien is van slipperclutch. Ik ben benieuwd wat Honda ons volgend jaar voorschotelt...

Terugkomend op de GSX-R valt inmiddels een stuk duidelijker de meer straatgerichtheid op. Even los gezien van het rijwielgedeelte dat gewoon netjes en strak zijn werk doet, is het de zithouding die toch het minst geschikt is voor circuitgebruik. Zeker vergeleken met de andere twee is de Suzuki een stuk meer onderuitgezakt, "in" de motor, noem het zelfs een toerhouding. Terwijl je juist op een circuit nog immer kop omlaag, kont omhoog wilt zitten. Zoals op de R6 dus. En de Honda? Wederom een tweede plaats voor de CBR, de zithouding is een stuk sportiever dan de Suzuki, maar niet zo extreem als de Yamaha. En dat is gelijk nét dat kleine beetje wat de Honda ook bij straatgebruik acceptabel maakt. Het rijwielgedeelte geeft geen krimp, verrast niet en zal ook niet bijten in geval van een klein foutje. Tenzij je dus net iets te enthousiast terugschakelt... Het enige waar de Honda echt punten laat liggen is de sensatie. In tegenstelling tot de andere twee heeft de CBR nog geen "audiobehandeling" gekregen en dus is de inlaatzijde gewoon stil zoals eigenlijk alle motoren vóór de Kawasaki ZX-6R dat waren. Wederom: volgend jaar...?

De mening van Leon

De 600cc lat voor 2006 ligt weer een stuk hoger dan die van 2005, en wat
opvalt is dat de 3 fietsen zo aan mekaar gewaagd zijn dat de verschillen
persoonlijk worden. Er wordt geen slecht rijwielgedeelte meer gemaakt,
of waardeloze remmen. Anno 2006 wordt het de wedstrijd van nuance
verschillen....het neigt zelfs naar persoonlijk smaak.

Toch is er voor alle 3 wat te zeggen, de Yamaha is op het circuit als een
vis in het water, de Honda volgt de andere twee op de voet en de Suzuki
heeft van alles wat en is op straat duidelijk de beste van de drie.

Om een goed oordeel te vellen deel ik het in twee stukken:

Yamaha R6 Circuit:
De Yamaha heeft wat mij betreft de beste kaarten in handen, extreme zithouding, de looks, een vette sound en een zeer goed rijwielgedeelte met vele instelmogelijkheden. De funfactor van de toerenteller in combinatie met de sound die het R6 blok geeft is geweldig.

Heb ik ook punten van aandacht? Ja:
Geen stuurdemper en geen gearindicator en de R6 heeft zoveel instelmogelijkheden wat vering betreft zodat de gemiddelde rijder een studie moet doen om het allemaal nog te moeten begrijpen.

Yamaha R6 Straat
Op dit punt scoort de R6 nauwelijks: extreme zithouding, een toerengebied dat tussen de 3000 en 9000 weinig doet en weinig windbescherming biedt. Is ie slecht voor op straat? Nee, maar de 2006 R6 is compromisloos, op straat moet ie zijn meerdere kennen t.o.v. de Honda en de Suzuki die op de straat beoordeling gewoon fijner zijn.


Suzuki GSX-R 600 Circuit
Op het circuit komt ie minder goed uit de voeten als de andere twee en waarom? De zithouding is iets te comfortabel, het nemen van bochten gaat als een warm mes door boter, hij laat zich makkelijk van het ene oor op het andere oor leggen maar hij is iets te vergeefelijk, t gaat allemaal zo makkelijk,t is bijna vanzelf...af en toe mag de fiets best grommen naar de baas...

Suzuki GSX=-R 600 Straat
Wat de GSX-R mist op het circuit komt 100% in zijn voordeel op straat, alles klopt: de windbescherming, het blok, het koppel, zithouding, enzovoort, als je veel supersport-straatkilometers maakt en af en toe op het circuit rijdt is deze fiets absoluut de beste keus, zijn allroundkarakter zorgt voor een glimlach onder de helm, heb je de drang om ongenadig aan de kraan te hangen de suzuki is je partner in crime, maar even lekker een dagje knallen in de Eiffel zal deze Suzuki je bij staan in raad en daad. Zonder twijfel gewoon goed....

Honda 600RR Circuit
Deze motorfiets hebben we gekozen voor de straatbanden test op het Contidrome vlak bij Hannover, 3 dagen intensief met de 600 gestuurd, alle soorten banden eronder gehad en de fiets gaf geen krimp, zeker op het circuit heeft deze fiets een zeer goed rijwielgedeelte, goeie remmen en het blok is lekker smeuig, het sterke middengebied en het topvermogen is is meer dan voldoende voor goeie rondetijden. De evolutie van de Yamaha en de Suzuki met hun speciale uitlaten en aanzuiggeluiden mist de honda nog dus het sensatie gehalte is op dat vlak minder dan zijn 2 concurrenten.

Ook hier geldt weer het is zoeken naar minpunten en het enige wat ik zo kan vinden is het ontbreken van een gearindicator (die de Yamaha ook niet heeft) en het blok heeft geen eindschot, de toeren die zijn concurrenten draaien zijn voor de Honda (nog) niet weggelegd maar de rest van de kwaliteiten van deze 2006 Honda zijn gewoon goed.

Honda 600RR Straat
Op straat doet de 600 wat je van m verwacht en dat is je brengen van punt A naar punt B zonder je in de steek te laten, ook hier komt zijn allround karakter goed tot zijn recht, lekker neutraal, bagagemogelijkheid en hij rijdt lekker, schakelt voobeeldig enige punt van aandacht is de windbescherming, die is bij de Suzuki een stuk beter.

De mening van Ronald

Honda CBR600RR
De Honda voelt direct heel herkenbaar aan, logisch ook, want deze 600 is ongewijzigd gebleven t.o.v. vorig jaar, toen ik ook mocht deelnemen aan de 600 vergelijkingstest in Frankrijk. De Honda geeft je als rijder direct een vertrouwd gevoel, iets waar ze bij Honda een patent op lijken te hebben. Zowel in het middengebied alsook in de hogere toerentallen doet de Honda het gewoon goed. Ik kan dan ook, net als vorig jaar, geen echte minpunten ontdekken aan de Honda. Het rijwielgedeelte, het blok en de remmen doen precies wat je ervan mag verwachten. Deze motor is dan ook zeer voorspelbaar op alle fronten, hij zal je nooit verrassen.

Suzuki GSX-R600
Dit is echt een totaal andere fiets dan het 2005 model. Hij stuurt lichter en is met name in het middengebied een stuk krachtiger als zijn voorganger. Op het circuit voelt deze nieuwe Soes zich als een vis in het water. Qua motorkarakter en rijwielgedeelte spreekt de Suzuki mij het meest aan van de drie testmotoren. De verschillen met de Honda zijn klein, maar toch vind ik de Suzuki net wat meer ‘funfactor’ hebben.

Yamaha R6
Ook dit is een totaal nieuwe motor en daarmee nauwelijks vergelijkbaar met zijn voorganger. Vond ik de 2005 R6 nogal futloos, deze nieuwe R6 daarentegen is een echte racer, gemaakt voor het circuit. Het vermogen van de R6 zit echt helemaal in de bovenste regionen. In het middengebied gebeurt er verrassend weinig. Nee, de R6 komt pas echt in beweging vanaf een 11.000 toeren, maar dan gaat ie ook als de brandweer. De R6 produceert bij die hogere toerentallen een waanzinnig mooie race sound, je zou zelfs denken dat er een race uitlaat opzit. De circuit beleving is op de R6 dan ook net wat heftiger dan op de Honda of de Suzuki. Op de straat daareintegen lijkt de R6 me minder prettig door het gebrek aan power in het middengebied.

Conclusie

Korte afstand van elkaar, maar wie strijkt met de eer?

Ha, dachten we dat het makkelijker zou worden? Wat een grap... Weliswaar zijn twee fietsen iets uitgekristalliseerd ten opzichte van een jaar gelden – nota bene beide in een andere richting - en is de derde juist exact hetzelfde en daardoor (durf je het te zeggen?) achterhaald, maar maakt dat de keus eenvoudiger? De keus misschien wel, het eindoordeel niet. Reken maar uit: de Suzuki is overduidelijk het meest straatgericht en scoort dus het laagst op het circuit, de Yamaha precies andersom en de Honda zit (compromis als enkel een Honda kan zijn) er telkens precies tussen. Oftewel een eerste en een derde plaats, een derde en een eerste plaats en twee tweede plaatsen. Gemiddeld maakt dat dus geen ene pepernoot verschil.

Maar denk eens mee, ga zitten en let even op. Wat wíl je nou eigenlijk als je een fiets als deze 600jes gaat kopen? Dát is namelijk wél een stuk eenvoudiger dan een jaar geleden. Stel, je hebt een 12.000 euro te besteden en je hebt "wel oog voor een leuk 600je", ga dan vooral eens proefrijden met de GSX-R. Tien tegen één dat je er dolgelukkig van wordt. Zit niet te extreem, heeft een leuke windbescherming en is redelijk comfortabel. Tel daarbij de vermogenskromme met nadruk op het middengebied – lekker praktisch op elke moment dat je niet op het randje rijdt - en de rauwe brul uit de airbox en wat wil je nog meer?

Het had ook simpeler gekund. Ed pakt R6, rijdt een rondje om zijn huis en zegt: deze. Daar sta je dan

Nou, wellicht wil je letterlijk een tikje meer. Dan kom je dus bij de Honda terecht, die is nét een tikje meer dan de Suzuki. Iets simpels als het dashboard bijvoorbeeld, dat bevat bij de Honda méér informatie in dezelfde oogopslag (okee, behalve de gearindicator). Maar ook de zit is net een tikje sportiever, je voelt je er meer op thuis als je bijvoorbeeld een circuitdagje rijdt. Hij is in zijn rijwielgedeelte net wat strakker en, het blijft een argument, het is wéér een Honda. Niet voor niets was dit de motor van keuze voor de grote bandentest. Leon verwoordde het zo: "Toch moeten we de CBR600RR niet vergeten, er wordt altijd gezegd: 'de Honda rijdt heel goed maar hij mist net dat stukje sensatie.' Na 3 dagen bandentest gedaan te hebben heeft de CBR600RR me niet in de steek gelaten. Wat het meest opvalt aan deze machine is het rijwielgedeelte. Het rijwielgedeelte is snaarstrak te noemen, er is niets wat deze fiets in onbalans brengt, even verkeerd remmen, even te vroeg op het gas, snelle inhaalacties in de slipstream van je voorganger, de Honda laat zich niet van de wijs brengen.”

Maar ja, de meeste mensen willen gewoon de béste, de meest extreme, de bruutste en de snelste. We zetten ook niet voor niets deze fietsen tegenover elkaar, we willen juist weten welke in een direct vergelijk als beste uit de bus komt. En dat is dan gewoon toch de R6. En waarom, als de Yamaha toch duidelijk ook het meest gefocust is en daarmee het minst "straatvriendelijk"? Lullen we weer met de meute mee?

Beste van de klas 2006...Yamaha R6

Het is inderdaad feit dat de R6 het minst comfortabel is, het meest gericht is op het eindschot, verschrikkelijk gefocust is op overal zo knalhard mogelijk te gaan, maar juist dát maakt het zo’n onwijs feest om er mee te rijden. De rijsensatie die dit apparaat meegeeft is ongeëvenaard. Een ongelooflijk strak rijwielgedeelte, een geometrie die je doet afvragen waar in godsnaam het blok is gebleven, je kop in de tellers, precies waar die bloedstollende huil uit komt... En die zet je slechts aan tot één ding: nóg meer gas. Beeld je eens in dat je, als het tegemoetkomend verkeer het eindelijk toelaat die ene auto in te halen, je kan vóelen dat je voorwiel op exact een centimeter boven het asfalt zweeft, puur op acceleratie. En kom je eindelijk eens een keer aan het eind van het toerenbereik, wat op zich al knap is, dan is een klein tikje met de linkervoet al wat nodig is voor nóg eenzelfde sensatie. Sterker nog, ben je écht aan het knallen, dan lijkt het zelfs alsof dat ene moment dat je na opschakelen het gas weer vol opengooit, de jank er nog net even een tikje harder in knalt dan anders. Stap op een R6 en geen ritje zal meer hetzelfde zijn, en dát is het steekhoudende argument. Op dit moment is de R6 ongeëvenaard de beste, die paar minpuntjes worden ruimschoots gecompenseerd door de toewijding die de machine je elk bewust moment bij je kloten grijpt.

Dus... wil je "een leuk 600je" dan ga je voor de Suzuki. Wil je, comfortabel of niet, bruikbaar of niet, "de beste 600" dan heb je zojuist een grote poster van Valentino Rossi als cadeautje gekregen van je dealer. En de Honda zit er weer precies tussenin.

Nog niet overtuigd? Let op.
Ik ben al enige tijd aan het dubben wat te doen met mijn eigen 400je. Op zich is er weinig mis mee, behalve dat het ontwerp al dateert van 16 jaar terug. En wat was in mijn gedachten de belangrijkste noodzakelijke aanpassing? De geometrie. Afgezien van het afgeveerde deel is de kont te laag en te kort op het stuur, oftewel, het eindresultaat zou moeten worden dat het zitvlak van de rijder meer omhoog en naar achter moet voor een meer toegewijde, meer aanvallende zithouding. Daar was ik om eerlijk te zijn al een tijd achter, maar na deze test viel het me weer op. Terugdenkend aan deze test besefte ik me ineens dat ik eigenlijk van standje GSX-R wilde gaan naar standje R6... onbewust. Maar wel zeer illustratief voor onze conclusie."
 
ik denk dat beide motoren niet voor elkaar onder doen, het is maar net welke je het mooist vind.
het enige wat ik bijzonder waardeloos vind dat die fabrikanten zo overdrijven met de waardes die ze opgeven.
:(
succes met je keuze.
 
- Even op beide gaan zitten
- Even op beide een proefritje maken
- Artikeltjes lezen waarin de 600cc's met elkaar vergeleken worden
- En als je op beide prima zit en je op beide prima rijdt, doe je welke je het mooist vindt van de twee :P

Hier een artikeltje waarin de motoren vergeleken worden. Gaat wel over de nieuwste modellen.
_________________________________________________________________________________

"Weliswaar komen legio supersportrijders nooit zelfs maar in de buurt van een circuit, de motoren zijn er deels toch voor ontworpen. Bovendien is een circuit hét ideale middel om de – toch al kleine - verschillen tussen de modellen naar boven te halen en onder de loep te nemen. Plaats van handeling is een oude bekende: het omloopje van het Contidrom, gelegen vlak boven Hannover. Uit ervaringen met de vier Supertwins verleden jaar was ons al duidelijk dat 600cc motoren zich hier als een vis in het water zouden voelen en terecht, dat doen ze ook. En wat schetst onze verbazing... alle verwachtingen getrokken uit de


Hij heeft het niet over de nieuwste modellen! Zo i zo is de R6 2006 een compleet nieuwe fiets.... eindelijk doet ie weer eens mee... Voor zijn 2001 model..... tja denk ik dat het iets anders is... en de 2001 gix... tja nog steeds van mening ...omdat we allemaal andere meningen hebben ...... proefritje maken op alle 2 en verliefd worden...... :]
 
het gaat me inderdaad niet om de modellen van 2006 maar rond 2001.

maar het is altijd leuk om te lezen natuurlijk. Ik proef er een beetje uit dat de R6 van 2006 wel een topper is maar dat hij het daarvoor een beetje heeft laten liggen.
 
ik denk dat de gsx meer bruikbaar is in het gewone verkeer,
waarbij je de R6 echt moet laten janken voor het (echt) snel gaat
Sensatie op een motor is nogal breed, de één valt voor koppel en de andere
meer voor een eindshot.
Nu dat koppel kan je niet echt Echt voor kiezen met een 4-cilinder in lijn ...
merk op dat die gsx (de nieuwste dan) er op bepaalde toerentallen
ver 10pk er meer uitperst waar de R6 dit inhaalt in een echt typisch eindshot

+- juist ? :+
 
ik zou gaan voor de gsxr 2001 het is toch wat meer motor de r6 is net zo,n opgevoerde racefiets.
de is suzuki wat breder en heb je meer windbescherming em het geluid wat hij produceert is gewoon geweldig :} :}
 
Ik heb een r6 uit 2002. Een vriend van mij heeft een gsxr 600 uit 2003. De r6 is iets smaller en hoger. Kwa prestatie's merk je dat als je r6 gewoon echt hoog in de toeren doortrekt een stuk sneller is. De gsxr afwerking vind ik minder, vooral als je kijkt naar het stuur en de tellerbak en daar achter etc. Ook het geluid is rauwer dan de r6. Maar daarom heb ik de r6 gekozen, anderen zullen er anders over denken.
Wel heb je op de gsxr een standaard stuurdemper dat is wel ok.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan