GT250 carbus Afstellen

25 mei 2004
40
0
hakendover
Ik ben bijna klaar met mijn GT250 uit +-1975. Motor draait, olie komt er vlotjes door, hier en daar nog poetswerk aan het motorblok, maar dat komt allemaal in orde.

Ik zou eerst en vooral die carburators eens deftig willen afstellen. Heeft iemand een idee op hoeveel draaien het lucht-benzine-mengsel-vijsje (... hoe noemt het ook al weer |( )van de carbu af moet staan om al ongeveer juist te staan?
De moto is volledig standaard en draait al... na enige keren kicken natuurlijk...
Is er bij die standaar draaiingen nog een adner truukje om de "ideale afstelling" te vinden (moest die bestaan)?

Ik zou er namelijk graag eens wat verder mee proberen te gaan ipv telkens het straat over en weer te rijden(+-100m op en +-100m terug)... zonder met de panische angst te zitten dat het blok vastslaagt of ik kan beginnen duwen.

Op dit momen staat dat vijsje ( |( kan nog steeds niet op de naam komen) één slag en 3/4 van de carburator af. en dat rijd wel... tot hij warm is gedraaid... dan krijg ik het grandiose " ik verzuip"-geluid.

instructies aub

alvast bedankt!
 
Hoi $tekkie,

Je bent in ieder geval al verder dan ik. Ik ben nog steeds bezig om mijn GT250 uit 1973 rijdend te krijgen.
De stelschroef waar jij het over hebt moet eerst volledig ingedraaid wordn, en dan anderhalve slag terug. Dit weet ik omdat ik via iemand van de Suzuki T & GT liefhebbersclub Nederland (www.suzukigtclub.nl) wat kopietjes uit een manual heb gekregen.
Ik was afgelopenweekend druk bezig, tot ik er achter kwam dat de stelbout van de oliepomp finaal doormidden was. Eerst maar weer een nieuwe stelbout scoren dus, en dan weer verder sleutelen.
Ik kan de je club van harte aanraden. Er zit veel technische kennis en ze zijn altijd bereid om je op weg te helpen.

Groeten,

GerriT250
 
Daar heb ik eigenlijk wel eens een vraagje over (niet specifiek GT250):

Anderhalve slag... wil dat zeggen 1,5x 180graden of 1,5x 360 graden? Maw is een 'slag' een halve(180) of een hele(360) draai?
 
Die T en GT liefhebbersclub leek me ook wel wat in het begin, toen stond op het forum nog geen paswoord en dergelijke en ik heb daar toen wat info gevraagd hoe ik m'n ontsteking het best probeerde te maken(en of je kon starten zonder batterij->niet dus).
Nuja, voor de rest heb ik het hele zootje met m'n eigen kennis en 1000den pogingen zelf gemaakt. En die T en GT club is in Nederland, wat voor mij telkens ver rijden zou betekenen en na verloop dus enkel lidgeld kost en geen kennis opbrengt. Trouwens naar de meeting rijden met een kleine luchtgekoelde 250cc... ik zou het nooooooit vertrouwen.

Nu we beiden toch bijna hetzelfde model/moto hebben... ik heb er hier nog eentje op reserve staan, dus ALS je bepaalde onderdelen nodig hebt... die mag in z'n "geheel" weg.
En dan voor de rest heb ik nog 2 problemen:
* koppelling die hééél stroef werkt (het ligt niet aan de kabels)
* en die koelvinnen zo proper krijgen... hoe geraak je daar toch tussen? :?

anyway, alvast bedankt, met m'n een en 3/4 slag zat ik er blijkbaar niet zo ver naast :)
 
Die stroeve koppeling zou wel eens een probleem met het wormwieltje kunnen zijn.
Dat had ik ook, heeft me zelfs een nieuwe koppelingskabel gekost.
Het demonteren van de koppling is niet zo moeilijk.
Als je het linkerzijdeksel in zijn geheel verwijdert (zijn slechts 3 inbusbouten) kun je de kabel eenvoudig loshalen van de hevel die aan de binnnenzijde van de deksel zit.
Die hevel zit met een kunststof wormwiel bevestigd. Draai dit wormwiel er eens volledig uit en maak het zaakje goed schoon. Daarna nog even smeren en het zaakje weer terugplaatsen.
Als je het deksel er toch af hebt, kun je gelijk controleren of de stift van de koppeling kunt induwen en deze weer netjes terugkomt. Als dat niet zo is, dan zit het probleem helaas ergens binnenin. Zo ver hoefde ik gelukkig niet te gaan.

Groeten,

GerriT250
 
Haha,
dan ben ik al veel dieper gaan zoeken... waar het niet nodig was waarschijnlijk.
Dat zijdeksel zal ik vanavond eens proper maken.
De koppelschijven en dergelijke zijn er ook allemaal al eens uit geweest, en de veertjes heb ik vervangen door iets zachtere(kortere) veertjes omdat diegene die erin zater ... laat ons zeggen onmogelijk juist konden zijn. Koppelplaten verslijten blijkbaar niet op 30 jaar tijd, en voor de rest zag alles er ook nog heel goed uit(practisch nieuw om het "dwaas" te zeggen :P ).
Die stift kan ik moeilijk induwen, daar zit veel druk achter vind ik persoonlijk (ondanks die lichtere veertjes). Maar die verbinding klopt nog steeds, die heb ik ook al nagekeken en opgezocht. uiteindelijk stelt dat niet veel meer voor als 2 metalen staafjes die elkaar ongeveer in het motorblok raken en die afgeduwd worden op elkaar om zo die koppelschijven meer of minder ruimte te geven om te ontkoppelen.
Schakelen gaat, maar als hij stilstaat(met draaiende motor) is het gekkenwerk om hem naar neutraal te brengen. En dat zou nog opgelost mogen worden hé.

bedankt voor je tip van dat stiftje... kheb nooit gedacht dat dat de oorzaak zou kunnen zijn |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan