GTS1000 Klepspeling gemeten - Advies?

d68

Liefst een K
6 mrt 2003
24
2
Hoi allemaal,

Ik heb de klepspeling van m'n GTS1000 gemeten (wat een *!@#* werk om erbij te komen). Ik meet het volgende:

20191018-GTS1000-Klepspeling.PNG


Alle uitlaatkleppen moeten gesteld worden, de 0.12 van #2 laat ik zitten (hoeft alleen de EX nokkenas eruit).

2 vragen:

  • Heeft het nog zin om alle uitlaatkleppen te stellen (of kan er al iets stuk zijn (bijv. 0.16)) Motor liep redelijk goed incl. vermogen)
  • Iemand een adres waar ik passingen (shims) voor dit blok kan krijgen

Thx!
 
gewoon stellen
de Yamaha dealer

zoals je goed kan aflezen uit je tabel, wordt je speling alleen maar kleiner door slijtage.
0.11 is het absolute minimum, 0.12 valt daar NU dus nog binnen, maar IK vermoed dat tegen dat je de volgende keer gaat meten, die onder het minimum gaat zitten. hetzelfde voor 0.13.

mijn advies : alle kleppen zo stellen dat ze tussen halverwege en max staan. dus IN tussen 0.15 en 0.20 en UIT tussen 0.25 en 0.30. het is een kleine moeite extra om nu de inlaat er ook uit te halen, en met wat geluk kan je een hoop pastillen onderling omwisselen en kost het je niets extra aan pastillen.
 
Laatst bewerkt:
Al zijn alle inlaatkleppen 0.12, ze zijn binnen de tolerantie en daar gaat het om. Als hij de volgende keer onder de tolerantie zit is het vroeg genoeg. Yamaha heeft uitgedoktert dat je vanaf de minimum tolerantie tot de volgende inspectie kunt rijden zonder schade, waarom zou je dat zelf beter weten?
Binnen de tolerantie is goed, punt.
 
Je hebt nu toch al 30% van het werk gedaan, EX doe je ook, en dichtmaken moet je ook al, dus het scheelt je maar 10% tijd. Als je van plan bent dat ding te houden kun je bijna alle inlaatkleppen 0.05 ruimer zetten. Volgens mij gaat Yamaha per stap van 0.05 bij de FZR/GTS blokken (?)
 
Ha, ha jullie maken het er niet makkelijker op. Zat zelf al op de lijn van Janbros maar halflive heeft ook een punt :? Volgens WHB is dat pas over 42K.

Ik ga morgen wel even naar Van Meel Motoren (Made, zag ook een MT--01 op de site staan, nog nooit in 't echt gezien) en kijken hoe kostbaar e.a. Rij niet al te veel op deze motor maar wil 'm technisch top hebben.

Vraagje: op de shims die er in zitten staat bijv. 178 of 181 maar op het internet zie ik zal allemaal in veelvouden van 0.05 (180, 175 enz). Zijn dit nog de af-fabriek sims?

Voor de geinteresseerden, mijn meetresultaat van vandaag :

20191018-GTS1000-Klepspeling-1.PNG


grt en thx,

Diederich
 
nou, omdat het zondag is en rotweer: ik heb de kleppen van mn Triumph Tiger 1x laten stellen toen ik hem kocht bij 37k km.
Daarna zou ik het wel zelf gaan doen en had alvast een tooltje gekocht.

6 jaar later en 160k km op de teller stop ik met controleren elke 15k...
wie wil er een nog nooit gebruikt stel tool overnemen?
 
Vraagje: op de shims die er in zitten staat bijv. 178 of 181 maar op het internet zie ik zal allemaal in veelvouden van 0.05 (180, 175 enz).
Zijn dit nog de af-fabriek sims?

Voor de geinteresseerden, mijn meetresultaat van vandaag :

Bekijk bijlage 1436837
Vind ik leuk deze Excel-sheet!
Lijkt bijna of je deze sheet van mij hebt gecopieerd. Ik heb zo ongeveer zelfde in gelijke kleurtjes.
Deze print ik uit en plak die op de kast naast de motor-brug. Makkelijk voor het aflezen!
Als ik de getallen zie zou het maar zo kunnen zijn dat jouw shims dezelfde zijn als op mijn FZ. <niet dus, zie onder>
Voor de FZ is dat extra werk want je hebt 't dan over 20 kleppen!

Met shims met 0.05 verschil zit je altijd goed.
Je weet dat speling altijd krapper wordt. Dus shim kiezen voor inlaat met maat tussen 16 en 21 en voor uitlaat tussen 25 en 30.
Ik heb zelf een bakje met shims en heb in verleden genoteerd welke shims ik waar in het blok heb geplaatst.
Dus op voorhand weet ik al dat ik een shim kan overzetten van bijv cil4 naar cil2.
Maar natuurlijk kan je niet alle shims hergebruiken. De nieuwe shims zijn altijd kleiner. Dus dan moet je naar de dealer.
Dat betekent niet dat je nieuwe moet kopen. Vaak kan je ze voor ca half geld omwisselen tegen de goede maat.
Voor mijn FZ kon ik ze om wisselen bij Goedhart en bij Hans v Wijk.
Als maat al te klein wordt zou je ze ook op maat kunnen laten slijpen. Bijv Motofit Veenendaal kan dat voor je doen.
Echter als je dat nodig hebt zijn de zittingen al wel heel diep ingeslagen. Of je daarmee dan nog verder wil..........?
Dan mss tijd voor kop-revisie.....:?

Inlaat-shims NU niet willen vervangen vanwege het werk lijkt mij een ZEER slechte besparing.
Het meeste werk heb je al gedaan, het blok is al open. Dan maar met ietsje meer werk en alles gelijk goed.
Zoals hierboven gezegd zijn mss foute shims van inlaat zelfs bruikbaar voor uitlaat.
In mijn geval heb ik de puzzle gemaakt door over en weer shims omwisselen, dat ik minimum aantal hoefde vervangen/ omruilen.
Als vrijwel alle shims ca zelfde kleiner worden, kan je de meeste gewoon doorschuiven. De grootste ruil je bij dealer om voor een heel kleine; En KLAAR!

Net effe gecheckt................... Shims NIET gelijk. (had dat hierboven al kunnen lezen toen ze meldden over 'pastilles' )
Shims GTS1000 zijn verschillend met die van de FZ750. GTS met vulplaatjes, FZ heeft busjes.
 
Laatst bewerkt:
Al zijn alle inlaatkleppen 0.12, ze zijn binnen de tolerantie en daar gaat het om. Als hij de volgende keer onder de tolerantie zit is het vroeg genoeg. Yamaha heeft uitgedoktert dat je vanaf de minimum tolerantie tot de volgende inspectie kunt rijden zonder schade, waarom zou je dat zelf beter weten?
Binnen de tolerantie is goed, punt.

zo staat het nergens vermeld in de service manual en is ook maar een aanname van jouw. fijn voor jouw als dat goed werkt je, maar ik denk -en dat is dan weer een aanname van mij ;)- dat je in de minderheid bent.

als er staat dat een krukaslagering een assemblagespespeling heeft van 0.05 tot 0.11 mm en een repair limit van 0.2 en jij meet 0.18 , denk jij dan ook "Yamaha heeft uitgedoktert dat als het nog binnen de limiet zit, het nog mee kan tot de volgende revisie" ?
 
zo staat het nergens vermeld in de service manual en is ook maar een aanname van jouw. fijn voor jouw als dat goed werkt je, maar ik denk -en dat is dan weer een aanname van mij ;)- dat je in de minderheid bent.

als er staat dat een krukaslagering een assemblagespespeling heeft van 0.05 tot 0.11 mm en een repair limit van 0.2 en jij meet 0.18 , denk jij dan ook "Yamaha heeft uitgedoktert dat als het nog binnen de limiet zit, het nog mee kan tot de volgende revisie" ?
Ik deel volledig je mening dat als de boel open ligt, je eigenlijk alles ook wil stellen in een veilig bereik. Toch denk IK dat motorzaken veelal niet zullen stellen als de boel binnen specificatie is. En dat zijn ze simpelgezegd hier wel. Ook een Haynes manual zegt dat je alleen hoeft te stellen bij clearances die buiten de spec liggen.

Als ik TS was sleutelde ik ook lekker even de inlaat as er uit, houd je lekker bezig, geeft een goed gevoel en hij loopt het mooist als ze netjes gesteld zijn.
En waarschijnlijk, zoals eerder vermeld kun je met uitwisselen van de shims een heel eind komen.
 
zo staat het nergens vermeld in de service manual en is ook maar een aanname van jouw. fijn voor jouw als dat goed werkt je, maar ik denk -en dat is dan weer een aanname van mij ;)- dat je in de minderheid bent.

als er staat dat een krukaslagering een assemblagespespeling heeft van 0.05 tot 0.11 mm en een repair limit van 0.2 en jij meet 0.18 , denk jij dan ook "Yamaha heeft uitgedoktert dat als het nog binnen de limiet zit, het nog mee kan tot de volgende revisie" ?
Als je kijkt als onderhoudsmonteur of als "keurmeester"maakt nogal een verschil. Niet de limiet is nog goed genoeg. Ik begrijp dat als je toch alles al los hebt de boel gaat bijstellen tot de middenmaat.
 
Wat goed is hoeft je niet beter te maken het valt binnen de tolerantie.
De yamaha staat niet bekend om wegzakkende kleppen er is niet voor niets 40.000 km controle ,oudere kawa daar integen wel zijn er berucht om kijk en dan word het verhaal weer anders.

Goed is goed en dat kan je niet beter maken.
 
Net effe gecheckt................... Shims NIET gelijk. (had dat hierboven al kunnen lezen toen ze meldden over 'pastilles' )
Shims GTS1000 zijn verschillend met die van de FZ750. GTS met vulplaatjes, FZ heeft busjes.
Klopt, de FZ heeft klepstelhoedjes (uitholling aan onderkant), de FZR 1000 dus ook GTS heeft afaik plaatjes (gladde onderkant). Ik weet dat er bedrijven waren die deze plaatjes iets dunner slepen. Zolang dat aan de onderkant gebeurt (daarom kan het bij FZ hoedjes niet) kan dat geen kwaad omdat dan de geharde bovenkant intact blijft. Geen idee of dat anno 2019 nog steeds gedaan wordt.

disclaimer: als ik jok dan jok ik in commissie, dit is het verhaal zoals ik het ruim 20 jaar geleden eens heb begrepen.
 
Noud, ik spreek jouw verhaal niet tegen.
Bij Motofit kwam slijpen ter sprake. Dat is NIET uitgevoerd omdat busjes nog gewoon te verkrijgen waren in gewenste maat.

De nokkenas van de FZ sleept over de bovenzijde van de klepstoter.
Een shim-hoedje zit op de kop van de klepsteel.
De bovenzijde van het hoedje zit tegen de binnenzijde van de stoter. In principe zou hoedje altijd tegen de stoter moeten liggen.
Maar mss toch bij hoge toerentallen gaat ie ietsje zweven. Dat wordt dan hameren. Hoewel? Zit een oliefilm tussen..................?
Zou dus idd kunnen als geharde laag eraf is dat bovenzijde afgeslepen hoedje kan 'pletten'.
 
zo staat het nergens vermeld in de service manual en is ook maar een aanname van jouw. fijn voor jouw als dat goed werkt je, maar ik denk -en dat is dan weer een aanname van mij ;)- dat je in de minderheid bent.

als er staat dat een krukaslagering een assemblagespespeling heeft van 0.05 tot 0.11 mm en een repair limit van 0.2 en jij meet 0.18 , denk jij dan ook "Yamaha heeft uitgedoktert dat als het nog binnen de limiet zit, het nog mee kan tot de volgende revisie" ?
Een krukas heeft geen inspectie interval dat vergelijk gaat dus niet op. Je moet niet de vraag gaan vervuilen met zaken die niet gevraagd worden. Als jij denkt dat je het beter weet als de fabrikant zou ik je aanraden niet meer met een vliegtuig mee te gaan. In de luchtvaart worden dingen namelijk pas vervangen of bijgesteld als ze buiten de tolerantie vallen. Ook als ze net aan binnen de tolerantie vallen wordt er pas anderhalf jaar later weer naar gekeken.
Die tolerantie is er niet voor niets. Als het verloop te groot is moet je het inspectie interval aanpassen, niet gaan mierenneuken binnen de tolerantie.
 
Toch maar het advies opgevolgd: IN en EX staan nu netjes tussen de WPH limieten. Wat een werk bij deze motor! Maar hij loopt weer netjes, ga nu nadenken over diy-synchroniseren: heb het idee dat dit het on/off gedrag van injectie zou kunnen verbeteren. Groet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan