Guzzi California 3 of intruder (beide jaren ‘80)

Ivie87

Rookie
19 jun 2020
15
13
Goede avond allen,
Ik ben benieuwd naar de voordelen van de een ten opzichte van de ander. Ik ben nog aan het oriënteren voor een motor. Ik ben nu aan het vergelijken tussen een California 3 of een intruder, beide jaren ‘80. Wat zijn de verschillen qua onderhoud, spare-parts, betrouwbaarheid, rij dynamiek en fun?

jullie hebben allemaal veel meer verstand van motoren dus alle input word gewaardeerd.
 
California, 1 van de weinige cruisers uit die tijd met een echte goede wegligging en fatsoenlijke remmen; frame en remmerij zijn zelfde als van de Le Mans.
alleen beetje oppassen met de electra, de knoppen aan het stuur e.d. van sommige guzzi's uit die tijd laat kwalitatief het e.e.d. te wensen over. Blok, frame en rijwielgedeelte zijn redelijk onverwoestbaar; onderdelen leverbaarheid is redelijk zeker omdat Guzzi voor veel modellen en gedurende langer periodes dezelfde technische onderdelen heeft gebruikt en het grootste deel van de onderdelen onderling uitwisselbaar is.
Kijk een op je gemak rond in de diverse guzzi gerelateerde topics; zijn wel veel sleutelfietsen bij omdat een guzzi makkelijk te customizen is (weer omdat de verschillende onderdelen zo makkelijk uitwisselbaar zijn)
Van sommige modellen uit die tijd worden de onderdelen langszaam zeldzaam; maar met een Cali hoef je je daar niet zo druk om te maken die is zoiezo het meest verkochte model dus daar slingert nog wel het e.e.a voor rond.

Mijn eigen Guzzi uit 85 is blok technisch recent volledig gereviseerd en mede omdat ik het ook heb laten stralen (blok was fors doorgepekeld) heeft dat redelijk wat gekost. Maar feitelijk was er technisch niet zo heel veel mis, de 3e versnelling was versleten, de nokkenas is vervangen en de krukas is geslepen, verder standaard geneuzel.......... nieuwe zuigerveren en moderne oliepomp.......... kortom niet vreemds voor een motor met een kilometerstand van 256.000km (die de laatste 100.000 extra op haar flikker heeft gekregen vanwege een redelijke remparachute ernaast), cylinders en zuigers waren nog prima, cardan is ook zo terug geplaatst.........
 
Bedankt voor de reactie. Zo te lezen ben je helemaal guzzi minded. Heb je ook ervaring met de intruders? Ik zat zelf te denken aan een 700. De guzzi verbaast mij niet wat betreft de elektra. Het blijft een Italiaan, maar daar is neem ik aan ook het een en ander aan te doen.
Wat heeft de revisie ongeveer gekost als ik vragen mag?
 
Ik heb op beide gereden, maar niet zelf in bezit gehad. Dus kwaliteit weet ik niet zo. Een intruder is wel een heel stuk kleiner/ ieler dan de guzzi.
Ik zou een intruder al niet willen omdat hij waterkoeling heeft. Hoe minder erop zit hoe beter het is vind ik.
 
Bedankt voor de reactie. Zo te lezen ben je helemaal guzzi minded. Heb je ook ervaring met de intruders? Ik zat zelf te denken aan een 700. De guzzi verbaast mij niet wat betreft de elektra. Het blijft een Italiaan, maar daar is neem ik aan ook het een en ander aan te doen.
Wat heeft de revisie ongeveer gekost als ik vragen mag?

Electra zijn alleen de knoppendozen aan het stuur, de rest is prima te doen. revisie heeft veel gekost; marar dat komt voornamelijk omdat ik echt alles heb laten doen, er zit misschien voor 1500 euro onderdelen in de rest is straalkosten en arbeidsloon. Dus dat kan allemaal goedkoper; er zijn niet zoveel motoren die ook in de winter met pekel en al gebruikt worden....... dus zulke hoge kosten hoef je normaal niet te maken; ik heb zo'n 20 jaar echt alleen motor gereden, weer of geen weer en daar wordt geen enkele motor optisch beter van........

intruder ken ik verder niet, wel een keer op een honda shadow gezeten....... dat hoop ik nooit meer mee te maken......... frame is van bamboe; wegligging als een natte dwijl en remmen doet ie het hardst als je gewoon je voeten op de grond zet
 
Laatst bewerkt:
Electra zijn alleen de knoppendozen aan het stuur, de rest is prima te doen. revisie heeft veel gekost; marar dat komt voornamelijk omdat ik echt alles heb laten doen, er zit misschien voor 1500 euro onderdelen in de rest is straalkosten en arbeidsloon. Dus dat kan allemaal goedkoper; er zijn niet zoveel motoren die ook in de winter met pekel en al gebruikt worden....... dus zulke hoge kosten hoef je normaal niet te maken; ik heb zo'n 20 jaar echt alleen motor gereden, weer of geen weer en daar wordt geen enkele motor optisch beter van........

intruder ken ik verder niet, wel een keer op een honda shadow gezeten....... dat hoop ik nooit meer mee te maken......... frame is van bamboe; wegligging als een natte dwijl en remmen doet ie het hardst als je gewoon je voeten op de grond zet
Thanks, ik ben gister bij een EV wezen kijken maar die viel tegen. Daar was zo al bijna 2000,- kosten aan om te repareren. Morgen bij een Cali 3 kijken van ‘88. Hopelijk is die een stuk beter.
 
Intruder 800 heeft ook een frame van Bami.

M'n vriendin heeft er 1 (is binnenkort ook te koop denk ik, exclusief vriendin). Lopen opzich mooi, niet zo veel karakter als ik van een chopper/cruiser zou willen en bij snelweg snelheden merk je de flex wel.
Ik kom dan ook wel van performance achtige motoren natuurlijk.
 
Intruder 800 heeft ook een frame van Bami.

M'n vriendin heeft er 1 (is binnenkort ook te koop denk ik, exclusief vriendin). Lopen opzich mooi, niet zo veel karakter als ik van een chopper/cruiser zou willen en bij snelweg snelheden merk je de flex wel.
Ik kom dan ook wel van performance achtige motoren natuurlijk.
Ik ben er ondertussen ook wel van overtuigd dat een guzzi mijn ding is en geen intruder. Sowieso karakter en uitstraling van de motor en daarnaast het feit dat ik anders nooit meer welkom ben bij mijn Italiaanse schoonouders.
 
Het is de guzzi California 3 uit 1988 met carburateurs geworden.
 

Bijlagen

  • CAA6A0A2-9FB3-4175-820E-971F93E61B69.jpeg
    CAA6A0A2-9FB3-4175-820E-971F93E61B69.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 37
Geweldige motor lijkt me, beetje van alles.
Goed sturen en moeiteloos touren.
Carbs is een dikke plus, je wil zo min mogelijk elektra op een oude Italiaan.
 
Mooi beestje hoor, complimenten. Ik zit er ook aan te denken om de GL1500 de deur uit te doen en in te ruilen voor een California EV of een 1400 misschien. Ik moet er alleen eentje in de buurt vinden om een proefrit te maken ivm de lengte (1.93m) . Vanaf de eerste jaren van mijn rijbewijs ergens in de jaren 80 overwogen om zo'n ding te rijden, wie weet wordt het nu eens tijd om het ook te doen. En in diensttijd natuurlijk op de V50 gereden, mét blauwe zwaailichten erop. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan