Guzzi Galletto

Doudou

MF veteraan
23 apr 2007
2.606
1
Maastricht
Een vriend van mij heeft had een Guzzi Galletto in de woonkamer staan.
Had, want nu staat ze in de garage.
Een heel mooi masjientje, google maar eens.
192 cc stoterstangen kopklepper.
Monoswing achter, in 1952! Maar dan nog geen hydraulische demper, alleen een verstelbare wrijvingplaat.

Begin deze week hadden we het elektriek, en de algehele staat van het masjientje al eens gecontroleerd, en vandaag was dan de dag....
Verse benzine erin , verse olie, en proberen.
Eerst een paar keer doortrappen zonder contact, dan contact aan, en tweede schop raak. Mooi lopen, de stationair mooi laag en kan nog iets lager.
En dan natuurlijk een proefritje gemaakt!
Ik weet niet hoe lang het beesje heeft stilgestaan, maar ik zou er zo mee op stap durven!
Wat rijden ook die oude motoren toch fijn!
4 versnellingen, en bij een rondje rond het plantsoen kon ik al in de 3e versnelling rijden, en nog steeds soepel.
Nog wat linkjes....



Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Nu, in het tweede filmpje is wel iets meer dan alleen de straat put.
De cameraman had wat problemen met de camera, nu, dat had ik ook toen ik pas begon met de digitale camera!
Het is zeker de bedoeling dat het beesje nog wat vaker wordt uitgelaten.
Rijdt fijn, remt goed, licht werkt nog en de dynamo ook, als het van mij was zou ik er vaak op rijden!
maar de eigenaar zal haar ook vaak uitlaten, dat weet ik nu al.
Piccies van het motorblokje, daar gaan we aan werken.
Normaal gesproken is het beesje bekleed, en dan zie je niet veel van het motortje.
Het is een beetje een hybride tussen een scooter en een motor, er bestaat ook een uitvoering met kleinere bandjes.
Deze heeft 17 inch banden, dat was wel gebruikelijk in die tijd,m'n Puch SG had ook 17 inch.
Verder is het een dry-sump motor, met een olietank van 3 liter, en er zit ook handvervroeging op de ontsteking.
Schakelen rechts, wel 1 omlaag, de rest omhoog.
En als je dan het handboek ziet met de fotoos van het binnenwerk van het motorblok, wat mooi!
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Zoals deze tekening van de eenzijdige krukas .
gallettoblok.jpg


Ik er nog een in onderdelen liggen op zolder zijn echt schitterend opgebouwd en ver voor de tijd uit .
Zoals de eenzijdige achterwiel gelijk aan de eerste uitvoering van Honda maar dan twintig jaar eerder.
 
Laatst bewerkt:
Ja man, die enkele achtervork, dat is mooi he!
Daar zit zelfs een excentriek op voor het kettingspannen.....
Het heeft dan nog geen hydraulische demping, alleen instelbare wrijvingsplaten, en dat is wel zwaar uit de tijd....
je ziet dan toch weer dat veel zogenaamde moderne `uitvindingen` al in de jaren ´50 bestonden. B:V: de Yamaha posilube. Een oliepompje, met een debiet gekoppeld aan de gaskabel. Erg mooi, en m´n Puch SG uit 1954 had dat ook. Een monobras, met excentrische kettingspanner, nu deze Guzzi uit 1952 heeft dat al.
En zo´n plezier om zo´n motooke weer eens tot leven te horen komen!
 
Zoals deze tekening van de eenzijdige krukas .
[afbeelding]

Ik er nog een in onderdelen liggen op zolder zijn echt schitterend opgebouwd en ver voor de tijd uit .
Zoals de eenzijdige achterwiel gelijk aan de eerste uitvoering van Honda maar dan twintig jaar eerder.

Ik ben nog op zoek naar een kado..... laat maar weten waar ik het spul kan komen afhalen! ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan