Guzzi kopen? of toch niet?

Dingezz

MF'er
14 okt 2003
47
0
Vlissingen
Hi, mensen ik zit er over te denken om een guzzi v50iii opknapper te kopen, ik heb zelf geen ervaring met guzzi's dus vraag ik het maar eens aan jullie wat is zo'n beestje nog waard? ik weet dat de huidige eigenaar is begonnen met opknappen en de cilinders heeft vernieuwd, momenteel ontbreken wel de contactpunten en het contactslot is deffect, ik kan dus al niet testen of het blokje goed loopt.. wat is een redelijke prijs voor zoiets en is het de moeite om zoiets te kopen? of kan ik beter een complete ( rijdende ) zoeken?
 
Die V50 hoeft niet veel te kosten. Voor een leuke zit je tegenwoordig tussen de 800/1500 euro.

Ik zou dus denken aan 400/800 euro, afhankelijk van evt. spuitwerk/slecht chroomwerk.
 
Via de Domeinen worden nog wel eens partijen V50's aangeboden.
Die gaan vaak voor nog geen €1000,- weg....
Tuurlijk, vaak hebben ze al een heel leven achter de rug en zijn koppeling en zuigerveren meestal aan vervanging toe.
Als de compressie goed is (de motor hoeft hiervoor niet te lopen),dus motorisch is er "niets" aan de hand,en de motor is verders in een goeie staat,dan zou ik een €1000-1500,- betalen.
Nogmaals: dit is afhankelijk van uiterlijke staat en onderhoud.
Nieuwe banden,remblokken,remleidingen,lampjes etc kunnen je ook al een leuke kostenpost opleveren...
De onderdelenpositie van de 500 is geen echt probleem,er zijn uiteraard wel zwakke punten die soms Guzzi-eigen zijn,maar ook modelafhankelijk.
Lees je eerst effe in in het model,en ga kijken.
Doe dit in het daglicht,en neem iemand mee als je er zelf geen verstand van hebt.
Succes!

Pascal
 
Als je naar de centen kijkt kun je meestal beter een rijdende kopen. Opknappen van iets waar een ander em liever wegdoet dan rijdend maken, is meestal kostbaarder dan je vooraf bedenkt. ;)

Aan de andere kant als je de tijd ervoor hebt en zin hebt om sleutelen te leren kan het een verrijkende ervaring zijn. ;)


Volgens mij zijn er nog zat ruildelen te vinden voor zo'n v50, maar de guzzisten weten dat vast beter. :]
 
Hai, hier moet ik natuurlijk even op reageren ;)

Ik weet niet wat je budget is, maar voor een euro of 1500 worden de 1000SP's aangeboden. Niets mis met een V50, maar een 1000 heeft natuuurlijk een stuk meer vermogen wat erg fijn is.
 
T sleutelen kan ik onder tussen wel een beetje, daarvoor ben ik al genoeg aan motors aan het prutsen geweest :P

weet iemand of er nog speciale dingen zijn waar ik op moet letten bij een v50? en hoe zoe ik of dit een leger motor ( blok ) is?
 
Die leger uitvoeringen pik je er zo uit, zijn meestal groen of blauw, het staat er ook gewoon op. Je zult merken dat er best veel te koop van staan, van die legeruitvoeringen.

Ons leger verruild de V50's voor KTM's...mss kan je er zo een op de kop tikken. Ik denk dat die zowiezo wel goed zijn onderhouden.
 
voor een nato v50 worden ongeveer dezelfde bedragen gevraagd als voor een burger.
de nato heeft echter een andere overbrenging nl die van een v35.
daardoor trekt hij beter maar heeft een lagere topsnelheid.
mijn broertje is ordonance geweest en heeft veertien maanden op zo'n v50 mogen vertoeven.
hij heeft er grote sprongen mee door het terrein gemaakt en de topsnelheid werd ook per maand steeds hoger totdat hij ineens alle olie eruit gooide.
je begrijpt, ik zou niet te veel geld geven voor een nato v50.
volg sjaaps raad op en zoek een zwaardere guzzi.
 
Zelf heb ik ook een leger v50 gehad. Best een leuk ding maar toch iets teveel het gevoel dat ik op een brommert zat. Ik denk dan ook dat je snel bent uitgekeken op een V50. Een zwaardere guzzi is niet te vermaden. bv zo'n oude California 2 met treeplanken maar zonder bankstel (zoals de meeste cali 3 :r )

full
 
Als ik voor een V50 zou gaan, zou ik de Monza nemen. Dat is de kleine Le Mans. Die had ik ooit bijna nieuw gekocht. Maar de motorzaak had een of andere smoes dat de kentekens waren gestolen en toen dacht ik 'La ma zittuh'
 
Van de V50 die er zijn is de Monza zondermeer de leukste, de mijne liep destijds toch nog zo'n 175 km/u op de teller.

De V50 Nato heeft niet alleen een andere overbrenging, maar ook de cylinderkop van de V35, en daardoor chronische ademnood.

Voor iemand die een beetje kan sleutelen is onderhoud aan de V50 een makkie (Guzzi's in het algemeen trouwens). Let ook op zaken als Cardan en kruiskoppeling. Die zijn niet zondermeer "onderhoudsvrij" zoals je van een cardan hoopt te verwachten.

Voor de rest kan ik je alleen waarschuwen dat bij een foute bandespanning de wegligging erg gevaarlijk kan zijn. Je zal niet de eerste zijn die op de snelweg bij 130 een spontane speedwobble krijgt, en dan op een gewone rechte weg onderuit gaat!!

Nog een pluspunt van Guzzi, een van de leukste clubs, met een jaarlijks Boxmeer treffen die z'n gelijke niet kent.
 
Kan je het aanraden, vooral wanneer je een beperkt budget hebt. Ik rijd nu ca. 20 jaar op Guzzi's en heb ontdekt dat met een beetje creativiteit het motorrijden op een Guzzi zo duur kunt maken als je zelf wil. Zo kon er destijds op een V7 een dynamo van een VW kever, kleppen van de FIAT 127, bobine van FIAT 500, etc. Rijd nu al weer 120000 KM op een Cal. 3, en deze heeft me nog nooit in de steek gelaten. Alleen de electische installatie SUCKS!, zoals bij de meest Italiaanse fietsen. Doch het sturen is TOP, en dan dat geluid..... Nothing sounds as good as a Guzzi !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan