Guzzi le mans 1 vs 2

pagode

Die hard MF'er
20 sep 2005
315
0
Asse
Gegroet,

Na wat jaartjes rustig op men CB500f te hebben gereden wordt de honger naar meer cc's steeds groter. Een moderne moto interesseert me niet echt en na wat dromen van financieel onhaalbare ducati's uit eind jaren 70 en caferacerprojecten die jaren zouden duren kwam ik bij de moto guzzi le mans terecht, en dan vooral de 1 en 2 serie.
Is de Le mans een goede keuze als weekendfiets op secundaire banen?

Wat zijn de concrete verschillen tussen beide modellen?

Na wat opzoekingswerk bleek dat beide modellen motorisch quasi identiek zijn, enkel is de eerste versie 25kg lichter, is dit te voelen in het rijgedrag?
Optisch valt natuurlijk de vierkante kuip op bij het tweede model en ik dacht na wat foto-vergelijk ook te zien dat de voorvork verandert was.
Omdat de eerste versie optisch geliefder was zijn er vele latere modellen omgebouwd naar de eerste versie, wat zijn de zeldzame onderdelen waarop ik moet letten bij aankoop om te zien of de versie wel klopt?
Soms zie je ook de ombouw naar een externe oliefilter, werkt dit systeem even goed op dit model?


Wat zijn zoal de richtprijzen voor een goede le mans 1 en 2.

Bedankt alvast voor de informatie
 
hier een foto van een originele 850 Le Mans (ook wel bekent als de 1)

full


bron:
http://www.mgcn.nl/dameijer/Database
 
en hier een wat minder duidelijke van de 2 (in het midden)

full


persoonlijk vind ik de eerste het mooist.......

wat betreft de voorvork: deze is bij de latere le mans modellen (vanaf 2) "omgedraaid" bij het eerste model zitten de remklauwen aan de voorzijde van de vork
 
en of de versie klopt of niet maakt voor een guzzi niet zoveel uit: zo'n beetje alles is onderling uitwisselbaar tussen de modellen omdat de basis van blok en frame identiek is.

bovendien zal je flink moeten zoeken om een 850 Le Mans in origineel staat te vinden en zul je dan ook moeten rekenenen op een flink aanschaf bedrag: van de Le Mans heb ik zo geen voorbeeld bij de hand maar op de site van Lamers stond een paar weken terug een gerestaureerde california uit 1977 voor dik 15.000 euro en ik denk dat je dat voor een 850 Le Mans in concours-staat ook rustig kwijt bent.

ben je minder kritisch en bereidt zelf terug te bouwen naar origineelstaat of maakt het je helemaal niet uit dan ben je voor een paar duizend euro "klaar"........

hou er alleen wel rekening mee dat een guzzi langszaam aan een dure hobby begint te worden; originele onderdelen worden schaarser en de 2e handsprijzen (van onderdelen) beginnen dus flink te stijgen)
maar zolang je voor de electriek bereidt bent modern (desnoods origineel guzzi) spul te gebruiken en 'm niet uit je handen laat vallen is het goed te doen, de blokken en bakken zijn betrouwbaar en dus goedkoop in onderhoud: mijn eigen Guzzi staat op 255.000km en behalve nieuwe kleppen (voor loodvrije benzine) en gereviseerde klep-tuimelaars is er weinig schokkends aan de oude dame gedaan (oke, sommigen zullen de montage van een zijspan voor mijn dochter schokkend vinden maar zij vindt het fantastisch en daar doe je het voor)
 
Hallo,

Ik heb zelf een california 3 en een le mans 3.

Als ik jou was ging ik voor de le mans 3. Het blok is verbetert heeft chroomwand cilinders dikkere carterwand. LM1 heeft alu wand in de cilinder. En een bosch dynamo en startmotor.

Je kan met een paar kleine ingrepen de looks van de LM1 aan de LM3 geven. Je kan de ronde klepdeksels op het vierkante blok plaatsen met tussenring. de hoeken bijwerken van de cilinder. zet er een lm1 tank en zadel op en eventueel kuip. Heb je een degelijke lm1 look a like.

lm1_restauration0.jpg


lm1_restauration1.jpg
 
Na wat jaartjes rustig op men CB500f te hebben gereden wordt de honger naar meer cc's steeds groter. Een moderne moto interesseert me niet echt en na wat dromen van financieel onhaalbare ducati's uit eind jaren 70 en caferacerprojecten die jaren zouden duren kwam ik bij de moto guzzi le mans terecht, en dan vooral de 1 en 2 serie.
Is de Le mans een goede keuze als weekendfiets op secundaire banen?


als jouw secundaire wegen een beetje redelijk geasfalteerd zijn wel , een le mans blijft een behoorlijke hardcore stuurfiets, dus op klinkerweggetjes en in de stad doe je jezelf geen plezier met zo'n ding.
voor de lange afstand daarentegen is het een prima motor.
Al helemaal als je veel wil rijden, in verband met weinig en eenvoudig onderhoud.
maak toch eerst maar een proefrit , de stap van een 500F naar een Guzzi le mans is een flinke, het is niet zeker dat zo'n ding iets voor je is.


Wat zijn de concrete verschillen tussen beide modellen?

alleen de kuip met dashbord, en de toevoeging 2 op het zijkapje.
en de prijs trouwens , een le mans 2 breng een paar duizend euro meer op.
verder zijn ze identiek.

Na wat opzoekingswerk bleek dat beide modellen motorisch quasi identiek zijn, enkel is de eerste versie 25kg lichter, is dit te voelen in het rijgedrag?
Optisch valt natuurlijk de vierkante kuip op bij het tweede model en ik dacht na wat foto-vergelijk ook te zien dat de voorvork verandert was.

zo'n kuip is op de lange afstand wel luxe, je kunt met een le mans 2 rustig een dagje 170 km/uur rijden , met een le mans 1 zou dat terminaal vermoeide nekspieren en een retourtje fysiotherapeut opleveren.


Omdat de eerste versie optisch geliefder was zijn er vele latere modellen omgebouwd naar de eerste versie, wat zijn de zeldzame onderdelen waarop ik moet letten bij aankoop om te zien of de versie wel klopt?
Soms zie je ook de ombouw naar een externe oliefilter, werkt dit systeem even goed op dit model?

kijk naar het framenummer ,de rest kan ondertussen al eens veranderd zijn.
le mans zijnover het algemeen door de vorige eigenaars aardig gemodificeerd,
het goede nieuws is, voor zover ik weet zijn alle onderdelen van zowel de le mans 1 als de le mans 2 nog gewoon te krijgen.

Wat zijn zoal de richtprijzen voor een goede le mans 1 en 2.

eh , wat kost een rode motor?
zonder gekheid , deze vraag is zo niet te beantwoorden.

ik kan je hoogstens wat voorbeelden noemen , mijn le mans 2 kostte vorig jaar 2000 euro , maar het was een schimmelig cafe racer project , dus er zat wel wat werk aan om hem weer origineel te maken.
de laatste echt supermooie le mans 2 die ik verkocht heb zien worden heeft 5500 euro opgebracht.

voor een le mans 1 liggen de prijzen wat hoger, een ik schat ergens tussen de 3500 euro voor een rijdbare opknapper, een hele mooie gaat al richting 8000 euro.
maar ik weet van het laatste jaar geen le mans 1 die in mijn omgeving verkocht is , dus dat is een schatting.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de interessante reacties al collegas.
Ik kwam op het net dit zadel tegen, iemand enig idee waar of door welke piloot dit gebruikt geweest is?
Lijkt me een racezadel uit begin jaren 80.

Ik kan zo niet meteen een specifiek werkplaatshandboek vinden voor de lemans series.
Is dit wat kwalitatief?
http://cgi.benl.ebay.be/Haynes-Manu...es_Manuals_Litterature_ET?hash=item56363d709b

Iemand soms anders een partlist of manual liggen van de 1 en 2 serie, eventueel digitaal?
Zelf heb ik al een partslist voor de le mans 1 en 3 kunnen vinden, dus vraag maar als iemand daar interesse voor heeft.

full
 
Maak er wel eerst een proefritje op en bedenk jezelf wat je ermee wilt gaan doen. Een Lemans is een geweldige motor maar op lagere snelheden bepaald niet comfortabel. Op de snelweg boven 130 km/u zijn lange afstanden geen probleem. Wil je echter binnendoor sportief toeren dan zou ik er meteen een abo op de fysio bijnemen.

Verder zijn de Lemansen (zeker de LM111) betrouwbaar maar wel steeds moeilijker te krijgen en dat geldt ook voor de onderdelen. De prijzen lopen dus ook langzaam maar zeker op. Ik denk dat je voor een LM1 in mooie staat minimaal €6000 tot €8000 kwijt bent. Een LMII is iets goedkoper en een mooie LMIII moet je kunnen vinden voor zo'n €4000. In Duitsland (www.mobile.de) worden de lemansen meer aangeboden dan in NL.

Nou heb ik zelf ook een LMIII die ik een paar jaar geleden heb gekocht. Na het nodige werk inmiddels in een hele mooie staat maar daar is dan ook flink wat geld in gaan zitten, meer dan ik vooraf had bedacht.

Kijk ook eens op de site van de moto guzzi club nederland voor meer info. www.mgcn.nl
 
Bedankt voor de interessante reacties al collegas.
Ik kwam op het net dit zadel tegen, iemand enig idee waar of door welke piloot dit gebruikt geweest is?
Lijkt me een racezadel uit begin jaren 80.
/ea1277a87a6c0e88f0a1305d28a5f16d]afbeelding~[/url]]


het zadel is deel van een tank\kuip\zit combinatie van het merk ed weiss italia.
als je hem mooi vindt het ik de rest van de set hier ook nog ergens liggen...
compleet met de monozit en de dubbele koplampen.
dat vond iedereen in de jaren 80 schitterend.... :+ :+
ik heb mijn le mans weer teruggebracht naar de originele staat

en? al een proefrit gemaakt? 8-)
Ik ben wel heel benieuwd hoe een honda 500 F piloot met een guzzi le mans uit de voeten kan.
 
Laatst bewerkt:
Intussen heb ik al de moto guzzi sport en le mans bible kunnen bemachtigen.
Staan meer verschillen in tussen de verschillende modellen dan dat ik kan onthouden.

Dankzij huub wordt er een van de komende weken ook eens proefgereden, ik weet totaal niet waaraan ik me moet verwachten als ik de reacties hier zo hoor.

Ik houd de 2dehands sites nauwlettend in het oog.

Nog een andere vraag:
Welke versie lafranconi competizione uitlaten is het best geschikt voor de le mans 1 of 2 versie? Die van 38mm of 40mm?
 
Laatst bewerkt:
af fabriek zit er 38 mm op.
je moet serieus gaan tunen voordat de bochten een beperking gaan vormen.

lafranconi competitione heb ik er ook op zitten , ze klinken prachtig, ik heb vandaag nog een uurtje op de le mans gereden,
maar als je veel wil rijden krijg je behoorlijk hoofdpijn van die dingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met 50mm... na een run op de testbank bleek dat het beter liep dan de orginele 44mm

vanaf de kop is hij 47mm en hij wordt steeds groter tot aan de dempers van 51

47 naar 48 naar 51 dempers..het werkt
 
Dankzij huub wordt er een van de komende weken ook eens proefgereden, ik weet totaal niet waaraan ik me moet verwachten als ik de reacties hier zo hoor.

Ofwel wordt je overdonderd ofwel ga je het helemaal niets vinden.
Feit dat je een 500 vierpitter gewoon bent zit er veel kans in dat je volledig overdonderd zal worden.
Niet dat je 500 een minder goede motorfiets is hoor maar dan de zaken zouden anders liggen mocht je van een hedendaagse hypersport fiets afstappen.
 
Neem er even de tijd voor,mijn eertse ritje vond ik ook niet bijzonder..maar het heeft wat.

Een zeer hoge feel good factor..ik rij ook nog veel op modern supersport spul maar heb zeer veel plezier op de Guzzi..hij gaat dus ook niet meer weg.

suc6
 
ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is afgelopen met onze vriend pagode

Nog ff een plaatje erbij van zo'n mooie brommer :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
De guzzi le mans zijn nou niet bepaald zeldzaam, op mobile.de staan er altijd wel een bosje te koop, en lamers heeft er een in nieuwstaat staan.
wel je credit card meenemen, zeker in originele staat beginnen ze kostbaar te worden.
 
Ja die bij Lamers is een beetje duur maar wel met garantie Overigens vraag ik me af of dat zitje origineel is, dacht het niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan