"gwie gwie" geluid voorwiel.. wiellager kaduuk?

daydreamer

MF veteraan
16 mei 2004
2.276
0
Rotterdam
Rijd zaterdag weg bij een vriend, trek weg van de rotonde met open vizier en hoor boven de 50 ineens geluid bij m'n voorwiel.. beetje alsof er iets licht schuurt, maar dan met een frequentie ongelijk aan de draaisnelheid van het wiel. (gwie - gwie - gwie - gwie.. lijkt de beste omschrijving van het geluid :+ )

anyway, vanochtend direct mn schijven gecontroleerd en remklauwen losgehaald.. uitgesloten dat er geluid bij mn blok vandaan komt.. achterwiel op bok laten draaien.. allemaal geen problemen.. stukje rijden, ja hoor nog steeds.. vanavond dus even een voorbok opgepikt bij een maatje en de boel losgehaald omdat ik vermoedde dat de wiellagers weleens versleten/kaduuk kunnen zijn..

volgende geconstateerd:
- bij draaien op as heeft wiel zijdelings iets speling
- bij draaien lager lijkt een iets geluid te maken..

Nu ben ik er redelijk van overtuigd dat 't het lager is, maar zie ik misschien iets over het hoofd..? graag jullie deskundig advies..

In het rijgedrag kon ik overigens verder weinig veranderingen bemerken..
 
Als je het voorwiel eruit haalt en je stopt je wijsvingers in de binnenste lagerschalen voel je dan als het wiel draait ''zware punten'' ?

krijg dat nu lastig getest.. (net de trein gepakt en motor bij ouders laten staan) maar 'k heb wel een voor een de lagers rondgehaald en gevoeld.. en dacht idd iets van weerstand te voelen op een bepaald punt.. verder heb ik het wiel los op de as laten draaien en stilstaand gevoeld of er speling zat op as en voorwiel..

mbt. het remmen... ik heb er niet specifiek op gelet, omdat er ook wat meer randgeluiden zijn.. (remblok op schijf geluid e.d.)
 
Heb je een km tellerconstructie daaro? een mechanische? Zo ja check die ook maar ff.


En speling hoort die niet te hebben zijdelings

Je moet niet vergeten dat als je met de hand draait het lager absoluut soepel hoort te draaien ..als je rijdt komt er druk op en wordt alles verergert
 
Laatst bewerkt:
Heb je een km tellerconstructie daaro? een mechanische? Zo ja check die ook maar ff.


En speling hoort die niet te hebben zijdelings

bij het bekijken van het werkplaatshandboek dacht ik ook ineens aan de snelheids meter ja.. verder niet specifiek gecontroleerd - mn snelheidsmeter maakt echter geen vreemde sprongen ofzo..

heb mn voorwiel iig losgehaald en met as en al klaargelegd, morgen ga ik ff bellen met een bekende zaak in de buurt en stuur ik mn pa ff daarlangs zodat de monteur ff kan voelen en zonodig kan vervangen..
 
Laatst bewerkt:
zijdelingse speling = lagers

een wiel mag geen zijdelingse speling hebben :)
voorwiellagers vervangen, je zult niet de eerste zijn die op zn plaat zal gaan met uitgelopen lagers en zeker niet de laatste (als je ze niet vervangt).

O-) :X (niet gevallen, wel benarde situatie op andermans brommer B|)
 
Laatst bewerkt:
ik bleek te pietluttig te zijn met de lagers.. laten controleren maar waren prima..

't blijkt dat een buisje bij mn telleropnemer in stukken lag, nieuwe laten bestellen en komt vrijdag binnen als 't goed is.. :)

(naar aanleiding van dit topic gevraagd of pa ff goed naar de telleropnemer wilde kijken - toen kwam het aan het licht - voor de zekerheid de lagers nog wel laten controleren)
 
Terug
Bovenaan Onderaan