Hét grote Suzuki DR topic (350 t/m 800)

Gisteren even snel langs de motor gelopen, er zit 0 speling op de koppeling, dus wie weet! Van't weekend proberen!
 
Gisteren even snel langs de motor gelopen, er zit 0 speling op de koppeling, dus wie weet! Van't weekend proberen!

Ik had ook geen speling op de kabel maar die was geknakt., nieuwe kabel was einde slippende koppeling.
Je kan de oude ophangen als hij nog goed is en een trechter boven erop plakken , daar giet je olie in en dan laat je de boel een nachtje hangen met een bakje er onder .
Vaak is de kabel weer soepel genoeg .
 
Blijkbaar heeft het toch wat geholpen (had niet het gevoel dat ik echt veel verschil merkte in de speling), want vandaag gereden (m'n vingers worden nu lekker pijnlijk weer warm) en ik had nergens last van. Heerlijke motor is het toch :)
Bedankt voor het advies van de kabels! Scheelt weer een hoop gedoe.
 
Onderdelen bijna niet meer voor te krijgen geloof ik.
In onderdelen verkopen dan, zou ik zeggen.
 
Hallo beste DR rijders,

Ik heb een DR 400 s uit 1980
maar kan erg lastig een workshop manual van vinden.

Kunnen jullie mij misschien helpen???

groetjes!
 
Heb ze gevonden.

Weet iemand toevallig de intake exhaust ruimte voor het kleppenstellen?

Gegroet,
Tim.
 
Hey,

Ik zit er aan te denken een DR650 te kopen, en wel deze: http://link.marktplaats.nl/653711860
Ik heb er gisteren even op gereden en het leek wel een leuke motor, ik heb alleen werkelijk geen kijk op de techniek van een motor, ik heb ook geen mensen in de vrienden of kennissenkring die me hiermee zou kunnen helpen. Ik heb al eerder een kat in de zak gekocht en daar zit ik niet weer op te wachten eigenlijk.

Zijn er bij deze motor specifieke dingen waarop ik moet letten? Bekende problemen?

Mooiste zou zijn als er iemand in de buurt van Utrecht een uurtje voor mij vrij kan maken voor een paar tientjes en mij advies zou kunnen geven :)

Ik weet trouwens niet of ik het juiste forum heb gekozen voor mijn vraag, maargoed, het gaat om een suzuki DR, dat dan weer wel

Ik hoor graag
 
Hey,

Ik zit er aan te denken een DR650 te kopen, en wel deze: http://link.marktplaats.nl/653711860
Ik heb er gisteren even op gereden en het leek wel een leuke motor, ik heb alleen werkelijk geen kijk op de techniek van een motor, ik heb ook geen mensen in de vrienden of kennissenkring die me hiermee zou kunnen helpen. Ik heb al eerder een kat in de zak gekocht en daar zit ik niet weer op te wachten eigenlijk.

Zijn er bij deze motor specifieke dingen waarop ik moet letten? Bekende problemen?

Mooiste zou zijn als er iemand in de buurt van Utrecht een uurtje voor mij vrij kan maken voor een paar tientjes en mij advies zou kunnen geven :)

Ik weet trouwens niet of ik het juiste forum heb gekozen voor mijn vraag, maargoed, het gaat om een suzuki DR, dat dan weer wel

Ik hoor graag

heb er ook zo een, met inmiddels 107.000 km op de teller, nieuw gekocht in 1995. Enige 'probleem' de kettingaandrijving voor de balansassen, als die in het verleden niet goed gesteld is, dan kan de ketting versleten zijn. Verder zal je de schokbreker wellicht moeten vervangen, doe dan gelijk de veren voor.
Voor de rest: goed 8-) De mijne gaat nooit weg, :} ook al rij ik er niet veel meer op.
 
Hans,

Ik ben een aantal DR 650 blokken aan het reviseren. (zowel kickstart als elektrische start)
Vaak zijn de nokkenas en de 2 klepstoters ingesleten. Gevolg: afgebroken klepstoters en afgebroken kleppen en soms een afgebroken klepgeleiderbus.
De belangrijkste oorzaak is slecht of géén onderhoud. Te weinig olie. (zijn ze gevoelig voor)
Niet tijdig afstellen of vervangen van de nokkenasketting. Niet goed werkende kettingspanner dan wel oliepomp.

Wat betreft de versnellingsbak is het vaak de 2e versnelling die stuk gaat.

Dit even in het kort voor wat betreft de motorische aspecten. (zijn er nog wel een paar)

Op dit forum kun je ook een algemene checklist vinden die je kan helpen om kritisch / objectief naar een aan te schaffen motorfiets te kijken. (weet niet waar die op MF staat)

Op een zuster forum vind je hem hier: http://www.bmwk.nl/webPaginas/aankooptips/word/checklistAankoopMotorfiets.pdf

Google op: aankooptips motorfiets en je vindt er meerdere. (altijd handig) ;)

Als je specifieke vragen hebt, PM me maar.

Vind de vraagprijs van de aangeboden DR650 wel aan de hoge kant.
(ervaringsgegeven)
 
Laatst bewerkt:
Dankje Alexela,

Had ik nog 1 vraagje, Het z'n kop schijnt gereviseerd te zijn. voor zover ver ik weet. alleen een zuiger. Zijn er anderre dingen die afgestelt / geregeld moeten worden??

Nokkkett spannen?
 
Hey,

Ik zit er aan te denken een DR650 te kopen, en wel deze: http://link.marktplaats.nl/653711860
Ik heb er gisteren even op gereden en het leek wel een leuke motor, ik heb alleen werkelijk geen kijk op de techniek van een motor, ik heb ook geen mensen in de vrienden of kennissenkring die me hiermee zou kunnen helpen. Ik heb al eerder een kat in de zak gekocht en daar zit ik niet weer op te wachten eigenlijk.

Zijn er bij deze motor specifieke dingen waarop ik moet letten? Bekende problemen?

Mooiste zou zijn als er iemand in de buurt van Utrecht een uurtje voor mij vrij kan maken voor een paar tientjes en mij advies zou kunnen geven :)


Ik weet trouwens niet of ik het juiste forum heb gekozen voor mijn vraag, maargoed, het gaat om een suzuki DR, dat dan weer wel

Ik hoor graag

Vraag de eigenaar of je een aankoopkeuring mag doen, en neem contact op met Ro van Snelmotoren te zeist Snelmotoren – De beste motorzaak van Utrecht die is er ook op donderdagavond en zaterdag, zal niet veel kosten en je krijgt een eerlijk en deskundig advies, zaak zit op max 15 minuten rijden van Bildhoven ;)

Lukt dat niet wil ik evt wel mee maar ondanks dat ik wel iets verstand heb van motoren heeft Ro er heel veel meer verstand van ;)
 
Laatst bewerkt:
Tim,

Ja, nokkenas ketting spannen met "cam drive chain tensioner".

Maar, ik zou de nokkenasketting ook controleren op de slijtgrens!

(zie je WPH)
 
Hmm na mijn wph goed doorgelezen te hebben is het meer informatie dan sleutelspul.
Iemand die mij eraan kan helpen, het liefst digitaal?
 
Dit weekend mijn DR onder het stof vandaan gehaald. Voorlopig gaat die mijn alp vervangen als woon-werk motor. Komende zomer wil ik met de DR naar Albanië/Griekenland, dus dan kan ik alvast een beetje wennen. Heb hem een jaar geleden gekocht, maar eigenlijk nog weinig op gereden. Afgelopen weekend motor een beurtje gegeven, nieuwe ketting gemonteerd en alle wiellagers laten vervangen, want die zaten muurvast.

Nu heb ik ook een vraag. Er zitten geen ori spiegels meer op en die trillen heel irritant mee bij 100km/uur. Het liefst wil ik de ori spiegels, maar die zijn nieuw best aan de prijs. Iemand ervaring met deze spiegels van japparts? Aan de prijs te zien, gaan ze net zo hard meetrillen. Maar toch benieuwd of iemand hier er wat van weet of een goed alternatief kent.

full
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend mijn DR onder het stof vandaan gehaald. Voorlopig gaat die mijn alp vervangen als woon-werk motor. Komende zomer wil ik met de DR naar Albanië/Griekenland, dus dan kan ik alvast een beetje wennen. Heb hem een jaar geleden gekocht, maar eigenlijk nog weinig op gereden. Afgelopen weekend motor een beurtje gegeven, nieuwe ketting gemonteerd en alle wiellagers laten vervangen, want die zaten muurvast.

Nu heb ik ook een vraag. Er zitten geen ori spiegels meer op en die trillen heel irritant mee bij 100km/uur. Het liefst wil ik de ori spiegels, maar die zijn nieuw best aan de prijs. Iemand ervaring met deze spiegels van japparts? Aan de prijs te zien, gaan ze net zo hard meetrillen. Maar toch benieuwd of iemand hier er wat van weet of een goed alternatief kent.

[afbeelding]


Ik heb wel originele dr 800 spiegels voor je , volgens mij het zelfde maar alle spiegels trillen als een malle op 1 pitters.

Want ik rij overal zonder spiegels tenminste als ik ooit mijn motorblok terugkrijg van de dokter , gaan alleen maar stuk :P
 
Laatst bewerkt:
17 mei moeten we rijden.
Laat die dokter opschieten...

Ik heb wel originele dr 800 spiegels voor je , volgens mij het zelfde maar alle spiegels trillen als een malle op 1 pitters.

Want ik rij overal zonder spiegels tenminste als ik ooit mijn motorblok terugkrijg van de dokter , gaan alleen maar stuk :P
 
17 mei moeten we rijden.
Laat die dokter opschieten...


Ik weet het ! een revisie bedrijf moet een paar lagers in de blokhelften drukken maar er waren wat onduidelijkheden over de maten van de bigend en zo, alle info opgestuurd. Ik kan nu alleen maar wachten :z
 
Ik heb wel originele dr 800 spiegels voor je , volgens mij het zelfde maar alle spiegels trillen als een malle op 1 pitters.
Bedankt voor het aanbod, ik heb voorlopig de spiegels van mijn transalp erop gezet. Die hebben rubbere trillingsdempers en heb nu eindelijk goed zicht op de snelweg.

Heb inmiddels acerbis tankje op suzy zitten, 16L met twee benzinekraantjes. Ik rij gemiddeld 1:24, dus het is een feest qua tanken nu.
IMG-20130509-WA0002.jpg

Nu nog iets qua bagage bedenken. Over 9 weken ga ik op vakantie met de DR. Ik heb nog touratech koffers liggen, maar vraag mij af of dat de juiste keuze is. Toch flink wat gewicht dat je eraan vastbout. Twijfel of ik niet tassen eraan hang. Dit gaat trouwens de route worden:

route_2013.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wauw, mooie route!

Bedankt voor het aanbod, ik heb voorlopig de spiegels van mijn transalp erop gezet. Die hebben rubbere trillingsdempers en heb nu eindelijk goed zicht op de snelweg.

Heb inmiddels acerbis tankje op suzy zitten, 16L met twee benzinekraantjes. Ik rij gemiddeld 1:24, dus het is een feest qua tanken nu.
[afbeelding]
Nu nog iets qua bagage bedenken. Over 9 weken ga ik op vakantie met de DR. Ik heb nog touratech koffers liggen, maar vraag mij af of dat de juiste keuze is. Toch flink wat gewicht dat je eraan vastbout. Twijfel of ik niet tassen eraan hang. Dit gaat trouwens de route worden:

[afbeelding]
 
Jammer, en Barry heeft ook nog het blok uit elkaar.
Ik zal begin juli proberen nog een rit te organiseren

17 mei lukt niet, krijg dan mijn blok terug en zal (waarschijnlijk) ingereden moeten worden als ik hem er weer onder de motor geprutst heb .
 
Terug
Bovenaan Onderaan