Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Misschien hier wat kennis die een verklaring heeft?

Vandaag met neef bij Druijff geweest om onze motoren af te stellen. Allebei met de 954RR. De mijne net voorzien van een aangepast uitlaat. Laatste deel van slip-on naar bolt-on door verloop erop te lassen. Die van neef heeft vervangende titanium bolt-on uitlaat van voor tot achter. Bij mij een gemodificeerde luchtfilterhuis. Klep er uit/af. Zijne niet. Beiden K&N filter erin.

De mijne had 146 pk en 96 nm en komt nu op 151 pk en 100 nm. Die van neef komt van 126 pk en 92 nm naar 130 pk en 94 nm.
Mijne is van 2002 en geeft 70k km gelopen, die van neef is van 2003 en heeft 32k gelopen.

Beide modellen zonder katalysator. Allebei met PC 3 usb.

Wat mij verbaasde is het grote verschil. Heb wel meer SC50ers gezien maar allemaal rond de 145 pk en een verschil van rond de 5 pk. Nooit een verschil van 20 pk.

Wie heeft een verklaring?
Das zeker een groot verschil. Dan moet er toch iets niet in orde zijn maar wat ?? Wat zei Erwin ervan ?

151 aan het wiel is heel netjes voor een 954 met 70.000 ervaring :t
 
Misschien hier wat kennis die een verklaring heeft?

Vandaag met neef bij Druijff geweest om onze motoren af te stellen. Allebei met de 954RR. De mijne net voorzien van een aangepast uitlaat. Laatste deel van slip-on naar bolt-on door verloop erop te lassen. Die van neef heeft vervangende titanium bolt-on uitlaat van voor tot achter. Bij mij een gemodificeerde luchtfilterhuis. Klep er uit/af. Zijne niet. Beiden K&N filter erin.

De mijne had 146 pk en 96 nm en komt nu op 151 pk en 100 nm. Die van neef komt van 126 pk en 92 nm naar 130 pk en 94 nm.
Mijne is van 2002 en geeft 70k km gelopen, die van neef is van 2003 en heeft 32k gelopen.

Beide modellen zonder katalysator. Allebei met PC 3 usb.

Wat mij verbaasde is het grote verschil. Heb wel meer SC50ers gezien maar allemaal rond de 145 pk en een verschil van rond de 5 pk. Nooit een verschil van 20 pk.

Wie heeft een verklaring?
Loopt de HTEV klep wel open bij zijn motor? Lijkt wel of hij ergens geknepen wordt..
 
Erwin had het druk. Hij dacht aan een katalysator maar die heeft er nooit op gezeten. Is een Nederlandse Blade. Ook de flapper verwijderen zou niet zo veel uitmaken zei hij. En was weer met de volgende klant bezig. Mijn vorige 954 had alleen de Bos slip-on en een K&N filter en ging naar 142 pk. Ik ging er vanuit dat die van mijn neef ook in die buurt zou zijn.
Zal een zoektocht worden maar moet je investeren. Compressie meting? Luchtfilter aanpassen, wisselen uitlaat en elke keer op de bank voor resultaat? Is het niet waard.

Hij is natuurlijk wat teleurgesteld maar toch tevreden over hoe de afstelling. Geen gestotter bij lage rpm en pakt lekker op en trekt door. Zal ook een indicatie zijn voor de toestand hoe het blok was/is.

Ben zelf verbaasd over de mijne. 154 fabrieksopgave, flapper er uit K&N erin en andere uitlaat met 151 awpk als resultaat. En dat bij die km stand waarbij het blok niet gespaard is. Circuit en toertocht waarbij stevig werd doorgereden. Dacht ooit aan hetere nokkenassen in te bouwen. Maar is niet nodig blijkt.
 
Loopt de HTEV klep wel open bij zijn motor? Lijkt wel of hij ergens geknepen wordt..
Die is er af door vervangende uitlaat. Maar zou kunnen dat het in het luchtfilterhuis niet goed zit. Heb zelf nog niet gekeken. Dank voor je opmerking. Zal dat huis eens bekijken en ook de flapper verwijderen. Erwin had de slang afgeknepen dus ik nam aan dat dat uitgeschakeld zou zijn cq geen invloed zou hebben.
 
Die is er af door vervangende uitlaat. Maar zou kunnen dat het in het luchtfilterhuis niet goed zit. Heb zelf nog niet gekeken. Dank voor je opmerking. Zal dat huis eens bekijken en ook de flapper verwijderen. Erwin had de slang afgeknepen dus ik nam aan dat dat uitgeschakeld zou zijn cq geen invloed zou hebben.
Ik heb wat rondgekeken op USA honda forums en daar geven leden aan dat ze na afstelling met andere uitlaat zo'n beetje rond de 130 zitten.
Dan is de waarde van je neef zijn fiets vrij normaal.
Heb je een andere tandwiel verhouding misschien, vind ook wat op het grote internet ( alles wat er op staat is waar :+ ) dat dat de meting kan beïnvloeden.
 
Ik heb wat rondgekeken op USA honda forums en daar geven leden aan dat ze na afstelling met andere uitlaat zo'n beetje rond de 130 zitten.
Dan is de waarde van je neef zijn fiets vrij normaal.
Heb je een andere tandwiel verhouding misschien, vind ook wat op het grote internet ( alles wat er op staat is waar :+ ) dat dat de meting kan beïnvloeden.
Klopt, een andere tandwiel verhouding geeft een ander resultaat. Maar wij hebben dezelfde tandwielen voor en achter dacht ik. Beiden niets aan gedaan. Wij hebben wel een totaal ander merk uitlaat maar wel van voor tot achter vervangen. En beiden een K&N filter maar bij mij de flapper eruit en bij hem erin.

Moet wel opmerken dat ik rond de 142 pk had met een titanium slip-on Bos uitlaat die korter was dan die ik nu heb. Die slip-on demper zat op de laatste uitlaatbocht met een buisje over en een buisje in die bocht. Binnendiameter 61 mm. Dat is nu weg en uitlaatgas loopt nu via kegel gelijk naar 90 mm. Zit bij mij dus geen binnenbuisje meer in. De meting zonder afstellen maar met langere carbon einddemper gaf 146 pk aan, na de afstelling zat ik op 151 pk. De langere carbon demper gaf ca 4 pk winst tov de korte titanium slip-on bevestiging met die buisjes.

Dat kan ik begrijpen want er is minder weerstand. Maar in de eindmeting tussen beide Blades een verschil van 20 pk snap ik dus niet.

Maar zal het helemaal nalopen. Van wat jij zegt de tandwielen maar tellen t/m het luchtfilterhuis. Kijken wat de verschillen zijn en of het bij beiden hetzelfde doet bij gasgeven. Mogelijk heb ik gewoon een sterk blok en hij niet?
 
Volgens mij zijn die fabriekswaarden de PK's op de krukas, en de
Ik heb wat rondgekeken op USA honda forums en daar geven leden aan dat ze na afstelling met andere uitlaat zo'n beetje rond de 130 zitten.
Dan is de waarde van je neef zijn fiets vrij normaal.
Heb je een andere tandwiel verhouding misschien, vind ook wat op het grote internet ( alles wat er op staat is waar :+ ) dat dat de meting kan beïnvloeden.
USA fietsen (van sowieso de sc44 en sc50) zijn ook anders geleverd omdat ze daar met andere emissievoorwaarden werken
 
Dit was mijn run van de blade destijds bij Tenkate op de bank:
- 98 benzine.
- stock luchtfilter (behoorlijk vies)
- laser half system met hotcam demper
Verder niks aangepast. Km stand was bijna 48k bij verkoop.

Groeten Sander
 

Bijlagen

  • IMG-20200731-WA0026.jpg
    IMG-20200731-WA0026.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 34
Dit was mijn run van de blade destijds bij Tenkate op de bank:
- 98 benzine.
- stock luchtfilter (behoorlijk vies)
- laser half system met hotcam dem
20230513_130416.jpg
per
Verder niks aangepast. Km stand was bijna 48k bij verkoop.

Groeten Sander
De mijne. 98 benzine, K&N filter, slip-on vanaf blok tot einddemper daarna bolt-on met aangelast verloop, luchtfilterhuis leeg en servo geelimineerd.
 
Had de vorige SC50 af laten stellen bij Power-Point Lutterveldweg en kwam tot 141,36 pk met 96,36 nm. Was bij 1026,87 mBar en 23,98 grC.

Dezelde motor, run bij Ten Kate (actie toen voor 25 euro), 144,4 pk en 104 nm. Was bij 1015,5 mBar en 12 grC. Niets aan de motor gedaan en toch winst. Of ligt dit aan de weersomstandigheden?

De huidige SC50 laten afstellen bij Power Point Lutterveldweg. Kwam tot 142,22 pk en 96,85 nm.
Dezelfde motor, maar na aanpassing demper, kwam in de eerste run bij Erwin Druijff op 146,96 pk en 99,40 nm. (Aanpassing uitlaat leverde dus winst op) Na afstelling kwam Erwin op 151,17 pk en 100,99 nm.

Blijft raar dat afstellen en meten bij verschillende bedrijven. Moet wel opmerken dat de SC50 nu merkbaar sterker is.
Vrijdag op Zandvoort maar verder ervaren.
 
Misschien hier wat kennis die een verklaring heeft?

Vandaag met neef bij Druijff geweest om onze motoren af te stellen. Allebei met de 954RR. De mijne net voorzien van een aangepast uitlaat. Laatste deel van slip-on naar bolt-on door verloop erop te lassen. Die van neef heeft vervangende titanium bolt-on uitlaat van voor tot achter. Bij mij een gemodificeerde luchtfilterhuis. Klep er uit/af. Zijne niet. Beiden K&N filter erin.

De mijne had 146 pk en 96 nm en komt nu op 151 pk en 100 nm. Die van neef komt van 126 pk en 92 nm naar 130 pk en 94 nm.
Mijne is van 2002 en geeft 70k km gelopen, die van neef is van 2003 en heeft 32k gelopen.

Beide modellen zonder katalysator. Allebei met PC 3 usb.

Wat mij verbaasde is het grote verschil. Heb wel meer SC50ers gezien maar allemaal rond de 145 pk en een verschil van rond de 5 pk. Nooit een verschil van 20 pk.

Wie heeft een verklaring?

Versleten ketting
Aanlopende achterrem
Versleten wiellagers
Achterwiel niet goed vastgezet
Ketting uitlijning niet goed
Zwaardere ketting (530) ipv een lichtere (525 bijvoorbeeld)
Andere achterband met minder grip/meer slip
Andere luchtdruk/temperatuur. De software van de bank gaat dan compenseren/berekenen met andere waarden tot gevolg
Andere benzine getankt
Vieze injectoren
minder benzine opbrengst
PC die niet goed werkt
Gasklepsensor die verkeerde waarden doorgeeft aan de ECU
Sensor in de airbox die andere waarden doorgeeft aan de ECU
Gasklep die niet helemaal open gaat?

Zoveel variabelen en sommigen die de output van een momentmeting heel anders uit kunnen laten komen :Y
Hoe waren de AF metingen? Zijn die allemaal uitgevoerd met een afgedopte PAIR slangen?
 
Als ik het zo lees dan is het een wonder als de metingen nagenoeg gelijk zouden zijn. *D

Heb er op gelet dat de slang dichtgeknepen werd bij onze motoren. Met de SC57 was Erwin dat vergeten. Toen dat hier geopperd werd omdat ik een hoog verbruik had, heeft hij kostenloos opgelost.
 
20230519_172736.jpg


Ik heb de blade gisteren ook maar weer eens uitgelaten.
Ik had van de week in een avond een mooie 2 daagse trip uitgestippeld.
Snel afzakken tot net onder Aken, dan de eiffel door via de echte kleine stuurwegen naar de vulkaaneifel, en dan na een kleine 500 km zou ik gaan kamperen tegen de Luxemburgse grens.
Toen ik daar echter rond een uur of 15 al in de buurt was had ik helemaal nog geen zin aan kamperen of te stoppen met motorrijden, dus maar verder gegaan met de route die ik had uitgezet voor vandaag.
Langs de grens Luxemburgs-Duitsland omhoog, toen de eiffel weer door en net onder Keulen de autobahn weer op en toen was ik om 23u gisteravond weer thuis na 900 km super lekker gereden te hebben
 
Bekijk bijlage 1881216

Ik heb de blade gisteren ook maar weer eens uitgelaten.
Ik had van de week in een avond een mooie 2 daagse trip uitgestippeld.
Snel afzakken tot net onder Aken, dan de eiffel door via de echte kleine stuurwegen naar de vulkaaneifel, en dan na een kleine 500 km zou ik gaan kamperen tegen de Luxemburgse grens.
Toen ik daar echter rond een uur of 15 al in de buurt was had ik helemaal nog geen zin aan kamperen of te stoppen met motorrijden, dus maar verder gegaan met de route die ik had uitgezet voor vandaag.
Langs de grens Luxemburgs-Duitsland omhoog, toen de eiffel weer door en net onder Keulen de autobahn weer op en toen was ik om 23u gisteravond weer thuis na 900 km super lekker gereden te hebben
Zo dan! 900km is wel echt een mannenrondje! :} heerlijke omgeving! Alleen voor niks je camping gear meegesleept dus, achja
 
Afgelopen vrijdag met wat maten nog een mooie rit gemaakt richting Twente en een stukkie Duitsland gemaakt en toen ik s'avonds weer thuis aankwam stond er een mooie 642km op het klokje. Het weertje hadden we mee en bijna alles, op een stukje terug over de 30 naar het zuiden binnendoor gedaan. De Felsenmuhle was helaas al gesloten toen wij daar aankwamen maar het weggetje er naartoe 2x gedaan, gewoon omdat het kan! :+
Wat plaatjes van de dag en een stukje film van het Felsenmuhle weggetje,
 

Bijlagen

  • 20230519_093111.jpg
    20230519_093111.jpg
    489 KB · Weergaven: 30
  • 20230519_131248.jpg
    20230519_131248.jpg
    531,4 KB · Weergaven: 28
  • 20230519_132503.jpg
    20230519_132503.jpg
    432,8 KB · Weergaven: 29
  • 20230519_140431.jpg
    20230519_140431.jpg
    478,5 KB · Weergaven: 27
  • 20230519_183204.jpg
    20230519_183204.jpg
    414,4 KB · Weergaven: 27
  • 20230519_191027.jpg
    20230519_191027.jpg
    370,5 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Zo dan! 900km is wel echt een mannenrondje! :} heerlijke omgeving! Alleen voor niks je camping gear meegesleept dus, achja
die campingspullen wegen niet zo heel erg veel, dus daar heb ik niet zoveel last van onderweg.

ik had nog nooit eerder zo'n lange dagtrip gemaakt; zelfs niet in mijn jonge wilde jaren ;)
maar dit biedt wel mooi perspectief voor een toekomstige trip; want het viel me enorm mee hoe makkelijk het me afging.

nu is de blade natuurlijk ook super comfortabel als lange afstandsmachine, dus zo heel erg gek is het nu ook weer niet 😍
 
Ik snap niet dat je zo ver weg wil wonen @VFR nelis , felsenmühle ben ik binnen een half uurtje.. :+ :+
Zijn trouwens wel mooiere wegen in die buurt, en daar rijden ze minder met de onopvallende Polizei BMW's rond dan de weg van/naar Felsenmühle..
 
Ik snap niet dat je zo ver weg wil wonen @VFR nelis , felsenmühle ben ik binnen een half uurtje.. :+ :+
Zijn trouwens wel mooiere wegen in die buurt, en daar rijden ze minder met de onopvallende Polizei BMW's rond dan de weg van/naar Felsenmühle..
Tja, maar de Eifel/Ardennen en Luxemburg is ook mooi rijden en daar ben ik dan weer zo.

Ieder jaar wel minimaal een x richting Twente, wonen wat maten van mij in die hoek, Eibergen, Almelo en Enschede. Deze heb ik overgehouden aan de tijd dat we allemaal VFR reden en we gaan ook ieder jaar een week toeren met elkaar. Toen de de VFR 1200 uitkwam zijn we eigenlijk allemaal overgestapt naar iets anders want dat vonden we geen Sport/toer motor meer en zoals @EHE al aangaf is de Blade ook prima te berijden als Sport/Toer motor dus voor mij als sportieve toerder de ideale reispartner :t
 
Tja, maar de Eifel/Ardennen en Luxemburg is ook mooi rijden en daar ben ik dan weer zo.

Ieder jaar wel minimaal een x richting Twente, wonen wat maten van mij in die hoek, Eibergen, Almelo en Enschede. Deze heb ik overgehouden aan de tijd dat we allemaal VFR reden en we gaan ook ieder jaar een week toeren met elkaar. Toen de de VFR 1200 uitkwam zijn we eigenlijk allemaal overgestapt naar iets anders want dat vonden we geen Sport/toer motor meer en zoals @EHE al aangaf is de Blade ook prima te berijden als Sport/Toer motor dus voor mij als sportieve toerder de ideale reispartner :t
qua rijlocaties wat echt sturen betreft woon jij veel mooier dan wij in twente...
maar ach; even 2 uur gas geven en ik ben in Sauerland of Eiffel en vanaf daar kan je op heel veel mooie plekken komen en ook nog eens via mooie wegen en die A31 die is vooral zoals vrijdagavond om een uur of 22 zo weg gekauwd.... al heb ik dan wel hinder van mijn comfortabele SB stuur; cruisen op 150 is nog wel relaxed, maar daarboven wordt het als snel niet meer relaxed en richting de 200 is het echt een gevecht tegen de elementen. Maar dat heb ik er graag voor over. Verder ging het echt perfect; geen pijnlijke knieën gehad ondanks mijn lange benen en een zere kont al helemaal niet
 
Ik heb van het weekend een quickshifter expansion module op de SC57 gezet.
Die miste ik nog dus mijn quickshifter deed niets boven de 7.500 toeren omdat de 2e rij injectoren niet werden onderbroken.

Nu zit ie erin en werkt goed, echter heb ik wat horror verhalen over versnellingsbakken gehoord.
Ik wil de huidige motor de komende paar jaar houden zonder versnellingsbak revisie :+.

Ik heb de boel als volgt afgesteld en ik moet zeggen dat het heel netjes schakelt zonder merkbaar protest uit de bak of rare bonken of andere dingen:

IMG_20230523_142729178.jpg


Is quickshifter van 1 naar de 2 slecht voor de bak?
En is er een minimaal aantal toeren waar ik me aan moet houden?
Een langere onderbreking van de injectie lijkt me beter voor de bak of zitten hier ook nadelige effecten aan?


IMG_20230522_142229031.jpg

Wat ik eigenlijk wil weten is of de SC57 bak van peperkoek is of dat ik me niet druk hoef te maken :+
 
Als je kilometers wilt maken, slopen die quickshifter..
Mijn mening? Leuk voor op het circuit, mist het echt niet op de weg.. Hier in de buurt rijdt een '92 SC28 met 260K op de klok rond, zonder quickshifter en nog zijn originele, niet gereviseerde, bak. Dat soort km standen kom ik nooit tegen mét quickshifter..

Op den duur gaan álle bakken eraan met een quickshifter, de vraag is echter of het bij jou gebeurd, of bij je opvolger..
 
Heb het hier eerder gedeponeerd, zowel op SC50 als op de SC57 een QS. Had ze eerst op 3000 rpm minimaal staan maar de 3e versnelling van de SC50 begaf het. Hoorde toen dat de bak van een Honda niet gemaakt is voor een QS. Die doen het alleen goed als Honda ze zelf er op heeft gezet.

Aangezien je bij bepaalde toerentallen ook zonder QS en zonder koppeling kunt schakelen, is het zoeken naar die rpm. Ik dacht dat je bij 6000 rpm en wat druk tegen je pookje zonder koppeling kunt schakelen als een warm mes door de boter.
Dus heb op beide motoren de minimale rpm op 7000 gezet voor de QS. En meestal schakel ik op de weg onder dat toerental en op het circuit daar boven. Ben het dus met Oooosterling is dat je het beter op het circuit kunt gebruiken.

En voor de duidelijkheid, op de SC50 zit een PowerCommander QS en op de SC57 een Healtech. Het gat tussen 1 en 2 vind ik te groot dus daar gebruik ik de QS nooit. Heb nog geen problemen gehad de laatste 4 jaar.

Dit is mijn ervaring, een ander heeft mogelijk een andere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan