Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Tijdens mijn trackday 4 juni JL stond er iemand met een circuitfiets voor me bij de keuring, de ketting van dat ding stond strak als een snaar; de uitdrukking op het gezicht van de keurmeester was een en al verbazing toen hij dat constateerde.
Als hij daarmee was gaan rijden was het al snel misgegaan...........en ook gevaarlijk voor de rest, als het lager kapot loopt; olie op de baan.
 
Prima deze vragen. Conclusie mag zijn dat elke motorrijder die een circuitdag doet zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en zelf alles naloopt op veiligheid. Zowel motor als kleding.

Toen ik bij MSL was stonden wij met 3 man alle motoren technisch te controleren.
Remmen, remblokjes, profiel banden etc.
Maar keken ook naar kleding, echter geen rugprotector.
Het waren toen zonder voorgeschreven regels de onderdelen waar er binnen MSL naar gekeken werd.

Bij de ZAC werd er wat strenger gekeurd. Naast kleding ook op techniek waarbij er zelfs geluidskeuringen (geluidsisolerende materialen toegepast?) waren en kettinggeleiders. Ik heb zelfs nog helmen gekeurd op typegoedkeuring, leeftijd, schade, verf en stickers. Ook werd er toen gecontroleerd op tenminste een rugprotector. Zelf handmatig gedaan bij het opstellen.
Aangezien dat meer professioneel was waren de eisen hoger.

Bij MacZandvoort wordt je motor en kleding ook weer anders gecontroleerd voor het vrijrijden. Daar wordt zelfs met een dB meter de geluidssterkte gemeten. Te hoog is niet rijden.

Ik kan er naast zitten maar denk dat de helmlijst met typegoedkeuring er niet meer is, tenminste niet meer bij de KNMV welke lijst ik hanteerde bij de keuring. Er is wel een helmkeuring maar een lijst heb ik niet gezien. Misschien is het er wel maar ik doe al jaren geen technische keuring meer en zoek die niet meer op. Niet op de circuits, niet meer bij MSL en ook niet bij 2TE.

Bij MSL wilde ik ook dat vrouwen met lang haar dit niet buiten hun pak maar in hun pak droegen. De laatste jaren zag ik dat vrouwen met lang haar onder hun helm en loswapperend rondreden. Tot de laatste keer op Assen. Toen werden de vrouwen daarop geattendeerd. Mogelijk ook mannen. Een goede zaak volgens mij.

Sinds ik bij 2TE zit hou ik mij niet bezig met al deze aspecten. Er zijn wel keurmeesters wat prima is. Waar zij naar kijken weet ik niet. Op Lelystad wordt er niet gekeurd maar daar ligt de snelheid ook stukken lager. Daar kijk ik naar mijn groep en doe een visuele keuring. Maar kan dan niet alles zien natuurlijk.

Ik denk dat elke organisatie er anders tegenaan kijkt. In eerste instantie zal het om geld gaan en in tweede om de beleving en tevredenheid van de deelnemer. Als zijn motor afgekeurd wordt zal dat negatieve reacties oproepen dus slechte reclame. Dat het om de veiligheid gaat wordt door de rijder niet zo ervaren. Die kan niet rijden en is zijn geld kwijt.

Heb het meegemaakt dat iemand zijn remblokjes niet wilde vervangen. Hierop was mjjn reactie dat als hij zichzelf tepletter zou rijden mij dat niets meer uitmaakte want hij was gewaarschuwd. Maar de ellende is dat je bijna altijd een ander meeneemt en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Dus geen goedkeuring.
Ook meegemaakt dat iemand met een Duc slechte kleding en helm droeg. Gaf aan dat ik het niet snapte. Zoveel uitgeven aan een motor maar bezuinigen op je eigen veiligheid.

Je kunt niet van elke commerciële organisatie verwachten dat zij alle reglementen bespreken of doorgeven aan de vrijwilligers of de vrijwillige keurmeesters opleiden. Dat zou de prijs opdrijven. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de rijder zelf. Die komt tenslotte ook op de motor voorafgaand aan de dag over de openbare weg naar het circuit. En we weten allemaal hoe wij naar een circuit rijden of zelf rijden op een mooie dag. Dus wel met je 'ongekeurde motor' naar het circuit rijden en daar vragen stellen over keuringseisen die de keurmeester moet hanteren?

Dan maar geen keuring? Jazeker wel. Maar zie het als die extra ogen. Ben een pietlut als het op mijn motor aankomt. Loop alles altijd na. Maar de vorige keer op Assen bleek toch dat op het rempedaal het asje kwijt was waar je met je voet op drukt. Heb daar een boutje ingezet voordat ik de baan opging. Kan mij dus ook overkomen. Op de weg gebruik ik de achterrem niet, op de baan wel als ik geen voorrijder ben. Was er dus blij mee met die extra keuring.

Mijn conclusie is dus dat elke motorrijder zijn eigen zaakjes op orde moet hebben. Dat een keurmeester een extra controleur is om te kijken of er op hoofdlijnen aan de voorschriften is voldaan. De verantwoordelijkheid dient bij de motorrijder te liggen omdat je anders wel heel vreemde juridische aansprakelijkheden krijgt die onze sport de nek omdraait.

De discussies zullen nu wel losbranden, een goede zaak. Mocht daaruit voortkomen dat er meer veiligheid komt, zal ik dat toejuichen en zeker meenemen binnen 2TE.

Nog veel leuke en veilige circuitdagen toegewenst.
 

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie.

Ik zie de dingen als rijder en weet dus niet precies hoe het er "aan de andere kant" aan toe gaat en vind het dan ook leuk om van jou wat dingen te kunnen lezen :t

Aangezien het nogal een flink stuk tekst is, zal ik hieronder even wat dingen knippen en plakken om er inhoudelijk op verder te gaan.


Bij de ZAC werd er wat strenger gekeurd. Naast kleding ook op techniek waarbij er zelfs geluidskeuringen (geluidsisolerende materialen toegepast?) waren en kettinggeleiders. Ik heb zelfs nog helmen gekeurd op typegoedkeuring, leeftijd, schade, verf en stickers. Ook werd er toen gecontroleerd op tenminste een rugprotector. Zelf handmatig gedaan bij het opstellen.
Aangezien dat meer professioneel was waren de eisen hoger.

Dat is ook wel begrijpelijk, als je meedoet aan de ZAC ligt het tempo vaak wat hoger en kan ik me voorstellen dat de technische eisen aan de motor wat strenger bekeken worden.

Aan de andere kant zijn sommige dingen soms wat krom. De laatste keer dat ik bij RSZ reed was er een jongen waarvan de motor werd afgekeurd omdat de achterband te ver versleten was.
De reden was dat de band geen hele dag meer mee kon en hooguit nog een sessie of 3 mee kon en de man kon dus eerst een andere band gaan monteren voordat hij goedkeuring kreeg.

Misschien ben ik naïef hoor, maar ik heb op een circuitdag vaak een extra set wielen bij me, voor het geval het wisselvallig weer is of als er iets met de andere wielen zou zijn. Als ik weet dat mijn band(en) bijna versleten zorg ik dat ik een andere set bij me heb die ik dan daar ter plekke laat monteren.
Ik vindt het dan wat vreemd dat er dan zomaar gezegd word dat je dan eerst je bandje maar moet laten vervangen.

Verder valt het me wel op als de algemene staat van je motor gewoon netjes is de keuring vaak niet veel voorstelt, mensen die een motor half aan elkaar hebben hangen met tape enz. worden voor mijn gevoel ook kritischer bekeken.
Verder heb ik tegenwoordig zaken zoals remklauwbouten, dB killer enz. voorzien van borgdraad. Het is eigenlijk wat overdreven misschien en ik draai altijd alles netjes op moment vast, maar het is een kleine moeite om er even een stukje borgdraad doorheen te halen en mocht er ooit iets niet goed vastzitten kunnen in ieder geval niet de remmen los komen of dat iemand een dB killer kopt op de baan! ;)

Over de keuringen van de helmen: Ik lees dat je helmen gekeurd hebt en ook gecontroleerd hebt op verf en stickers.
Net zoals op bouwhelmen mogen er eigenlijk geen stickers op geplakt worden, maar vervolgens krijg je een helmsticker als je de briefing gehad hebt (MSL) of een sticker om aan te tonen dat je helm is goedgekeurd (RSZ) :?

Bij MSL wilde ik ook dat vrouwen met lang haar dit niet buiten hun pak maar in hun pak droegen. De laatste jaren zag ik dat vrouwen met lang haar onder hun helm en loswapperend rondreden. Tot de laatste keer op Assen. Toen werden de vrouwen daarop geattendeerd. Mogelijk ook mannen. Een goede zaak volgens mij.

Dit vind ik een goede zaak. Het is mij ook weleens opgevallen dat er een staart onder de helm uit wapperde en zeker bij een glijpartij weet je maar nooit waar deze staart tussen kan komen :X

Ik denk dat elke organisatie er anders tegenaan kijkt. In eerste instantie zal het om geld gaan en in tweede om de beleving en tevredenheid van de deelnemer. Als zijn motor afgekeurd wordt zal dat negatieve reacties oproepen dus slechte reclame. Dat het om de veiligheid gaat wordt door de rijder niet zo ervaren. Die kan niet rijden en is zijn geld kwijt.

Dat van de slechte reclame betwijfel ik. Iedereen die op het circuit gaat rijden weet (of zou moeten weten) dat de motor technisch gewoon in orde dient te zijn.
Persoonlijk zou ik er niet zo vrolijk van worden als ik van de baan gekegeld zou worden omdat iemand zijn motor technisch niet in orde zou hebben en toch op de baan gelaten is.

Heb het meegemaakt dat iemand zijn remblokjes niet wilde vervangen. Hierop was mjjn reactie dat als hij zichzelf te pletter zou rijden mij dat niets meer uitmaakte want hij was gewaarschuwd. Maar de ellende is dat je bijna altijd een ander meeneemt en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Dus geen goedkeuring.
Ook meegemaakt dat iemand met een Duc slechte kleding en helm droeg. Gaf aan dat ik het niet snapte. Zoveel uitgeven aan een motor maar bezuinigen op je eigen veiligheid.

Dat is vooral erg egoïstisch van diegene, want als hij zichzelf te pletter rijdt zijn het wel alle andere mensen die eronder lijden. Ten eerste de baco's/medici die de beste man moeten helpen maar uiteindelijk ook de rijders omdat de sessie stilgelegd zou worden.
Uiteindelijk valt er op zo'n circuitdag niks te winnen maar wel te verliezen en het is het niet waard om met een hoop schade of nog erger naar huis te gaan omdat de boel technisch niet goed is.
Feit blijft dat het een hobby is die heel leuk is, maar ook zeker niet zonder gevaren.
Ik denk dat je ook wel had meegekregen dat ZAC rijder Tommie Megens een paar weken geleden is verongelukt op het circuit van Zolder, dit had weliswaar niks te maken met technische mankementen maar het drukt ons wel weer met de neus op de feiten dat deze hobby niet geheel zonder gevaren is.

Je kunt niet van elke commerciële organisatie verwachten dat zij alle reglementen bespreken of doorgeven aan de vrijwilligers of de vrijwillige keurmeesters opleiden. Dat zou de prijs opdrijven. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de rijder zelf. Die komt tenslotte ook op de motor voorafgaand aan de dag over de openbare weg naar het circuit. En we weten allemaal hoe wij naar een circuit rijden of zelf rijden op een mooie dag. Dus wel met je 'ongekeurde motor' naar het circuit rijden en daar vragen stellen over keuringseisen die de keurmeester moet hanteren?

Dan maar geen keuring? Jazeker wel. Maar zie het als die extra ogen. Ben een pietlut als het op mijn motor aankomt. Loop alles altijd na. Maar de vorige keer op Assen bleek toch dat op het rempedaal het asje kwijt was waar je met je voet op drukt. Heb daar een boutje ingezet voordat ik de baan opging. Kan mij dus ook overkomen. Op de weg gebruik ik de achterrem niet, op de baan wel als ik geen voorrijder ben. Was er dus blij mee met die extra keuring.

Mijn conclusie is dus dat elke motorrijder zijn eigen zaakjes op orde moet hebben. Dat een keurmeester een extra controleur is om te kijken of er op hoofdlijnen aan de voorschriften is voldaan. De verantwoordelijkheid dient bij de motorrijder te liggen omdat je anders wel heel vreemde juridische aansprakelijkheden krijgt die onze sport de nek omdraait.

De discussies zullen nu wel losbranden, een goede zaak. Mocht daaruit voortkomen dat er meer veiligheid komt, zal ik dat toejuichen en zeker meenemen binnen 2TE.

Nog veel leuke en veilige circuitdagen toegewenst.

Hier sluit ik me volledig bij aan :Y

Het is gewoon erg belangrijk om je zaakjes op orde te hebben, zowel technisch als qua uitrusting en een extra controle door iemand anders is alleen maar goed want je kan altijd iets over het hoofd gezien hebben zoals bijvoorbeeld wat jij had met het rempookje.
 
Dank voor je reactie Joep.
Als ik je reactie lees ben je het mij eens dat de rijder op de eerste plaats zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen materiaal. Moet toegeven dat jij meer doet of hebt gedaan aan je motor dan ik. Hulde hiervoor.

Toch nog een aanvulling:
Je krijgt een goedkeuringssticker op je motor na goedkeur. Die is geldig voor de dag. Als er gezien wordt dat de banden of remblokken versleten zijn of nog 2 sessies mee kunnen, dan zou je na die 2 sessies weer moeten keuren. Ofwel, dan moet je administratie bijhouden of uitgaan van het vertrouwen. Werkt niet. Ook omdat de keurmeester zelf een rijder is en niet de hele dag als keurder rondloopt of beschikbaar is. Daarnaast wordt vergeten dat op een circuitdag de slijtage sneller gaat.

Alle motoren worden nagelopen maar het is waar dat een motor die er slecht onderhouden uitziet meer aandacht krijgt dan een motor die er tip top uitziet. Het is in 7 van de 10 gevallen een indicatie van minder aandacht dus meer kans op gebreken.

Je hebt een punt over de sticker. Bedenk twee dingen. 1. Je moet een indicator hebben van gekeurdheid. Dat de controleur op de baan snel kan zien dat de helm voldoet. 2. Een klein stickertje onder op de zijkant geeft minder problemen dan een reclamesticker midden voor op de helm om maar wat te noemen. Heb eens bij Ferry Brouwer een seminar over helmen en helmtesten bijgewoond. Je wil niet weten waaraan een helm moet voldoen en dat er toch onveilige helmen in de omloop zijn.

Ik spreek uit ervaring over de slechte ervaring. Niet dat het vaak voorkomt gelukkig want bijna iedereen begrijpt het. Maar heb echt meegemaakt dat iemand die geen goedkeur kreeg dit op internet plaatste. En dat is een medium die je kan breken. Ging om remblokjes. Weinig vlees dus advies was ze laten vervangen. Toen nog bij Danny Stoel de bandenman en klein materiaal. Gedacht werd dat ze wel meekonden maar zelfs na aangeven dat vooral de blokjes sneller slijten op een circuitdag werd geen gehoor gegeven. Kreeg later een review onder ogen dat er navraag gedaan was bij een motorzaak of de blokjes nog meekonden wat natuurlijk beaamd werd. Dus was MSL een geldwolf die alleen maar de kosten opdreef. Dat het over een circuitdag ging zal er bij de motorzaak mogelijk niet bij gezegd zijn. Zijn wel meer gevallen bekend maar noem deze van mijn eigen ervaring.

Tot slot ben ik het met je eens dat de rijder zelf ervoor moet zorgen dat zijn materiaal in orde moet zijn. Niemand staat te juichen als hij onderuit wordt gereden door een ander. En dat proberen de keurmeesters juist te voorkomen.

Heb het meegekregen van Tommie ja. Heel triest. Heb zelf dodelijke ongevallen meegemaakt als baco. Dat vreet er bij mij wel in kan ik zeggen. Laat staan bij het thuisfront en vriendenkring. Maar sta er ook altijd bij stil als het buiten het circuit gebeurd.

Wij hebben een pracht sport die naast de snelheidbeleving, het gevoel van vrijheid, het genieten van een brok techniek etc. o zo kwetsbaar is. Laten wij dat niet vergeten.
 
Bedenk mij toch nog iets. Geluid is ook een leuk discussiepuntje. Bij MSL werd bij twijfel altijd de dB meter erbij gepakt. Te hard? Evenals bij MacZandvoort geen deelname. Dit gaat niet omdat zij geen herrie willen maar omdat het organiseren van een circuitdag verboden wordt als je als organisatie boven de norm komt.
En dat komt weer vanuit milieueisen. Een circuit krijgt een aantal herriedagen per jaar. Zo mag Assen op o.a. de TT en de WSBK teveel herrie maken. Gaan ze over die norm dan krijgt het circuit een boete of vervallen er zelfs evenementen. Dat wil niemand. Niet het circuit, niet de organisatie van het evenement en ook de klant (wij) niet.

En ook hierbij ligt de verantwoordelijkheid bij de rijder. Op mijn vorige blade monteerde ik eens een mooi klein open aluminium uitlaatje. Wel wat teveel geluid maar als ze mij niet zien dan horen ze mij tenminste. Reed over IJsseldijk naar Zwolle en zag twee oudere dames met bijna handen voor hun oren. En dat wilde ik dus niet. Gelijk naar Kalsbeek gereden, uitlaat ingeleverd en 2e hands thuiskomertje erop gezet.

Maar nu ben ik wel heel stichtelijk bezig. :-)
 
Als je reageert op een paar oude van dagen dan kan je beter je helm aan de kapstok hangen.
Heb het ook als ik met mijn oude luchtgekoelde Porsche ga rijden,rij bijna stapvoets langs mensen heen en dan zie je nog van die irritante handjes omhoog gaan of het niet wat rustiger kan.
Kortom ik stoor mij niet aan mensen die zich klaarblijkelijk wel overal aan storen
 
Donderdag samen met mijn nichtje als duo en een maatje nog maar eens heerlijk de Eifel, rondom de Rursee in gedoken. Was er weer top en bijna geen kip op de weg terwijl als je daar in het weekend komt veel mooie wegen zijn afgesloten en ieder op ander mooi weggetje mag aansluiten in de file!!!

 

Bijlagen

  • 20190808_123112.jpg
    20190808_123112.jpg
    213,9 KB · Weergaven: 10
  • 20190808_135616.jpg
    20190808_135616.jpg
    240,2 KB · Weergaven: 8
  • 20190808_144244.jpg
    20190808_144244.jpg
    199,1 KB · Weergaven: 7
  • 20190808_145151.jpg
    20190808_145151.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 8
  • 20190808_150938.jpg
    20190808_150938.jpg
    123,3 KB · Weergaven: 5
  • 20190808_164545.jpg
    20190808_164545.jpg
    275 KB · Weergaven: 6
  • 20190808_170110.jpg
    20190808_170110.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 8
Als je reageert op een paar oude van dagen dan kan je beter je helm aan de kapstok hangen.
Heb het ook als ik met mijn oude luchtgekoelde Porsche ga rijden,rij bijna stapvoets langs mensen heen en dan zie je nog van die irritante handjes omhoog gaan of het niet wat rustiger kan.
Kortom ik stoor mij niet aan mensen die zich klaarblijkelijk wel overal aan storen

:^

Vaak zat krijg je van sommige mensen dit soort reacties, terwijl je je dan gewoon netjes aan de snelheid houd enz.

Ook over het geluid zullen ze wel wat te zeiken hebben maar ik vind het de moeite niet om er een discussie over aan te slingeren.
Mijn motor maakt zonder dB killer nog steeds minder geluid dan wat hij op het typeplaatje mag maken maar ik heb eigenlijk sinds dat ik op het circuit ging rijden en dus een dB killer aangeschaft had de killer er nooit meer uit gehaald, het is wel prima zo :t
 
Dank voor je reactie Joep.
Als ik je reactie lees ben je het met mij eens dat de rijder op de eerste plaats zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen materiaal. Moet toegeven dat jij meer doet of hebt gedaan aan je motor dan ik. Hulde hiervoor.

Oh maar het is ook zeker niet zo dat ik het niet met je eens ben hoor, sommige dingen snapte ik niet helemaal maar dat komt ook simpelweg omdat ik de dingen maar vanaf de kant van de rijder zie en niet vanaf de kant als organisator.

Ach, zoveel heb ik ook niet extra gedaan aan de motor hoor, alleen laatst waren er wat boutjes aan vervanging toe en dan is het grappig om wat verse titanium boutjes te bestellen en het is dan een kleine moeite om er dan maar meteen een borgdraadje doorheen te trekken ;)
(En als je de spullen dan toch hebt liggen heb je al snel wat andere boutjes ook voorzien van een borgdraadje O-) )

Toch nog een aanvulling:
Je krijgt een goedkeuringssticker op je motor na goedkeur. Die is geldig voor de dag. Als er gezien wordt dat de banden of remblokken versleten zijn of nog 2 sessies mee kunnen, dan zou je na die 2 sessies weer moeten keuren. Ofwel, dan moet je administratie bijhouden of uitgaan van het vertrouwen. Werkt niet. Ook omdat de keurmeester zelf een rijder is en niet de hele dag als keurder rondloopt of beschikbaar is. Daarnaast wordt vergeten dat op een circuitdag de slijtage sneller gaat.

Daar heb je wel gelijk in en zo had ik het nog niet bekeken. Ik snap ook dat de keurmeesters dat alleen in de ochtend doen en dat ze daarna bezig zijn met het rijden zelf.

De andere kant is dat iemand natuurlijk ook gewoon op een nette set banden de keuring kan doen en vervolgens daarna zijn banden die nog een paar sessies mee kunnen er weer onder slingeren.

Het was trouwens bij de briefing van RSZ laatst dat ik voor het eerst hoorde zeggen dat als iemand zou crashen, daarna de motor nog even extra gecheckt moest worden voordat hij/zij weer de baan op gaat, ook dat is een prima zaak! :t

Alle motoren worden nagelopen maar het is waar dat een motor die er slecht onderhouden uitziet meer aandacht krijgt dan een motor die er tip top uitziet. Het is in 7 van de 10 gevallen een indicatie van minder aandacht dus meer kans op gebreken.

Klopt, ik heb in het verleden vaak zat meegemaakt dat de keuring van mijn motor in een wip voor elkaar was en dat er nog een opmerking in de trant van "keurig" of iets dergelijks erachteraan kwam.
Voorbeeldje: Het is een kleine moeite om als je je motor schoonmaakt (het komt bij mij vaak zat voor dat de motor stoffig is op het moment dat ik hem op de trailer heb staan en dan nog even met een sopje schoon maak) even je remklauwen van het grootste deel van het remstof te verwijderen, het is maar een kleine extra moeite maar de motor ziet er daardoor meteen een stuk beter verzorgd uit tijdens de keuring.

Je hebt een punt over de sticker. Bedenk twee dingen. 1. Je moet een indicator hebben van gekeurdheid. Dat de controleur op de baan snel kan zien dat de helm voldoet. 2. Een klein stickertje onder op de zijkant geeft minder problemen dan een reclamesticker midden voor op de helm om maar wat te noemen. Heb eens bij Ferry Brouwer een seminar over helmen en helmtesten bijgewoond. Je wil niet weten waaraan een helm moet voldoen en dat er toch onveilige helmen in de omloop zijn.

Daar heb je gelijk in, het is begrijpelijk dat het niet wenselijk is om een helm helemaal vol te stickeren met allerlei reclame, ik vraag me alleen wel af hoe het zit met mensen (ook de professionals zoals van der Mark) die een eigen custom design gespoten helm hebben :?
Ik ben er ook niet zo bang voor dat zo'n klein stickertje van een keuring veel invloed zal hebben op de veiligheid.

Ik spreek uit ervaring over de slechte ervaring. Niet dat het vaak voorkomt gelukkig want bijna iedereen begrijpt het. Maar heb echt meegemaakt dat iemand die geen goedkeur kreeg dit op internet plaatste. En dat is een medium die je kan breken. Ging om remblokjes. Weinig vlees dus advies was ze laten vervangen. Toen nog bij Danny Stoel de bandenman en klein materiaal. Gedacht werd dat ze wel meekonden maar zelfs na aangeven dat vooral de blokjes sneller slijten op een circuitdag werd geen gehoor gegeven. Kreeg later een review onder ogen dat er navraag gedaan was bij een motorzaak of de blokjes nog meekonden wat natuurlijk beaamd werd. Dus was MSL een geldwolf die alleen maar de kosten opdreef. Dat het over een circuitdag ging zal er bij de motorzaak mogelijk niet bij gezegd zijn. Zijn wel meer gevallen bekend maar noem deze van mijn eigen ervaring.

Dit is helaas iets wat tegenwoordig nogal snel gebeurt, mensen zijn onredelijk en als ze dan geen gelijk krijgen proberen ze toch nog hun gelijk te krijgen door een verhaal op internet te gooien.
Kijk voor de grap maar eens hier op motor-forum: er zijn genoeg topics te vinden waar iemand na een onenigheid met een motorzaak hier zijn gal komt spuwen en de zaak af te branden. En als er dan wat verder wordt doorgevraagd en er meer informatie los komt vaak blijkt dat het verhaal toch wat anders ligt maar dan staat het verhaal al online...

Heb het meegekregen van Tommie ja. Heel triest. Heb zelf dodelijke ongevallen meegemaakt als baco. Dat vreet er bij mij wel in kan ik zeggen. Laat staan bij het thuisfront en vriendenkring. Maar sta er ook altijd bij stil als het buiten het circuit gebeurd.

Wij hebben een pracht sport die naast de snelheidbeleving, het gevoel van vrijheid, het genieten van een brok techniek etc. o zo kwetsbaar is. Laten wij dat niet vergeten.

Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is, het is iets wat soms bij deze sport voorkomt maar waar je liever niks mee te maken wil hebben.
Ondanks dat we allemaal wel in ons achterhoofd weten wat de gevaren zijn wordt je toch altijd weer met de neus op de feiten gedrukt als het een keer mis is gegaan.

Zeker het verhaal van Tommie heeft me wel geraakt moet ik zeggen, ten eerste omdat ik met Tommie in de klas heb gezeten en veel lol heb gehad maar vooral ten tweede omdat de gezinssituatie vergelijkbaar is.
Ik ben 2 jaar geleden getrouwd en we hebben een dochtertje van 2,5 jaar en het zet je wel even aan het denken als je bedenkt dat zijn verloofde en 2 jonge kinderen voortaan zonder man/vader verder moeten -O-
 
Oh maar het is ook zeker niet zo dat ik het niet met je eens ben hoor, sommige dingen snapte ik niet helemaal maar dat komt ook simpelweg omdat ik de dingen maar vanaf de kant van de rijder zie en niet vanaf de kant als organisator.

Ach, zoveel heb ik ook niet extra gedaan aan de motor hoor, alleen laatst waren er wat boutjes aan vervanging toe en dan is het grappig om wat verse titanium boutjes te bestellen en het is dan een kleine moeite om er dan maar meteen een borgdraadje doorheen te trekken ;)
(En als je de spullen dan toch hebt liggen heb je al snel wat andere boutjes ook voorzien van een borgdraadje O-) )



Daar heb je wel gelijk in en zo had ik het nog niet bekeken. Ik snap ook dat de keurmeesters dat alleen in de ochtend doen en dat ze daarna bezig zijn met het rijden zelf.

De andere kant is dat iemand natuurlijk ook gewoon op een nette set banden de keuring kan doen en vervolgens daarna zijn banden die nog een paar sessies mee kunnen er weer onder slingeren.

Het was trouwens bij de briefing van RSZ laatst dat ik voor het eerst hoorde zeggen dat als iemand zou crashen, daarna de motor nog even extra gecheckt moest worden voordat hij/zij weer de baan op gaat, ook dat is een prima zaak! :t



Klopt, ik heb in het verleden vaak zat meegemaakt dat de keuring van mijn motor in een wip voor elkaar was en dat er nog een opmerking in de trant van "keurig" of iets dergelijks erachteraan kwam.
Voorbeeldje: Het is een kleine moeite om als je je motor schoonmaakt (het komt bij mij vaak zat voor dat de motor stoffig is op het moment dat ik hem op de trailer heb staan en dan nog even met een sopje schoon maak) even je remklauwen van het grootste deel van het remstof te verwijderen, het is maar een kleine extra moeite maar de motor ziet er daardoor meteen een stuk beter verzorgd uit tijdens de keuring.



Daar heb je gelijk in, het is begrijpelijk dat het niet wenselijk is om een helm helemaal vol te stickeren met allerlei reclame, ik vraag me alleen wel af hoe het zit met mensen (ook de professionals zoals van der Mark) die een eigen custom design gespoten helm hebben :?
Ik ben er ook niet zo bang voor dat zo'n klein stickertje van een keuring veel invloed zal hebben op de veiligheid.



Dit is helaas iets wat tegenwoordig nogal snel gebeurt, mensen zijn onredelijk en als ze dan geen gelijk krijgen proberen ze toch nog hun gelijk te krijgen door een verhaal op internet te gooien.
Kijk voor de grap maar eens hier op motor-forum: er zijn genoeg topics te vinden waar iemand na een onenigheid met een motorzaak hier zijn gal komt spuwen en de zaak af te branden. En als er dan wat verder wordt doorgevraagd en er meer informatie los komt vaak blijkt dat het verhaal toch wat anders ligt maar dan staat het verhaal al online...



Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is, het is iets wat soms bij deze sport voorkomt maar waar je liever niks mee te maken wil hebben.
Ondanks dat we allemaal wel in ons achterhoofd weten wat de gevaren zijn wordt je toch altijd weer met de neus op de feiten gedrukt als het een keer mis is gegaan.

Zeker het verhaal van Tommie heeft me wel geraakt moet ik zeggen, ten eerste omdat ik met Tommie in de klas heb gezeten en veel lol heb gehad maar vooral ten tweede omdat de gezinssituatie vergelijkbaar is.
Ik ben 2 jaar geleden getrouwd en we hebben een dochtertje van 2,5 jaar en het zet je wel even aan het denken als je bedenkt dat zijn verloofde en 2 jonge kinderen voortaan zonder man/vader verder moeten -O-
 
Klote Joep. Sterkte man.

@Erwin; gaat mij niet om de reactie van de oude van dagen. Ik wist dat mijn geluid te hard was. Zo niet veel te hard. En dan pak ik mijn verantwoordelijkheid als ik zie dat anderen daar last van hebben. Of het oudjes zijn of schrikkende kinderen is mij om het even.

@Nelis; ziet er goed en smakelijk uit. Eind van de maand gaan wij ook weer naar Dld. Heb er nu al zin in.
 
zo vandaag even de remklauwen beetje schooengemaakt van de cbr 954.
D1B06950-E0B0-4F43-8777-EBC72BF1F93A_zpsf5jxmg7s.jpg

Hmm. Ik zie er nog genoeg vuil op zitten, anders. :P

Maar belangrijker: de bovenste glijpen is er niet ver genoeg in geschroefd!

(En doe wat kopervet op het schroefdraad van de glijpen zodat hij geborgd en ingevet is, en hij er niet vanzelf uit zal vallen, maar de volgende keer toch ook weer makkelijk los zal komen omdat hij niet vastgerot zal zitten, EN je ook nog eens het schroefdraad spaart ;))
 
Hmm. Ik zie er nog genoeg vuil op zitten, anders. :P

Maar belangrijker: de bovenste glijpen is er niet ver genoeg in geschroefd!

(En doe wat kopervet op het schroefdraad van de glijpen zodat hij geborgd en ingevet is, en hij er niet vanzelf uit zal vallen, maar de volgende keer toch ook weer makkelijk los zal komen omdat hij niet vastgerot zal zitten, EN je ook nog eens het schroefdraad spaart ;))
niet alle vuil krijg je weg als je de remklauw er op laat zittenB|
en met schroef dat was me wel op gevallen maar heb de motor zo gekocht maar zal hem wel aan draaien als ik weer tijd heb:9
moet toch eerst nog wachten met rijden tot ik rijbewijs heb voor motor.
 
:) :W!

Sja, ik had weer eens een motor die ik moest prutsen. ;) Dus leek het me goed ook hier weer eens wat van me te laten horen. ;)

Overigens is jouw kuip inmiddels niet zo mooi meer. :P Ik was tegen een BMW M7 aangereden. 😒
Ok dan, daar wordt ie idd niet beter van... :N :X Hoe heb jij het er zelf vanaf gebracht?

Wat voor brommert heb je om aan te prutsen?
 
niet alle vuil krijg je weg als je de remklauw er op laat zittenB|
en met schroef dat was me wel op gevallen maar heb de motor zo gekocht maar zal hem wel aan draaien als ik weer tijd heb:9
moet toch eerst nog wachten met rijden tot ik rijbewijs heb voor motor.

Als je toch nog moet wachten tot je je rijbewijs hebt. Gelijk de remmen uit elkaar en reviseren! *O* verse remmen en je bent gelijk verwend voor de rest van je motortijd :9
 
Als je toch nog moet wachten tot je je rijbewijs hebt. Gelijk de remmen uit elkaar en reviseren! *O* verse remmen en je bent gelijk verwend voor de rest van je motortijd :9
;)De motor heeft vorig jaar bij de vorige eigenaar een completen beurt gehad. en ga dadelijk in de winter beetje sleutel en was al van plan om de remklauwen op nieuw te spuiten dat ze weer als nieuw zijn
 
Haha, dubbel werk is natuurlijk ook weer overdreven :Y

Zou me niets verbazen als ze er weer als nieuw uitkomen als je ze flink schoon gaat schrobben. Valt me bij die van mij ook altijd nog mee... Ondanks de pekel en alle zooi die de klauwen al hebben gezien:o
 
Hé hallo allemaal,

Ik laat mijn gezicht hier ook weer eens zien:W.
Natuurlijk heb ik gelijk een vraagje.

Afgelopen week heb 2 Fireblade's (SC44/929RR) gekocht. De ene start loopt en rijdt maar ziet er uit alsof hij door een kinderdagverblijf met potten vingerverf is "gespoten" en de ander ziet er super uit (in Repsol kleuren gespoten en wat accessoires) maar deze schijnt boven de 4000 rpm een ratel te hebben en soms zou onder de 2000 rpm het olielampje gaan branden. Het is verder starten lopen en rijden (Vorige eigenaar heeft er 2 mnd geleden nog een reis mee door Duitsland gemaakt en vorig jaar de versnellingsbak voor zo'n € 1.500,- laten reviseren. De ratel is naderhand ontstaan en daarmee is hij nog een keer naar werk op en neer gereden) maargoed door deze mededeling beschouw ik het blok zelf maar als verloren al kan het natuurlijk iets kleins zijn.

Nu is mijn idee om de kappen, tank en velgen van de "Repsol" over te zetten op het "lelijke eendje". Tevens lijkt het me verstandig om gelijk wat onderhoud uit te voeren aangezien dit 2000km maar wel 2jr geleden is.

Wat heb ik nodig en welke producten adviseren jullie + waar deze te kopen? Gewoon een straatmotor, ik rijd al een oud wijf en heb geen circuit plannen met bijbehorende ultra superdeluxe extra high performance vloeistoffen oid maar wel gewoon goed spul graag.

- Olie
- Oliefilter
- Luchtfilterelement
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Bougies heb ik al (4x nieuwe irridium NGK in doosje twv € 90,- kreeg ik erbij)
 
Hé hallo allemaal,

Ik laat mijn gezicht hier ook weer eens zien:W.
Natuurlijk heb ik gelijk een vraagje.

Afgelopen week heb 2 Fireblade's (SC44/929RR) gekocht. De ene start loopt en rijdt maar ziet er uit alsof hij door een kinderdagverblijf met potten vingerverf is "gespoten" en de ander ziet er super uit (in Repsol kleuren gespoten en wat accessoires) maar deze schijnt boven de 4000 rpm een ratel te hebben en soms zou onder de 2000 rpm het olielampje gaan branden. Het is verder starten lopen en rijden (Vorige eigenaar heeft er 2 mnd geleden nog een reis mee door Duitsland gemaakt en vorig jaar de versnellingsbak voor zo'n € 1.500,- laten reviseren. De ratel is naderhand ontstaan en daarmee is hij nog een keer naar werk op en neer gereden) maargoed door deze mededeling beschouw ik het blok zelf maar als verloren al kan het natuurlijk iets kleins zijn.

Nu is mijn idee om de kappen, tank en velgen van de "Repsol" over te zetten op het "lelijke eendje". Tevens lijkt het me verstandig om gelijk wat onderhoud uit te voeren aangezien dit 2000km maar wel 2jr geleden is.

Wat heb ik nodig en welke producten adviseren jullie + waar deze te kopen? Gewoon een straatmotor, ik rijd al een oud wijf en heb geen circuit plannen met bijbehorende ultra superdeluxe extra high performance vloeistoffen oid maar wel gewoon goed spul graag.

- Olie
- Oliefilter
- Luchtfilterelement
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Bougies heb ik al (4x nieuwe irridium NGK in doosje twv € 90,- kreeg ik erbij)

Kan de ratel niet "gewoon" een nokkenaskettingspanner zijn? In dat geval heb je namelijk een gemakkelijke fix!

Olie haal ik vaak uit Duitsland, ik haal de Castrol Power1 10W50. Dat schakelt en rijd verder goed en kost rond de €9,-- de liter. Bedrijf waar ik het altijd haal is nu met vakantie. Duitsland olie Zou vanaf de 17de weer terug moeten zijn.
Oliefilter, remvloeistof en koelvloeistof haal ik verder gewoon bij Motoport. Remvloeistof wel dot 5.1, want die is goedkoper hier :9

Luchtfilter heb ik eventueel wel voor je liggen! Is een zo goed als nieuw BMC filter. Als het je wat lijkt moet je me maar een pb'tje sturen.
Verder ligt hier ook nog ergens een setje stalen remleidingen voor de voorkant. Was eigenlijk voor de fireblade van @grrtjuhh , maar die heeft hem verkocht voor hij het kon monteren.-O- Kan er vast wel een mooi pakketje voor je van maken! *O*
 
@ Melvin. Gewoon de remklauwen demonteren. Dan alle bouten losdraaien. Hou je twee helften over die je heel goed schoon kunt krijgen. Als je nieuwe bouten koopt ben je een vermogen kwijt. Je kunt ze ook met een antiroest middel behandelen en met een staalborstel roestvrij krijgen. Vervang na montage gelijk je remvloeistof.

@ Mud. Olie en filter haal ik altijd bij de motorzaak in het dorp. Gaat ook om gunfactor en bestaansrecht van de lokale motorzaak. Niet dat hij rijk van mij wordt maar alle beetjes helpen. Doe ik trouwens met alle vloeistoffen. Luchtfilter heb ik niet nodig. Zit een K&N in. Wel op tijd schoonmaken en nieuwe luchtfilterolie erop. Bougies zijn er bij hem ingezet, gelijk met kleppenstellen, nieuwe NAK en NAKS en conische balhoofdlagers plaatsen. .
 
@ Electrric94: Geen idee, ik heb 2 linkerhanden en durf het zo niet te zeggen + ook de handigheid niet om dat te beoordelen. Ik had begrepen dat er al een handmatige spanner op zou zitten. Elders begreep ik weer dat deze ook te strak zou kunnen staan. Denk dat ik hem gewoon weer verkoop met de lelijk gespoten kappen en het nieuwe baasje kan dan dus een flinke meevaller hebben.

Moet er 10W50 of 10W40 in en volsynteeth?

Maatje van me linkte me vandaag jouw filter al. Kans is groot dat 1 van beiden net een nieuw filterelement heeft maar omdat ik het niet weet en alles toch open moet kan ik er maar beter 1 hebben liggen. Waarom heb je dat BMC filterelement weer verwijderd na 1000km en is deze geschikt voor een stock setup (afgezien van een ander dempertje) of moet hij dan echt aan de Powercommander bijv? Is dit BMC filter een droog of een nat filter?

Stalen remleidingen zitten er geloof ik bij 1 van de 2 al op.

@ Perry: Haha je had ze alweer voorbij zien komen. CBR groep of waar zag je ze?

@ Vuurmesje: Daar heb je ook gelijk in. Al zit in dit gehucht geen motorzaak. Kan wel een paar plaatsen verderop naar een motorzaak of naar Arnhem of naar MotoPort maargoed wie weet bestelde iedereen hier alles op een site waar je goede kwaliteit voor een scherpe prijs kreeg.

@ Algemeen: Plaatje bij het praatje van de nieuwe "aanwinsten". Eentje gaat dus in de verkoop. Mocht iemand belang hebben bij het geheel of eventueel losse delen.
67513193_2194151384041273_3290007792697475072_n.jpg

67339076_2194140470709031_3971848406581641216_n.jpg

67495450_2194140337375711_9167279574990454784_n.jpg

68278432_2209492285840516_535742525307092992_n.jpg

68812117_2209492415840503_4065983416716230656_n.jpg

67830987_2209492329173845_4138581652647444480_n.jpg
 
@ Electrric94: Geen idee, ik heb 2 linkerhanden en durf het zo niet te zeggen + ook de handigheid niet om dat te beoordelen. Ik had begrepen dat er al een handmatige spanner op zou zitten. Elders begreep ik weer dat deze ook te strak zou kunnen staan. Denk dat ik hem gewoon weer verkoop met de lelijk gespoten kappen en het nieuwe baasje kan dan dus een flinke meevaller hebben.

Moet er 10W50 of 10W40 in en volsynteeth?

Maatje van me linkte me vandaag jouw filter al. Kans is groot dat 1 van beiden net een nieuw filterelement heeft maar omdat ik het niet weet en alles toch open moet kan ik er maar beter 1 hebben liggen. Waarom heb je dat BMC filterelement weer verwijderd na 1000km en is deze geschikt voor een stock setup (afgezien van een ander dempertje) of moet hij dan echt aan de Powercommander bijv? Is dit BMC filter een droog of een nat filter?

Naar mijn weten moet er officieel 10W40 in het blok. Daarentegen is 10W50 bij hogere temperaturen iets dikker dan eerstgenoemde olie. Daarbij komt dat we hier hij alle motoren tot tevredenheid de 10W50 gebruiken en aangezien de CBR de olie zonder pardon slikt. Tja, waarom niet :9

BMC filter heb ik er weer uit gehaald voordat ik hem op de bank liet afstellen. Kon op eBay een ongebruikt en nieuw origineel filter krijgen. Aangezien dit filter volgens de verhalen beter zou filteren en meer vermogen zou leveren, ben ik weer terug gegaan naar origineel. Verder eigenlijk geen issues met het andere filter. Of het ook helpt in vermogen... Geen idee. Had vooralsnog een ander issue op de bank..-O-

BMC filter is een nat filter. Redelijk vergelijkbaar met eentje van K&N. Zit niet echt verschil in meende ik. Filter is prima geschikt voor een stock setup.
 
Terug
Bovenaan Onderaan